vis onthaken in emmer

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ionstorm
    Newbie
    • 06-04-2010
    • 29
    • mechelen

    vis onthaken in emmer

    hoi medevissers

    onlangs heb ik mij een preston x4s aangeschaft welke mij heel goed bevalt maar heb een probleem
    hier in belgenland is er een domme regel om een vis te onthaken in een emmer nou hoe doe he dat van op zon hoge kist ?
    ik kan bukken maar dan moet ek te diep bukken wat niet goed is voor mijn rug
    kan ook altijd af mijn kist stappen en er weer op maar tijdens wedstrijden is dat tijdverlies en oogt raar

    dank bij voorbaat

    Greetz
    Ionstorm
    *karper
    *roofvis
    *beginnend witvis
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #2
    Ik vind ten eerste dat dit geen domme regel is , als ik ga vissen probeer ik dit ook zo vaak mogelijk te doen hier in Nederland ook al is het hier meestal geen regel.
    Je zou een omgekeerde emmer kunnen pakken en daarop de emmer met water zetten dan is die hoog genoeg volgens mij.
    Er zijn volgens mij ook speciale ringen voor aan het plato om emmers in te hangen en er zijn ongetwijfeld nog meer manieren om aan deze "domme Belgen regel" te voldoen.
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      Ook ik vindt het zeker geen domme regel. Op de Kemp heb ik altijd een klein plateau naast me staan, met hierop een oranje bak. De rand van het schepnet blijft er precies opliggen en de vis ligt mooi stil in het water. Twee jaar terug heb ik mogen ondervinden hoe makkelijk dit gaat.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        Ik vind het wel een domme regel.

        Onthaken van een platte kan makkelijk boven je schepnet en die pak je achter de kop. De slijmlaag beschadig je zodoende niet, dus het maakt geen bal uit of de platte in het water ligt of iets langer aan de lucht blootgesteld wordt.

        Voor het onthaken van kleine vis, zoals voorn is het wel aan te bevelen om je handen nat te maken.

        Hoe meer handelingen je moet verrichten, hoe langer het onthaken duurt en hoe meer er fout kan gaan met onthaken. De emmer staat vreselijk in de weg, je moet bukken en hebt zo minder zicht, je zit te kloten met het goed leggen van je schepnet en kan dan dingen omstoten. En je emmer naast het aas zetten lijkt me ook niet handig, omdat je maden enzo niet nat mogen worden.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #5
          En ik denk dat je het nog nooit daadwerkelijk uitgeprobeerd hebt, dus niet uit ondervinding mee kan praten.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

            #6
            @ Ionstorm waarom maak je geen aanpasing zodat je niet meer hoef te bukken ,een grote ring aan je systeem vast maken waar je de emmer in kan zetten ?
            @ Preston als de vis in de emmer onhaakt wordt ligt deze stiller en is als je er aan went veel makelijker te onhaken .Het is maar gewoon wat je gewent bent .
            Jij bent het niet gewent dus je vindt het niks !!
            Je maakt je handen nat voor kleine vis waarom dan niet voor een grote ? wat is het verschil?
            Groetjes
            Johnny

            Match
            Feeder
            Stok

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Kleine vis omsluit je met heel je handen. Een brasem pak ik met mijn vingers achter zijn kop, onder zijn borstvinnen, dus zeg maar onder zijn oksels en contact met de slijmlaag is er dan niet. Mijn handen natmaken voor kleine vis is aan te bevelen, maar ik doe het in wedstrijdverband niet, zoals de meeste vissers.

              Ik ben het niet gewend, omdat ik het onthaken zo snel en efficient mogelijk wil doen en dat wordt met een emmer water niet beter, zowel voor mijn beschikbare vistijd als voor het welzijn van de vis als dit meer tijd en gepruts vergt. Je moet je schepnet goed leggen en het topdeel moet je ook zodanig vasthouden dat je de vis in het water kunt houden.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                Kleine vis omsluit je met heel je handen. Een brasem pak ik met mijn vingers achter zijn kop, onder zijn borstvinnen, dus zeg maar onder zijn oksels en contact met de slijmlaag is er dan niet. Mijn handen natmaken voor kleine vis is aan te bevelen, maar ik doe het in wedstrijdverband niet, zoals de meeste vissers.

                Ik ben het niet gewend, omdat ik het onthaken zo snel en efficient mogelijk wil doen en dat wordt met een emmer water niet beter, zowel voor mijn beschikbare vistijd als voor het welzijn van de vis als dit meer tijd en gepruts vergt. Je moet je schepnet goed leggen en het topdeel moet je ook zodanig vasthouden dat je de vis in het water kunt houden.
                Preston-freak, zonder twijfel ben jij een echte topper, daar ga ik niet over discuseren......er werd hier echter niet gevraagd naar de meningen over deze al dan niet domme regel. Er werd alleen gevraagd hoe iemand deze regel het makkelijkst kan toepassen...

                Ionstorm, Pebo heeft een oplossing gegeven die ik al vaak gezien heb. Als ik kijk hoeveel ik sowieso meesleep naar het water en om me heen opbouw, kan er ook nog wel een klein plateautje bij. Kwestie van wennen denk ik...
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Ionstorm
                  Newbie
                  • 06-04-2010
                  • 29
                  • mechelen

                  #9
                  dank u allemaal voor jullie antwoorden ik denk dat ik het platformpje ga proberen daar ik denk dat zon grote ring het gewicht van een emmer met water + een brasem van ongeveer 3 a 4 kilo niet kan houden


                  Greetz
                  Ionstorm
                  *karper
                  *roofvis
                  *beginnend witvis

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    een emmer water hoef niet een afwasbak werkt ook

                    en daar leg je dan je schepnet op blijft ie lekker rustig liggen
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      #11
                      Ionstorm,

                      Als je een klein plateau naast je plaatst en je zet er het krat op, houd je ook nog wat ruimte over om nog wat andere kleine spullen op uit te stallen, die je niet direct nodig hebt. Je zet het plateau zo hoog, dat je makkelijk in de bak met water kan als je moet onthaken. Omdat de bak voor de helft of meer gevuld is met water, moet je al een aardige olifant zijn om dit om te schoppen. Zelfs Guido gaat dit niet lukken. Kijk maar op de foto's van de forumdag dan zie je precies wat ik bedoel. Een foto is duidelijker dan duizend woorden. Overigens kan je het lege krat ook nog gebruiken om spullen in te vervoeren.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • PeBo
                        Hengelaar
                        • 29-09-2007
                        • 2636
                        • Oosterhout

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door tester
                        en daar leg je dan je schepnet op blijft ie lekker rustig liggen
                        100 punten.
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                        Groeten,
                        PeBo.

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Ik vind het nog steeds nergens op slaan. Als je de vis in een bak water onthaakt dan houd je alleen zijn staart, nou misschien zijn kontje nat, maar meer als de helft van de vis hangt daar buiten.

                          Ondertussen maak je het jezelf en dus ook de vis alleen maar lastiger. Dan heb ik het over bukken en ver reiken om toch nog zicht te kunnen hebben op de bek. Je schepnetsteel die ondertussen kan wegdraaien. Mijn topdeel leg ik rechts van me en het schepnet links van me, dit houdt in dat de bak met water links van me moet staan, maar de opslag is niet lang genoeg, waardoor de lijn onder spanning kan staan etc.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            @preston-freak, je mag gerust een nieuwe topic over het nut van deze regel beginnen, maar hou het hier a.u.b. on topic...
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • A3aan
                              Frequent aanwezig
                              • 11-05-2011
                              • 196
                              • De Wijk

                              #15
                              Deze methode van onthaken ben ik nog nooit tegen gekomen, persoonlijk lijkt het me lastig en kan het me ook niet voorstellen dat ik deze methode ooit ga gebruiken.

                              Ik maak altijd gebruik van een onthaakmat, hier staat een bak/emmer water naast om de mat nat te maken indien er vis geland wordt.
                              Hier is toch niks mis mee?

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎