Particles weken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mopster
    Newbie
    • 05-07-2011
    • 11
    • Dessel

    Particles weken

    dag,

    ik heb van een vriend van me gehoord dat je de particles (kippen eten etc..) niet persee moet weken en koken..
    hij had een methode die volgens hem ook goed was.
    namelijk: de particles in een thermos doen met kokend water .. de dag erna zouden ze zogezegd klaar zijn en even goed als weken en koken..
    kan dit kloppen want ik vertrouw het niet zo goed eigenlijk ?
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Waarom probeer je het niet uit ? Probeer je het eerst met een kleine hoeveelheid.
    Juist door dit soort dingen zelf uit te testen vergroot je kennis Je kunt er ook zoetstof of dergelijke aan toevoegen.
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2325
      • Ter Apel

      #3
      Ik ben ook wel benieuwd of dit een optie is i.p.v. weken en koken.
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Ik heb het met hennep wel eens gedaan, n.a.v. dezelfde tip hier op het forum. Ik denk dat fijn parkietenvoer o.i.d. dergelijk ook wel gaat. Voor hennep ging het prima, voor grotere partikels zou ik het er niet op gokken. Zeker niet kippenvoer, want dat zijn parikels van allerlei verchillende groottes. Daar kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en even een half uur koken. Dat is voor alle partikels wel het beste. Hooguit klappen wat kleine partikels uit elkaar, maar dat is geen enkel probleem. Beter te lang dan te kort gekookt. Sommige partikels zijn ongekookt giftig.

        MVG, Pieter

        Reageer

        • Redteketed
          Mûdhûnfisker
          • 20-09-2008
          • 59
          • Fryslân

          #5
          Hennep werkt zo prima, kippenvoer/duivenvoer zou ik zo niet doen.
          Trouwens hennep kun je na 12 uur weken ook goed laten kiemen door het een a twee dagen verdeelt op en onder een natte handdoek te leggen.
          Theo
          De Mûdhûnfisker.

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #6
            Zaden kun je ook gewoon zo verwerken, niet alles hoeft gekiemt, zolang het maar wel goed vochtig is.
            Wat ik wel eens gebruik dat is dat gele vogelvoer ( legmeel o.i.d. ) kun je hele mooie voerballen van maken.

            Ps ga je met hennep werken, gooi het kookvocht niet weg, maar gebruik dit om je voer mee aan te maken.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            • jerry weijers
              Komt net kijken
              • 12-09-2007
              • 91
              • papendrecht

              #7
              Klopt helemaal gaat prima.
              Maar het fabeltje dat ongekookte partikels niet goed voor een vis zouden zijn is flauwekul, wie bij een overslagbedrijf eens kijkt wat daar aan een vis die doodleuk harde partikels eten zonder dat ze dood gaan , ik heb vanwege werk bij zo'n bedrijf gewerkt en hier werden noten en peulvruchten op /overgeslagen en ik heb nog nooit 1 dode vis gezien wel heb ik mij klem gevangen aan karpers op hazelnoten amandelen en zeer veel soorten peulvruchten

              gr jerry
              A day on the river is always a good day

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                Ik ben zelf geen karperaar meer, maar de stek waar ik vroeger wel eens zat, hingen van die rozenstruiken over het water heen.
                In de nazomer zaten daar van die rozenbottels aan, deze werden er gewoon "afgeplukt".
                Zodra ze iets hoorden of vernamen was het ook afgelopen ( stond haast geen water daar ) en zag je ze niet meer.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • Pieter Stam
                  Tinca Tinca
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door jerry weijers
                  Maar het fabeltje dat ongekookte partikels niet goed voor een vis zouden zijn is flauwekul
                  Zeker geen fabel en ik snap niet goed waarom je deze opmerking plaatst. Koken van partikels wordt altijd aangeraden. Het geldt misschien niet voor alle partikels maar er zijn partikels die giftig zijn wanneer ze niet gekookt worden. Ik weet niet hoe vatbaar een karper er voor is, maar het is niet voor niets dat mensen altijd rauwe bonen moeten koken om lectines onschadelijk te maken. Ik heb even wat zitten googelen en vooral rode kidneybonen schijnen nogal wat van dat spul te bevatten. Laat ik daar nou graag mee vissen... Dus waarom zou je het riscio nemen om de vis schade te berokkenen? Zeker in geval van duivenvoer waarvan je gewoon niet weet wat er in zit. Komt nog eens bij dat bij sommige partikels flink uitzetten onder water en waarschijnlijk ook in de vis. Nou heeft dat meer met weken dan met koken te maken maar dat even terzijde. Waarom het riscio nemen dat je een vis 'opblaast'. Over het algemeen worden van partikels ook niet zomaar een handje gebruikt. Gebruik je het om voor te voeren dan heb je het over kilogrammen en dat voor langere tijd. Dus koken die dingen!!!

                  MVG, Pieter

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎