Zeelt vissen met de Method feeder

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Centrepin
    Newbie
    • 20-10-2010
    • 2
    • Dordrecht

    Zeelt vissen met de Method feeder

    Hallo,

    Met het penvissen op zeelt hou ik me nu al met veel plezier bezig maar nu ook wat stukjes gelezen te hebben over het method feederen wil ik dit ook eens gaan proberen. Zij het wel op de lichte manier.
    Nu vroeg ik me alleen het volgende af:

    Bij het penvissen gebruik ik barbless haken en dit bevalt mij zeer goed. Is het raadzaam ook barbless haken te gebruiken bij het method feederen? Omdat het een zelf-haak systeem is, is de kans niet groter aanwezig dat de haak toch weer lost?

    Ik wil ook gebruik gaan maken van lichte baitrunners. Is dit wel raadzaam, wetende dat zeelt snel weer de planten inschiet en dus de kans aanwezig is met het vrijloopsysteem te veel lijn en vrijheid krijgt?

    Zeelt blijft altijd wel vechten tijdens de dril, zeker onder de kant wil hij nog wel van links naar rechts schieten. Als jullie met 2 hengels in de steunen vissen, hoe ga je hier dan mee om om te voorkomen dat de vis door de andere lijn zwemt?

    Alvast bedankt, Rene
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Statisch zeeltvissen met 2 hengels is gewoon lichte vorm van karpervissen. Aangezien een zeelt niet zo sterk is als een karper en niet zo'n run neemt komt er op zich minder bij kijken.

    Baitrunners zijn handig, vooral bij lange sessies zonder dat je hengel gelijk uit de steun getrokken wordt en verder voldoen barbless haken ook wel, vooral haken als die van Guru die ver naar binnen zijn gebogen en op die manier toch wel houvast hebben.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • ironny
      Moderator
      • 04-04-2006
      • 1377
      • Hamont

      #3
      ik vis altijd maar met een hengel, met de method en dan ook zeer regelmatig zeelt.
      het gewicht van de voerkoft zorgt er ook voor de de haak strak in de bek blijft hangen waardoor het aantal lossers zeer weinig is.
      gewoon doen zou ik zeggen en wat betreft die 2 hengels, t is toch een kwestie van sturen en dan vanaf het begin al zorgen dat je een beetje afstand neemt van de andere hengel lijkt me?
      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Ik vis wel met 2 hengels en het gaat eigenlijk nooit mis voor de kant. Als je ruimte naast je hebt kun je direct na de aabeet gewoon weglopen van je tweede hengel en de vis een paar meter verderop uitdrillen. Als je wel vlakbij je andere hengel moet drillen is het een kwestie van scherp zijn en improviseren. Bijv door met de top onder water te drillen als de vis onder de andere lijn doorgaat.

        Baitrunner zou ik gebruiken. Je krijgt vaak harde runs van zeelten.

        Barbless haken zou ik niet gebruiken. Microweerhaakje zoals bijv. op Korda haken vind ik beter. Het overkomt me nogal eens dat een zeelt de planten induik. Meestal plompenblaren. Een van de beste manieren om de vis dan weer vrij te krijgen is door de lijn helemaal slap te laten vallen. Als je dat doet neem je met barbless haken een te groot risico om de zeelt te verspelen.

        MVG, Pieter

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎