methodvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Klaas Hoen
    Met enige kennis...
    • 09-04-2006
    • 346
    • gorredijk

    methodvissen

    hey

    ben een beginnend method visser

    nu is mijn vraag hoe pakken jullie dit aan
    voeren....eerst voeren met de korf? of met eerste method korf gelijk vissen..
    aas? lengte onderlijnen?
    mijn ervaringen zijn dat ik wel eens een paar brasems vang maar niet overdadig dik en veel
    en vismeel door voer heeft naar mijn idee niet veel effect....graag julllie meningen hier over.

    alvast bedank klaas
    StuntelLaar
  • Jan tekenaar
    Newbie
    • 05-02-2008
    • 1
    • Westerlee

    #2
    IK zal dan ook maar een een berichtje posten.

    Ik vis al enkele jaren af en toe met de method en heb ook wel leuke resultaten ermee behaald.
    De beste resultaten heb ik wel op gesloten wateren behaald en kwam dit na mijn idee doordat er ook veel op karper word gevist.
    De brasem zal hierdoor ook wel gewend zijn aan de boilies.
    Maar de laatste tijd vang ik ze ook wel op de wat bekendere kanalen, denk toch dat steeds meer mensen deze methode gebruiken.
    Ik vis wel vaak met mijn collega hier beter bekend als Quido.

    Ik begin meestal direct met 1 korf voer en aas zonder voorvoeren.
    Als onderlijn heb ik meestal een 10 cm lange onderlijn.
    Als aas gebruik ik meestal de witte balletjes van ringers.
    Ik denk wel dat een goeie vismeel voer als basis naast pellets(2mm) een goeie combo zijn voor leuke vangsten.
    Toch is het meestal proberen en kijken waar de vis op bijt.

    De eerste keer dat ik ermee viste was op een vijver in meeden waar ik samen met Quido viste
    Quido toen met een vaste stok zijn zoon met de feeder ik met de method.
    Resultaat
    Quido 5Kg (ongeveer).
    Mark 11KG
    Ik 43KG
    en dit in 5 uur vissen, maar dit was ook gelijk het meeste wat ik ooit in 1 keer heb gevongen.

    Groet René

    Reageer

    • tijms011
      Newbie
      • 18-09-2009
      • 27
      • Assendelft

      #3
      toevallig afgelopen zondag voor het eerst met de method geprobeerd op een zijkanaal van het Noordzeekanaal, met mais op de hair en een normale feeder ernaast. 1 kapitale brasem op de method gevangen, en diverse kleinere vissen op de normale feeder. Vijvers heb ik nog niet geprobeerd. De method eigenlijk bijgegooid bij de voerstek waar eerst een paar korven lokvoer gedeponeerd zijn. Onderlijn tussen de 8 en 10 CM. komend weekeind nog maar eens proberen :-)

      Reageer

      • Forsale
        Newbie
        • 30-04-2011
        • 25
        • Groot-Ammers

        #4
        Ik vis bijna altijd op een binnenwaterje (de Boezem, Groot-Ammers) van een meter of 20 breed en vis nagenoeg altijd met de method.

        Ik heb een speldwarteltje direct op de hoofdlijn en doe daar eerst een gaaskorf aan om vervolgens een korfje of 5 te brengen. Vervolgens haal ik die er af en bevestig daar een elasticated method korf van Preston op met een 10 cm onderlijntje van Guru. Boilies diversen, maar voornamelijk een pineapple (geel) en scopex (rood) van Hemu of de coconut (wit) of mango/peach (oranje van proline. Maar goed, het merk/soort is wat mij betreft om het even, alhoewel met name kleur nog weleens kan verschillen per dag, soms pakken ze nu eenmal (voor mijn gevoel dan toch) de gele makkelijker dan de rode of andersom.

        Ik heb altijd minimaal een 2e en soms een 3e method korf klaar liggen met verschillende boilies er op zodat ik snel kan wisselen. Ook voorzie ik ze alvast van voer voordat ik inhaal om opnieuw in te gooien, kun je lekker snel door blijven gaan.

        Zorg er wel voor dat je voer goed is aangemaakt, anders blijft het niet goed zitten of zit het er nog in na het ophalen.

        De resultaten kunnen enorm zijn, 10+ platten per uur is helemaal niet vreemd, zeker niet in het voorjaar. Het bied uiteraard geen garanties, we weten allemaal dat gemiddeld gezien de vangsten afgelopen jaar niet geweldig zijn geweest...

        Mijn eigen ervaring is overigens 53800 gram over 16 wedstrijden van de zomercompetitie van onze plaatstelijke visvereniging, alle wedstrijden puur met de method gevist. Dit was goed voor de 1e plaats. (8 man in de vrije hengel groep, kleine competitie dus)

        Reageer

        • Foxdonut
          I have a bream!
          • 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

          #5
          Word dat niet een beetje overhyped dat methodvissen? Ik snap dat dit vaak een zeer effectieve maar ook zeer efficiënte visserij kan zijn maar toch heb ik ook nog fantastische resultaten met het vissen met traditionele feeder technieken.
          Groet,

          Foxdonut


          www.wedstrijdvisser.com

          Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

          Reageer

          • Joas
            Frequent aanwezig
            • 18-07-2009
            • 199
            • Breamcity

            #6
            Tuurlijk, je moet de method zien als een uitbreiding van mogelijkheden in de wedstrijdvisserij. Er zijn voor mij inmiddels al genoeg wedstrijden geweest dat ik op een method met boilies geen beet kon krijgen en zodra er een paar dikke pieren op de haak gingen de top gelijk krom liep....

            Reageer

            • Forsale
              Newbie
              • 30-04-2011
              • 25
              • Groot-Ammers

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
              Word dat niet een beetje overhyped dat methodvissen? Ik snap dat dit vaak een zeer effectieve maar ook zeer efficiënte visserij kan zijn maar toch heb ik ook nog fantastische resultaten met het vissen met traditionele feeder technieken.
              Ik denk dat het voor veel beginnende vissers (net als ik) ook erg makkelijk is. Korte onderlijntjes, dus zelden tot nooit in de klit gooien. Makkelijke montage, zelfhaaksysteem en altijd mooi voorin gehaakt. Ook niet nodig om vers aas (wormen/maden) te halen.

              De resultaten kunnen net als de traditionele montages/aas effectief zijn, maar mijn inziens door voorgenoemde punten allemaal net wat makkelijker.

              Reageer

              • Foxdonut
                I have a bream!
                • 09-04-2010
                • 1237
                • Gro

                #8
                Ik vind het wel een interessante conclusie, eigenlijk kun je dus zeggen dat de method eigenlijk door zijn eenvoud en gemak dus ook effectief is. Aan de andere kant ook met natuurlijk aas kun je met een zelfhaaksysteem vissen, vissen met een normale korf in een lus is dit in feite.
                Groet,

                Foxdonut


                www.wedstrijdvisser.com

                Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                Reageer

                • Joas
                  Frequent aanwezig
                  • 18-07-2009
                  • 199
                  • Breamcity

                  #9
                  Daar heb je gelijk in totdat je zult gaan merken dat er perioden in het jaar zijn dat er heel moeilijk beten zijn te krijgen op pellets en boilies en vissen een duidelijk voorkeur hebben voor traditionele aassoorten. Overigens is een blik mais mee daarom regelmatig wel een uitkomst, voor mijn gevoel ligt dat een beetje tussen de traditionele aassoorten en 'nieuwe' aassoorten in en is het in ongeopend blik ook nog eens erg lang houdbaar!

                  Dit was overigens een reactie op forsale!

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #10
                    Ik zie de methode feeder als een extra mogelijkheid, maar is zeker niet de heilige graal.
                    Vang er niet meer mee, eer minder...............
                    Wel is deze manier goed bevallen in combinatie met de vaste stok, maar daar moest ik eerst wel een andere top voor maken.
                    Gebruik deze manier van vissen als laatse redmiddel, als de stroming dusdanig is dat "gewoon" vissen haast onmogelijk is geworden.
                    Maar dan adviseer ik wel om de stok niet onbeheert achter te laten, deze kan op de volle stok behoorlijk gaan "dansen" in de steun....................
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • The Frisian Viking
                      NHSF Erelid
                      • 27-06-2006
                      • 5439
                      • Feânwalden

                      #11
                      He Amadeus wat voor top gebruik je dan voor de stok met elastiek of vaste top
                      Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                      ik knibbelje foar gjin ien

                      The Frisian Viking

                      Reageer

                      • Amadeus
                        Knoeit wat aan het water.
                        • 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

                        #12
                        Ik vis met vaste top,
                        Deze heb ik aangepast en bestaat uit twee in elkaar verlijmde delen.
                        Top van de spro is niet echt bijster sterk, dus heb ik er een glastop in verlijmt.
                        Een feedertip voldoet ook prima.
                        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                        Reageer

                        • Foxdonut
                          I have a bream!
                          • 09-04-2010
                          • 1237
                          • Gro

                          #13
                          In Engeland doen ze dat met hydrolastic hoef je niet eens aan te slaan zie je het elastiek zo uit je hengel lopen
                          Groet,

                          Foxdonut


                          www.wedstrijdvisser.com

                          Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                          Reageer

                          • Forsale
                            Newbie
                            • 30-04-2011
                            • 25
                            • Groot-Ammers

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                            Ik vind het wel een interessante conclusie, eigenlijk kun je dus zeggen dat de method eigenlijk door zijn eenvoud en gemak dus ook effectief is. Aan de andere kant ook met natuurlijk aas kun je met een zelfhaaksysteem vissen, vissen met een normale korf in een lus is dit in feite.
                            Klopt, korf in een lus en relatief korte onderlijn en je hebt qua zelfhaaksysteem feitelijk gezien hetzelfde effect te pakken

                            Reageer

                            • Forsale
                              Newbie
                              • 30-04-2011
                              • 25
                              • Groot-Ammers

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Joas
                              Daar heb je gelijk in totdat je zult gaan merken dat er perioden in het jaar zijn dat er heel moeilijk beten zijn te krijgen op pellets en boilies en vissen een duidelijk voorkeur hebben voor traditionele aassoorten. Overigens is een blik mais mee daarom regelmatig wel een uitkomst, voor mijn gevoel ligt dat een beetje tussen de traditionele aassoorten en 'nieuwe' aassoorten in en is het in ongeopend blik ook nog eens erg lang houdbaar!

                              Dit was overigens een reactie op forsale!
                              Ik geloof er ook zeker niet in dat het 1 beter is dan het ander.

                              Boilies/pellets hebben ze zeker niet altijd zin in en dan kan een wormpje of wat maden zomaar eens uitkomst bieden. Mais heb ik persoonlijk geen geweldige ervaringen mee, maar gezien de populariteit moet je er toch zeker ook een visje mee kunnen vangen!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎