Tips en tricks method feeder vissen!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Apart
    Newbie
    • 08-05-2011
    • 19
    • Zwolle

    Tips en tricks method feeder vissen!

    Ik zelf heb gisteren wat geld uitgegeven aan een nieuwe feeder hengel en benodigdheden voor het method vissen.
    En wil dat dan zo dra het weer het toe laat gaan proberen voor het eerst, heb nu alleen nog maar ervaring met vaste stok en picker.

    Nu zou ik graag een topic willen openen waar mensen met ervaring of die mensen die ook ideeën hebben om de tips en tricks of voer en aas keuze die hun goed bevalt hier met ons te delen om mensen te helpen of voor te lichten over het method vissen.

    En dus hun tips en tricks te delen.
    En dan lijkt het me ook heel leuk dat als mensen dus hun tips en tricks delen en je hebt het uitgeprobeerd om het dan ook hier te melden.

    Dus method vissers kom op met je tips en tricks!

    Lijkt me een mooi topic voor de startende method vissers waar ik me zelf ook onder reken natuurlijk!

    Bedankt al vast.

    Groeten Bob
  • Bollekneiter
    Met enige kennis...
    • 11-02-2010
    • 479
    • Amsterdam

    #2
    Via de zoekfunctie zijn er meer dan genoeg tips en tricks te vinden. Ga naar zoeken, typ in Method en voilá. Ik snap je enthousiasme maar over dit onderwerp is al het nodige gezegt.

    Doe er je voordeel mee

    Reageer

    • Dopey
      Frequent aanwezig
      • 15-04-2009
      • 106
      • Maastricht

      #3
      Hallo Apart,

      hier wat tips van mij:
      - begin met het voorvoeren met een normale gaaskorf, 5-6 korfjes begin in normaal mee
      - zorg dat er in je methodvoer wat ruwere deeltjes zitten: mais, hennep, stukjes pellet/boilie
      - werk met de lijn onder de lijnclip of beter nog een elastiekje om je spoel dat je onder de lijnclip vastzet
      - ongeveer om de 15-20 minuten ophalen en een nieuwe korfje brengen
      - onderlijntjes van 10 cm met hair gebruiken, zelf vind ik die met quick stop eraan erg handig
      - aas: mais, pellets (zachte als harde), miniboilie
      - gebruik een vaste methodkorf zodat de vis zichzelf haakt
      - ga op je handen zitten, je krijgt veel (forse) tikken op de de top, dit is azende vis. Als je met een vaste methodkorf vist merk je echt wel wanneer je beet hebt. De top gaat dan helemaal krom of valt juist helemaal slap.
      - aansluitend hierop, als je ff van je plek moet, haal dan de clip eraf en zet de molen even open. Doe je dit niet en krijg je bv. een fanatieke zeelt of karper eraan dan verdwijnt je hengel zo het water in als je pech hebt.

      Eigenlijk is het een heel eenvoudige manier van vissen zonder allerlei ingewikkelde montages. Ook hoef je niet bovenop je hengel te zitten zoals soms bij normaal feederen. Gewoon doen! Succes

      Reageer

      • Apart
        Newbie
        • 08-05-2011
        • 19
        • Zwolle

        #4
        @Bollekneiter: Dat begrijp ik dat het allemaal te vinden is.
        Maar mijn bedoeling is om het in 1 topic te plaatsen.
        Want zo uitgebreid Dopey het schrijft heb ik nog niet gevonden.

        @ Dopey bedankt.
        Zit nog met een klein vraagje, in de hengelzaak hebben ze voor mij de hengel opgetuigd met een method die heen en weer beweegt, jij geeft aan dat een vaste beter is.
        Hoe kan ik dat zelf doen.
        Want moet heel eerlijk zeggen dat ik nog geen haak aan een draad krijgt. (al heb ik al wel het voorbeeld daar van gevonden van die haak hier op het forum)
        Want haakt de vis zich niet zelf dan op die manier zo als ik het aan de hengel heb?

        En zo als Dopey het neer gezet heeft bedoel ik dus erg overzichtelijk.
        Dus erg mooi om daar 1 heel topic over te maken.
        Dopey bedankt!

        Reageer

        • Dopey
          Frequent aanwezig
          • 15-04-2009
          • 106
          • Maastricht

          #5
          Nee, als de korf over de lijn schuift heeft de vis geen weerstand daarvan en zal zich dus niet zelf haken. Je kunt wel vissen met deze methode uiteraard maar zult dan zelf aan moeten slaan. Ik vind de manier met vaste korf relaxter.
          Ik gebruik deze: http://www.hengelsport.pro/index.php...000377&lang=NL
          Die hang je aan de bovenkant met een wartel vast aan je lijn, je onderlijntje hang je aan het ringetje dat aan het elastiek vast zit.

          Reageer

          • Harpie
            Specimen Hunter
            • 13-02-2003
            • 1009
            • Emmen

            #6
            Ga het hier allemaal niet plaatsen, dat is teveel werk.
            Kijk daarom hier maar eens, http://www.hsvhetmeuntje.nl/page18423451.aspx

            Gr,
            Harpie
            https://www.prestonfishing.nl/

            Reageer

            • Apart
              Newbie
              • 08-05-2011
              • 19
              • Zwolle

              #7
              @ Harpie bedankt voor je link.
              erg duidelijke uitleg.

              @Dopey
              Heb even wat geprutst en vroeg me af als dit wat is deze oplossing?
              Hij kan nu niet meer heen en weer.

              Reageer

              • Foxdonut
                I have a bream!
                • 09-04-2010
                • 1237
                • Gro

                #8
                In principe zou dit volgens mij wel kunnen, maar als je de stopper een paar cm verschuift lijkt me dat de vis nog wat speling heeft om met het aas weg te zwemmen en dan zichzelf beter te haken.
                Groet,

                Foxdonut


                www.wedstrijdvisser.com

                Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                Reageer

                • Nick MC Daddy
                  Met enige kennis...
                  • 08-03-2004
                  • 316
                  • Noordwijkerhout

                  #9
                  Ter aanvulling op de montage. Als ik me niet vergis gebruik je een stopper waarbij je het groene hulsje over de lijn schuift en het grijze palletje erin drukt (waar je lijn dus tussen zit). Ik zou daar een andere oplossing voor verzinnen. Deze stoppers beschadigen echt je lijn en vormen een zwakke plek. Bij de snoeiharde aanbeten kan dit een probleem vormen.

                  Reageer

                  • Dopey
                    Frequent aanwezig
                    • 15-04-2009
                    • 106
                    • Maastricht

                    #10
                    Je kunt ook de wartel vasttrekken in de onderkant van de korf. Weet even niet welke maat je hiervoor nodig hebt maar zo doen ook velen het.

                    Let wel op dat je onderlijn minder sterk is dan je hoofdlijn, bij breuk zal deze altijd op de onderlijn zijn. Doe je dit niet dan breekt je hoofdlijn en zwemt de vis met de korf achter zich aan met alle vervelende consequenties van dien.

                    Reageer

                    • preston-freak
                      wedstrijd, specimenvissen
                      • 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

                      #11
                      Precies, kies voor een systeem waarbij je de (ring)wartel vasttrekt in de korf of kies voor het vaste systeem met de inbouwelastiek.

                      Verder wil je bij de method juist geen speling achter de korf, kies dan voor sommige omstandigheden voor een iets langere onderlijn, maar meestal is een onderlijn tot 10 cm het beste. Zo'n spelwartel voor de korf geeft alleen maar een grotere kans op het slecht functioneren van de onderlijn inclusief het zelfhakingprincipe.
                      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                      Reageer

                      • PeBo
                        Hengelaar
                        • 29-09-2007
                        • 2636
                        • Oosterhout

                        #12
                        Bob,

                        Had je deze al gezien.

                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                        Groeten,
                        PeBo.

                        Reageer

                        • Apart
                          Newbie
                          • 08-05-2011
                          • 19
                          • Zwolle

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                          Daar staan zeker wat mooie voorbeelden.
                          Als het vandaag hier nog droog woord ga ik eens even naar de winkel om te kijken als ze de spullen ervoor hebben.

                          Thanx allemaal!

                          Reageer

                          • Apart
                            Newbie
                            • 08-05-2011
                            • 19
                            • Zwolle

                            #14
                            Ben weer even aan het puzzelen geweest en ben nu hier op uitgekomen.
                            Was benieuwd als het zo goed was.

                            Had ook nog een vraagje, ik heb een kan en klaar onderlijntje met lus.
                            De lus heb ik zeg maar over de wartel oog heen gedaan toen met het haak de onderlijn verder door de wartel heen getrokken
                            zo dat hij vast zit, maar nu vroeg ik mij af is dit ook de goede oplossing?
                            Volgens mij heet het ook wel de lus in lus knoop.

                            Of moet ik hier voor een ander knoop gebruiken?




                            Hier even een foto van hoe het er nu uit ziet, geen stoppertje meer maar gewoon alleen een wartel.

                            Reageer

                            • preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen
                              • 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

                              #15
                              Precies, dit is dé manier, tenminste als de wartel er precies goed in blijft zitten.

                              Dit is niet echt een lus-in-lus knoop, want dan gaat het -zoals de naam aangeeft - om 2 lussen, maar het principe is hetzelfde.

                              Dit systeem heeft wel als nadeel t.o.v. van de elastiekmethodfeeders dat je niet snel kunt wisselen van methodkorf/onderlijn, omdat je geen speldwartel hebt, zodat je meer tijd verliest met beazen. Daarintegen is dit systeem wel weer visvriendelijker bij hoofdlijnbreuk.
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎