Binnen halen van pluggen en spinners

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • BasVR
    Newbie
    • 03-05-2011
    • 23
    • Nijmegen

    Binnen halen van pluggen en spinners

    Hee mensen,

    Ik heb half internet afgespeurd omtrent het binnenhalen van kunstaas, maar kon hier niet veel over vinden. Ben namelijk zeer benieuwd hoe jullie je kunstaas binnen halen.

    Heb nu 3 sessies met spinners en pluggen erop zitten, maar niets weten te vangen. Aangezien het 10 jaar geleden is, dat ik dit ooit (sporadisch) gedaan en gevangen heb, slaat de twijfel toe. Haal ik wel op de juiste manier binnen.

    Op youtube ben ik filmpjes gaan kijken van mensen die met kunstaas vissen, maar daar zie ik de een met constante snelheid binnen halen, en een ander weer in afwisselend tempo. Bij spinners zie ik veelal een constante snelheid, maar tikkend met de top van je hengel.

    Zijn hier bepaalde regels voor?
    Is dit afhankelijk van het type water?

    Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

    Vriendelijke groet,
    Bas
  • Nol78
    Newbie
    • 18-03-2011
    • 15
    • Emmer-Compascuum

    #2
    Hoi Bas

    Het kan op een aantal manieren idd.
    Je kan in 1 binnendraaien je kan ook steeds afwisselen met snelheid of soms je plug stil laten hangen voor 1 of 3 seconde en je kan soms tikken met je hengeltop geven.
    Je kan natuurlijk ook dit alles afwisselen.
    Er zit verder geen exacte wetenschap tussen en je kan hiermee naar hartelust experimenteren.
    Wel hebben ze in de zomer minder moeite met snel gevist kunstaas als in de winter wanneer het kouder is waardoor de stofwisseling trager is en daarmee ook de vis.
    welke manieren van hierboven het beste zijn verschilt per dag en per stek(vaak).

    Ik kan alleen maar zeggen blijven vissen en proberen je vangt vanzelf, roofvissen is niet de allermoelijkste manier van vissen je moet allen vertrouwen krijgen en je draai vinden.
    Zoek anders iemand die je een keer mee wil nemen waar je 1 of een paar keer meevist dat kan helpen, maar ook als je het alleen moet doen ga je vanzelf vangen ik heb in het begin ook een behoorlijke poos visloos rondgelopen.
    Maar blijven gaan en proberen en je vangsten komen vanzelf.

    Succes en groeten Nol

    Reageer

    • mr.T fish
      Frequent aanwezig
      • 01-05-2010
      • 220
      • appingedam

      #3
      Ik ga mee in het bovenstaande.

      Ene worp een beetje snel binnendraaien, andere wat langzamer, soms versnellen of stil laten hangen. Het tikken met de top zorgt voor een onverwachte beweging van de plug spinners. draai ik binnen in afwisselend tempo.

      Gewoon alles proberen, dan moet die snoek vanzelf een keer happen zou je zeggen
      Zeg maar Timon

      Reageer

      • lars656
        Newbie
        • 22-05-2010
        • 44
        • Capelle

        #4
        Hallo Bas
        hier zij geen regels voor hoor doe gewoon afwisselend tempo eerst snel langzaam stil laten liggen
        dan een paar tikjes voor een beweging die de snoek / baars niet zal verwachten probeer dat maar eens

        Groetjes lars656

        Reageer

        • BasVR
          Newbie
          • 03-05-2011
          • 23
          • Nijmegen

          #5
          Bedankt voor jullie reacties.
          Vanavond maar weer eens een wandelingetje maken langs het water.

          Reageer

          • Messino
            Newbie
            • 12-06-2011
            • 2
            • Leiden

            #6
            Als actief vist van de kant met spinners of pluggen is het goed om variaties te houden in het binnenhalen van je kunstaas. Belangrijk is wel dat je ongeveer weet wat de eigenschappen zijn van het water. Stroomt het er (verschil in stromingen), hoe diep is het er, welke obstakels kom je tegen etc. Dat bepaald ook een beetje hoe je kunstaas binnenvist.

            Roofvis aast lang niet altijd actief. Een snel voorbijkomende plug willen ze wel eens laten lopen. Een zwalkende plug (korte rukjes) zou daarentegen wel het verschil kunnen maken.

            Zomaar enkele voorbeelden om te laten zien dat je best gevarieerd kan en mag binnenvissen. Als het even niet lukt om snoek te vangen ga dan over op ander soort kunstaas of zoek ander water om in te vissen.

            Vandaag met het grauwe weer zou ik bijvoorbeeld kiezen voor polderslootjes om daar met middelgrote pluggen niet al te diep te vissen. Had het zonnetje uitbundig geschenen zou ik in de ochtend of avonduren kiezen voor het grote water (kanaal of rivier) en dan zijn de hotspots zeker de bruggen en andere schaduwplekken (woonboten, schaduwen van gebouwen of aan de rand van bedden met waterplanten.

            Enfin, het is een vak apart soms om vis te vinden. Ik ben geoefend maar moet het soms ook tijdens vissessie stellen zonder vangst. Laat je zelf niet ontmoedigen en houd er vertrouwen in, de vangsten komen vanzelf wel.

            Reageer

            • BasVR
              Newbie
              • 03-05-2011
              • 23
              • Nijmegen

              #7
              Na flink wat polder- en stadswater af gestruind te hebben, was het vandaag eindelijk zover!
              Een mooie snoek gevangen (schat 'm op 55 a 60cm) op de plug. Rustig binnenhalen en af en toe een korte ruk aan de top.

              Begin het een beetje te snappen, betreft het effect van de verschillende kunstaasjes en de manieren van het binnenhalen. Nu nog het water leren te lezen en ik kom er wel.

              Reageer

              • mr.T fish
                Frequent aanwezig
                • 01-05-2010
                • 220
                • appingedam

                #8
                Top! Lekker zo door gaan! Ook bij veel onderbrekingen in het water vissen. Bruggen etc, ook langs het riet zit vaak snoek heb ik gemerkt.
                Zeg maar Timon

                Reageer

                • BasVR
                  Newbie
                  • 03-05-2011
                  • 23
                  • Nijmegen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door mr.T fish
                  Top! Lekker zo door gaan! Ook bij veel onderbrekingen in het water vissen. Bruggen etc, ook langs het riet zit vaak snoek heb ik gemerkt.
                  Daar pakte ik 'm vandaag ook

                  Reageer

                  • Nol78
                    Newbie
                    • 18-03-2011
                    • 15
                    • Emmer-Compascuum

                    #10
                    Gefeliciteerd

                    Super Bas

                    dat er nog veel mogen volgen

                    Gr Nol

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎