Vaste stok voerkorf montage?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • renssss
    Komt net kijken
    • 31-08-2009
    • 97
    • Arnhem

    Vaste stok voerkorf montage?

    Beste hengelaars,


    Laatst ben ik bij een hengelaar wezen kijken langs de Ijssel. Hij raadde me aan om het het balletje balletje systeem te gaan vissen.

    Een vaste stok tussen de 7 a 10 meter, met een voerkorf montage.
    Nu Heb ik daar enkele vragen over, op internet staat een gehele beschrijving van die montage alleen de foto's zijn daar verdwenen dus kan ik weinig met de uitleg.

    Zoals ik nu weet vist men onder de top op de bodem, je maakt een lus in de hoofdlijn en gebruikt de lus in lus verbinding voor de voerkorf. Onder de voerkorf komt een onderlijn, met een haakje.

    Maar er werd gesproken over een soort beetverklikker een pennetje net boven de montage die gedeeltelijk uit het water komt?

    Kan iemand mijn tips geven ? Heb ik het zo een beetje goed uitgelegd, en zijn er verder dingen waar ik op kan letten?

    Ik wil namelijk zo'n 7 meter uit de kant in de stroming vissen. Op brasem en er valt met deze montage ook barbeel te vangen.


    Alvast bedankt,

    Met vriendelijke groet Rens
  • Bollekneiter
    Met enige kennis...
    • 11-02-2010
    • 479
    • Amsterdam

    #2
    Vaak gebruikt men een lange pen (dobber) die men omgekeerd aan de lijn hangt. Deze stel je af dat hij net boven het water hangt. Wanneer deze het water raakt dan heb je beet. (maar het kan ook gewoon zonder dobber dan kijk je naar je top, idee van een feeder) En er valt zeker barbeel mee te vangen! Ik hoop alleen dat je een sterke stok hebt, dat deze niet breekt. Want deze manier van vissen vergt wel het uiterste van je hengel!

    Reageer

    • renssss
      Komt net kijken
      • 31-08-2009
      • 97
      • Arnhem

      #3
      Nou ik heb een oude glasvezel stok gevonden in de schuur, ziet er nog prima uit opgemeten zo'n 7 meter lang?

      Kan ik met 7 meter uit de kant vis vangen? En aan hoeveel gewicht voerkorfen zitten we dan te denken, je vist eigenlijk pal boven je stek. De meneer die mij tot dit idee bracht zei dat ik aan 50 gram genoeg had?

      Helaas is het wel een telescoop, dus wanneer je vis vangt zit je met zo'n enorm lange hengel die je niet een twee drie uit elkaar kan halen.

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Rens,
        Deze methode heet hier op zink vissen. Twee mogelijkheden: met een vaste vesneden top als beetverklikker of een antenne gemonteerd aan je lijn. Ik maak gebruik van de eerste methode. Gebruik echter niet een te dunne versneden top. Ik zal proberen wat foto's als bijlage mee te sturen. Voor de tweede methode schuif je twee siliconenrubbertjes op de lijn en hierin steek je een antenne. Dit gebruik je als je met elastiek vist. Om in te kunnen gooien zet je een tie-rapje op je hengel. De afstand is net boven je korf. Je hangt je lijn daarin. Steek vervolgens je hengel in elkaar en houd hem schuin omhoog. Door nu wat te draaien komt de lijn los en valt de korf met een zwiep op zijn plaats.
        Attached Files
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • renssss
          Komt net kijken
          • 31-08-2009
          • 97
          • Arnhem

          #5
          Hartelijk dank!

          Ik ben erg benieuwd of deze techniek van vissen me gaat bevallen

          Pb komt eraan !!

          Ik snap alleen niet hoe het met die Tie Wrap zit? Je lijn zet je dus als waren klem op de stok en wanneer je je hengel naar boven richt dan komt de lijn los en zwiept naar je stek?

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            #6
            Rens,

            Je was me even voor. Met een hengel van 7 meter lukt het je dmv de tie-rap een lijn weg te zetten van 6,5 meter. Je hoeft niet onder de top te vissen. Je kan zo ver als je lijn en hengel lang is. Schuin naar voor met de stroom meegooien. Het gewicht van de korf wordt bepaald door de kracht van de stroming. Dit gewicht is niet zo groot als met een feeder, omdat je veel minder druk op je lijn hebt. Nog even tussendoor: als je op deze manier van vissen beet krijgt trekken ze je top onder water, dus niet schrikken.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • renssss
              Komt net kijken
              • 31-08-2009
              • 97
              • Arnhem

              #7
              Geweldig, ik ben erg benieuwd ik wil eerst mijn materiaal op orde hebben en dan eens proberen,

              Ik wil alles prima bello aan de viskant hebben, maar ik zal morgen vroeg wat foto's van de stok maken als je geinteresseert bent? Je moet er niet teveel van voorstellen maar het is een redelijke stugge hengel ik maak me alleen zrgen om de top Ik ben van plan er een andere top in te gaan maken van een andere hengel.

              Pb trouwens ontvangen?

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Dit is al sinds lange tijd een uitstekende manier voor op de rivier, tenminste als de vis dicht onder de kant is wat vooral bij kribben het geval is. Op stilstaand water is het ook goed toepasbaar en dan i.c.m. met de method.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • renssss
                  Komt net kijken
                  • 31-08-2009
                  • 97
                  • Arnhem

                  #9
                  Okee mooi om te horen,

                  Vorderingen van de montage en de uitprobeer dag, zal ik hier uitgebreid posten

                  Reageer

                  • Mosselman
                    Een wat oudere jongere
                    • 13-01-2009
                    • 259
                    • Haren

                    #10
                    Ik gebruik als versneden top ingebouwde feedertips.
                    Bv voor een Spro Cresta S6, daar kun je zowel telescopische 1/2 delen en insteek voor bestellen.
                    Ik gebruik daarvoor de insteek 1/2 delen, het is simpel om geschikte feedertips in het 1e deel te monteren.
                    De kikkertjes zet ik dan op deel 2.
                    Succes....
                    Groeten Harry

                    Reageer

                    • renssss
                      Komt net kijken
                      • 31-08-2009
                      • 97
                      • Arnhem

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Mosselman
                      Ik gebruik als versneden top ingebouwde feedertips.
                      Bv voor een Spro Cresta S6, daar kun je zowel telescopische 1/2 delen en insteek voor bestellen.
                      Ik gebruik daarvoor de insteek 1/2 delen, het is simpel om geschikte feedertips in het 1e deel te monteren.
                      De kikkertjes zet ik dan op deel 2.
                      Succes....


                      Hartelijk dank voor de mooie tips.

                      Ik heb ook al mijn feedertip geprobeerd hij past eigenlijk best goed.

                      Maar dan heb je wel de oogjes op de top? Bevestig ik dan mijn lijn dan aan het voorste oogje?

                      Reageer

                      • renssss
                        Komt net kijken
                        • 31-08-2009
                        • 97
                        • Arnhem

                        #12
                        Hier zijn de foto's van de stok,

                        Ik heb er een sterke top in geplaats van een lichte spinhengel.


                        lengte hengel 7 a 7,5 meter.

                        Nieuwe top geplaatst omdat ik anders bang ben dat de ander breekt dit is een spin top redelijk flexibel, kan 40 a 50 gram dragen.

                        Is mijn stok nu voldoende?


                        mvg Rens
                        Attached Files

                        Reageer

                        • Mosselman
                          Een wat oudere jongere
                          • 13-01-2009
                          • 259
                          • Haren

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door renssss
                          Hartelijk dank voor de mooie tips.

                          Ik heb ook al mijn feedertip geprobeerd hij past eigenlijk best goed.

                          Maar dan heb je wel de oogjes op de top? Bevestig ik dan mijn lijn dan aan het voorste oogje?
                          Op deel 2 maak ik de lijn aan de kikkertjes vast, deel 1 is het orginele deel met daarin de feedertip.
                          De lijn loopt gewoon door de ogen v/d ingebouwde feedertip. Evt zet je een stukje rubber(ventielslang) aan het dikke kant v/h 1e deel zodat de lijn niet v/d kikkertjes springt.
                          Groeten Harry

                          Reageer

                          • renssss
                            Komt net kijken
                            • 31-08-2009
                            • 97
                            • Arnhem

                            #14
                            En wat zijn de kikkertjes? Is dat een beetverklikker? Maar, ik snap het verhaal bovenstaand ook niet echt.

                            U heeft niet enige foto's hoe het er bij u uitziet?

                            Reageer

                            • Mosselman
                              Een wat oudere jongere
                              • 13-01-2009
                              • 259
                              • Haren

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door renssss
                              En wat zijn de kikkertjes? Is dat een beetverklikker? Maar, ik snap het verhaal bovenstaand ook niet echt.

                              U heeft niet enige foto's hoe het er bij u uitziet?
                              Probeer ook eens wat verder te zoeken op dit forum.
                              Zoekfuntie op kikkertjes vind je het volgende.
                              Dobbertjes en tuigjes.
                              - Hoe een tuigje te bevestigen

                              Lees dan de reactie van Rolla.

                              Succes........
                              Groeten Harry

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎