riet probleem

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • michel
    Newbie
    • 11-10-2005
    • 13

    riet probleem

    zit sinds kort te vissen in een slootje met heel veel riet en verspeel al me aanbeten.

    iemand meschien tips voor me

    ik vis drijfend en met een dobber met de dobber vang ik alleen maar brasem en kleine karpertjes hartstikke leuk natuurlijk maar de grootte laten hun echt niet vangen,ben daar maar even gestopt want ben al meerderen haaken kwijt geraakt en ben bang dat ik ze schuw maak

    het water is niet echt diep max 50 cm

    hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.

    gr en bedankt mich
    Feeder/winkle picker
  • Sido
    Sportvisser
    • 06-09-2005
    • 801
    • dorpje aan franekervaart

    #2
    haal het riet weg is natuurlijk ene oplossing...
    Sido
    ____
    HSV: De Deinende Dobber

    Reageer

    • michel
      Newbie
      • 11-10-2005
      • 13

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door sid

      haal het riet weg is natuurlijk ene oplossing...
      helaas niet mogelijk te veel en zit tegen en flat waar oudere mensen in verblijfen en denk niet dat hun mij het in dank afnemen

      later
      Feeder/winkle picker

      Reageer

      • Sido
        Sportvisser
        • 06-09-2005
        • 801
        • dorpje aan franekervaart

        #4
        ok
        Sido
        ____
        HSV: De Deinende Dobber

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Nog wat tips. Hopelijk heb je er wat aan, ik herken je probleem.

          -Laat de gehaakte karpers niet te ver 'lopen' tijdens de dril. Hoe minder stengels de vis tegenkomt hoe beter.

          - Laat de lijn NOOIT slapvallen, als de vis zich nog NIET HELEMAAL heeft vastgezwommen. Dan kan ie om stengels heen gaan slalommen.

          - Hou de hengel zo hoog mogelijk. Hoe hoger de hengel, hoe evenwijdiger de lijn aan de rietstengels het water ingaat. Ookal slalomt een vis dan, dan nog gaat de lijn LANGS de stengels heen. Als de hengel laag wordt gehouden is de kans groter dat een vis onder geknakte stengels doorzwemt. Door de kracht die er op wordt uitgeoefend snijdt de lijn in de stengel, en ben je de karper zeker kwijt.

          - Na het aanslaan proberen de vis direct te overrompelen in de eerste meters van de dril. De eerste run opvangen is het belangrijkst.

          - Vis met een pen die alleen aan de onderkant aan de lijn is bevestigd. Deze pennen 'glijden' gemakkelijker langs plantenstengels dan pennen die op twee plaatsen zijn bevestigd.

          - Bevestig het stoppertje en de loodjes NIET TE STEVIG. Het stoppertje moet gemakkelijk naar onder kunnen schuiven als de pen blijft hangen achter/tussen het riet. De loodjes moeten eventueel van de lijn af kunnen schieten.

          - Gebruik om de zelfde reden ook geen onderlijnen die met een wartel bevestigd worden. Elke knoop verzwakt sowieso ook het systeem.

          - VIS NIET TE DUN! Hangt ook af van het formaat en de kracht van de karpers. Minimaal 22/100 in ieder geval.

          - Vis weerhaakloos. Als het risico op verspelen groot is is het voor de vis beter om weerhaakloos te vissen. Dan is de karper na een lijnbreuk de haak zo weer kwijt.

          Groeten,
          Pieter

          Reageer

          • mich

            #6
            oke bedankt voor de tips kom net thuis maar zat op een water zonder riet maar morgen ga ik in de riet sloot zitten dus laat wel wat weten

            thankxxx

            Reageer

            • warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1496
              • haacht

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

              - Gebruik om de zelfde reden ook geen onderlijnen die met een wartel bevestigd worden. Elke knoop verzwakt sowieso ook het systeem.
              Goedgelegde knoop is zelden of nooit een verzwakking voor uw systeem ze. Ik zou als ik met de pen vis gewoon geen wartel gebruiken om een betere aasaanbieding te krijgen maar met lood maakt ne knoop extra het verschil ni.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Goedgelegde knoop is zelden of nooit een verzwakking voor uw systeem ze. Ik zou als ik met de pen vis gewoon geen wartel gebruiken om een betere aasaanbieding te krijgen maar met lood maakt ne knoop extra het verschil ni.
                Heeft ook een beetje te maken met de lijndikte waar je mee vist. Tijdens vissen met lood, kun je je dikkere lijndikten veroorloven. Met het pennen ben je vaak aangewezen op dunnen lijnen, en vis je dus 'op het randje'.
                Kijk: als een 20 ponds lijn een half pondje aan trekkracht verliest door een knoop is dat niet zo erg. Maar bij het gebruik van heel dunnen lijnen 16-22/100 ga je elk verlies aan trekkracht merken.

                Idd is ook de aasaanbieding beter.

                Reageer

                • mich

                  #9
                  idereen bedankt voor de tips heb er vanmorgen vroeg een paar uit gehaal
                  met name de tips van pierre hebben me goed geholpen
                  hengeltop hoog en lijn strak, slip bijna dicht
                  en meerderen keren kwamen ze uit het riet heb er nog wel wat verspild maar.maar dit keer meer binnen gehaald dan verspild.

                  gr en bedankt

                  Reageer

                  • Sido
                    Sportvisser
                    • 06-09-2005
                    • 801
                    • dorpje aan franekervaart

                    #10
                    mooizo, succes nog verder.
                    Sido
                    ____
                    HSV: De Deinende Dobber

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Graag gedaan, leuk om te horen dat iemand wat aan tips heeft.
                      Succes.

                      Groeten,
                      Pierre

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎