3 hengels ja/nee ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd
    • 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

    3 hengels ja/nee ?

    Stelling:

    Ik ben op de Waal aan het vissen met 2 beaasde hengels.

    Met een derde hengel breng ik enkel voer. Hier zit dus geen onderlijn en haak aan.

    Ik heb ook geen 3 hengel vergunning.

    Ben ik in overtreding?
    oude hond kan ook trucjes leren
  • A3aan
    Frequent aanwezig
    • 11-05-2011
    • 196
    • De Wijk

    #2
    Zolang de hengel niet van een haak is voorzien ben je niet in overtreding volgens mij.
    Ik had het hier vandaag toevallig nog met een collega over en we waren het hier over eens.

    Reageer

    • Foxdonut
      I have a bream!
      • 09-04-2010
      • 1237
      • Gro

      #3
      Iets kan alleen als hengel gekwalificeerd worden als er sprake is van een stok, lijn en haak. Wanneer de haak ontbreekt is het dus al geen hengeltuig meer
      Groet,

      Foxdonut


      www.wedstrijdvisser.com

      Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

      Reageer

      • JohnBreda
        Newbie
        • 21-07-2011
        • 9
        • Breda

        #4
        Volgens mij geen probleem zoals de rest ook al zei eigenlijk
        Catch Ya Later

        Foto's : http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?albumid=129

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Hallo Frank

          een cuphengel

          een werppijp

          kattepult

          peur aan stok

          een grote voer korf ,,2 lieter ,, gevult met pelltes aan een touw

          ze doen het zelfde voer brengen of een smaakspoor maken

          maar per clup verschillen de regelementen

          en daar ben je aan gebonden als je op hun water vist
          gr Gerard

          Reageer

          • barbeeltje
            Sportvisser
            • 04-11-2004
            • 592
            • limburg..

            #6
            Op de maas 3 hengels? Lastig moet er niet aan denken!

            Ik niet dus
            barbeel vissertje

            Reageer

            • Amadeus
              Knoeit wat aan het water.
              • 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

              #7
              Neen, is geen overtreding.
              Er wordt inderdaad pas gesproken over een derde hengel, zodra deze gereed is om te gebruiken, en dan ook als zodanig.
              Hij hoeft daarvoor niet eens beaast te zijn of in het water te liggen, maar dient wel voorzien te zijn van haak en lijn.
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

              Reageer

              • Barbelenvanger
                Moderator
                • 11-03-2004
                • 499
                • Son

                #8
                het is niet toegestaan om op deze manier met een derde hengel te vissen. Frank dat zou je als controleur moeten weten... Volgens navraag bij een boa is het zelfs zo dat je niet meer dan 2 hengels bij je mag hebben. In principe mogen ze je beboeten voor de hengels die je onopgetuigd bij je hebt als je een vergunning hebt voor 2 hengels.
                2 jaar geleden had ik een soort gelijk idee en heb toen navraag gedaan bij diverse instanties.
                www.barbelen.nl

                Reageer

                • Forummanager
                  Visserslatijn Nederland
                  • 30-12-2001
                  • 12131
                  • Albrandswaard

                  #9
                  Amadeus heeft het bij het rechte eind.
                  Zodra een vistuig gereed is om te gebruiken (dat kan een opgerold staand want zijn dat in het gras ligt) dan wordt dat in de Visserijwet gezien als het vissen met dat vistuig. Ongeacht of dat in het water ligt en of je er mee aan het 'vissen' bent.

                  De definitie van een hengel staat ook in de wet en dat houdt in dat je een roede moet hebben, een lijn en een haak. Zo even snel uit mijn hoofd.
                  Een hengel met een cupje oid is geen hengel in de zin van de Visserijwet en kun je dus gewoon bij je hebben liggen/gebruiken.
                  Visserslatijn Nederland
                  http://www.visserslatijn.nl
                  Sinds 1997...

                  Nationaal HengelSportForum
                  http://www.hengelsportforum.nl
                  Sinds 2001...

                  Reageer

                  • hans vis
                    Sportvisser
                    • 26-08-2009
                    • 998
                    • Eelde-Paterswolde

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Barbelenvanger
                    het is niet toegestaan om op deze manier met een derde hengel te vissen. Frank dat zou je als controleur moeten weten... Volgens navraag bij een boa is het zelfs zo dat je niet meer dan 2 hengels bij je mag hebben. In principe mogen ze je beboeten voor de hengels die je onopgetuigd bij je hebt als je een vergunning hebt voor 2 hengels.
                    2 jaar geleden had ik een soort gelijk idee en heb toen navraag gedaan bij diverse instanties.
                    Klopt niet, er moet een haak aanzitten, zonder dat is het geen hengel in de zin van de wet. Ik weet dat sommige controleurs daar anders over denken, heb dat twee keer bij de hand gehad, en ben beide keren vrijgesproken door de kantonrechter.
                    groet,
                    Hans

                    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                    Reageer

                    • Amadeus
                      Knoeit wat aan het water.
                      • 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Barbelenvanger
                      Volgens navraag bij een boa is het zelfs zo dat je niet meer dan 2 hengels bij je mag hebben. In principe mogen ze je beboeten voor de hengels die je onopgetuigd bij je hebt als je een vergunning hebt voor 2 hengels.
                      2 jaar geleden had ik een soort gelijk idee en heb toen navraag gedaan bij diverse instanties.
                      Dat snijd geen hout, bij de meeste grote wedstrijden heeft men diverse topsets bij zich, mischien wel 5.
                      Volgens deze definitie zou dan gelden dat al deze mensen in overtreding zijn?????
                      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                      Reageer

                      • Barbelenvanger
                        Moderator
                        • 11-03-2004
                        • 499
                        • Son

                        #12
                        Dat snijd geen hout, bij de meeste grote wedstrijden heeft men diverse topsets bij zich, mischien wel 5.
                        Volgens deze definitie zou dan gelden dat al deze mensen in overtreding zijn????

                        Klopt, maar deze hebben voor wedstrijden daarvoor een ontheffing. Officiël moet daarbij de haak voorzien zijn van een loodje o.i.d. zodat hij niet visklaar is. Hieraan wordt meestal niet voldaan. Laat Frank het maar eens navragen bij SVN en dan hier hun antwoordt neerzetten dan weten we precies wat wel en niet mag. Dan is het voor iedereen duidelijk
                        www.barbelen.nl

                        Reageer

                        • Cartouschke
                          Newbie
                          • 06-08-2010
                          • 3
                          • Zeeland

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                          Dat snijd geen hout, bij de meeste grote wedstrijden heeft men diverse topsets bij zich, mischien wel 5.
                          Volgens deze definitie zou dan gelden dat al deze mensen in overtreding zijn?????
                          Voordeel van regulering is dat men iets in handen heeft waarvan men af kan wijken...
                          voor de grotere wedstrijden worden speciale ontheffingen aangevraagd om met meer hengels te mogen vissen...
                          "The problem with common sense is that it isn't that common"

                          Reageer

                          • Amadeus
                            Knoeit wat aan het water.
                            • 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

                            #14
                            Ik wist dat deze er zat aan te komen..................................
                            En dit is er natuurlijk weer een hele mooie.

                            Waarom zou ik dan als nederlander de regels gaan volgen.
                            terwijl de vergunningverstrekkers zelf deze regels niet hoeven te volgen????

                            En als het hun uitkomt hun positie gebruiken om de regels te verbuigen zodat het beter in hun straatje past?


                            Beetje krom, zekers als het om erkende federaties gaat.................

                            Houd dus in dat ik als enkele individu of als vereniging ook een dergelijke vergunning kan aanvragen en deze dus ( onder bepaalde voorwaarden ) niet geweigert kan of mag worden.
                            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                            Reageer

                            • Rolla
                              Allroundvisser
                              • 03-05-2009
                              • 2325
                              • Ter Apel

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Barbelenvanger
                              het is niet toegestaan om op deze manier met een derde hengel te vissen. Frank dat zou je als controleur moeten weten... Volgens navraag bij een boa is het zelfs zo dat je niet meer dan 2 hengels bij je mag hebben. In principe mogen ze je beboeten voor de hengels die je onopgetuigd bij je hebt als je een vergunning hebt voor 2 hengels.
                              2 jaar geleden had ik een soort gelijk idee en heb toen navraag gedaan bij diverse instanties.
                              Ik denk dat je destijds verkeerd geinformeerd bent, want mij ligt bij dat je pas in overtreding bent als de derde hengel ook voorzien is van een haak.

                              Ik ben laatst aan het peilen geweest bij op zandgat met een karperhengel, peildobber en lood en kreeg toen controle. De controleur hoefde mijn vispas en papieren niet te zien aangezien ik volgens hem
                              niet aan het vissen was.

                              Als je zelfs geen onopgetuigde derde hengel bij je mag hebben dan zou een hele grote groep karpervissers in overtreding zijn aangezien karpervissen naast 2 hengels om te vissen vaak een apart hengel gebruiken
                              om te spodden en te peilen.
                              Vaste stok | Match | Feeder

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎