Mais

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ErwinPhiAssen
    Sense and Simplicity
    • 13-03-2011
    • 667
    • Assen

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Master
    Een maiskorrel zet je op omdat je de grotere vis wilt selecteren. Mais en een caster is voor dezelfde doelgroep. Mais en een made is vragen om problemen, bijvoorbeeld telkens misslaan, omdat ook de heel kleine vis met de made ervandoor gaat.
    okee ja dat klinkt heel logisch. dan maar eens met alleen mais proberen.....
    lets make things better

    Reageer

    • Bas Nijmegen
      wedstrijdvisser
      • 13-01-2009
      • 541
      • Nijmegen

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Master
      Een maiskorrel zet je op omdat je de grotere vis wilt selecteren. Mais en een caster is voor dezelfde doelgroep. Mais en een made is vragen om problemen, bijvoorbeeld telkens misslaan, omdat ook de heel kleine vis met de made ervandoor gaat.
      Ik ben het met je eens dat als je veel last van bijna alleen maar kleine vis op je stek hebt, een combinatie van maïs en een made niet de beste is. Maar zoals je het nu schrijft is het altijd een slecht idee om deze combinatie te gebruiken en dat ben ik niet met je eens als je het ook zo bedoeld. Zoals je zegt gebruik je de maïs om de grotere vis te selecteren. Maar ik heb het ook wel eens meegemaakt, zoals ik hierboven ook schreef over de worm en een made, dat ik ze zonder made niet op de maïs pakte en met een made ervoor wel. Alsof ze soms de beweging van het aas nodig hebben om getriggerd te worden tot bijten. Dat zijn dan ook de momenten dat de caster ervoor ook minder werkt.
      Gr. Bas

      Een vis vangen is niet moeilijk.
      Vis blijven vangen wel...

      Reageer

      • pastoor
        ...
        • 02-02-2003
        • 1112
        • Drongelen

        #18
        Om te voorkomen dat je kleiner vis mist met made of caster voor de mais kun je het beste de mais helemaal op de lijn zetten.

        Mais is goed maar meestal is het alles of niks.

        Als ik twijfel of ze de mais op het moment willen doe ik een of twee (zachte) maiskorrels op de lijn tegen de haak. een of twee maden of kasters op de haak is altijd prijs.

        Jos.

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
          Maar ik heb het ook wel eens meegemaakt, zoals ik hierboven ook schreef over de worm en een made, dat ik ze zonder made niet op de maïs pakte en met een made ervoor wel. Alsof ze soms de beweging van het aas nodig hebben om getriggerd te worden tot bijten. Dat zijn dan ook de momenten dat de caster ervoor ook minder werkt.
          Zou je ze op alleen een made ook niet gevangen hebben...? Zou die vis een combinatie van mais en made kunnen herkennen? Ik geloof er dus nix van. Stel je de situatie voor. Op de bodem liggen 100 maiskorrels en 100 maden op 2 vierkante meter. Zou die vis dan een voorkeur hebben voor een combinatie van 1 korrel en 1 made. Waarschijnlijk heeft ie in de minuten ervoor misschien al 20 losse korrels en 20 losse maden opgegeten. Dat er nu toevallig 2 klem naast elkaar liggen zal dat beest toch een zorg wezen... Met hetzelfde gemaak vliegen die de bek in. Alleen heeft ie de pech dat er toevallig een haak in zit.

          Schiet mij maar lek! Ik geloof niet in combinaties.

          Reageer

          • FishM8
            Slijmjurkenjager
            • 04-08-2008
            • 81
            • Gorinchem

            #20
            En vergeet natuurlijk niet het vocht van de mais uit het blikje door je voertje te doen ==> Dat geeft een extra zoete smaak aan je voer.

            Ik haal de mais bij de Super 43 eurocentjes per blikie.
            Heeft wel een klein nadeel want het blikje kan alleen open met een blikopener maar daar zijn wel oplossingen voor.
            Op de haak doe ik twee korrels en sluit af met een made.
            Op de hair met een Korum quickstop.

            Ik vis veelal op de Waal.

            Om te vissen hoef je niet gek te zijn maar het helpt wel !!

            Reageer

            • henkus
              Met enige kennis...
              • 23-12-2008
              • 457
              • hoogmade

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door FishM8
              En vergeet natuurlijk niet het vocht van de mais uit het blikje door je voertje te doen ==> Dat geeft een extra zoete smaak aan je voer.

              Ik haal de mais bij de Super 43 eurocentjes per blikie.
              Heeft wel een klein nadeel want het blikje kan alleen open met een blikopener maar daar zijn wel oplossingen voor.
              Op de haak doe ik twee korrels en sluit af met een made.
              Op de hair met een Korum quickstop.

              Ik vis veelal op de Waal.
              ook als een blikje een trekopening heeft is een blikopener een heel handig ding om bij je te hebben.
              zo nu en dan trek ik die trek ringetjes er wel eens af (lompigheid, of gewoon pech?)

              dan ben je blij dat je zo'n ding in je koffer hebt liggen.

              ik prik ze gewoon op de haak, meestal in combinatie met een mestpiertje, caster of made, zelden alleen maar een maiskorrel,

              Reageer

              • Jado
                Komt net kijken
                • 14-03-2010
                • 69
                • Meppel

                #22
                Bij de C1000 zijn kleine glazen potjes mais te koop voor 49 eurocent altijd makkelijk.

                Reageer

                • SvVoorden
                  Sportvisser
                  • 26-07-2002
                  • 747
                  • Woerden

                  #23
                  Wees voorzichtig als je de mais in gaat vriezen. Ik vroor eerder regelmatig het restant van een blik mais in om het een paar weken later weer te gebruiken.
                  Op een gegeven ogenblik zat ik in de Lek te vissen en de vangsten vielen erg tegen. Nadat ik mijn voer in het water gooide bleek dat er hel veel mais dreef. Ik heb later een zakje in de vriezer gestopt en dit goed ontdooid en ook hiervan bleef een deel drijven, zonder dat het met voer in aanraking was geweest!! Op de stroom zijn zulke drijvende stukken dodelijk voor je voerplek!
                  Sjaak van Voorden

                  Reageer

                  • SvVoorden
                    Sportvisser
                    • 26-07-2002
                    • 747
                    • Woerden

                    #24
                    De beste mais vind ik nog steeds die van de Lidl. Mooie kleine korrels, zacht en vrijwel geen bruine of vieze stukken.
                    Sjaak van Voorden

                    Reageer

                    • reijntjes
                      Swingt(o)(i)pper
                      • 12-12-2005
                      • 3497
                      • Asten

                      #25
                      Altijd mais van de Lidl.
                      Mijn achterbak van de auto lag weer vol vandaag.
                      Groeten

                      Frank

                      2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                      2016 walk-over Blauforlaet !
                      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                      Reageer

                      • Nick MC Daddy
                        Met enige kennis...
                        • 08-03-2004
                        • 316
                        • Noordwijkerhout

                        #26
                        Laat iemand het blikje wel eens een tijdje open staan om het (bewust) te laten verzuren?

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #27
                          Supermarktmais kost geen drol, dus invriezen hoeft voor mij niet en ik wil harde korrels die op de haak blijven zitten.

                          Door je lokvoer kun je beter voor het overgrote deel verknipte mais gebruiken voor een minder verzadigend effect. Wat ook werkt is mais (al dan niet ingevroren wat eerder overgebleven is) staafmixen en het maispapje met verknipte korrels op stilstaand water boven je stek cuppen, dat geeft een mooie attractieve wolk.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • arno/justin
                            Komt net kijken
                            • 16-10-2007
                            • 86
                            • haarsteeg

                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick MC Daddy
                            Laat iemand het blikje wel eens een tijdje open staan om het (bewust) te laten verzuren?

                            Ik heb ik een keer gevist met mais die aan het gisten was.Deze rook naar alcohol.
                            Geen schubl gevangen.



                            groet Arno

                            Reageer

                            • Vissertjuh66
                              Frequent aanwezig
                              • 02-09-2010
                              • 157
                              • Deest (Gld)

                              #29
                              Of je nou de gewone mais uit blik van Ah, Jumbo, lidl... hebt of de pascavia mais, (met al die smaken die je bij de hengelsportzaak koopt) volgens mij is het allemaal een pot nat...

                              Reageer

                              • A3aan
                                Frequent aanwezig
                                • 11-05-2011
                                • 196
                                • De Wijk

                                #30
                                Lidl mais gebruik ik meestal, lekker goedkoop en werkt gewoon goed op de hair.
                                Op de Lage Vaart mooie grote voorns, brasems en karper gevangen met 2 korrels op de hair.

                                Mocht jezelf nog eens honger krijgen, trek jezelf een blikje open

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎