moelijk te vangen brasem

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jodankoi
    Newbie
    • 17-01-2010
    • 5
    • Tongeren

    moelijk te vangen brasem

    Hallo, vandaag een wedstrijd gevist op een vijver waar voornamelijk brasem zit, vele vissers waaronder ikzelf hadden veel luchtbellen op de visstek maar kregen praktisch geen beet.
    Er mag uitsluitend met maden en casters gevoederd worden en als aas mag er wel een piertje en mais gebruikt worden.
    Kan mij iemand vertellen wat ik kan proberenom meeer beten te kunnen krijgen in zulke situatie.
    mvg

    Jo
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #2
    Hmmm,
    Lastig om je vraag te beantwoorden...
    Lag het aan jezelf, of wilde de vis niet goed azen?
    Waren de belletjes van de vis, uit de grond of van je voer?
    Waren de belletjes van een brasem, of van een veel voorzichtiger azende zeelt?

    Over het algemeen geldende regels voor het vissen op brasem:
    Vis op de bodem met een sleepje tussen de 5 tot soms wel 30 centimeter. (denk aan een verklikkerloodje).
    Gebruik voer wat 'dood' is en wat zoetig, goed gezeefd, zeker op een vijver.
    Niet teveel aas door je voer. Beter is met grote regelmaat, kleine hoeveelheden cuppen.
    Stel je dobber (slank model) zo af dat je elke minste verandering ziet, zowel het omhoog als omlaag gaan.
    Vijver = stilstaand dus gewicht dobber max. 0,50 gram, tenzij het heel diep is.
    Lood op de lijn zoveel mogelijk verdelen met kleinere loodjes, dus niet één hele grote, maar liever tien kleintjes.
    Peil goed uit! Zoek op de bodem een kuil of richeltje. Niet makkelijk op een vijver, maar zeker de moeite waard!

    Verder weet ik natuurlijk niet of je met vaste top of elastiek vist.
    Normaal zou ik zeggen 14/100 boven- en 12 of 10/100 onderlijn voor het vissen met de vaste top en 12-10 of 10-8 met elastiek.
    Alles natuurlijk afhankelijk van hoe goed de vis wil azen. Zo ook het gebruik van je haken; als ze goed bijten groter met meer aas, bijten ze slecht; kleinere haak met minder/kleiner aas.
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • moi
      Frequent aanwezig
      • 02-09-2009
      • 144
      • veendam

      #3
      moi soms als ze bellen blazen en je vangt ze niet zoeken ze naar bepaalde gestanddelen van het voer ,bijvoorbeeld als je
      voert met hennep door je voer kan het zijn dat ze dat eruit filteren en vang je ze dus niet .
      heb dat vaak met het vissen met expanderpellets ,4mm of 6 mm maakt een wereld van verschil de ene pakken ze wel
      en de andere niet terwijl de samenstelling het zelfde is.

      groet moi

      Reageer

      • pastoor
        ...
        • 02-02-2003
        • 1112
        • Drongelen

        #4
        Ik vis op verschillende wateren waar dit probleem bij regelmaat voor komt. Soms zeer iriterend dat je ziet dat er vol op vis zit en zoekende naar iets behalve je aas. Mijn ervaring is dat dan anders vissen dan normaal de beste optie is. Als je alleen maar maden, casters, mais en pieren mag gebruiken kan een combinatie wel eens goed uitvallen. Soms veel aan de haak wil de vis wel eens over de streep trekken, b.v. drie maiskorrels. (twee op de lijn en een op de haak) Je moet in ieder geval blijven zoeken wat ze willen. Het lijkt raar maar als ze de grond of voer aan het filteren zijn lukt het wel eens grote brasem of zeelt te vangen slepend op de grond met een enkel minimade. Als je ook deeg zou mogen gebruiken wil het ook wel eens lukken ten minste bij mij. Ik gebruik dan hele zachte deeg met een fruitig zoet smaakje aangemaakt.

        Het is frustrerend zo te vissen tussen die bellen maar vind je iets wat lukt kan je er soms zo drie of vier achter elkaar vangen.

        Vergeten! een bolletje van je eigen voer doet soms ook wonderen.

        Jos.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎