Voerplek & lijnclip vraag

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • A3aan
    Frequent aanwezig
    • 11-05-2011
    • 196
    • De Wijk

    Voerplek & lijnclip vraag

    Hallo vissers,

    hoe gebruik ik op een veilige manier de lijnclip om een voerplek te maken met de feeder?
    ik ben altijd bang dat ik de lijn kapot gooi en dat is me dus ook al eens overkomen.
    sindsdien gebruik ik die methode dus ook niet meer en maak dus maar gebruik van de enkele korf voer die elke keer geworpen wordt na aanbeet of aasvervanging.

    ik vis met een medium feeder van 360cm, werpgewicht 15-60gr, 20/100 nylon of 12/100 dynema met voorslag.

    graag zou ik wat tips ontvangen om wel gebruik te kunnen maken van de lijnclip om zo mijn vangkansen te vergroten
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Ik vis vrijwel altijd op de lijnclip en heb dat nog nooit meegemaakt. Lijkt me eerder dat je een scherp randje aan de clip hebt. Dat kan je met een heel fijn vijltje wel verhelpen. Hoe gooi je overigens in? Hou je ook de hengeltop naar boven (naar de hemel wijzend) en veer je vanuit de pols mee wanneer de lijn de lijnclip bereikt? Wanneer je met de hengeltop richting landingsplek wijst komt al je kracht op de lijn en lijnclip terrecht. Dan vraag je om problemen.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • henkus
      Met enige kennis...
      • 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

      #3
      Als je bang bent om je lijn kapot te gooien om je lijnklip, kan dat inderdaad komen door een scherp randje.

      gebruik een stukje fietsband en sla dit om je spoel heen als lijnklip,

      een dun lusje geknoopt van 0,6mm powergum kan ook, deze sla je om je spoel heen en haak je achter je lijnklip, werkt perfect.

      en idd. zoals theo zegt, meeveren als de lijn op de klip komt, dan sleep je je korf tevens niet naar je toe als je de hengel op de steun legt.

      (na een scherp randje op een nieuwe molen, gebruik ik altijd een lusje powergum, zit als een huis, en bang dat ik de lijn doorgooi hoef ik niet te wezen, de powergum vangt al een deel van de klap op)

      Reageer

      • A3aan
        Frequent aanwezig
        • 11-05-2011
        • 196
        • De Wijk

        #4
        hengeltop ging wel naar boven ne de worp zodat de klap inderdaad opgevangen moest worden door de hengel en pols.
        het overkwam me met de 2e feeder van mijn vader die ik toen geleend had.
        misschien dat de leeftijd van de lijn dus ook een rol gespeeld heeft.

        ik zal het eens gaan proberen met mijn nieuwe feeder en lijn, hopelijk gaat dat wel goed.

        Reageer

        • Sport-Visser
          Frequent aanwezig
          • 25-08-2010
          • 179
          • Geldermalsen

          #5
          A3aan
          Het scherpe randje zal wel de oorzaak zijn dat kun je met een nagel vijltje weg halen en als je geen powergum heb dan kun je ook een stukje elastiek onder de lijnclip doen .
          En blijven oefenen oefening baat kunst. vr/gr Wim

          Reageer

          • A3aan
            Frequent aanwezig
            • 11-05-2011
            • 196
            • De Wijk

            #6
            ik zal de molen eens aan een grondige inspectie onderwerpen om eventueel het scherpe randje op te sporen.
            het zal inderdaan kwestie zijn van oefenen en het gevoel krijgen.

            is droog oefenen op een groot grasveld een optie?
            op die manier voorkom ik dat er onnodig lood in het water terecht komt in geval van een "misser"

            Reageer

            • henkus
              Met enige kennis...
              • 23-12-2008
              • 457
              • hoogmade

              #7
              droog oefenen kan, maarje blijft wel een onzeker gevoel houden.

              een scherp randje is vaak heel klein, en niet altijd duidelijk te vinden, het zit vaak op je spoel, daar waar je lijn naar je lijnklip afbuigt.
              het kan i.d.d. ook aan de ouderdom van de lijn liggen, of slijtage als je heel vaak op dezelfde afstand vist (dus iedere keer vissen zonder je lijnklip te verzetten)

              succes ermee, en ik hoop dat je het probleem oplost, het is enorm vervelend als het gebeurt enje bent net lekker aan het vissen

              Reageer

              • A3aan
                Frequent aanwezig
                • 11-05-2011
                • 196
                • De Wijk

                #8
                bedankt voor alle tips zover, ik zal ze dinsdag eens in de praktijk gaan proberen.

                wat doe je nou als je een grote vis, laten we zeggen karper, aan je lijn krijgt en je lijn zit onder de lijnclip??

                Reageer

                • henkus
                  Met enige kennis...
                  • 23-12-2008
                  • 457
                  • hoogmade

                  #9
                  hengel richting de vis en hopen dat je sneller ben met losgooien van de lijnklip of rubberbangje, dan dat de vis wegzwemt.

                  is niet echt ideaal, maar het is kiezen of delen, grotere problemen heb je als het aan de vaste stok gebeurt, dan heb je die mogenlijkheid niet.

                  het is en blijft een risico

                  Reageer

                  • A3aan
                    Frequent aanwezig
                    • 11-05-2011
                    • 196
                    • De Wijk

                    #10
                    een week of 3 geleden aan de Lage Vaart wezen vissen bij Dronten, na 2 brasems een tijdje geen beet meer gehad en ineens werd mijn hengel bekant het water ingetrokken, kon er nog net optijd bij, resultaat een mooie schubkarper van 63cm.
                    ik weet zeker dat ik met het losgooien van de lijnclip nooit optijd was geweest

                    of een 40cm graskarper op een vast stokkie van 5m en een 14/100 lijntje zonder elastiek of wat, ben ruim een kwartier met dat beest rond de vijver gelopen voordat hij wat moe werd en ik hem kon landen

                    Reageer

                    • hans vis
                      Sportvisser
                      • 26-08-2009
                      • 998
                      • Eelde-Paterswolde

                      #11
                      Dus geen lijnclip gebruken als je ook zware vis verwacht..of na de inworp de lijnclip verwijderen..
                      groet,
                      Hans

                      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                      Reageer

                      • A3aan
                        Frequent aanwezig
                        • 11-05-2011
                        • 196
                        • De Wijk

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                        Dus geen lijnclip gebruken als je ook zware vis verwacht..of na de inworp de lijnclip verwijderen..
                        is ook een optie, maar hoe kom je dan weer op je voerplek bij je volgende worp?
                        voor het binnendraaien weer op de clip zetten, maar dit werkt alleen als je geen aanbeet hebt gehad.

                        Reageer

                        • The Frisian Viking
                          NHSF Erelid
                          • 27-06-2006
                          • 5439
                          • Feânwalden

                          #13
                          Haal na het vissen de lijn van de clip, als deze laat zitten en je vist steeds op dezelfde plaats dan word het een zwakkere plek dus steeds van de clip halen na het vissen
                          Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                          ik knibbelje foar gjin ien

                          The Frisian Viking

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #14
                            Hoe ouder een lijn, hoe groter het risico wordt op kapot gooien. Metalen spoelen brengen door de scherpere randjes een hoger risico mee zich mee dan kunststof spoelen. Maar de duurdere molen zijn altijd van metaal en vaak zijn de lijnclips, zoals die van Shimano gevaarlijk voor je lijn. Het beste kun je dus de eerder beschreven powergummethode gebruiken, heb je ook gelijk demping.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • colshim
                              *************
                              • 10-02-2008
                              • 231
                              • VL.

                              #15
                              Je kan ook 2 of 3 stuitjes zo'n 20 tal cm na elkaar op je lijn plaatsen op de gewenste visafstand , wanneer je dan inwerpt en de stuitjes door de ogen hoort paseren dan rem je de lijn af met de vinger.
                              probleem van de lijnclip en de karper opgelost , maare je zal toch ff een paar uur moeten oefenen vooralleer je het onder de knie hebt !( soms pijnlijke vingers )
                              Is eigenlijk bedoeld voor de karperputten !

                              mvg

                              Marnik

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎