Landingsnet

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • whatu1tme2b
    Newbie
    • 04-09-2010
    • 38
    • Amsterdam

    Landingsnet

    Hoi,

    Ik ben sinds halverwege vorig jaar weer begonnen met vissen. Tot nu toe met een lichte werphengel en schuifdobber op voorn en brasem. Zaterdag probeerde ik eens een ander water, waar ik nog niet eerder had gevist.

    Na een kwartiertje hing er plotseling een grote schubkarper (ik heb hem niet gemeten, maar ik denk zo'n 60 a 70 centimeter) aan mijn hengel. Na het nodige werk had ik hem bij de kant, maar toen gebeurde het: De karper in het landingsnet laten glijden en vervolgens doffe ellende...

    De steel van mijn landingsnet zo krom als een hoepel en de armen van het net zelf ook krom. Het was een inklapbaar landingsnet met een aluminium uitschuifbare steel. Blijkbaar niet stevig genoeg voor een grote karper. Die kan ik weggooien.

    Wat voor landingsnet kan je het beste nemen (materiaal, lengte van de armen, soort steel), zodat hij ook heel blijft bij een grote karper? Ik moet hem wel kunnen inklappen of uit elkaar halen om hem te vervoeren in de auto.

    Groeten.
  • polenvisser
    Frequent aanwezig
    • 28-01-2011
    • 241
    • wichmond

    #2
    bij het scheppen van de vis, heb je waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Als je een zware vis in het net hebt, kan je zo'n opklapbaar schepnet het best met de steel verticaal omhoog naar boven halen. Nog beter kan zijn, om het net, nog voor je hem uit het water haalt, vast te pakken, dus echt het net zelf. Zo haal je de kracht van de steel en de armen waar het net aan vast zit, weg. Zelfs dan kan je een zware vis landen, zonder het net te beschadigen.
    Succes.

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Gewoon een standaard karpernet. Je kunt altijd de armen van het net losmaken. Een zware vis moet je sowieso nooit aan de steel omhoog tillen. Het beste kun je de armen van het net losmaken en alleen het net omhoog tillen. Dan heb je gelijk geen last meer van de steel.

      MVG, Pieter

      Reageer

      • whatu1tme2b
        Newbie
        • 04-09-2010
        • 38
        • Amsterdam

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door polenvisser
        bij het scheppen van de vis, heb je waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Als je een zware vis in het net hebt, kan je zo'n opklapbaar schepnet het best met de steel verticaal omhoog naar boven halen. Nog beter kan zijn, om het net, nog voor je hem uit het water haalt, vast te pakken, dus echt het net zelf. Zo haal je de kracht van de steel en de armen waar het net aan vast zit, weg. Zelfs dan kan je een zware vis landen, zonder het net te beschadigen.
        Succes.
        Ja, achteraf dacht ik ook al zoiets. Blijkbaar heb ik dat niet helemaal goed gedaan. Daar zijn die netten blijkbaar helemaal niet op gebouwd.

        Het probleem was dat de kant redelijk schuin afliep en ik niet helemaal stabiel kon staan. Het was dus een beetje pielen geblazen. Volgende keer maar vooraf de stek beter bekijken om zeker te zijn dat ik goed bij het net kan.

        Groeten Jan.

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Het ligt aan je visserij, als je als karpervisser geregeld 20-pond+ vangt is een conventioneel driehoekig net het beste, vanwege de grootte en diepte. Deze karpervissers zitten dan ook lange tijd op plaats en dan is transport ervan geen punt.

          Ik vis op barbeel, zeelt/grote brasem en met de broodkorst op karper. Ik wil dus een net dat makkelijk hanteerbeer en vervoerbaar is voor de korte sessies en het struinen. Afgelopen barbeelwedstrijd heb ik een Korum Barbel latex Spoon net met een Korum powerstick gewonnen en ik vind deze ideaal. Het net kan tegen een stootje is makkelijk vast te draaien integelstelling tot die armen in spreidblok van een gewoon karpernet en hij is groot zat om karpers minstens van 25 pond te kunnen landen. De steel kan in je foudraal en het net stop ik in mijn korumstoel-tas.

          Aan je verhaal lees ik dat je geen die-hard bivvyboy bent en dan zou ik geen standaard karpernet kopen.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • whatu1tme2b
            Newbie
            • 04-09-2010
            • 38
            • Amsterdam

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Aan je verhaal lees ik dat je geen die-hard bivvyboy bent en dan zou ik geen standaard karpernet kopen.
            Ha ha...Nee, ik ben zeker geen 'bivvyboy' :-) Ik vind het juist leuk om met licht materiaal op verschillende stekken te vissen: Rugzak, 1 hengel, een landingsnet en eventueel een stoeltje. Van mij hoeft het allemaal niet zo groot en zwaar. Voorn, brasem, zeelt en af en toe eens een karper.

            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Afgelopen barbeelwedstrijd heb ik een Korum Barbel latex Spoon net met een Korum powerstick gewonnen en ik vind deze ideaal. Het net kan tegen een stootje is makkelijk vast te draaien integelstelling tot die armen in spreidblok van een gewoon karpernet en hij is groot zat om karpers minstens van 25 pond te kunnen landen. De steel kan in je foudraal en het net stop ik in mijn korumstoel-tas.
            Ik zal eens gaan rondneuzen op het internet naar dat materiaal.

            Bedankt, Jan.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎