Molen/Reels voor Baars, Snoek, Forel, Regenboogforel, Zalm, Vlagzalm

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lord4163
    Newbie
    • 30-05-2011
    • 20
    • Örnsköldsvik kommun

    Molen/Reels voor Baars, Snoek, Forel, Regenboogforel, Zalm, Vlagzalm

    Hallo,

    Ik heb nog een hengel staan en zou daar nog een molen of reels voor willen hebben. Ik vis vooral Baars, Snoek, Forel, Regenboogforel, Zalm, Vlagzalm. Blankvoorn kan er ook aan komen Nu zag ik deze molen, lijkt me wel wat http://fish.shimano.com/publish/cont...spirex_rg.html Past deze molen nou op elke hengel? Of zijn daar nog maten in? Andere suggesties voor niet meer dan 50 euro?

    Alvast bedankt,
    Fabian
  • Nol78
    Newbie
    • 18-03-2011
    • 15
    • Emmer-Compascuum

    #2
    Als je me nu eerst een vertelt welke hengel je hebt?
    Want de ene hengel is voor molen de andere voor reel.
    ook met lengte,werpgewicht en gewicht van de hengel zou fijn zijn om je goed advies te geven.

    Gr Nol

    (Edit)Op zich mooi molentje maar op zich zou ik voor een molen met slip op de voorkant dus op de spoel gaan..
    Mits je natuurlijk een hengel zonder triggergrip hebt.

    Reageer

    • lord4163
      Newbie
      • 30-05-2011
      • 20
      • Örnsköldsvik kommun

      #3
      Artist spin 210 heb je vast nooit van gehoord Waarom heb je liever de slip voorop? Lijkt mij veel handiger om het achterop te hebben? De Spirex FG heeft de slip voor

      Reageer

      • Nol78
        Newbie
        • 18-03-2011
        • 15
        • Emmer-Compascuum

        #4
        Nee heb idd nog nooit van de hengel gehoord.
        Waarom een slip voorop omdat mijn er met mij meerdere roofvissers ervaring is dat dit prettiger is.
        Verder kan ik je alleen maar aanraden om toch voor de molen naar een winkel te gaan je hengel meenemen en daar de balans tussen
        hengel en moelen te voelen.
        Er is niets zo vervelend als een set die niet in balans is ivm armklachten enz....

        Gr Nol

        Reageer

        • Amadeus
          Knoeit wat aan het water.
          • 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

          #5
          Ook ligt het eraan hoe je vist.
          Ga je met kunstaas dan heb je liever een snellere molen ( ook voor het vissen op grote afstand prettig ), deze molens draaien sneller in.
          Vis je slepend op roofvis ( zoals ik ) met forse aasvis, dan heb je mischien wat aan een ietwat robuustere molen, daar de molen dan continue ( zwaar ) belast wordt.
          Maar meestal is een standaart molentje afdoende.
          Een reel daarentegen vergt niet alleen handigheid ( om te werpen, remmen etc.), maar zijn ook stukken duurder.
          Toegegeven er zijn ook goedkope reels, doch deze zijn kwalitatief stukken minder en toch duurder dan een goedkopere molen die kwalitatief weer beter is.
          Daarnaast dient de hengel ook geschikt te zijn voor een reel ( de montage zit bovenop de hengel, dus natuurlijk zijn de ogen ook zo geplaatst) nu kun je natuurlijk de hengel omdraaien, en in de praktijk gebeurt dat ook vaak.....doch zit er een kleine maar achter.
          De ogen van een hengel zijn gemonteerd aan de "zachte" zijde van de blank, dit bepaalt mede de actie/curve van de hengel.
          Draai je het zwikje om, doet dat afbruik aan de actie van je hengel doordat je de "zachte" kant naar boven plaatst.
          Om er niet te diep op in te gaan, er zijn genoeg stukken over geschreven op het www.

          Dus het idee van een reel zou ik verwerpen, tenzij je er definitief voor kiest om er mee door te gaan, anders is het gewoon sneu geld.

          Het zelfde geld ook voor die goedkope "kermisstokken" inclusief molen.
          Nu wordt er gauw gezegt dat kan wel en dat valt wel mee.
          Gisteren zelf gezien wat zo'n kermis molen kan hebben, en dat is niet veel en had hem bijna een kapitale snoek gekost.
          Slip kapot, asje krom...........kortom klikowerk.
          Wat nu als die molen het helemaal begeven had,
          dan had er weer een vis rondgezommen met ijzerwerk in zijn smoel en met tientallen meters nylon achter zich aan.

          Een goede molen is zijn geld waard en is een inves****** voor jaren plezier, en een goede molen hoeft zeker niet duur te zijn.

          Slip voor of achter is meer een persoonlijke smaak, ik heb ze beide in mijn bezit en bevallen prima.
          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

          Reageer

          • lord4163
            Newbie
            • 30-05-2011
            • 20
            • Örnsköldsvik kommun

            #6
            Ja dat is wel moeilijk te zeggen eigenlijk. Ik vis veel met een dobber (ook met aasvis voor snoek], drop shot, spinnertjes, plugjes, shadjes, jigs alles eigenlijk en dus zoek ik een beetje een allround molentje. Bedankt voor je tips. Misschien nog aan te raden? De Shimano Spirex lijkt met wel fijn vanwege de dubbele handvaten. Misschien is de Shimano Sedona beter? En trouwens komt die hengel niet van de kermis, maar uit de viszaak.

            Reageer

            • Nol78
              Newbie
              • 18-03-2011
              • 15
              • Emmer-Compascuum

              #7
              Hahaah Hij had het meer over van die kant en klare hengelsetjes dus hengel plus molen.
              Daarbij komt dat de hengel hier op het niet niet terug te vinden is wat niet veel goeds voorspeld maar ik kan het mis hebben.

              Gr Nol

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                De artis spin reeks is wel te vinden op het net.
                Heb een "hit" bij Nipro Hengelsport, doch gaat dit over de spin 270.
                Maar zal qua uitvoering wel hetzelfde zijn doch dan met de lengte van 210.
                Een doorsnee spinnerhengel.
                Ik zou dan gaan voor een lichte type molen en gewoon bij licht werk houden.
                De Spirex is een molenreeks, maar ik neem aan dat je de RG bedoelt.
                Mooi molentje, daar kan je best wat jaartjes mee doen.
                Zou dus inderdaad in die klasse gaan kijken ( leuke lichte molens ).
                Ik weet niet of Örnsköldsvik daadwerkelijke jouw woonplaats is, anders zou ik gaan kijken bij een lokale hengelsportzaak.
                Ga je daadwerkelijk vissen met aasvis slepend op snoek dan zou ik gaan kijken naar een robustere hengel, niet dat jou hengel dat
                niet aankan, maar met een stuggere en langere stok kun je de vis beter sturen ( vooral achter rietkragen en pompebladeren ).
                Jou hengeltje is ontworpen voor kunstaas, en kan deze taak ook meer dan zat aan, met een goed bijpassende molen zal je er veel
                vreugde aan beleven.


                Ps ik zei niet dat JOU hengel van de kermis afkwam,
                ik had het inderdaad over de zogenaamde combo hengels die je wel een aantreft van rond de 10 of 20€
                Als ik ga snoeken dan ga ik voor de meter plus ( wie niet natuurlijk ), doch heb ik wel mijn materiaal daarop toegerust
                om de dril zo kort mogelijk te houden en om de kleinere exemplaren een beetje buiten te sluiten gebruik ik aasvisjes van rond de 25 Cm,
                om deze massa te verzetten ( werpen ) heb je een wat krachtiger hengel nodig.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • lord4163
                  Newbie
                  • 30-05-2011
                  • 20
                  • Örnsköldsvik kommun

                  #9
                  Oke maar hoe zit het nou met de formaten? Kan ik hem er dan zo opschroeven? Ja dat is de gemeente waar ik woon, daar is wel een winkel maar als ik die molen daar zou kopen ben ik meer dan honderd euro kwijt en al bestel ik hem op internet niet meer dan vijftig euro. En in de Shimano Spirex heeft ook nog verschillende maten.... ?

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #10
                    Deze molens kun je er zo opschroeven, geen probleem.
                    Meer dan 100,-? dat is degene met het goudbeslag rond de spoel zeker......
                    Spinmolentjes van rond de 25,- tot max 50,- zijn er zat te vinden, ook van goede kwaliteit.

                    Welke internetshop heb jij deze zien liggen dan?
                    Dan wil ik je wel een mening geving over deze molen
                    ( zeg alleen wel, dat je van een stukje tekst en een foto niets kan zeggen over de degelijkheid) .
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • lord4163
                      Newbie
                      • 30-05-2011
                      • 20
                      • Örnsköldsvik kommun

                      #11
                      Hier http://www.tacklewarehouse.com/Shima...age-SSRFG.html en met de slip achter, http://www.basspro.com/Shimano-Spire...SELL_THUMBNAIL Nee ik meen het is hier echt duur in Zweden Kijk maar in dit boekje 999 kronen, http://np.netpublicator.com/netpublication/n09360584 pagina 11 en dat is http://www.xe.com/ucc/convert/?Amoun...rom=SEK&To=EUR zoveel euro

                      Reageer

                      • Amadeus
                        Knoeit wat aan het water.
                        • 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

                        #12
                        De SR1000FG lijkt mij een lekker licht molentje, het zelfde ook voor de SR1000RG
                        Moet zeggen dat het bij jullie aardig aan de prijs is.
                        Ik weet niet of "raven" internationaal verzend, maar mischien dat je daar kunt kijken.
                        Heeft ook wel eens wat leuks liggen voor weinig.
                        Weet niet of je rechts of linkshandig bent, mocht je linkshandig zijn moet je dat wel meewegen in je beslissing.
                        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                        Reageer

                        • lord4163
                          Newbie
                          • 30-05-2011
                          • 20
                          • Örnsköldsvik kommun

                          #13
                          Ik ben rechts handig, ik ben gewend mijn hendel links te hebben en de hengel in mijn rechterhand, maar ik neem aan dat je dat zelf aan de gewenste kant kan zetten?

                          Reageer

                          • Amadeus
                            Knoeit wat aan het water.
                            • 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

                            #14
                            Niet zomaar klakkeloos aannemen, niet alle molens kunnen dat.
                            Maar de meeste molens zijn fabriekaf voor rechtshandigen.
                            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                            Reageer

                            • lord4163
                              Newbie
                              • 30-05-2011
                              • 20
                              • Örnsköldsvik kommun

                              #15
                              En rechtshandig betekend hendel links? Op het plaatje wel dus dat neem ik aan... http://www.tacklewarehouse.com/Shima...age-SSRFG.html

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎