Dobberlakprobleem

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • roofblij
    Newbie
    • 26-05-2007
    • 31
    • Vlaardingen

    Dobberlakprobleem

    Ik heb ongeveer een half jaar geleden de geadviseerde tweecollux lak van de ijsel gekocht genoeg voor 10.000 dobbers,het probleem is dat de harder nu echt hard is.
    Er is eenmalig een paar cc uitgehaald en daarna goed afgesloten.
    Wat heb ik fout gedaan?
    Volgens de verfhandel is het de bedoeling dat je het in een keer opmaakt.

    Dus het lijkt mij voor hobbymatig dobbermaken niet de uitgelezen lak.

    Iemand misschien andere ervaringen of tips?

    Groeten,
    Mar
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Met tweecolux heb ik hetzelfde gehad maar meer door m'n eigen schuld omdat de schroefdop er scheef opgedraaid zat. Op zich niet fijn maar ik kon bij de verfhandel gewoon een apart busje verharder bestellen zodat ik weer verder kon.
    Wel koop ik van de tweecolux steeds de kleinste busjes (2 x een halve liter). Zeker niet voldoende voor 10duizend dobbertje maar wel steeds vers.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • The Frisian Viking
      NHSF Erelid
      • 27-06-2006
      • 5439
      • Feânwalden

      #3
      wil botenlak niet dan
      Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

      ik knibbelje foar gjin ien

      The Frisian Viking

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #4
        Botenlak is een verzamelnaam voor diverse houtlakken die niet alleen waterwerend maar ook waterbestendig zijn.
        Tweecolux is ook zo'n basislak voor houten onderdelen van boten/jachten. Omdat het zo snel droogt/uithardt is het een ideale lak om als grondlak/poriënvuller te gebruiken.
        Gewone jachtlak van Rubbol of Sickens zou je als toplaag kunnen gebruiken, maar deze lak heeft de neiging altijd iets flexibel te blijven (vangt de eventuele werking van hout goed op) maar wordt nooit echt hard. Insnijding van je vislijn zul je dus bij gebruik van de gewone botenlak sneller te zien krijgen als een gleufje in de lak.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • The Frisian Viking
          NHSF Erelid
          • 27-06-2006
          • 5439
          • Feânwalden

          #5
          Het was maar een optie, geen goeie dus
          Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

          ik knibbelje foar gjin ien

          The Frisian Viking

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Als de 'gewone' jachtlak kwalitatief net zo goed was als de twee componenten, zouden we die wel gebruiken want normale botenlak kun je gewoon verdunnen met terpentine waardoor zo'n potje tot op de bodem opgemaakt kan worden. Bij twee componenten heb je op den duur het probleem dat de verharder (ook zonder te mengen met de basis) toch uithardt. Nou is dat bij de Tweecolux van roofblei wel erg snel het geval. Met een liter Tweecolux kan ik toch wel een jaar werken en er zo'n 500 pennen mee bewerken. De Double Coat (toplaag) is wel houdbaar tot zo'n anderhalf jaar na opening. (Dat is althans de frequentie dat ik nieuwe potten moet kopen.)
            Direct na opening in één keer opmaken is enkel het geval bij reeds gemengde verhoudingen van basis en verharder. Mits je de kleinste hoeveelheden aankoopt kan je dus sowieso wel een jaartje vooruit met dit produkt.
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • The Frisian Viking
              NHSF Erelid
              • 27-06-2006
              • 5439
              • Feânwalden

              #7
              Zet je dan de pot lak dan wel op de kop neer net als met de verf komt er dan geen zuurstof bij en geel velvorming en of uitdroging.
              Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

              ik knibbelje foar gjin ien

              The Frisian Viking

              Reageer

              • roofblij
                Newbie
                • 26-05-2007
                • 31
                • Vlaardingen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                Met tweecolux heb ik hetzelfde gehad maar meer door m'n eigen schuld omdat de schroefdop er scheef opgedraaid zat. Op zich niet fijn maar ik kon bij de verfhandel gewoon een apart busje verharder bestellen zodat ik weer verder kon.
                Wel koop ik van de tweecolux steeds de kleinste busjes (2 x een halve liter). Zeker niet voldoende voor 10duizend dobbertje maar wel steeds vers.
                De dop zat er zeker goed op.
                Waarschijnlijk de temparatuur stond gewoon in de hobby kamer.
                Is de losse harder v/d ijssel ?
                Volgens de verfhandel kon dat niet los besteld worden als dat wel zo is het probleem natuurlijk opgelost.

                Groeten,
                Mar

                De double coat is nu ongeveer 1.5 jr open en ook de harder wordt taai.
                Ik ben nu als een speer andere zaken aan het lakken om het op te maken(hardhouten dobberblokken)
                Wel heb ik nu wat kwastverdunner in de harder gedaan,ben benieuwd of dat goed gaat.

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door roofblij
                  Is de losse harder v/d ijssel ?
                  Volgens de verfhandel kon dat niet los besteld worden als dat wel zo is het probleem natuurlijk opgelost.

                  Groeten,
                  Mar
                  Ik kan me zo voorstellen dat de verfhandel het niet prettig vindt om de verharder apart te verkopen omdat ze dan met een pot basislak blijven zitten, maar laat die verfhandel maar eens bellen met De IJssel Coating. Bij mijn leverancier in Enschede (Touw- en watersportcentrale) was het geen probleem om een losse pot verharder te kopen. ( Ze lieten een extra pot met de gebruikelijke order meekomen.)
                  Aangepast door Roha; 09-08-2011, 07:34.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • lolo
                    Geniet maar niet met mate
                    • 01-05-2003
                    • 3873
                    • Weesp

                    #10
                    Jongens even een kleine tip. Gebruik een injectie spuit(zonder naald) zuig zo bv 2ML lak in een afgeknipt plastic bekertje en sluit de pot weer. Zo hou je altijd schone verharder en lak. Je kunt als je de luxe kunt doen een fles met tinner kopen. Zuig nu wat tinner in de spuit en spuit hem leeg in een lege oude fles waar terpetinne in gezeten hebt. Zodra die afval fles vol zit kun je die af voeren bij de gad. Op deze manier hou je kleinschalig altijd schone verf.
                    Groetjes
                    Johnny

                    Match
                    Feeder
                    Stok

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎