Welke materialen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lord4163
    Newbie
    • 30-05-2011
    • 20
    • Örnsköldsvik kommun

    Welke materialen



    Hallo,

    Ik ben nieuw met het vliegvissen, maar leek mij leuk om een hengeltje te kopen omdat iedereen dat doet achter in de beek en vangt erg snel. Mijn budget is niet heel hoog (100 euro maximaal, paar euro extra maakt niet echt uit), maar is ook niet nodig als je er maar iets mee vangt. Ik weet niet precies welke spullen ik nodig heb, vliegen, hengel maar welke hengel... Nu zie ik in een ander topic dat jullie het hebben over gewichten van de hengels 5/6 7/8 9/10 enzovoort. Mij lijkt het logisch om de middenmaat te pakken. Graag jullie adviezen hierover. Ik had deze hengel op het oog: http://www.goedkopervissen.nl/Abu-Ga...Path=1327_4175
    Er staat complete set, is dit nou ook zo? (kan ik hiermee vissen?) Ik heb toch ook vliegen nodig?

    Alvast Bedankt voor jullie adviezen,

    Fabian
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Dag Fabian,

    De nummers van de hengels behoren bij de gewichten (AFTMA) van de vliegenlijnen die je er het beste bij kunt gebruiken. Om te beginnen is een #5 hengel een goede start. Zo'n hengel geeft nog leuke sport bij kleinere vissen als ruisvoorn en baars. Ook de forel en niet te grote snoeken kun je prima bevissen met een "vijfje"

    De lengte van de hengel dien je te kiezen naar de omstandigheden waarbij je 't meeste vist. Mocht jouw beek veel overhangende begroeïng hebben waardoor je minder ruimte hebt om te werpen, kun je beter een korte hengel nemen. Mocht je meer in open water vissen en grotere afstanden moeten werpen, is extra lengte wel zo handig.

    Voordat je dus een hengel aanschaft is het belangrijk om eerst te bekijken op welke vissoorten je gaat vissen en welke visplaatsen je gaat bezoeken.

    De hengel bij Goedkopervissen.nl is een vrij zware hengel #7 . Mooi voor streamers op grotere snoek maar om ruisvoorns of forel ook sport te geven is een lichtere hengel beter.

    Wanneer je een hengelsportzaak binnenstapt zal men je vast en zeker kunnen informeren welke vliegen het bij jou in de buurt 'goed doen'
    Vaak zijn de meest eenvoudige patronen de beste om vis te vangen. (pheasant tail, red tag...)

    Tip; Denk ook eens na over de lijn die je wilt gaan gebruiken (drijvend, zinkend...)
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • lord4163
      Newbie
      • 30-05-2011
      • 20
      • Örnsköldsvik kommun

      #3
      Hallo,

      Bedankt voor uw reactie. Ik ben van plan forel te jagen, maar een snoek er mee vangen is niet verkeerd ook al ga ik daar niet van uit. Dus dan is blijkbaar 5/6 genoeg voor mij, wat is dan het verschil met een 7/8 dan ben ik toch óók voorbereid op de grote vissen? Mij lijkt een drijvende lijn handiger, maar zijn er dan nog voordelen met een zinkende? Maar zit er geen lijn op die hengel? (En zal zo snel mogelijk naar de "viszaak" gaan.) Want er staat complete set, wat ik nogal raar vind. En wat heb ik dan nog meer nodig dan deze (de zelfde alleen 5/6)?



      Alvast Bedankt,

      Fabian

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door lord4163
        Hallo,

        Bedankt voor uw reactie. Ik ben van plan forel te jagen, maar een snoek er mee vangen is niet verkeerd ook al ga ik daar niet van uit. Dus dan is blijkbaar 5/6 genoeg voor mij, wat is dan het verschil met een 7/8 dan ben ik toch óók voorbereid op de grote vissen? Mij lijkt een drijvende lijn handiger, maar zijn er dan nog voordelen met een zinkende? Maar zit er geen lijn op die hengel? (En zal zo snel mogelijk naar de "viszaak" gaan.) Want er staat complete set, wat ik nogal raar vind. En wat heb ik dan nog meer nodig dan deze (de zelfde alleen 5/6)?



        Alvast Bedankt,

        Fabian
        Nee er zit inderdaad geen lijn op de hengel, maar op de reel. Deze set is compleet met lijn, backing en leader zoals in de omschriijving staat.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • lord4163
          Newbie
          • 30-05-2011
          • 20
          • Örnsköldsvik kommun

          #5
          Dus het enigste wat ik dan nog nodig heb is vliegen of zie ik het verkeerd? (wie niet vraagt blijft dom)

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Voor Forel is de # 5/6 een prima hengel. Deze zal je meer sport geven aan deze hengel dan aan een #7/8 omdat zo'n hengel zwaarder en stugger vist.

            Wat je verder nog nodig hebt naast deze set zijn inderdaad een doosje met kunstvliegen en een reserve leader voor als de huidige breekt of in de knoop raakt. Verder kun je de set uitbreiden met allerlei handige materialen/gereedschappen. (Vet om een droge vlieg beter te laten drijven,..beetverklikkers voor als je met nimpfjes vist, ...een onthaaktangetje,..waadpak,.etc...)

            Mocht je nog niet eerder met een vliegenhengel hebben gevist, is het ook handig om eerst eens mee te gaan met een ervaren vliegvisser om o.a. de werptechniek behoorlijk onder de knie te krijgen. Dit is een essentieel onderdeel van het vissen met de vlieg. Wanneer je het werpen niet goed aanleert, zal deze set snel in de bezemkast belanden vanwege frustratie.

            Het mooie aan vliegvissen vind ik dat het eigenlijk een tussenvorm van vissen en jagen is. Voorzichtig al struinend langs de oever zoek je de vis op en presenteert ze de vlieg. Een boeggolf of kolk die ontstaat wanneer de vis je vliegje neemt, is een van de mooiste en spannendste momenten.

            Veel plezier!
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • lord4163
              Newbie
              • 30-05-2011
              • 20
              • Örnsköldsvik kommun

              #7
              Hartstikke bedankt voor je adviezen. En ik wil er gelijk vliegen bij kopen, heb je aanraders? De beek/rivier is redelijk snelstromend. Zou dit iets kunnen wezen? http://www.goedkopervissen.nl/Assort...1327_1354_8202

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #8
                Hierop kan ik je helaas niet zo één twee drie een antwoord geven. Elke rivier/gebied heeft zo z'n eigen bestand aan soorten insecten (en daardoor ook z'n favoriete vliegen. )
                Best zou je eens een vliegvisser bij je uit de buurt kunnen vragen welke vliegen hij graag gebruikt.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • lord4163
                  Newbie
                  • 30-05-2011
                  • 20
                  • Örnsköldsvik kommun

                  #9
                  Oké dat zal ik doen

                  Reageer

                  • lord4163
                    Newbie
                    • 30-05-2011
                    • 20
                    • Örnsköldsvik kommun

                    #10
                    Ben in de winkel geweest en daar een aangeschaft. Een Guideline Kiapix dacht ik #6 omdat je daar meer allround mee kon vissen. Ook heeft hij wat vliegen aangeraden. Net gedaan en het is hardstikke k*t En ben mijn eerste vlieg alweer verloren...

                    Reageer

                    • lord4163
                      Newbie
                      • 30-05-2011
                      • 20
                      • Örnsköldsvik kommun

                      #11
                      Je moet het effe leren maar gaat goed, nog niks gevangen alleen.

                      Reageer

                      • lord4163
                        Newbie
                        • 30-05-2011
                        • 20
                        • Örnsköldsvik kommun

                        #12
                        Net weer 2 vlagzalmen uit de beek gehaald, had wel een natte broek maar dat moet je er voor over hebben he

                        Reageer

                        • paul01
                          Newbie
                          • 13-04-2011
                          • 1
                          • alken (limburg )

                          #13
                          Hallo gasten ik zie dat hier een hele bende gedreven vliegvissers het forum passeren . Ik zit namelijk met het volgende , mijn vader is onlangs overleden en nu zit ik met een hele hoop vliegvis materiaal waar ik nergens blijf mee weet. Het gaat namelijk om een 9-tal stokken gaande van korte 5 tot een lange 9 met natuurlijk een tiental molentjes en verschillende lijnen zowel nat als droge. Bovenop dit alles is er nog een hele doos aan materiaal om zelf insecten na te maken want ook dit deden we zelf. Moest er iemand enige interesse hebben in dit alles mag je me altijd iets laten. Geniet nog van het vliegvissen want dit blijft toch nog altijd iets apart. Mvg Paul

                          Reageer

                          • polestare
                            Komt net kijken
                            • 14-01-2005
                            • 93
                            • NRW

                            #14
                            Paul, nog gecondoleerd met uw vader.
                            Misschien helpt het een beetje als je de merken en namen van de materialen met hun gegevens op het forum zet,eventueel een foto/'s zou ook niet mis zijn.
                            Succes en sterkte.

                            Reageer

                            • bliekvanger
                              Newbie
                              • 01-08-2010
                              • 23
                              • Uithoorn

                              #15
                              Hoi lord4163,
                              Gefeliciteerd met de vlagzalmen
                              Ik heb in september ook zo'n Abu Diplomat #5/6 setje gekocht voor tijdens de vakantie in Frankrijk, Denemarken of UK.
                              Heb dus nog even tijd om te oefenen.
                              Alleen die vliegen zelf binden zal wel niks worden met de leesbril die ik nu al nodig heb, en alle benodigde spullen voor een eerste begin.
                              Ik zag setjes vliegen van Shakespeare, op e-bay voor weinig, is dat wat ?
                              Of vallen deze vliegen al na een sessie van de haak ?
                              Groet, bliekvanger

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎