Method welke top

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • The Frisian Viking
    NHSF Erelid
    • 27-06-2006
    • 5439
    • Feânwalden

    Method welke top

    Hallo mijn vraag is wat voor toppen gebruiken jullie voor de method op stilstaand en of licht stromend water

    Soft - Medium - Heavy of een tussen soort natuurlijk
    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

    ik knibbelje foar gjin ien

    The Frisian Viking
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #2
    Ben nog niet zo heel erg aan het methodfeederen geweest dit jaar. Maar na de ervaringen van vorig jaar ben ik vorige week toppen wezen kopen voor de method. Ik ben gegaan voor glastoppen van 1onz. Heerlijke soepele toppen, die meer en beter registreren dan de carbontoppen die ik eerst gebruikte. De toppen vallen mijns inziens in de categorie light toppen. Toch heb ik ook nog twee medium carbon toppen erbij genomen, voor het geval dat ik op grotere afstand wil vissen met de method. Deze toppen geven me toch iets meer 'body' met het gooien van een 60 grams method naar een afstand van een meter of 50.
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • Jan Broess
      Specimen Hunter
      • 21-09-2003
      • 1131
      • Nieuwegein

      #3
      Mijn visie is dat je geen beetregistratie nodig hebt om de vis te haken. De top gaat toch gewoon volledig krom en loopt de hengel van de steun. Of de top valt slap. Het belangrijkste is dat de korf het juiste gewicht heeft om de vis feilloos te haken (zonder zelf aan te slaan).

      Dus je moet geen ultragevoelige top nemen voor de gevoelige registratie. Zo´n top is juist kwetsbaar bij de zware worpen met een gevulde methodkorf. Een redelijk lichte top van 0,75 à 1 oz is echt het minimum.

      Echter, als je een (te) zware top gebruikt en die halfkrom draait tijdens het afsteunen, heeft de korf minder gewicht om de vis goed te haken.

      Op stilstaand water neem je dus geen top zwaarder dan 1 of 1.5 oz. Op licht stromende wateren neem je gewoon een zware korf (50 gram of meer) en laat je de top door de stroomdruk kromlopen. Op stromend water moet je dus een top uitkiezen die redelijk krom loopt bij stroomdruk.
      Greetz,
      Jan Broess

      www.devaartposcar.nl

      Reageer

      • Jan Broess
        Specimen Hunter
        • 21-09-2003
        • 1131
        • Nieuwegein

        #4
        Een speciale Methodhengel is misschien ook het overwegen waard. Die heeft meestal vaste top voor de mooie parabolische actie.
        Greetz,
        Jan Broess

        www.devaartposcar.nl

        Reageer

        • Harpie
          Specimen Hunter
          • 13-02-2003
          • 1009
          • Emmen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
          Hallo mijn vraag is wat voor toppen gebruiken jullie voor de method op stilstaand en of licht stromend water

          Soft - Medium - Heavy of een tussen soort natuurlijk
          Bij al mijn Dutch Masters gebruik ik de zwaarste top.
          Gr,
          Piet
          https://www.prestonfishing.nl/

          Reageer

          • The Frisian Viking
            NHSF Erelid
            • 27-06-2006
            • 5439
            • Feânwalden

            #6
            Dankje wel voor de snelle reacties, als ik het goed begrijp kan je beter wat een zwaardere top gebruiken.
            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

            ik knibbelje foar gjin ien

            The Frisian Viking

            Reageer

            • Bollekneiter
              Met enige kennis...
              • 11-02-2010
              • 479
              • Amsterdam

              #7
              Ik gebruik ook de wat zwaardere toppen, puur voor de balans van de hengel. Over het algemeen vang je grote zware vis ermee en mag het dus best wat body hebben

              Reageer

              • martinwinschoten
                ONVOORSTELBAAR
                • 17-02-2008
                • 798
                • Winschoten

                #8
                Hangt ook een beetje van je systeem af. Vis je met zelfhaak dan kun je best een wat stuggere top nemen. Zelf stem ik de dikte van de top af op het gewicht van mijn methodfeeder. Als je de top onder spanning zet op je korf dan moet deze net blijven liggen. Eeen te dikke top werkt dus niet met een lichte korf. Vis je met een methodfeeder vrij op de lijn, dus zonder zelfhaak, dan kun je best een dunne top nemen. De vis voelt dan namelijk weerstand van de top. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een zelfhaak systeem!

                Zelf gebruik ik ook altijd carbontoppen.Glastoppen vind ik helemaal niks omdat die te slap zijn.
                Team Bobs hengelsport Prinz Royal

                Team Attrafish Nederland

                Reageer

                • Rodek
                  Newbie
                  • 30-08-2009
                  • 15
                  • Veendam

                  #9
                  gebruik altijd een zo zacht mogelijke top. iig zo zacht dat je ook nog lijnzwemmers kunt waarnemen. heb je lijn zwemmers en de vis wil niet op de voerplek komen, dan kan het erop duiden dat de vis dichterbij ligt. carbon toppen van 1 oz. voldoen vaak wel.

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
                    Hangt ook een beetje van je systeem af. Vis je met zelfhaak dan kun je best een wat stuggere top nemen. Zelf stem ik de dikte van de top af op het gewicht van mijn methodfeeder. Als je de top onder spanning zet op je korf dan moet deze net blijven liggen. Eeen te dikke top werkt dus niet met een lichte korf. Vis je met een methodfeeder vrij op de lijn, dus zonder zelfhaak, dan kun je best een dunne top nemen. De vis voelt dan namelijk weerstand van de top. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een zelfhaak systeem!

                    Zelf gebruik ik ook altijd carbontoppen.Glastoppen vind ik helemaal niks omdat die te slap zijn.
                    Vind ik ook

                    Light, medium en heavy tips verschillen natuurlijk per hengels in de diverse gewichtklassen. Een methodfeeder van 25 gram op stilstaand water is met een lightfeeder beter te vissen met een heavytip. Een medium/heavyfeeder voor iets zwaardere methodkorven (zo'n 50 gram), verder weg en op stromend water kun je dan weer beter met een mediumtip vissen. Doorgaans zit je met een tip van zo'n 1,5/1,75 ounce wel goed.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • danny69
                      Feedervisser
                      • 16-03-2005
                      • 227
                      • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

                      #11
                      Hoi,
                      Voor mij altijd de zwaarste: Het heeft toch geen enkel belang die kleine beetjes te zien. Het is alles of niets. De vis haakt zichzelf op het lood en de weerstand van lijn+ top. Tevens kan je nauwkeuriger ( makkelijker) gooien met de zwaarste top. Natuurlijk moet je wel je hengeltype aanpassen aan de afstand die je wilt vissen.

                      Grt.
                      Danny
                      Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

                      Reageer

                      • Jan Broess
                        Specimen Hunter
                        • 21-09-2003
                        • 1131
                        • Nieuwegein

                        #12
                        Volledig mee eens, Danny. Ik pak altijd van de hengel die ik gebruik de zwaarste top uit de koker. Gisteren op een onbekend grachtje 3 fraaie zeelten en een kapitale platte gevangen. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik de top alsnog zag bewegen en dan kaarsrecht staan. Zo'n grachtje leek me hopeloos, maar ik zag altijd karpervissers. Vandaar dat ik het eens ging proberen. De zeelten trouwens op klaarlichte middag om 11 à 14.00 uur gevangen. Nu benieuwd hoe het tegen de schemering aan toe gaat?!?!?! . Zeelt aast namelijk het best bij ochtendgloren en tegen de schemering.
                        Greetz,
                        Jan Broess

                        www.devaartposcar.nl

                        Reageer

                        • Joas
                          Frequent aanwezig
                          • 18-07-2009
                          • 199
                          • Breamcity

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
                          Volledig mee eens, Danny. Ik pak altijd van de hengel die ik gebruik de zwaarste top uit de koker. Gisteren op een onbekend grachtje 3 fraaie zeelten en een kapitale platte gevangen. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik de top alsnog zag bewegen en dan kaarsrecht staan. Zo'n grachtje leek me hopeloos, maar ik zag altijd karpervissers. Vandaar dat ik het eens ging proberen. De zeelten trouwens op klaarlichte middag om 11 à 14.00 uur gevangen. Nu benieuwd hoe het tegen de schemering aan toe gaat?!?!?! . Zeelt aast namelijk het best bij ochtendgloren en tegen de schemering.
                          Best vreemd, ik vang de laatste weken vaak zeelt midden op de dag. Ik denk dat ze in het voorjaar een stuk minder gebonden zijn aan de ochtend en avonduren.

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #14
                            Methodvissen houdt voor mij niet in om met mijn armen over elkaar te gaan zitten koekeloeren tot de top hoepelrond staat. Met de zwaarste toppen zie je de lijnzwemmers minder goed en wat weegt zo'n methodkorf nou? met een mediumtop kun je ook moeiteloos werpen. Op een korf van misschien 28 gram moet je wel je top strak kunnen draaien.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • Jan Broess
                              Specimen Hunter
                              • 21-09-2003
                              • 1131
                              • Nieuwegein

                              #15
                              Ja, je hebt wel gelijk. Het zijn ook geen toppen van 2 oz of meer. Ik zie de lijnzwemmers altijd wel goed, de top schuifelt naar voren en schiet weer terug naar oude positie (korf niet verplaatst, duidelijk teken dat het lijnzwemmer was). Het is inderdaad niet wachten totdat de hengel uit de steun getrokken wordt. Het is in de gaten houden of er vis rondzwemt en vooral het bijhouden van de voerplek.Als je de top veelvuldig in beweging ziet maar geen aanbeet, kun je van aas veranderen etc, etc...
                              Greetz,
                              Jan Broess

                              www.devaartposcar.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎