Leefnet

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Nick MC Daddy
    Met enige kennis...
    • 08-03-2004
    • 316
    • Noordwijkerhout

    Leefnet

    Wie zou me wat tips kunnen geven ivm aankoop van een nieuw leefnet.

    Heb een jaar een Spro 3,50 meter gebruikt, echter dit net vertoont zoveel slijtage dat hij met het grof vuil mee gaat.

    Ik wil nu in ieder geval een 4 meter net. Sneldrogend is een pre, en het liefst een die tegen een stootje kan.

    Alvast mijn dank voor de tips.
  • he11je24
    tot de laatste minuut
    • 16-10-2005
    • 302
    • Zwartemeer

    #2
    Het Preston Latex 4m. Competition Keepnet is een latex gecoat leefnet met de ringen aan de buitenzijde geplaatst zijn. Dit om het rolllen in stromend water te voorkomen. De lengte van dit net is 4 meter en is geschikt voor zowel hoge kades als ondiep water.

    als mijn ander preston quick dry keepnet stuk zou gaan,dan koop ik bovenstaande

    mvg,
    hendrik
    veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Latex leefnetten als dat van Preston zien er mooi uit, maar ik heb toch enige twijfel over de betrouwbaarheid. Ik heb het gevoel dat ze makkelijker scheuren bij veelvuldig gebruik op basalt enzo.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Nick MC Daddy
        Met enige kennis...
        • 08-03-2004
        • 316
        • Noordwijkerhout

        #4
        Wat zou jij dan adviseren Preston?

        Reageer

        • Boschje
          Komt net kijken
          • 06-05-2010
          • 99
          • Veghel

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
          Latex leefnetten als dat van Preston zien er mooi uit, maar ik heb toch enige twijfel over de betrouwbaarheid. Ik heb het gevoel dat ze makkelijker scheuren bij veelvuldig gebruik op basalt enzo.
          Inderdaad, daar ben ik het helemaal me eens. ik ken een aantal mensen waarbij het latex al ietwat poreus is geworden en begint los te laten/scheuren. Ik zou het dus voor een leefnet niet altijd aanraden.

          Een schepnet met latex heb ik daarentegen wel, maar daar voorkomt de latex coating dat je haak in het net blijft hangen, maar alleen in stilstaand water. Na 1,5 jaar begint ook dit net (van Shimano overigens) zwakke plekken in het latex te vertonen.

          Nadeel van latex leef- en pannetten is ook dat het meer weerstand in het water geeft en een stuk zwaarder is, zeker op (hard)stromend water. Op stromend water gebruik ik dan ook zo fijn mogelijke leef- en pannetten met wat grotere mazen en zonder latex (wat gewoon een stuk lichter is). Als de stroming vat krijgt op je latex netje dan gaat het hard. Ik heb zelfs een leefnet zien afbreken hierdoor!

          Enig voordeel van een latex leefnet zou het drogen zijn, maar dat zou voor mij ook het enige zijn.

          Kortom, op stilstaand water kan ik het gematigd aanraden (als droogtijd een pre is) met als kanttekening het poreus worden van het net. Op stromend water vind ik persoonlijk latex leef- en pannetten waardeloos. Ik gebruik daar gewoon een Duits rivierennet. Het beste wat er is voor wat mij betreft op stromend water. Dat zijn dit soort netten http://www.eurotackle.nl/shop/RILANE...T-p-16252.html . En die drogen ook redelijk snel. Ik heb overigens gewoon zo'n waterdichte tas voor mijn leefnet (of een vuilniszak), na het wegen wil ik namelijk gewoon direct weg en als het regent dan droogt je net niet zo heel goed

          Nick

          Reageer

          • The Frisian Viking
            NHSF Erelid
            • 27-06-2006
            • 5439
            • Feânwalden

            #6
            Ik heb een goedkoop leefnet van JVS Goldnet 4 mtr met tas erbij voor 49,95 zeer goed en sterk, ik gebruik deze al vele jaren tot volle tevredenheid.
            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

            ik knibbelje foar gjin ien

            The Frisian Viking

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Nick MC Daddy
              Wat zou jij dan adviseren Preston?
              Zoals Boschje ook al aangeeft een leefnet als dat van Rilanets als je geregeld op stromend water vist. Deze zijn grofmazig, sterk en zijn makkelijk te verzwaren met een plastic tas gevuld met stenen die je er onder hangt. Op zich voldoet een JVS inderdaad ook al.
              Op stilstaand water komt het allemaal niet zo nauw en voldoet praktisch ieder net.

              Wat leefnettassen betreft voldoen alleen die gemaakt zijn van eva voor mij, Preston, Spro, Sensas etc heeft. Alleen deze zijn 100% waterdicht, bij de goedkopere vliegen de gaten er in, met een natte en stinkende kofferbak tot gevolg.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • The Frisian Viking
                NHSF Erelid
                • 27-06-2006
                • 5439
                • Feânwalden

                #8
                Helemaal met jou eens Preston Freak
                Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                ik knibbelje foar gjin ien

                The Frisian Viking

                Reageer

                • Ginus
                  knutselaar
                  • 22-03-2008
                  • 665
                  • wijster

                  #9
                  Heb het leefnet van Ultimate de viekante 4m grof mazig,en een van Tubertini rond model 4m
                  Bijde netten bevallen me prima.
                  GR GINUS

                  Reageer

                  • Bruins
                    vang ook wel eens wat
                    • 04-02-2008
                    • 174
                    • Hoogezand

                    #10
                    Ik heb voor de rivieren en meren die van Rilanets in 4 en 5 mtr.
                    Voor kanalen en veel vis de Rive leefnetten carp 4 mtr , deze zijn echt oersterk.
                    Voor kleine kanaaltjes gebruik ik de Rive leefnet double mesh 3 mtr. Deze zijn allen voorzien van stevige ringen aan de buitenkant en handvaten om laatste ringen te tillen.

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo

                      ik heb ook een sterk riviernet en nog een voor als het nodig is

                      wat ik hier nog niet gehoord heb en wel heel belangrijk hoe grof is je leefnet daar is een maat aanverbonden voor wedstrijden
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Bruins
                        vang ook wel eens wat
                        • 04-02-2008
                        • 174
                        • Hoogezand

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door tester
                        Hallo

                        ik heb ook een sterk riviernet en nog een voor als het nodig is

                        wat ik hier nog niet gehoord heb en wel heel belangrijk hoe grof is je leefnet daar is een maat aanverbonden voor wedstrijden

                        Bij wedstrijden die vallen onder reglement van SVN mag de maas maximaal 6 mm zijn zover ik weet.

                        Reageer

                        • Nick MC Daddy
                          Met enige kennis...
                          • 08-03-2004
                          • 316
                          • Noordwijkerhout

                          #13
                          Ben vanavond even op pad geweest om een net te scoren, maar uiteindelijk niets naar mijn zin. Heb toevallig de Rive netten op de Visma zien liggen. Had ik er nu maar een meegenomen. Zagen er degelijk uit en slijtage op de ringen is zo goed als mogelijk. Ook de Preston (voor zover aanwezig) netten zagen er strak uit. Morgen maar weer op pad...

                          Reageer

                          • willie
                            Sportvisser
                            • 03-12-2005
                            • 626
                            • wijhe

                            #14
                            er is een man in utrecht die heeft hand geknoopte leefnetten lijkt op de rilanets sjaak van voorden heeft er één en kosmozz mischien ook wel die heeft er ook een link van moet je die eens vragen

                            gr, willie

                            Reageer

                            • eitcbv
                              Doe wat je goed dunkt!
                              • 24-12-2005
                              • 192
                              • nabij Steenwijk

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
                              Ik heb een goedkoop leefnet van JVS Goldnet 4 mtr met tas erbij voor 49,95 zeer goed en sterk, ik gebruik deze al vele jaren tot volle tevredenheid.

                              Ik heb precies hetzelfde leefnet van JVS (Gold) ik gebruik hem ook al jaren tot volle tevredenheid niet alles van JVS is slecht..... Ikzelf vond het destijds een hoop geld maar het is zijn geld dubbel en dwars waard! Heb hem al een paar jaartjes en er mankeerd nog weinig aan.
                              Fishing is a way of life!!!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎