Vastloop 'method' hoe monteren jullie dit?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • peterg
    Komt net kijken
    • 04-01-2010
    • 98
    • IJsselstein

    Vastloop 'method' hoe monteren jullie dit?

    Heren ik ga op de karper dit jaar.

    Met mijn hobby zeetlten e.d. zijn mijn onderlijnen altijd 'zwakker' dan mijn hoofdlijn.
    Of het warteltje aan de voerkorf is de zwakke schakel. schuivende methode.
    Of de draad van korf naar hoofdlijn. (Vaste montage)

    De method kwiklink aan hoofdlijn onderlijntje eraan en klaar is klara.

    Vasllood met loodklip en dit probleem is opgelost bij het karperen.

    Met het inline systeem komt hij ook wel los, schiet uit het warteltje.

    Nu worden de rigs sterker dan mijn hoofdlijn!!

    Bij de method heb ik de volgende oplossing bedacht.
    Schuif 7 cm tube over de hoofdlijn.
    De hoofdlijn door het 1e gaatje om het steeltje door het 2e gaatje en knoop dit aan je powergum met ringetje.
    Shuif de slang naar het ringetje tot net voorbij het 2e gaatje.
    Trek voorzichtig de hoofdlijn aan. Bij 50 gram 2x om het staafje

    De weerstand van de draad door de tube als de vis de haak neemt is mi voldoende
    Registratie, aan tikken en drillen maar.

    Nadeel is wel dat verwisselen van korf niet zo snel gaat.

    Maar bij breken van de hoofdlijn, schuift het gewicht er wel af.

    Of hebben jullie andere ervaringen betere methoden en heb ik weer een uurtje lekker geknutseld.

    Peterg

    Het gaat niet om de vissen, maar om de kwaliteit van 't vissen.

    PS foto bijsluiten niet gelukt. Anders Peterg@kabelfoon.nl
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Ik heb op beide Baitrunners 30/00 nylon. Als ik met de method vis dan schuif ik eerst een stuk tube op de lijn en dan een 3-vins methodfeeder van Korda. Daarna knoop ik een tonwartel maatje 8 met quicklink aan de lijn. De wartel klemt vervolgens in de methodfeeder. Aan de quicklink hang ik vervolgens de onderlijn.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Het enige wat je dan mist is het elastiek wat wel op de andere methodkorven zit. Als ik met vastlood vis op zeelt gebruik ik ook elastiek (geen powergum overigens). Alleen verwerk ik dat in de onderlijn. Soort 'bungy-rig' of 'rekker-rig' zoals dat wel genoemd wordt, alleen dan iets subtieler. Voor mij heeft het niet echt als doel om klappen tijdens de dril op te vangen maar om de inhaking te verbeteren.

      MVG, Pieter

      Reageer

      • peterg
        Komt net kijken
        • 04-01-2010
        • 98
        • IJsselstein

        #4
        Heren bedankt voor 't meedenken.

        Het zonnetje schijnt de oliebollen moet ik nog bezorgen, na het verwerken van het vuurwerk indigestie.
        Mijn zoon 11 heet ff arie de knaller, ben ik er klaar voor.

        De tips neem ik ter hand en maar weer expirementeren

        Nu nog wat voederplekjes 'ontdekken'
        mooi stekkie aan de lek vinden. en gaan met de feeders en boilies, pallets, mais en hopen op 2011 mooie vissen.

        Een ieder een hele mooi visjaar.

        Peterg

        Het gaat niet om de vissen, maar om de kwaliteit van 't vissen.

        Reageer

        • Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

          #5
          Elastiek dat het inhaken verbetert? Lijkt me juist het tegenovergestelde?
          Carpe Diem

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Dat ligt eraan hoe je het gebruikt. Ik heb na 2 jaar experimenteren sinds deze zomer eindelijk de onderlijn gevonden die me vrijwel geen missers meer oplevert. Bijna elke run is raak. Daarvoor zat ik op 40-70% afhankelijk van de onderlijn die ik gebruikte. Sinds ik elastiek gebruik is het aantal missers drastisch naar beneden gegaan. Met name bij zogenaamde 'zakkers' (vissen die na inhaken richting de hengel zwemmen).

            Ik gebruik een soepele onderlijn met soepele line aligner van 7 cm. Tussen deze onderlijn en de wartel een heel soepel elatiek van 4 cm. Om het elastiek wikkel ik strak en spiraalsgewijs 8 cm onderlijn. Het elastiek kan dus tot maximaal 8 cm uitgerekt worden. Daarna staat de onderlijn strak en werkt het systeem dus zoals ieder normaal vastloodsysteem. Let wel: het is een heel soepel elastiek. Als ik het loodgewicht (2 OZ) eraan hang, hangt het elastiek maximaal uitgerekt.

            Het idee erachter is als volgt: De vis neemt het aas (mini-snowman) op. Door de korte onderlijnlengte zal de vis vrijwel direct geprikt worden. Zeker gezien het aasgedrag van zeelt kun je je nauwelijks lange onderlijnen permiteren. In dat kader is dit filmpje interessant: klik voor filmpje
            Op het moment dat de vis geprik wordt zal hij vaak met zn kop gaan schudden. Juist dit is volgens mij de fase waarin de vis slecht wordt gehaakt of het aas zelfs kan uitspuwen. Mijns inziens voorkomt het elastiek dit. De haak blijft hangen, die vis schiet uiteindelijk weg en blokkeert vervolgens alsnog op het loodgewicht. Op dat moment dringt de haak echt goed door en hangt de vis. Misschien klopt mn theorie van geen meter, maar in ieder geval werkt het voor mij wel. Dat is het belangrijkste

            MVG, Pieter

            Reageer

            • peterg
              Komt net kijken
              • 04-01-2010
              • 98
              • IJsselstein

              #7
              beste Pieter,

              bedankt voor de fijne uitleg, ik ga dit zeker uitproberen

              ikzelf gebruikte altijd vrij lange 50+ onderlijnen, indien ik niet met de pen op zeelt vis.
              Relatief vond ik het zelf, minder werken als met de pen, onderlijn ong. 10 tot 15 cm op de bodem.

              Al blijft een zeelt 46cm aan de vaste stok wel een genot. Een echte strijd.

              Peterg

              Het gaat niet om de vissen, maar om de kwaliteit van 't vissen

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Het is niet makkelijk om deze onderlijnen te knopen, daar moet je wel rekening mee houden. En de meeste zeelt en karpervissers die ik ken vissen zonder elastiek. Maar wel met korte onderlijnen. Het is een keus die je zelf moet maken. Alleen het experimenteren met dit soort zaken is al erg leuk om te doen. Zoals gezegd heb ik daar de afgelopen 2 jaar veel tijd in gestoken. Het handigste is dan om daarvoor een makkelijk watertje uit te zoeken waar je veel runs kunt krijgen. Succes!

                MVG, Pieter

                Reageer

                • carpfeeder
                  veel vissen!
                  • 09-01-2011
                  • 15
                  • brabant

                  #9
                  peter je heb ook de zogenaamde rekker rig (ofwel de bungyrig van PB products) daar zit de onderlijn in een dun siliconen slangetje wat veel rek heeft deze kun je bijna niet in de war gooien ook.
                  wat betreft een veilig vissysteem kun je het helicoptersystem gebruiken, het lood zit vast aan de hoofdlijn en de onderlijn vast of schuivend over de hoofdlijn en geborgt met siliconen stoppers die wel schuiven als er druk op komt breekt de hoofdlijn kan de vis de onderlijn van de hoofdlijn trekken.
                  korum heeft deze sets tegenwoordig ook kant en klaar ook met quicklinks.

                  Reageer

                  • peterg
                    Komt net kijken
                    • 04-01-2010
                    • 98
                    • IJsselstein

                    #10
                    Helicopterrig bungy rig

                    Beste carpfeeder,

                    Mijnen dank, opgezocht hoe deze in elkaar zit en inderdaad een mooie oplossing.

                    Laatst Zondag LS in de Lek gevist. Stroomde wel lekker hoor.
                    Was de enige in mijlen omtrek.

                    Resultaat lekker van de natuur genoten een beet en no fisch.

                    Maar 't was lekker weer tot 16:00 uur.

                    Peterg

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                      Dat ligt eraan hoe je het gebruikt. Ik heb na 2 jaar experimenteren sinds deze zomer eindelijk de onderlijn gevonden die me vrijwel geen missers meer oplevert. Bijna elke run is raak. Daarvoor zat ik op 40-70% afhankelijk van de onderlijn die ik gebruikte. Sinds ik elastiek gebruik is het aantal missers drastisch naar beneden gegaan. Met name bij zogenaamde 'zakkers' (vissen die na inhaken richting de hengel zwemmen).

                      Ik gebruik een soepele onderlijn met soepele line aligner van 7 cm. Tussen deze onderlijn en de wartel een heel soepel elatiek van 4 cm. Om het elastiek wikkel ik strak en spiraalsgewijs 8 cm onderlijn. Het elastiek kan dus tot maximaal 8 cm uitgerekt worden. Daarna staat de onderlijn strak en werkt het systeem dus zoals ieder normaal vastloodsysteem. Let wel: het is een heel soepel elastiek. Als ik het loodgewicht (2 OZ) eraan hang, hangt het elastiek maximaal uitgerekt.

                      Het idee erachter is als volgt: De vis neemt het aas (mini-snowman) op. Door de korte onderlijnlengte zal de vis vrijwel direct geprikt worden. Zeker gezien het aasgedrag van zeelt kun je je nauwelijks lange onderlijnen permiteren. In dat kader is dit filmpje interessant: klik voor filmpje
                      Op het moment dat de vis geprik wordt zal hij vaak met zn kop gaan schudden. Juist dit is volgens mij de fase waarin de vis slecht wordt gehaakt of het aas zelfs kan uitspuwen. Mijns inziens voorkomt het elastiek dit. De haak blijft hangen, die vis schiet uiteindelijk weg en blokkeert vervolgens alsnog op het loodgewicht. Op dat moment dringt de haak echt goed door en hangt de vis. Misschien klopt mn theorie van geen meter, maar in ieder geval werkt het voor mij wel. Dat is het belangrijkste

                      MVG, Pieter
                      Hallo Pieter mooi is dat thuis je spullen verfijnen in de wintermaanden

                      er is nog een manier om zoiets te maken daar ben ik nu mee aan het testen

                      ik noem het de balans loodlijn maar je zou hem ook als bungyrig kunnen gebruiken

                      je pakt een stuk holle gevlochten lijn (zeelijn ) leg er aan weerzijde een lus in

                      maak van topelastiek van de dikte die wilt een stuk met lussen dat de helft korter is

                      als je die zeelijn of touw of kous word het ook wel genoemd opstuikt gaat ie open staan

                      en dan kun je er een lange haaknaald de topelastiek doorhalen

                      als je een dunne stiek gebruikt veert ie heel zacht en is de zeelijn uitgerekt kan ie 20 kg af
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Pieter Stam
                        Tinca Tinca
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

                        #12
                        Hallo Tester en Carpfeeder.

                        Ik ken dat systeem, dat is de klassieke rekker rig. Het bungyelastiek in de holle gevlochten lijn. Vaak wordt hier het omhulsel van leadcore voor gebruikt. De reden waarom ik dat niet doe is omdat het in mijn ogen te 'lomp' wordt omdat deze dikke lijnen slecht te knopen zijn. Zeker als je praat over onderlijnen van 10-15 cm. In de karpervisserij zie je vaak dat alleen het elastiek gedeelte al 10-15 cm is en dan ook nog eens een factor 2 uit kan rekken. Ook gaat de holle lijn enigszins krullen omdat het eigenlijk te ruim is voor het elastiek. Het belangrijkste probleem van deze methode vind ik echter dat je een heel stuk onderlijn moet vervangen als het elastiek breekt door slijtage, uitdroging, enz. Van al deze problemen heb ik geen last omdat ik er eenvoudig een nieuw stukje elastiek tussen kan monteren. Bovendien is de onderlijn uit een stuk geknoopt (incl. aligner). Dus minder knopen en een sterker en eenvoudiger geheel.

                        MVG, Pieter

                        Reageer

                        • tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

                          #13
                          Hallo Pieter

                          dat is wat ik ook tegen kom met testen het word allemaal te lomp

                          een vraagje om het beste rezultaat bij hoeveel gr moet de bungyrig uitgerekt zijn
                          gr Gerard

                          Reageer

                          • Pieter Stam
                            Tinca Tinca
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

                            #14
                            Ergens tussen de 1.5 en de 2 OZ. Ik vis met 2 OZ loden (56 gram) en bij dat gewicht hangt het elastiek maximaal uitgerekt. Als een vis een run neemt zal het elastiek door de plotselinge kracht zeker maximaal uitgerekt worden, waardoor de vis zich blokkeert op het loodgewicht.

                            Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken bij het maken van deze rig is dat het lastig is om de onderlijn strak om het elastiek te draaien.

                            P.S. ik ben nog op zoek naar donkerkleurig, rond, soepel en niet al te dun elastiek (2 mm ofzo). Veel topelastieken zijn niet elastisch genoeg. Heb je soms een suggestie? Tot op heden gebruik ik gewoon huis, tuin en keukenelastiekjes (die beige). Dat werkt ook goed, maar is nog voor verbe****** vatbaar.

                            MVG, Pieter

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Hallo Pieter

                              met een volle topelastiek heb je bij 0,8 dik en 50 gr rekt ie al

                              maar misschien is holle topelastiek dikker bij een zelfde rek
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎