Pen visserij -hengels?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • peterke
    Newbie
    • 11-02-2006
    • 30

    Pen visserij -hengels?

    Hey,

    Ben afgelopen zomer verslaafd geraakt aan het vissen , omdat er vooral veel karpers te vangen waren in de buurt ben ik me daar gaan op toeleggen , maar met afstandlijnen en boulies.
    Nu wou ik graag gaan vissen met de pen of drijvend met brood/brokjes.....
    Maar er zijn een hele hoop hengels de classieke pen hengels , fox heeft een kortere versie en sommige raden een barbeel hengel aan en iemand van de winkel zei waarom geen goeie roofvishengel.
    Mss dat jullie een beginner wat raad knn geven....
    Alvast bedankt

  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Ikzelf vis altijd met de Ultimate Carp Float (1-1.25 lbs.) Uitstekende hengel voor het pennen. Door zijn zachte actie vind ik het dé hengel voor het vissen met drijvend aas.

    'n Maatje van me heeft de Spro Strategy (1.75 lbs.). Deze hengel is ook prima. Iets strakker dan de Ultimate, en ideaal in moeilijke omstandigheden, met bijv. veel waterplanten.

    Beide hengels kosten rond de 100 euro.

    Als je goedkoper wilt kun je ook een 'beginners'-hengel kopen voor de statische visserij. Deze kosten meestal niet meer dan 30-40 euro. Als het pennen écht je hobby wordt zul je alleen wel snel verlangen naar een klassieke penhengel.

    Roofvishengels raad ik af, hoewel korte stevige spinhengels in sommige omstandigheden ideaal zijn.

    Gr. Pierre

    Reageer

    • peterke
      Newbie
      • 11-02-2006
      • 30

      #3
      A bedankt voor de info , ik ga eens kijken voor die spro , welke lijn gebruik je het beste voor deze hengel en voor de molen , een met heel goeie regelbare slip?

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Ik ben fan van Shimano zowel molens als lijnen.
        Kies een lijn die een grote trekkracht heeft t.o.v. diameter. Bespaar hier niet op!

        Wat molens betreft, dat is volledig afhankelijk van wat je er voor over hebt. Baitrunner is niet nodig. Kijk eens op de site van Shimano. Daar kun je rustig uitzoeken en vergelijken. Ikzelf heb de Nexave 3000R. Molens staan onder deze link:



        Er staan alleen geen prijzen bij. Die zul je dus ergens anders vandaan moeten halen.

        Gr. Pierre


        [Gewijzigd door Pierre op 02-11-06 at 10:13 PM]

        Reageer

        • snoeker
          Frequent aanwezig
          • 25-11-2004
          • 127

          #5
          Ik heb hier nog een boekje liggen met de prijzen van de molens van 2004
          dus als je de prijs moet weten moet je het maar even vragen

          Reageer

          • peterke
            Newbie
            • 11-02-2006
            • 30

            #6
            A ok , maar het beste voor een lichte molen gaan en niet al te dikke lijn?

            En ik ben juist naar een beurs geweest , ene rade mij de Nash Hooligun XS 11ft (1.75)aan , dat deze ook leuk was om te pennen .......mss dat er mensen zijn die iets kennen van nash ?
            http://www.bobcotackle.co.uk/nash/hooligun_xs.htm
            En bedankt alvast voor alle antwoorden........



            [Gewijzigd door peterke op 02-12-06 at 03:44 PM]

            Reageer

            • Theo de Kreij
              VOERBOER
              • 03-06-2003
              • 2345
              • Zoetermeer

              #7
              Een penhengel hoort 13 ft te zijn of langer. Een 11 ft is beslist geen goede optie omdat je de vis belaagd net onder de wal, achter een rietkraag, bij waterplanten. Met een te korte hengel moet je dan te dicht naar de waterkant met als gevolg dat je gezien wordt. Laat je dus niets wijsmaken door een verkoper die alleen maar omzet wil! Niet doen die Nash. Een penhengel is te herkennen aan zijn kurken handgreep, 9 ogen of meer anders loopt je natte lijn vast op de blank, en buigt door tot in het handvat. Afhankelijk van de plaats waar je vist is 1,25-1,75lb goed. Veel stugger moet je niet gaan omdat je de pen ook nog weleens op 20 meter wilt zetten.


              [Gewijzigd door Theo de Kreij op 02-12-06 at 03:57 PM]
              Mvrgr,

              Theo de Kreij.

              ********************************
              Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
              ********************************

              www.peche-tackle-europe.com

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Ik ken geen enkele hengel van Nash, dus ervaring heb ik er ook niet mee.
                Ik zou ook voor en langere hengel gaan, zoals Theo al heeft gezegd.
                Inderdaad minimaal 3,60 liefst nog 3,90 meter. De meeste penhengels worden geleverd in 3,90 meter.

                Wat molens betreft: Als je bij Shimano kijkt worden veel modellen geleverd in verschillende maten. De meeste molens hebben achter hun merk een code. Bijvoorbeeld de Shimano Nexave 3000R.
                Het getal: 1000 tot 10000 geeft aan hoe groot de molen is. Onder een penhengel zou ik een 3000 of een 4000 hangen. In ieder geval niet kleiner dan 3000 en groter dan 5000. Voor andere merken weet ik de maatvoering niet. Misschien dat iemand anders daar nog info over kan geven!?

                De spoelen van de 3000-4000 series weten nog altijd raad met meer 100 meter 30/100 lijn.
                De lijnen die ik altijd gebruik zijn:

                16-18/100 (± 3-3,5 kg trekkracht) voor het karperen in onbegroeid water in het hele vroege voorjaar (feb.-april), en voor het vissen op zeelt.
                22/100 (± 5 kg trekkracht) voor het vissen in matig begroeid water. Water met bijv. af en toe een plompenbedje, plukken waterpest en hoornblad.
                30/100m (± 9 kg trekkracht) voor het vissen in zwaarbegroeid water. Bijvoorbeeld bij het vissen in een gat tussen de kant en een enorm plompenveld van 100-en vierkanten meters.

                Standaard is bij mij 22/100. Die gebruik ik het meest. Daarna 30/100, hoewel dit wel een kabeltouw is, zeker op een penhengel van 1-1.25 lbs.

                Ik raad dus aan om bij de molen die je gaat kopen minimaal een, maar liefst 2 spoelen extra te vragen. Soms worden ze bijgeleverd. Soms niet. Zelf heb ik 6 spoelen waarvan er 5 zijn opgespoeld met een veschillende diameter lijn.

                Gr. Pieter


                [Gewijzigd door Pierre op 02-13-06 at 10:10 AM]

                Reageer

                • peterke
                  Newbie
                  • 11-02-2006
                  • 30

                  #9
                  Hey bedankt nogmaals Pierre en Theo

                  Reageer

                  • eelke
                    Frequent aanwezig
                    • 24-11-2002
                    • 163
                    • Nederland

                    #10
                    Nuttige informatie weer ! In de shimano catalogus zag ik de Beastmaster Carp Float staan. Als ik het moet geloven is dit een soort van kruising tussen een match hengel en een klassieke penhengel. Zijn er mensen die deze hengel beter kennen ?

                    Groeten,
                    Eelke
                    groeten,
                    Eelke

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Hij staat hier:



                      Ik geloof niet zo in hengels met een 'ergens-ertussen-in-actie'. Ik denk dat deze hengel voor karperen geschikt KÁN zijn. Alleen in gemakkelijke omstandigheden, dus zonder begroeiing e.d.. In moeilijker omstandigheden kom je al snel uit op penhengels met een testcurven van minstens 1,25 lbs. Ik heb het zelf ook wel eens lastig met mijn penhengel van 1-1,25 lbs. Ik heb thuis een matchhengel staan, maar die kan ik op een 20-ponder dubbel trekken zonder de karper er ook maar iets van lijkt te merken.

                      Deze hengel zou volgens mij wel perfect zijn voor bijvoorbeeld het vissen op zeelt, grote brasem, grote winde, enz. Hij ziet er schitterend uit, en eigenlijk lijkt het me ook wel wat. Helaas groeien de euro's niet op mijn rug, en heb ik al een matchhengel. Deze Beastmaster valt ook onder de matchhengels.

                      Gr. Pierre


                      [Gewijzigd door Pierre op 02-13-06 at 09:33 PM]

                      Reageer

                      • antoinette
                        Specimen Hunter
                        • 13-11-2005
                        • 1926
                        • oudenhoorn

                        #12
                        Mijn karperhengels zijn 2 3/4 lb en ong 3.60 lang, zijn die geschikt om te pennen ?
                        En kan ik daar gewoon mijn baitrunner voor gebruiken?
                        En ikzelf zit te denken aan lijn van trabucco 28/100, is dat geschikt om te pennen ?

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #13
                          2 3/4 zijn behoorlijk zware stokken om te pennen. Het kan uiteraard wel. De lengte is verder prima, en de baitrunner kan gewoon gebruikt worden.

                          Het voordeel van een penhengel is zijn soepele actie waardoor hij goed de eerste run van de karper kan opvangen. Meestal komt die run van vlak onder het kantje. Een penhengel trekt dan mooi krom, een zwaardere hengel zoals die van jouw zal daar wat moeite mee hebben. Daarom zou ik de slip niet al te zwaar afstellen. Wat je met de hengel niet kan opvangen, compenseer je op die manier met de slip.

                          Verder is natuurlijk de sport op een penhengel mooier. 28/100 kan goed zeker i.c.m. de 2 3/4 hengel. Ik heb ook wel met 28/100 gevist, omdat de omstandigheden daarom vroegen. Liever vis ik met dunner 22/100 of 25/100 omdat daarmee je aasaanbieding gewoonweg mooier wordt. Ook is 22/100 voor mijn hengel (1-1 1/4) een mooiere combinatie.

                          Conclusie: 2 3/4 + 28/100 kan goed, maar er bestaan combinaties die meer specifiek zijn afgestemd op de penvisserij. En dat lijkt mij prettiger vissen.

                          MVG,
                          Pieter

                          Reageer

                          • antoinette
                            Specimen Hunter
                            • 13-11-2005
                            • 1926
                            • oudenhoorn

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                            e.

                            Conclusie: 2 3/4 + 28/100 kan goed, maar er bestaan combinaties die meer specifiek zijn afgestemd op de penvisserij. En dat lijkt mij prettiger vissen.

                            MVG,
                            Pieter
                            Als die penvisserij mij daadwerkelijk gaat bevallen kan ik altijd naar een lichtere hengel uitkijken, eerst maar eens ontdekken of het wat is voor mij.

                            Reageer

                            • Pieter Stam
                              Tinca Tinca
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

                              #15
                              Haha, ja dat is wel handig ja. Penhengels zijn helaas niet de goedkoopste latten die te verkrijgen zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat het je niet gaat bevallen

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎