voorn vissen, beginner

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cnorry
    Newbie
    • 03-02-2011
    • 15
    • Lunteren

    voorn vissen, beginner

    hallo allemaal,

    ik ben een beginner met een bamboehengel.
    als ik op voorn, zeelt of brasem wil vissen, moet ik dan een andere hengel kopen?
    ik zat eigenlijk al aan een Shakespeare in2 vaste hengel set te denken, heb ik gelijk alles
    ik hoor graag tips.

    alvast bedankt
  • TinkaTinka
    Newbie
    • 01-02-2011
    • 4
    • Rolde

    #2
    Maakt allemaal geen reet uit. Gewoon vissen met wat je lekker vind en vertrouwen in hebt.
    De moderne hengeltjes zijn wel een stuk lichter en dat is denk ik wel prettig.

    Reageer

    • Quido
      pink floyd
      • 30-10-2007
      • 1509
      • Winschoten

      #3
      zo zijn we toch allemaal begonnen, niks mis mee. gewoon lekker vissen. ander hengeltje komt vanzelf een keer. veel plezier met vissen.
      groeten quido


      http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

      Reageer

      • cnorry
        Newbie
        • 03-02-2011
        • 15
        • Lunteren

        #4
        ik ga wel een telescoophengel van 4 of 5 meter kopen.
        ik ben namelijk eigenlijk bang dat als er een groot exemplaar aan gaat hangen, dat de bamboehengel breekt
        daarom vis ik alleen maar in wateren waarvan ik zeker weet dat er alleen maar voorntjes zitten.

        Reageer

        • Flappy
          Newbie
          • 29-05-2010
          • 13
          • horst

          #5
          Bamboehengel

          Ik zou nog lekker even doorvissen met de bamboehengel, mocht je toch graag een nieuwe hengel willen en het liest een set zou ik persoonlijk kijken voor een stekkieset.

          Reden: - heb persoonlijk meer vertrouwen in ultimate dan in shakespeare.
          - zou niet als beginner met topelastiek gaan vissen.



          Veel succes.

          Groetjes.

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2326
            • Ter Apel

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door cnorry
            ik ga wel een telescoophengel van 4 of 5 meter kopen.
            ik ben namelijk eigenlijk bang dat als er een groot exemplaar aan gaat hangen, dat de bamboehengel breekt
            daarom vis ik alleen maar in wateren waarvan ik zeker weet dat er alleen maar voorntjes zitten.
            Als je een andere hengel gaat kopen neem dan minimaal een 5 meter. Aangezien je meestal niet vlak aan het water zit moet je er rekening meehouden dat een gedeelte van je hengel (ongeveer 1 meter) boven de wal hangt en dan is een lengte van minimaal 5 meter wel zo prettig.

            Ik zou persoonlijk wel een hengel kopen waar je een aantal jaren mee vooruit kunt. Overleg eens met je ouders wat je uit mag geven en ga dan eens kijken bij een hengelsportzaak in de buurt. Voor ± 30 euro koop je al een leuke composite carbon hengel van bijv. Shakespeare.

            Shakespeare vaste stokken: http://www.shakespeare.nl/catalogue/...catalog,1.html
            Spro vaste stokken: http://www.spro.nl/catalogus/NL/flash.html#/96/
            Ultimate: http://www.ultimatehengelsport.nl/pr...gid=30&brand=2
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • cnorry
              Newbie
              • 03-02-2011
              • 15
              • Lunteren

              #7
              leuk dat jullie me zoveel tips geven.

              wat kan ik beter nemen, een oversteek of een telescoop.
              de telescoop is meestal goedkoper, maar misschien is een oversteek sterker ofzo?

              Reageer

              • GhostriderTZR
                Vaste stok freak
                • 09-03-2008
                • 12
                • Arnhem

                #8
                Hallo cnorry, welkom op het forum.
                In jouw geval lijkt me een telescoophengel goed genoeg. een oversteek(of insteek)hengel heeft alleen het voordeel dat je er snel een of meerdere delen af kan halen tijdens het vissen. Dit heb je echter alleen nodig als je tuig een stuk korter is dan je hengel. Dan moet je bijv. drie delen "afsteken" en dan is de hengel even lang als het tuig. met een hengel tot 6 meter kun je met gemak het tuig even lang als de hengel houden. Als je dan je dobber niet lichter dan een gram neemt, kun je nog perfect ingooien en controle over je tuig houden.
                Ik heb nog wel een kleine tip: als je een telescoophengel van bijv. vijf meter hebt, en je wilt toch je tuig wat korter omdat je bijv. op ondiep water zit, maak je tuig dan bijv. twee delen korter dan de hengel is. Als je nu een vis hebt of je wilt opnieuw je haak beazen, dan schuif je de hengel twee delen in. heb ik ook twee jaar gedaan voor ik een langere hengel kocht.
                Veel succes ermee. Groetjes, Benjy

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2326
                  • Ter Apel

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door cnorry
                  leuk dat jullie me zoveel tips geven.

                  wat kan ik beter nemen, een oversteek of een telescoop.
                  de telescoop is meestal goedkoper, maar misschien is een oversteek sterker ofzo?
                  Een oversteekhengel is niet per definitie sterker dan een telescoop of insteek. Voor het witvissen kun jij prima uit de voeten met een telescoophengel. De meesten van ons zijn ook begonnen met een telescoophengeltje.

                  Er zijn oversteekhengels verkrijgbaar voor bepaalde type visserijen zoals de brasem- en karpervisserij, maar deze hengels zitten in een veel hogere prijsklase (+100 euro). Vanzelfsrpekend zijn deze hengels sterker, maar voor jou niet interessant. Jij kunt beter kijken naar een goede hengel voor weinig geld waar je een aantal jaren mee voor uit kunt. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een composite carbon hengel van bijv. Shakespeare.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  • cnorry
                    Newbie
                    • 03-02-2011
                    • 15
                    • Lunteren

                    #10
                    Ik ben nu sterk van plan het stekkie set aan te schaffen.
                    Ik heb een aanbieding gevonden waar die voor de helft van de prijs was.
                    Een vriend van mij, ook beginner, wil ook zoiets, dus als we 2 sets naar één adres laten komen, hebben we maar één keer de verzendkosten te betalen.

                    Reageer

                    • Flappy
                      Newbie
                      • 29-05-2010
                      • 13
                      • horst

                      #11
                      Kijk dat is economisch, ik denk dat je als beginner hier een leuke set aan hebt, mocht je hem kopen dan zou ik zeggen vang ze en veel succes er mee.

                      Reageer

                      • GhostriderTZR
                        Vaste stok freak
                        • 09-03-2008
                        • 12
                        • Arnhem

                        #12
                        inderdaad net wat Flappy zegt. Veel succes ermee en laat ons je ervaringen aan de waterkant maar weten.
                        groetjes, Benjy

                        Reageer

                        • cnorry
                          Newbie
                          • 03-02-2011
                          • 15
                          • Lunteren

                          #13
                          bedankt voor het compliment, Flappy!
                          jullie worden de eersten die mijn ervaringen zullen horen(na mijn familie natuurlijk).

                          een klasgenoot van mij heeft gisteren(dinsdag) een snoek van 1,10 meter gevangen.
                          hij had vandaag een foto mee; prachtig wat een vis.
                          dat ga ik voorlopig nog niet proberen
                          Groetjes, Cornelis

                          Reageer

                          • cnorry
                            Newbie
                            • 03-02-2011
                            • 15
                            • Lunteren

                            #14
                            zijn er in de voorjaarsvakantie al voorns of brasems te vangen?

                            Reageer

                            • Rolla
                              Allroundvisser
                              • 03-05-2009
                              • 2326
                              • Ter Apel

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door cnorry
                              zijn er in de voorjaarsvakantie al voorns of brasems te vangen?
                              In de winter kun je voorns vangen. De meeste vissers zoeken dan de diepere wateren op zoals de jachthavens.

                              In het februari nummer van Beet staat overigens een artikel van Jan van Schendel over het vissen in jachthavens.
                              Vaste stok | Match | Feeder

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎