ik ga vanavond de hoekafhouder eraf halen, en ga de lus proberen. ik vis met een haakje maat 14. onderlijn van 454cm 12/100
Een hoekafhouder is idd niks, als de lijn strak staat kan de korf door de gebogen vorm van de afhouder niet schuiven waardoor de vis veel meer weerstand voelt doordat het de hele korf meetrekt. . Ik heb ook met de afhoudertjes gevist en ik merk dat de lus met speldwartelmethode echt beter werkt.
Met welke haakmaat vis je?
Laatst gewijzigd door mr.T fish; 05-04-2011 om 21:06
ik ga vanavond de hoekafhouder eraf halen, en ga de lus proberen. ik vis met een haakje maat 14. onderlijn van 454cm 12/100
lets make things better
Oke, je haak is in ieder geval niet te groot. maar een onderlijn van 545 cm?? Bedoelde je niet 54 en 45![]()
Gevlochten draad kan, maar een winkler picker is bedoelt voor de korte afstand (zeg maar max tot zo'n 20 a 30m) en dan is gevlochtendraad net zoiets als met een ferrari op een 30Km weg rijden.
Wil je toch rechtuit met gevlochten lijn vissen dan is mijn persoonlijke mening dat dan een powergum montage gewoon onontbeerlijk is.
suc6
Gerrit
09 juni 2012: de Belgen verslagen in Ommen
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ...................
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
Gevlochtenlijn wordt vooral toegepast omdat er nagenoeg geen rek in zit.
Vis je op grote afstanden met nylon dan kan de rek in het nylon zo groot zijn dat je sommige aanbeten niet ziet en vandaar dat men boven de 30 a 40m meestal overstapt naar gevlochten, maar vaak zie je de hengel dan ook langer worden en praat je niet meer over een picker maar een feeder.
Maar natuurlijk kun je met gevlochten lijn op korte afstand vissen, probleem is alleen dat doordat je geen rek in je lijn hebt de kans groot is dat je veel te hard aanslaat en juist vis verliest en/of onnodig beschadigt.
Daarnaast is gevlochten lijn meestal veeeeeeel duurder, kost het vaak meer gebroken toppen, is het knopen ed. moeilijker en doordat je hengel alle klappen op moet vangen verspeel je er onder de kant ook meer vis mee.
Vandaar de algemene stelregel Nylon als het kan, gevlochten als het moet en in de praktijk ligt het punt om te wisselen zo tussen de 30 en 40m.
Vis je op snel stromend water dan is gevlochten lijn vaak zelfs slechter dan nylon (of je moet de juiste en dan vaak ook veel duurdere lijn hebben denk dan aan zo'n 30 tot 40 euro per 100m)
Dit omdat gevlochtenlijn niet rond is en door het indraaien steeds iets in elkaar zal kinken, hierdoor wordt de lijn steeds dikker worden voor het water en uiteindelijk een stuk dikker zijn dan nylon met als gevolg dat je meer lood moet gebruiken en de aanbeten weer slechter zult gaan zien.
suc6
Gerrit
09 juni 2012: de Belgen verslagen in Ommen
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ...................
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
Bedankt voor de goede uitleg
![]()
Favorieten/bladwijzers