Spro Cresta S2

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henkie09
    Visser
    • 15-06-2008
    • 3
    • -

    Spro Cresta S2

    Sinds kort ben ik in het bezit van een Spro Cresta S2, hierin heb ik het eerste gedeelte elastiek zitten. Ik heb zelf geen idee wat voor elastiek het is maar het is in iedergeval sterker dan mijn onderlijntjes .

    Een paar dagen terug ben ik gaan vissen op een vijver hier in de buurt om op grote voorn te gaan vissen. Ik doe dan mais en wat maden aan de haak en gooi wat maden en mais in het water. Dit levert mij de grootste voorns op die er rondzwemmen. Nu had ik een probleempje, ik ving geen voorns maar kreeg karper aan de haak. Dit was de eerste keer dat ik op deze hengel een karper kreeg, en ook de eerste keer met elastiek, maar de karper zoefde voorbij en het elastiek werd volgens mij wel 5x zo lang. Uiteindelijk knapte mijn onderlijn. Nadat ik opnieuw had ingegooid kreeg ik na ongeveer 20 minuten weer een karper aan de haak. Ook nu ging hij weer dwars door mijn onderlijn, ik begon er van te balen en had mijn tuig 8 meter lang gemaakt. Dit hielp ook niet want bij de derde karper kon ik er weer een onderlijn aanzetten. Nu heb ik niet gevist met een zwaardere onderlijn dan 10/100 omdat ik niet weet wat voor elastiek er in zit.

    Zou ik op deze hengel elastiek kunnen gebruiken om karpers van ~4 kilo te vangen of is daar de hengel te licht voor?
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.
    • 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

    #2
    Waarom niet, een beetje zwaar uit de kluiten gegroeide brasem overtreft dat ook wel.
    Zou dan beginnen om met een zwaardere onderlijn te vissen.
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

    Reageer

    • Bas Nijmegen
      wedstrijdvisser
      • 13-01-2009
      • 541
      • Nijmegen

      #3
      Ik zou zeggen, ga eerst eens naar je hengelsportzaak om na te laten kijken met wat voor elastiek je vist. Misschien kun je daar wel 16/100 lijn aan doen. Dan hoef je dus je elastiek niet te vervangen, alleen je hoofd en onderlijn aan te passen. Blijkt dat het elastiek daar niet voor geschikt is, kun je altijd nog ander elastiek erin laten zetten. Let wel op dat je hengel en of je topset hiervoor geschikt is...
      Gr. Bas

      Een vis vangen is niet moeilijk.
      Vis blijven vangen wel...

      Reageer

      • Boschje
        Komt net kijken
        • 06-05-2010
        • 99
        • Veghel

        #4
        Inderdaad, ik zou eerst eens navragen wat je vaste stok aankan anders breekt hij dadelijk. Daarop kun je dan weer je elastiek en lijndikte aanpassen. Je kunt vast wel dikker dan 10/00, maar ik zou het goed navragen om brokken te voorkomen.

        Een platte van 4 KG land je natuurlijk veel sneller dan een karper van hetzelfde gewicht. Dat red je wel met een 10/00 onderlijn en een elastiek van net onder 1mm... Een karper uiteraard niet, denk maar eerder aan een (eerlijke) 16/00 of 18/00. Daar heb je een dikker (1,5mm+) of nog beter hol elastiek (2mm+) voor nodig om de controle te houden. Houdt er wel even rekening mee dat je niet met zo'n zwaar elastiek (mocht je ervoor kiezen om dikker elastiek te gaan gebruiken) op voorn en brasem moet gaan vissen, dan zul je merken dat je meer vis gaat lossen. In dat soort gevallen is het wel handig om een extra topsetje te hebben....

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎