Snoeken beginner

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohanPG
    Komt net kijken
    • 02-08-2008
    • 98
    • Alteveer

    Snoeken beginner

    Ik heb tot nu toe alleen nog maar op witvis gevist, en af en toe gesnoekt met levend of dood aas.
    Ik wil nu graag proberen wat gerichter op roofvis, met name snoek, te gaan vissen. Ook eens met kunstaas, want hier heb ik in mijn hele leven nog nooit wat mee gevangen.

    Om te beginnen moet het niet al te veel kosten, omdat ik eerst wil kijken of het wat voor me is zonder meteen bakken met geld te verliezen.
    Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven over het kunstaas en het vissen zelf enz.
  • polenvisser
    Frequent aanwezig
    • 28-01-2011
    • 241
    • wichmond

    #2
    als eerst, levend aas vissen is al meerdere jaren niet meer toegestaan in Nederland. Hoewel het best een mooie visserij is, kan je dit een hele hoge boete opleveren. Ik denk dat het ondertussen wel hoger is geworden, dan de 55 euro's die ik in het eerste verbodsjaar heb gekregen. Ook heb je tot 1 juli (als ik het goed heb), te maken met gesloten tijd voor snoek.
    Dan over kunstaas. Rubber is goedkoop en vangt. Ook de pluggen, die vaak duurder zijn (soms mooie aanbiedingen...) vangen. Wat van belang is, is het water waar je vist, hoe diep het is en zo.... en hoe je het kunstaas moet binnen vissen. Een jerkbait vis je anders binnen dan verticaal aas etc....
    Kijk goed rond op internet, daar valt heel veel info over het aas en hoe binnen te vissen, de systemen, snoer, staaldraad etc etc te vinden. Op deze site kan je veel vinden, maar ook op roofvissen.nl... Via google wordt je vaak direct naar deze of andere site's verwezen.
    Als je pluggen en zo koopt, die dus duurder zijn, kijk dan ook naar kunstaasredders, kunnen je veel geld besparen. Er zijn ook leuke zeer goedkope variaties op kunstaasredders zelf te maken, ook op internet te vinden, via google, dan zie je gelijk hoe het werkt.
    Ik zelf vis in mijn omgeving met (sinds kort) kleine jerkbaits in beekjes, al leuke resultaten mee gehad. Als ik met mijn maat mee ga, met bootje, lijkt het dat ik vaak met te klein aas vis, want hij vangt (bijna) altijd met groter aas dan ik. Dit zijn meestal pluggen van zo'n 20 cm... Redelijk kort van de boot gevist, zo'n 5 meter hooguit.
    Vraag ook de lokale visser in de buurt eens, die willen ook vast wel wat vertellen.....
    Succes straks, vanaf juli.... Je hebt dus nog even de tijd om meer info te vergaren.

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Tot de laatste zaterdag van mei gesloten tijd voor kunstaas, de daaropvolgende maand juni moet alle snoek direct terug.

      Vergeet ook spinners niet; lekker goedkoop, makkelijk binnen te vissen en een goede vangkracht.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
        Tot de laatste zaterdag van mei gesloten tijd voor kunstaas, de daaropvolgende maand juni moet alle snoek direct terug.

        Vergeet ook spinners niet; lekker goedkoop, makkelijk binnen te vissen en een goede vangkracht.
        Als je niet te veel geld wilt investeren zou ik het eerst eens met spinners proberen zoals preston freak al aangeeft. Ik heb zelf een voorkeur voor Ondex spinners. Worden verdeeld door Albatros.

        Wat ook succesvol kan zijn is een doodaasvisje onder een dobber aanbieden en daarmee gaan slepen. Ik gebruik hier een karperhengel van 3.60 mtr voor. Ik vis dan vanaf de kant en heb zo al een aantal snoeken gevangen. I.p.v. een karperhengel kun je ook een andere hengel gebruiken als de lengte maar 3 mtr of meer is.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • lars656
          Newbie
          • 22-05-2010
          • 44
          • Capelle

          #5
          Hallo Johan
          hier heb je een paar tips

          als aas kan je met een spinner beginnen niet te klein maaar ook niet te groot zal ongeveer 2 tot 5 euro kosten als je nog draad moeten hebben ongeveer 2200 lijn en stalen onderlijntjes is erg belangrijk
          anders ben je mis zo je aasje kwijt

          Groetjes lars656

          Reageer

          • JohanPG
            Komt net kijken
            • 02-08-2008
            • 98
            • Alteveer

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
            Als je niet te veel geld wilt investeren zou ik het eerst eens met spinners proberen zoals preston freak al aangeeft. Ik heb zelf een voorkeur voor Ondex spinners. Worden verdeeld door Albatros.

            Wat ook succesvol kan zijn is een doodaasvisje onder een dobber aanbieden en daarmee gaan slepen. Ik gebruik hier een karperhengel van 3.60 mtr voor. Ik vis dan vanaf de kant en heb zo al een aantal snoeken gevangen. I.p.v. een karperhengel kun je ook een andere hengel gebruiken als de lengte maar 3 mtr of meer is.
            Ik ga het denk ik maar eerst eens met een doodaasvisje slepen morgen, met mijn oude hengel. Heeft iemand nog tips voor het slepen?
            Hoe gaat dat precies?

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door JohanPG
              Ik ga het denk ik maar eerst eens met een doodaasvisje slepen morgen, met mijn oude hengel. Heeft iemand nog tips voor het slepen?
              Hoe gaat dat precies?
              Voor alle duidelijkheid het is tot de laatste zaterdag van mei niet toegestaan om met doodaas, kunstaas en wormen e.d. te vissen.

              Mijn montage voor het slepend vissen ziet er als volgt uit:
              • Ik monteer een stuitje op de lijn met daaronder een kraaltje
              • vervolgens schuif ik een inline schuifdobber op de lijn
              • Daarna een schuifloodje met daaronder een loodstopper van Drennan.
              • Vervolgens monteer ik een speldwartel waarin de stalen onderlijn komt te hangen.


              De stalenonderlijn maak ik zelf en bestaat uit Drennan staaldraad:

              Onder aan komt een dreg maatje 6 van Gamakatsu en daar boven een enkele haak die kan schuiven. De enkele haak gaat door de neus van de vis en de dreg prik ik ergens bij de staart. Door dat de enkele haak kan schuiven kun je aasvissen van verschillende lengtes gebruiken.

              Over de dreg schuif ik een Fox trace crimp cover voor een nette afwerking.


              Als materialen moet gaan aanschaffen kijk dan eens in het Fox Predator assortiment (http://www.foxint.com/predator.php?lang=d) Daar vindt je alles wat je nodig bent.

              Het slepen zelf is heel eenvoudig. Ik loop gewoon langs de kant van het kanaal en sleep het aasvisje door het water. Af en toe laat ik het visje even rusten en sleep dan weer verder. Zo vis ik dan een heel stuk van het kanaal af. Op deze manier zoek je de snoek echt op.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • lars656
                Newbie
                • 22-05-2010
                • 44
                • Capelle

                #8
                Beste Johan

                Rolla heft wel gelijk pas tot in de laaste zaterdag mach je weer met om met doodaas, kunstaas en wormen e.d. te vissen
                Maar de tips die Rolla heeft gegeven zijn wel goed
                dus veel succes maar wel achten tot in de laaste zaterdag in mei

                Groetjes lars656

                Reageer

                • JohanPG
                  Komt net kijken
                  • 02-08-2008
                  • 98
                  • Alteveer

                  #9
                  Afgelopen week heb ik het bij de vaste stok gehouden (teveel troep in het water om lekker te kunnen slepen).
                  Vandaag ga ik weer vissen, maar met het snoeken moet ik dus nog even wachten. Geen probleem dan houd ik het nog steeds even bij de vaste stok. Heb ik in ieder geval alle tijd om goede materialen aan te schaffen

                  Bedankt voor de tips/info!

                  Reageer

                  • hjadolffs
                    hier vissie vissie vissie
                    • 29-05-2011
                    • 65
                    • woudsend

                    #10
                    ik heb een bootje en sleep al een paar keer met van alles en nog wat. blinkers, shads, pluggen, maar wat is nou een beetje snelheid om te slepen? heb nog geen aanbeet gehad. en ze zitten hier wel. wie kan me helpen? wil wel graag is een snoek of baars vangen.
                    vismaat gezocht!!! intresse? stuur bericht

                    Reageer

                    • grogger
                      Newbie
                      • 30-05-2011
                      • 4
                      • epe

                      #11
                      @hjadolffs

                      ik ben hier vorig jaar ook voor het eerst mee begonnen stapvoets met een meter of 5 achter de boot was bij mij een sucses en mn eerste trolsnoek gevangen meteen 1 van 1.15

                      als aas een vrij simpele albatros plug van 20cm ofzo(iig een enorme grote plug)

                      groet grog

                      Reageer

                      • grogger
                        Newbie
                        • 30-05-2011
                        • 4
                        • epe

                        #12
                        hallo

                        ik heb ook meteen een vraagje waar ervaren snoekvissers mij hopelijk mee kunnen helpen

                        ik ben zelf nieuw in het snoekvissen en ving dus vorig jaar meteen een joekel van 1.15 maar heb enorm veel moeite gehad deze los te krijgen uitijdelijk wel gelukt door met een tang mn dreggen aan gort te knippen maar zo zal het niet de bedoeling zijn zeker niet omdat ik de vis niet wil mishandelen hoe doen jullie dat? ik had toen dreggen met weerhaken (die ik vanaf die vis ben gaan platkijpen)

                        groeten grog

                        Reageer

                        • Rolla
                          Allroundvisser
                          • 03-05-2009
                          • 2325
                          • Ter Apel

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door grogger
                          hallo

                          ik heb ook meteen een vraagje waar ervaren snoekvissers mij hopelijk mee kunnen helpen

                          ik ben zelf nieuw in het snoekvissen en ving dus vorig jaar meteen een joekel van 1.15 maar heb enorm veel moeite gehad deze los te krijgen uitijdelijk wel gelukt door met een tang mn dreggen aan gort te knippen maar zo zal het niet de bedoeling zijn zeker niet omdat ik de vis niet wil mishandelen hoe doen jullie dat? ik had toen dreggen met weerhaken (die ik vanaf die vis ben gaan platkijpen)

                          groeten grog
                          Als de snoek lastig gehaakt is dan zit er niets anders op dan je dreggen door te knippen. Beter een paar nieuwe dreggen monteren dan dat je zo lang bezig bent met onthaken dat je een snoek beschadigd terugzet met de kans dat hij het niet overleeft.
                          Vaste stok | Match | Feeder

                          Reageer

                          • grogger
                            Newbie
                            • 30-05-2011
                            • 4
                            • epe

                            #14
                            @rolla

                            ja dat is dus ook precies wat ik gedaan heb ik hoopte er op dat mischien iemand een gouden tip had zodat dat een volgende keer mischien iets makkelijker kon gaan en ik de snoek dus sneller kan laten gaan

                            groeten grog

                            Reageer

                            • Amadeus
                              Knoeit wat aan het water.
                              • 02-09-2007
                              • 1626
                              • Westerlee

                              #15
                              En Johan, al gelukt?
                              Ps welke alteveer?
                              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎