Nieuw seizoen spinnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sezet
    Roofvisser
    • 27-01-2011
    • 47
    • Utrecht

    Nieuw seizoen spinnen

    Hoi allemaal, ik wil weer eens beginnen met spinnen en ben van plan om nu inkopen te doen, ik ga vooral spinnen op snoek en baars en ben best met budget gebonden, ik koos deze hengel en molen uit van ITT Bertus en vraag me af of iemand ervaring ermee heeft:

    One2Spin 3000 molen 69,95 euro

    Provoker Spin&Jig Spin [ 2.40 m | 25-40 g ]hengel € 72,50

    verder heb ik al een net en kunstaas uitgezocht, ik zoek verder nog goeie lijn aangezien de shimano Aspire Dyneema Spinning niet echt een goede lijn is. Ik vond nog op Raven de berkley triline best stevig maar helaas nylon dus rek, heeft er iemand daar ervaring mee?

    Zijn er verder goede suggesties?
    Greetz from Sezet,

    "Vissen? Altijd de Vispas mee!"
  • Sezet
    Roofvisser
    • 27-01-2011
    • 47
    • Utrecht

    #2
    Ik hoor nu van mensen op dit forum dat die shimano lijn best goed is, het is maar een mening. Maar het kan waar zijn
    Greetz from Sezet,

    "Vissen? Altijd de Vispas mee!"

    Reageer

    • Leitmotiv
      Newbie
      • 22-03-2009
      • 4
      • Rotterdam

      #3
      beste Sezet,
      Voor het spinnen op snoek en baars is de hengel die je noemt minder geschikt.
      Beter zou zijn een hengel met een werpvermogen van bijvoorbeeld 10 g.
      Hier past het beste een molen op met de maat 1000 (maatvoering Shimano).
      Bij het vissen met hele kleine en lichte spinners wordt vaak nylon gebruikt omdat deze betere werpeigenschappen heeft.
      Succes met je keuze.

      Reageer

      • peterg
        Komt net kijken
        • 04-01-2010
        • 98
        • IJsselstein

        #4
        Beste Sezet,

        Ik ben het met Leimotiv eens,
        Je gekozen hengel is een redelijk zware spinhengel.

        Ik zou er zo op zee mee durven vissen.
        Maar met groot aas spinner +10 cm, flinke plug oid kun je er waarschijnlijk lekker mee werpen.
        28/100 tot 32/100 misstaat niet op zo'n stevige jongen

        De rek!
        Hoe ver gooi je nu eigenlijk. 100m 200m ikzelf vaak niet verder dan 15 vaker minder ivm precisie
        Sloten vaarten kun je gewoon een beetje verder langs lopen.
        Mooie scherpe enkele haak het zaakje strak trekken (tikken) en de vis met haak doen de rest

        De lijn op een spinnerhengel waarmee spinners van ong 45 mm hoort een hengel van ong 10 gram bij een lijn dikte van 16/100 nylon.

        Mijn spinhengel buigt geheel door 90 gr bij een gewicht van 450 gram, dus zou ik theoretisch met 10/100 al voldoen.
        Immers deze laatste heeft een breekkracht van meer dan 0,5 kg.
        Trekt het beesie meer dan gaat de slip tekeer. De knopen en eventuele kleine beschadiging nemen we mee.
        We werpen heel wat af met een spinner. zodoende een wat zwaardere lijn. 16/100-18/100.
        En ik vang er beste jongens t/m kleine schupkarpers mee.

        Zit de spinner ergens aan vast kan ik het misschien met behulp van een houtje met het nylon loskrijgen.
        Of door die rottige rek losschieten (Zie tips van ED)
        Hiervoor heb ik ook een hulplijn van een steen met haak en sterk koord (Dyneema), indien het niet te ver is,
        kan ik het voorwerp incl spinner/plug uit het water trekken.

        Oefen op het gras eens met diverse gewichten aan je hengel, bij welk gewicht hij het prettigst werpt.
        Ook kan je een emmertje aan je lijn hangen. dit ga je net zover vullen dat je hengel 90 graden gebogen is.
        De hoeveelheid water wegen of in een fles doen met bekende inhoud of de maatbeker van moeders.
        En zie zo ongeveer de maximale trekkrecht van je aanwinst. Dus ook de maximale weerstand die jij op een vis kunt uitoefenen. Anders verlies je de demping van de hengel en doet de molen al het werk.
        gevolg is dat de haak eraf getikt word.

        Door de goede slip heb je eigenlijk een onbreekbare lijn.

        Het is mij maar een keer overkomen in de 35 jaar dat een vis (Veel sterker dan verwacht) mijn molen helemaal leeg trok (Viste met 10/100) met lichte hengel op groot water Het beest is nimmer afgeslagen.
        Daar ik het nu nog weet blijkt hoe een ervaring dit was.


        Kijk eens op diverse site's naar trekkracht nylon en je keus is gemaakt.
        Voorkeur van mij is nylon, daar je dyneema lijn incl molen nat moet werpen voor karper vissers op afstand geen probleem. Maar met een plug of spinner besluipen we de vis van dichtbij.

        Het gaat niet om de vissen, maar de kwaliteit van 't vissen.

        PeterG

        Reageer

        • peterg
          Komt net kijken
          • 04-01-2010
          • 98
          • IJsselstein

          #5
          spinnen

          Oorspronkelijk geplaatst door Leitmotiv
          beste Sezet,
          Voor het spinnen op snoek en baars is de hengel die je noemt minder geschikt.
          Beter zou zijn een hengel met een werpvermogen van bijvoorbeeld 10 g.
          Hier past het beste een molen op met de maat 1000 (maatvoering Shimano).
          Bij het vissen met hele kleine en lichte spinners wordt vaak nylon gebruikt omdat deze betere werpeigenschappen heeft.
          Succes met je keuze.
          sorry voor de spelfout van je naam.

          PeterG

          Reageer

          • Leitmotiv
            Newbie
            • 22-03-2009
            • 4
            • Rotterdam

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door peterg
            sorry voor de spelfout van je naam.

            PeterG
            Hallo Peter,
            Daar til ik niet zo zwaar aan hoor!

            Goed verhaal van je over de lijn. Ik heb het met plezier gelezen.
            Alles in balans, dan is vissen inderdaad het mooist.
            Gr
            Leitmotiv

            Reageer

            • Sezet
              Roofvisser
              • 27-01-2011
              • 47
              • Utrecht

              #7
              ik ben blij met zoveel reacties,
              Ik kocht nu een hengel van 2m met werpgewicht 5-15 gram met 25/100 monofiele lijn, spinnertjes van 5-10 cm en een paar shadjes. Molen in de 1000 serie en ik ga deze weekend hiermee aan de kant voor een test.

              Dankje wel voor jullie behulpzaamheid!
              Greetz from Sezet,

              "Vissen? Altijd de Vispas mee!"

              Reageer

              • speciman
                zo kalm als een zalm
                • 07-05-2010
                • 347
                • maas

                #8
                Ik weet natuurlijk niet wat voor kunstaas jij hebt, maar ik vindt je hengel iets aan de lichte kant.
                Shads niet te groot[i.v.m gewicht en werpgewicht] en met staartdreg natuurlijk!
                Tenzij je je bijna alleen[BIJNA] met kleine shads en [grote] spinners gaat is deze hengel de goede keuse en volgens mij doe je dat ook.
                Besluit je een hengel te kopen voor kunstaas doe dan iets tussen de 15- 50 gram [bijv 20-40 gram werpgewicht]

                SUCCES en vang ze!!

                Groetjes speciman

                Reageer

                • Sezet
                  Roofvisser
                  • 27-01-2011
                  • 47
                  • Utrecht

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door speciman
                  Ik weet natuurlijk niet wat voor kunstaas jij hebt, maar ik vindt je hengel iets aan de lichte kant.
                  Shads niet te groot[i.v.m gewicht en werpgewicht] en met staartdreg natuurlijk!
                  Tenzij je je bijna alleen[BIJNA] met kleine shads en [grote] spinners gaat is deze hengel de goede keuse en volgens mij doe je dat ook.
                  Besluit je een hengel te kopen voor kunstaas doe dan iets tussen de 15- 50 gram [bijv 20-40 gram werpgewicht]

                  SUCCES en vang ze!!

                  Groetjes speciman
                  vergeten te zegen:
                  spinners 8-14 gram,
                  jigkopjes 8/12 gram
                  pluggen gebruik ik haast nooit, heb er anders ook 2 stks

                  Ik vis hier in polders dus dit zou wel voldoen. Geen groot water want: er is in de buurt maar 1 en kleine hengels zijn ook goedkoper
                  Greetz from Sezet,

                  "Vissen? Altijd de Vispas mee!"

                  Reageer

                  • peterg
                    Komt net kijken
                    • 04-01-2010
                    • 98
                    • IJsselstein

                    #10
                    spinnen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sezet
                    vergeten te zegen:
                    spinners 8-14 gram,
                    jigkopjes 8/12 gram
                    pluggen gebruik ik haast nooit, heb er anders ook 2 stks

                    Ik vis hier in polders dus dit zou wel voldoen. Geen groot water want: er is in de buurt maar 1 en kleine hengels zijn ook goedkoper
                    Sezet, dat is nie helemaal waar.

                    Een kleine spinhengel bv "rapier" is vaak duurder dan een grotere karperhengel.

                    Maar ja het dient dan ook licht en sterk te zijn met een mooie buiging. en dat in 2 meter gepropt.

                    Maar wel gefeliciteerd met je aanwinst. Een 1,50 meter snoek zal wel een probleem kunnen zijn, maar de 1000 snoeken van 60 / 70 cm zullen zeker visplezier opleveren.
                    Ik adviseer je met dit weertype om de maximale grote te gebruiken.
                    Tante snoek wil wel bijten, maar wel voor een hap, al zullen ze langzaam wel wat hongerig worden.

                    Zo langzaam mogelijk vissen. makkelijk draaibare spinners gebruiken.

                    En pluggen, streamers en spinners wissel ik graag af

                    Peterg

                    Het gaat niet om de vissen, maar om de kwaliteit van 't vissen.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎