Doe het zelven, Voerfkorven.( beetje voor de jeugdigen bedoelt onder ons ).

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.
    • 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

    Doe het zelven, Voerfkorven.( beetje voor de jeugdigen bedoelt onder ons ).

    Ik las net een topic over welke type voerkorf te gebruiken.
    Hardstikke mooi al die tips natuurlijk.
    Maar moet nog wel gekocht worden.
    Een simpel korfje ligt al gauw tussen de 1.50,- en de 2.50,-
    Voor de meeste geen probleem,
    maar voor de krappe beurs of de hele jeugdigen onder ons of mischien wel de hobbyisten en knutselaars,
    waarom niet zelf maken.

    Dit kan zo moeilijk en duur of zo gemakkelijk en goedkoop als je zelf wilt.

    Het gemakkelijkste is de gewone open voerkorf.
    Als je zo'n korf bekijkt dan zie je eigenlijk dat zo'n korf vrij simpel gemaakt is.
    Een kokertje, lood en een draadje o.i.d. om het e.e.a. aan de lijn te bevestigen.

    Wat heb je er voor nodig of wat kan je ervoor gebruiken.
    Heel simpel, fotorolkokertjes ( nu in de huidige tijd wat lastiger aan te komen,
    mischien bij een fotospeciaalzaak of elders waar ze foto's ontwikkelen ) of haal een zak krulspelden op.
    Maakt niets uit wat je ervoor gebruikt, als het maar een koker is die voldoet aan jou eis.

    Daarnaast heb je nodig bladlood ( de dikkere soort die ze in de loodgieterij gebruiken voor dakranden en of goten ),
    nee niet gelijk het dak op gaan en strippen........maar gewoon even rondkijken wie er nog wat heeft.
    Dit ga je gebruiken als gewicht.

    Dik nylon, dit is voor de bevestiging aan je lijn, te samen met een speltwartelje.

    speldwarteltjes, voor de bevestiging aan je hoofdlijn.
    ---------------------------------------------------------
    Men neme een koker, maak naar behoefte eventueel wat gaten in de korf ( niet te groot natuurlijk, net genoeg om het voer te lossen ).
    Daarna neem je het lood en knipt deze in lange stroken van 1 a 1,5 cm breed,
    de lengte is naar het gelang de lengte van je korf en hoe zwaar je het wilt maken.
    Als je dat gedaan hebt, dan wikkel je het lood in de lengte door je korf heen tot het gewicht dat jij wilt hebben en knip deze af.
    Nu neem je een dik stuk nylon van een cm of 10/15 en een speldwarteltje, het nylon haal je door het kleine oogje heen van het warteltje
    en daarna doe je het nylon door het lood heen van je korf.
    Nu knoop je de twee uiteinden van het nylon aan elkaar.

    Klaar.

    Uiteraard zijn er meer mogelijkheden en andere materialen.
    Laat je hierin niet tegenhouden om vooral je fantasie te gebruiken.
    Suc6

    Wie volgt?
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl
  • A3aan
    Frequent aanwezig
    • 11-05-2011
    • 196
    • De Wijk

    #2
    Zat er zelf eens aan te denken om ze te maken van soort kippengaas met bladlood.
    Nu hebben ze op mijn werk een gereedschapsmakerij, zal eens aan een collega vragen of die een mal kan maken om lood in te smelten.
    Zit het gelijk goed vast aan je korf en mssn dan je de bevestiging dan wel gelijk er in meenemen.

    Misschien kan het anders alsnog met kippengaas, 2 keer om een buis heen rollen, daarna uiteinden aan elkaar solderen, dan bladlood eraan voor het gewicht.
    Daarna kan je met dik nylon of eventueel gevlochten lijn je bevestiging maken naar de hoofdlijn.
    Gaas is makkelijk te bewerken dus je kan ze elke gewenste vorm maken.

    Er zijn vast nog veel meer mogelijkheden maar dit lijkt me wel aardig te doen.

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      Adriaan,

      Als je naar dat vierkante gaas zoekt, waar normaal korven van gemaakt worden, moet je er op letten dat de kruispunten gesoldeerd zijn en dus niet gevlochten. Misschien dat je dit nog niet wist en anders is het toch goed bedoeld.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • A3aan
        Frequent aanwezig
        • 11-05-2011
        • 196
        • De Wijk

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
        Adriaan,

        Als je naar dat vierkante gaas zoekt, waar normaal korven van gemaakt worden, moet je er op letten dat de kruispunten gesoldeerd zijn en dus niet gevlochten. Misschien dat je dit nog niet wist en anders is het toch goed bedoeld.
        Kan je misschien eens uitleggen waarom het niet gevlochten mag zijn?
        Ik zou het persoonlijk niet weten, maar alle nieuwe informatie is welkom.
        No offense taken

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #5
          Adriaan,

          Het mag gevlochten zijn, maar we gaan voor de perfectie. Als het gesoldeerd is steken de eindstukjes niet zo uit en blijven het ook mooi vierkante gaatjes. Vooral bij het vullen is dit fijn, want dan steken deze eindpuntjes niet in je vingers. Ik heb hier nog een stukje wat ik van Bakx gekregen heb en ben daar erg zuinig op.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • A3aan
            Frequent aanwezig
            • 11-05-2011
            • 196
            • De Wijk

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
            Adriaan,

            Het mag gevlochten zijn, maar we gaan voor de perfectie. Als het gesoldeerd is steken de eindstukjes niet zo uit en blijven het ook mooi vierkante gaatjes. Vooral bij het vullen is dit fijn, want dan steken deze eindpuntjes niet in je vingers. Ik heb hier nog een stukje wat ik van Bakx gekregen heb en ben daar erg zuinig op.
            Als ik zelf iets maak moet het sowieso perfect worden maar je punt is duidelijk.
            Dit kun je natuurlijk altijd vijlen, desnoods in de poedercoating zetten zodat het helemaal top wordt.
            Is ruitvormig gaas eventueel nog nadelig?

            Reageer

            • PeBo
              Hengelaar
              • 29-09-2007
              • 2636
              • Oosterhout

              #7
              Adriaan,
              Ik denk dat ik het niet goed uitgelegd heb. Hier een nieuwe poging. Stel je voor een stukje gevlochten gaas van 6x6 cm. Hiervan maak je een rolletje. De uiteinden achter het lood zijn niet zo'n probleem. De boven en onderkant gaat je moeilijkheden geven. Knip je hier de staande draadjes precies langs de liggende draad af, dan gaat deze laatste van de kant af schuiven en blijven daar allemaal uitstaande punten over. Dit is precies de zijde waarlangs je de korf vult. Je kan de draadjes ook niet zo kort langs de liggende draad afknippen, maar dan heb je hetzelfde probleem.
              Beter is het gesoldeerde gaas. Dit kan je kort langs de liggende draad afknippen en dan de scherpe uiteinden, wat afslijpen met een schuursteentje. Ik hoop dat het zo duidelijker overkomt. Het Kruidvat zal niet blij met me zijn, want die verkopen nu een stuk minder pleisters.
              ]Member of the Easterwood dreamteam.
              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

              Groeten,
              PeBo.

              Reageer

              • tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

                #8
                Hallo Pebo

                en zo is het 100 punten
                gr Gerard

                Reageer

                • A3aan
                  Frequent aanwezig
                  • 11-05-2011
                  • 196
                  • De Wijk

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                  Adriaan,
                  Ik denk dat ik het niet goed uitgelegd heb. Hier een nieuwe poging. Stel je voor een stukje gevlochten gaas van 6x6 cm. Hiervan maak je een rolletje. De uiteinden achter het lood zijn niet zo'n probleem. De boven en onderkant gaat je moeilijkheden geven. Knip je hier de staande draadjes precies langs de liggende draad af, dan gaat deze laatste van de kant af schuiven en blijven daar allemaal uitstaande punten over. Dit is precies de zijde waarlangs je de korf vult. Je kan de draadjes ook niet zo kort langs de liggende draad afknippen, maar dan heb je hetzelfde probleem.
                  Beter is het gesoldeerde gaas. Dit kan je kort langs de liggende draad afknippen en dan de scherpe uiteinden, wat afslijpen met een schuursteentje. Ik hoop dat het zo duidelijker overkomt. Het Kruidvat zal niet blij met me zijn, want die verkopen nu een stuk minder pleisters.
                  Oke, ik had je inderdaad dan verkeerd begrepen, maar nu snap ik wat je bedoelde

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo

                    en dan zijn er nog meer dingen waar je op moet letten

                    die gaas vierkantjes 6,1 mm geloof ik moet je zo solderen of in elkaar haken dat de de bovenste en onderste draad aan de buitenkant zit van de korf dan blijft je onderlijn heel

                    vis je door de korf met je onderlijn dan moet die cilinderdraad aan de binnenkant zitten ook dan blijft je onderlijn heel
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • A3aan
                      Frequent aanwezig
                      • 11-05-2011
                      • 196
                      • De Wijk

                      #11
                      Hmm.. om zelf gaaskorven te gaan maken komt dus nog wel wat bij kijken.
                      Maar een uitdaging gaan we natuurlijk niet uit de weg

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Hallo

                        en dan nog voor de loodgieters zorg voor goede ventilatie en doe je werk rustig vloeibaar lood het blijft uitkijken
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • A3aan
                          Frequent aanwezig
                          • 11-05-2011
                          • 196
                          • De Wijk

                          #13
                          Uiteraard, safety first

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Hallo

                            nog vergeten met de vorm van je lood kun je nog stuuren kompact of breed plat of smal en diep werkt als antiking vaantje of in ankervorm is minder gewicht zelfde stroomdruk

                            maar ik heb het jaren met gewoon dik bladlood gedaan

                            dan had ik losse strippen bladllood bij en naar gelang de stroom deed ik er dan een strip bij aan de waterkant
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • A3aan
                              Frequent aanwezig
                              • 11-05-2011
                              • 196
                              • De Wijk

                              #15
                              denk dat ik voor breed en plat ga, vis momenteel op stilstaand en licht stromend water.
                              eerst maar eens zien of we dat voor elkaar kunnen krijgen

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎