Statisch doodaasvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    Statisch doodaasvissen

    Ik wil komende tijd eens gaan doodaasvissen en heb al wat informatie gevonden op dit forum, internet en andere forums maar zit toch nog met een paar vragen.

    1. Ik wil statisch gaan doodazen met normale beetmelders die ik ook gebruik voor het karpervissen. Nu gebruiken
    ze voor de het doodaasvissen van die swingers die aan de achterste steun bevestigd worden. Ik vindt die
    dingen aardig prijzig. Daarom mijn vraag of ik mijn normale swingers ook kan gebruiken. Daar blijken namelijk
    verschillende meningen over te zijn.

    2. Ik ben voornemens de Fox deadbait pencil aan te schaffen en deze te gebruiken voor het doodaasvissen onder
    een dobber. Ik zag dat ze de aasvis dan op de bodem aanbieden. Ik dacht dat snoek een zichtjager was is het
    dan wel verstandig om je aasvis op de bodem aan te bieden i.p.v. wat hoger in het water?

    3. Ik heb Drennan 7 strand pike wire (20 Lb / 9,1 Kg) aangeschaft om takels van te maken. Dit is vrij soepel
    materiaal. Ik gebruik anti tangle sleeves en deze schuif ik over de sleeves en over de dreggen. De dreggen
    hebben op deze manier weinig bewegingsruimte. Ik neem aan dat dit goed is?

    4. Hoe bevestig ik een vis (diepvries sardine) aan een takel, zodat deze bij een eventuele krachtige worp ook
    blijft zitten?

    5. Als ik statisch op de bodem vis, dan moet de vis met de bek naar beneden hangen of niet?
    Vaste stok | Match | Feeder
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    1. Gewone karperopstelling voldoet prima. Het idee van de swingers op de achterste steunen is dat je met een open beuigel kunt vissen, maar als je de baitrunner zo licht mogelijk zet, dan is dat ook prima.

    2. Een deadbait pencil heb je in principe alleen nodig als je geen optonics gebruikt. Een aasvis mag op de bodem liggen, maar je kunt 'm ook boven de bodem laten zweven met foam of balsasticks.

    3. Ik gebruik liever geplastificeerd staaldraad van Fox, maar op zich maakt dat weinig uit.

    4. Meestal blijven ze goed zitten, maar alleen voor 1 worp zolang ze nog bevroren zijn. Sommigen rijgen een elastiek door de staartwortel en hangen die onder de dreg. Ik takel liever met 2 dreggen in de flanken.

    5. De kop hangt naar beneden en ligt op de bodem, maar als ie zweeft dan staat ie rechtop.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • kraak
      mooi weer visser
      • 09-08-2005
      • 307
      • Kampen

      #3
      4. Meestal blijven ze goed zitten, maar alleen voor 1 worp zolang ze nog bevroren zijn. Sommigen rijgen een elastiek door de staartwortel en hangen die onder de dreg. Ik takel liever met 2 dreggen in de flanken.
      ik takel ook met 2 dreggen in de flank. voor de iets verdere worp kun je eventueel ook wat pva string of tape gebruiken om het geheel wat strakker in te pakkenl. snel handelen is wel gewenst aangezien het ietwat vochtig is als de aasvis bevroren is.
      vr.gr. Jeroen

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        Als ik actief met de dobber alles afstruin of driftend vis en dus vaak moet inwerpen dan wikkel ik er aaselastiek om heen, die van Fox die ze ook gebruiken voor de zeevisserij voor zacht aas als krab. (Hors)makreeltjes zijn wel stevig genoeg.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • speciman
          zo kalm als een zalm
          • 07-05-2010
          • 347
          • maas

          #5
          ga eens naar sportvisserij nederland, Het visblad online [gewoon googlen] en dan kan je bijv. doodaas of wintersnoek intypen en krijg je massa's aan info!!! ook voor andere vistypes kan je er vanalles vinden, zoals kanticalen[verticalen maar dan vanaf de kant]dat ik vanavond ga doen in Rotterdam![ik hoop op een snoekbaars!!!]

          succes Speciman

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            @Preston Freak

            Er zijn mensen zoals Mick Brown die zowel een beetmelder als pencil gebruiken. Zie ook http://www.snoek-forum.nl/forum.php?...pic&topicid=37

            Die Fox pencils zijn lastig verkrijgbaar hier in het noorden. Mijn vaste winkelier is Fox dealer, maar heeft het Predator pakket niet in het assortiment. Vandaag nog 2 andere Fox dealers in de regio gebeld, maard die konden mij er ook niet aan helpen. Uiteindelijk heb ik 2 stuks via internet besteld bij Kuperus Hengelsport in Leek.

            Daarnaast heb ik nog Fox Predator Trace Crimp Covers besteld om de dreggen netjes af te werken. Ik heb anti tangle sleeves van Korda, maar dat is lastig te monteren vandaar dat ik dit besteld heb.

            @Kraak

            PVA lost te snel op. Misschien wikkel ik om de dreg bij de staart nog wel een elastiekje om er zeker van te zijn dat de aasvis goed blijft zitten. Of ik trek dat elastiekje met een naald door de staartwortel. Maar eens zien wat in de praktlijk het beste is.

            @speciman

            Onderstaand een artikel uit het visblad van november 2009 over doodaasvissen met de dobber.


            Allen bedankt voor het reageren er is mij weer een en ander duidelijk geworden. Binnenkort e.e.a. maar eens in de praktlijk brengen.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Een beetmelder is met een pencil te combineren, maar dan moet je vooral de pencil in de gaten en minder de beetmelder. Deze beetmelder moet namelijk ook zakkers goed registeren en dat gaat mijn een pencil met een vaste loodmontage minder goed. Bij een statische montage zonder pencil maar met een running rig loodmontage maakt het niet uit welk kant de snoek opzwemt, want de swinger/hanger zal dan altijd klimmen.

              Een pencil stamt nog uit de tijd van voor de beetmelder. Het is handig om te zien waar je montage ligt en wat de snoek doet, maar de meerwaarde is er niet en je moet dus beter opletten bij het lange wachten. Ik zou een pencil alleen gebruiken op kleinere wateren, zonder beetmelder.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Rolla
                Allroundvisser
                • 03-05-2009
                • 2325
                • Ter Apel

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                Een beetmelder is met een pencil te combineren, maar dan moet je vooral de pencil in de gaten en minder de beetmelder. Deze beetmelder moet namelijk ook zakkers goed registeren en dat gaat mijn een pencil met een vaste loodmontage minder goed. Bij een statische montage zonder pencil maar met een running rig loodmontage maakt het niet uit welk kant de snoek opzwemt, want de swinger/hanger zal dan altijd klimmen.

                Een pencil stamt nog uit de tijd van voor de beetmelder. Het is handig om te zien waar je montage ligt en wat de snoek doet, maar de meerwaarde is er niet en je moet dus beter opletten bij het lange wachten. Ik zou een pencil alleen gebruiken op kleinere wateren, zonder beetmelder.
                Bij een combinatie van pencil met beetmelder is het inderdaad aan te raden om de pencil in de gaten te houden, want op het moment dat de beetmelder af gaat kan de snoek de aasvis al geslikt hebben.

                Ik vis veel op de kanalen hier en daar wil ik de pencil in gaan zetten ter afwisseling met de beetmelder.
                Vaste stok | Match | Feeder

                Reageer

                • Bronco
                  Newbie
                  • 25-06-2009
                  • 23
                  • Almere

                  #9
                  Op Roven.nl staan wellicht een paar nuttige artikelen (http://www.roven.nl/Techniek-Snoek.aspx).

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2325
                    • Ter Apel

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bronco
                    Op Roven.nl staan wellicht een paar nuttige artikelen (http://www.roven.nl/Techniek-Snoek.aspx).
                    Bedankt, maar die artikelen had ik zelf ook al gevonden.

                    Even wat anders. Ik heb gisteren nog een videotje gekeken, Fox guide to.... met Matt Hays en een bekende Engelse snoekvisser en ik zag dat zij bij het statisch doodazen casting clips gebruiken om te zorgen dat de aasvis bij het werpen blijft zitten.

                    Zij hangen de deadbait casting clip aan de speldwartel en trekken een stuk nylon door de staart van de aasvis, in hun geval een stuk makreel. Dit stuk nylon hangen ze vervolgens in de clip. Als de aasvis bij het werpen het water raakt zal de nylon lijn uit de clip schieten. Omdat de dreggen, maar heel licht in de aasvis zitten kun je bij het aanslaan de haken uit de aasvis slaan.

                    Het voordeel van dit systeem is dat je tijdens de worp de aasvis niet kunt verliezen, maar ik vind het niet visvriendelijk. Op het moment dat jij de haken uit de aasvis slaat dan blijft er in het water een aasvis achter met een stuk nylon. wat gebeurt er op het moment dat een andere snoek jouw aavis pakt die in het water achter gebleven is?

                    Zou het ook een idee zijn om dat stuk nylon direct aan de speldwartel te hangen? Of heb je dan bij het aanslaan last van de aasvis die je dan misschien niet kwijt raakt?
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • preston-freak
                      wedstrijd, specimenvissen
                      • 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

                      #11
                      Anderen fleuren de aasvis in zijn geheel of voor de helft. Er zijn meerdere manieren, maar als de vis bevroren is gooi je 'm er echt niet snel af.
                      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                      Reageer

                      • Rolla
                        Allroundvisser
                        • 03-05-2009
                        • 2325
                        • Ter Apel

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                        Anderen fleuren de aasvis in zijn geheel of voor de helft. Er zijn meerdere manieren, maar als de vis bevroren is gooi je 'm er echt niet snel af.
                        Gistermiddag e.e.a. in de praktijk getest en het blijkt dat een bevoren sadine goed blijft zitten. Hat de de eerste dreg door de staart geprikt en de twee iets verder naar boven, zodat de sardine met de kop naar beneden hing. Werpen ging prima.

                        Zo'n deadbaitpencil is overigens wel gevoelig voor de wind. Ik had hem zo afgesteld dat hij in een hoek van 45 graden stond, maar af en toe dan lag hij weer plat en zo in eens stond hij ook weer. Echter geen beet gehad en dat komt waarschijnlijk omdat er in het stuk waar bij zaten te vissen (voor de sluis), maar 1 snoek (± 50 cm) en een snoekje (± 20 cm) zwom en die wist m'n pa te vangen. Voor de rest hebben we een aantal kleine baarzen gevangen op spinners. Ik had er twee.
                        Vaste stok | Match | Feeder

                        Reageer

                        • Amadeus
                          Knoeit wat aan het water.
                          • 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

                          #13
                          Op ondiep water ( zo rond de 1 meter tot 1,5 vis ik altijd op "half" water ).
                          Anders probeer ik te zorgen dat mijn aas los van de bodem ligt ( een cm of 30 tot 50 ).
                          Dit i.v.m onze "gezonde" krabbenstand in deze regio.
                          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                          Reageer

                          • Rolla
                            Allroundvisser
                            • 03-05-2009
                            • 2325
                            • Ter Apel

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                            Op ondiep water ( zo rond de 1 meter tot 1,5 vis ik altijd op "half" water ).
                            Anders probeer ik te zorgen dat mijn aas los van de bodem ligt ( een cm of 30 tot 50 ).
                            Dit i.v.m onze "gezonde" krabbenstand in deze regio.
                            Aangezien ik met een pencil vis zal ik om de vis wat hoger in het water aan te bieden het lood omhoog moeten schuiven en de aasvis (sardine) drijvend moeten maken. Een bevoren sardine valt perfect te werpen, maar zodra hij ontdooit is niet meer. Als hij ontdooit is komen de ingewanden er al uitzetten, omdat hij waarschijnlijk onder in de buik open gesneden is.
                            Vaste stok | Match | Feeder

                            Reageer

                            • Amadeus
                              Knoeit wat aan het water.
                              • 02-09-2007
                              • 1626
                              • Westerlee

                              #15
                              Pencil?
                              Oh, een engels woord voor een stokdobber.
                              Zo'n pen heb ik ook, deze heb ik voornamelijk gemaakt voor (met herfstbladeren) bedekte stekken, opdat deze meer opvalt tussen de bonte kleuren.
                              Leuke pennen om zelf te bouwen.
                              Maar vis er net zo mee als met de authentieke snoekdrijver.
                              Met lood en aasbezetting heeft ze ruim voldoende drijfvermogen.

                              Als de ingewanden eruit komt zetten is niet erg, geeft juist een beter reukspoor.
                              Daarom heb ik mijn aasvis ook meestal "gemarteld".
                              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎