topelastiek hoe lang ??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #31
    lengte topelastiek

    Hallo stiekvissers

    een verslagje

    ik heb dus drie delen telscoop stiek 1,25 dik lengte nouwlijks gespannen 250 cm

    vissen ging prima , maar,

    het probleem was dat met het inelkaar schuiven van de telescoop de stiek klem kwam te zitten

    de stiek 40 cm ingekort en daardoor op spanning en nu kan ik het tweede deel inschuiven zonder dat de stiek klem komt te zitten

    bij een voorntje doet ie niks bij een grote brasem 2 tot drie meter rek

    en de onderlijnen blijven heel

    de volgende test is op de Vossenkuil
    gr Gerard

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #32
      En als je nu het elastiek onder spanning brengt, voordat je inschuift?
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #33
        Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
        En als je nu het elastiek onder spanning brengt, voordat je inschuift?
        Hallo Hans als ik de telescoop los leg is de stiek nog 200cm lang

        uitgeschoven staat ie dus onder spanning en is de stiek van plug naar de topbus +- 250 cm lang


        het volgende doel is net als vroeger vissen met voederveer op de hoofdlijn en een sleepje

        of als vernieuwing een hair of pelletstiekje
        gr Gerard

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #34
          "k Ben niet meer helemaal op de hoogte met de hedendaagse elastiektechniek.. dus vergeef me.
          In de zeventigers viste ik het NL kampieonschap ook met elastiek, niet intern, zoals nu, maar met een kromme top aluminium aan het eind van een 7 meterse Lerc met daaraan een elastieken voorzetstuk. Daaraan werd het tuigje gemonteerd, in de zomer min 8/00 onderlijn in de winter tot 5/00 onderlijn. Op basis daarvan werd de dikte van het elastiek bepaald, echter het was nooit langer dan een cm of 50, en hier drilden we op 5/00 50cm brasems mee.. Ik snap dus niet waarom jij meters elastiek nodig hebt om het eea in goede banen te leiden..Natuurlijk begrijp ik dat als er karpers in het spel zijn dat er andere normen gelden.
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #35
            Hallo Hans

            ik ben niet zo,en vaste stokvisser ,maar, ben vroeger wel aan de maas begonnen met een vaste stok lange opslag voederveer en een sleepje

            iets wat ik nu nog wel eens doe vanaf een Waal of Maas krib op de zandplaat ,oude liefde roest niet,

            met een wedstrijdeje met de vaste stok zonder stiek verloor ik een dikke vis en daardoor de eerste prijs

            dus moest er een nieuwe hengel komen met stiek

            toen thuis aan het testen met losse stiek uit het raam ,het bleek dat 2,5 m dikke stiek ,4 kg , met 300 gram al ver uitrekt en als je doortrekt blijft geven

            en een kort stuk stiek vlug de rek er uit is ,dood valt ,

            het werd een karperhengel van 10 m max hoofdlijn 0,22 drie delen telescoop = 2,5 m stiek 1,25 mm

            nu kan ik met een hengel vissen met een onderlijn van 0,8 tot 0,16


            nu heb ik de stiek in moeten korten naar twee meter zodat ie niet meer klemt bij het inschuiven
            gr Gerard

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #36
              Gerard,
              Ik denk dat je elastiek als een alternatieve slip moet zien, en die is bij karper zeer noodzakelijk, vandaar dus de grotere lengte. Echter voor gewone witvis is een slip maar beperkt nodig, kijk maar eens hoe weinig de slip noodzakelijk is bij het matchen. Daartoe kan je mi. met het vissen op witvis volstaan met een korter stuk, wat slechts dient om de eerste klappen op te vangen. Echter bij gebruik van zeer dunne lijnen, 8/00 en minder is elastiek haast noodzakelijk.
              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

                #37
                Hallo Hans

                dat je bij het matchen en federen de slip niet veel nodig hebt was het uitgangspunt

                een nylon lijn met 5 of 10 % rek heeft op 40 m 2 tot 4 m rek

                waardoor je met een dunne onderlijn kunt vissen als de bodem zuiver is

                dat heb ik nu door drie deeltjes stiek proberen te berijken

                en het werk mijn eerste wedstrijdje gewonnen door de bonusvis niet te verspelen
                gr Gerard

                Reageer

                • pastoor
                  ...
                  • 02-02-2003
                  • 1112
                  • Drongelen

                  #38
                  Mijn ervaring is dat bij een grote vis de elastiek niet meer dan ongeveer een meter mag utrekken. Al wat je meer ruimte geeft heeft in de meeste gevballen nadelen. Het belangrijkste is dat je geen controle meer hebt. Alleen bij een zuiver bodum en breed water mag de lengte ietsje meer zijn. Is de elastiek te lang is de vis bijna niet meer te sturen. Hij kan voor / links / rechts en aan de overzijde overal zo het vuil in zwemmen wat meestal funest is. Ook bij wedstrijden is het niet de bedoeling dat je de aangeslagen vis bij de buren over zijn plek laat zwemmen.

                  Wat meestal meer resultaat geeft en minder verlies van grote vissen is de lijndikte aanpassen aan de te verwachte vangst en zeker geen onderlijn gebruiken, elke knoop is te veel. Ook mag de lijn niet te oud zijn. Ik vang soms met 0,08 mm 2 a 3 zeelten, maar moet dan wel nieuwe lijn er op zetten want de volgende gaan gegarandeerd door de lijn.

                  Ook is het belangrijk heel goed met je hengel om te gaan tijdens het landen van een grote vis. Het vraagt wat oefening maar als je op de juiste momenten de hengel naar beneden doet kun je de vis keren. Dit lukt niet altijd als de hengel hoog is. Als de vis door de hengel hoog te houden naar boven wordt getrokken zal devis gaan duiken en verder weg gaan. Als je zodra de vis met al zijn kracht snel weg zwemt naar links of rechts de hengel naar beneden doet, soms zelfs met te top in het water, dan wordt de vis zijdelinks gestuurd en zal niet gaan duiken maar meestal keren.

                  Jos.

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #39
                    Hallo Pastoor

                    de lijndikte aanpassen aan de vis die je verwacht is nou juist het probleem als je veel op stadsvijvers vist

                    je moet dun vissen anders vang je geen vis

                    en als je er een bonusvis aan krijgt moet je voeldoende rek hebben om hem op een dunne onderlijn te kunnen landen

                    en dan is een meter rek niet voldoende
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • hans vis
                      Sportvisser
                      • 26-08-2009
                      • 998
                      • Eelde-Paterswolde

                      #40
                      Gerard,
                      Wat is voor jou een bonusvis, brasem, karper...zeelt
                      Het probleem van stadsvijvers is wel dat ze vaak erg ondiep zijn, 75 cm is al heel wat. Dat levert vaak explosieve drils op, met alle gevolgen van dien.
                      groet,
                      Hans

                      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #41
                        Hallo Hans

                        wat je tegenkomt en niet wilt verspelen = dikke brasem dikke zeelt dikke giebels en karpertjes tot 5 kg
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • Boschje
                          Komt net kijken
                          • 06-05-2010
                          • 99
                          • Veghel

                          #42
                          Ik heb ook wat Gerard beschrijft, het elastiek komt "klem" te zitten wanneer ik de delen (2 stuks in mijn geval, het derde is insteek) ineen schuif, en ruim... Ik zou het elastiek echt een aantal malen extra rond het opwindrekje moeten draaien. Daarom heb ik al mijn eerste 2 en eerste 3 delen in een aparte kokers zitten (op elastiek gesorteerd) zodat ik het niet ineen hoef te schuiven. Dan kan mijn elastiek ook niet beschadigen. Sets met 3 delen elastiek klap ik dubbel.

                          Doorgaans vis ik op vijvers met 1mm elastiek op 8/00 onderlijn en daarmee land ik de meeste vis (brasem, kleine karper, zeelt). Op een ander topsetje vis ik dan 1,25mm of dubbel elastiek op 10/00 onderlijn. Alle elastieken staan relatief los bij mij, je bent soms wel even bezig maar verspelen doe je doorgaans niet. Trekkracht van een elastiek zegt me dan ook niets, de rek vind ik veel belangrijker omdat die de "klappen" van de vis moet opvangen.

                          Grotere karper (2,5 KG+) kun je ook vangen met laatstgenoemde hetzij met wat fortuin, maar als deze willen (en recht van je af zwemmen) heb je echt niets in te brengen. Dan ga ik toch echt naar minimaal 14/00 op 3 delen hol elastiek.
                          Aangepast door Boschje; 06-06-2011, 09:19.

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #43
                            Het is toch niet zo moeilijk om de elastiek op spanning te trekken als je de delen inschuift. Hetzelfde geldt voor het uitschuiven.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #44
                              Hallo Boschje

                              ik zou graag terug willen naar een wat losser elastiek om meer rek te hebben bij voorn of platjes

                              de manier die je omschrijft drie dele waarvan het dikste deel gevouwen in een aparte hengel koker lijkt me wel wat

                              dan kon ik weer terug naar 250 cm stiek

                              trouwens wat is op dit moment de meest soepele topelastiek bij de zelfde dikte
                              gr Gerard

                              Reageer

                              • tester
                                Maas en Waal visser
                                • 06-03-2004
                                • 2596
                                • Son

                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                                Het is toch niet zo moeilijk om de elastiek op spanning te trekken als je de delen inschuift. Hetzelfde geldt voor het uitschuiven.
                                Hallo Preston

                                je bedoelt je trekt de stiek eerst een meter uit de topbus schuift de drie delen inelkaar

                                en wat er dan nog aan stiek over blijft leg je er langs em met een stiekje vast gezet als dat nodig is

                                dat heeft dan als voordeel dat alles gewoon in de hengel , als dat gaat, kan
                                gr Gerard

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎