afpeilen bodemstructuur

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohnathanDoe
    Met enige kennis...
    • 15-07-2007
    • 275
    • antwerp centre

    afpeilen bodemstructuur

    misschien is dit al eens besproken maar kan het effe niet vinden.. ik ga deze week op Amsterdams Rijnkanaal en andere kanalen vissen en hoe vind ik de '' hotspots'' ? ik las iets over het afpeilen van de bodem om mosselbanken, vaargeilen te vinden?? hoe doe ik dit precies? met een zwaarder loodje ofzo? en dan maar ingooien en ?

    graag jullie hulp..mosselbanken zijn hotspots of ? bij bruggen? waarom eigenlijk? de vis zit nu wat dieper dan zomers las ik overal ...
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Peilen is gewoon best lastig en ik vind het ondergeschikt aan ervaringen die je hebt op bepaalde afstanden. Verder vind ik het belangrijker dat ik afstanden relaxt kan halen i.v.m. de nauwkeurigheid, dus dat je niet alles op alles moet zetten om ver te gooien. Vooral zomers bij windstil weer zie je weleens vis aan de oppervlakte en dat is meestal een goede plek.

    Peilen is het belangrijkst op groot water, zoals zandafgravingen met flink wat diepteverloop. Op de rivier zit ik meestal ook wat dichterbij dan de meesten en kijk dan ook naar stroomnaden, maar de resultaten zijn vaak goed.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • fpulles
      omgeturnd
      • 15-02-2008
      • 1260
      • Eindhoven

      #3
      Jthdoe,

      Preston freak geeft helaas weer eens een totaal onrelevant antwoord waar je niets mee kunt.


      Zoeken naar mosselperceeltjes doe je als volgt:

      Gebruik een voerkoffer die aan de achterkant dicht (geknepen) is, of, indien de bodem het toestaat, een voerkorf met ankertjes. Werp in en trek de korf langzaam over de bodem. Voel je weerstand, dan zit je mogelijk in een mosselperceel of een opstaande rand. Beiden zijn in principe goede stekken om te proberen. Zet de lijn
      op de lijnclip. Draai binnen en kijk of er mosseltjes in je korf of aan je ankertjes zitten. Zo ja. Geef een paaar molenslagen terug, en je zit dan aan de rand van het perceel. Kies je om op het perceel te vissen, of er voor, dan een paar slagen op de molen er bij. Let wel: op, en- over een mosselperceel vissen, kan je lijn aardig beschadigen. Regelmatig controleren dus.

      Krijg je geen mossels te zien dan dit proces herhalen op verschillende afstanden tot je wel prijs hebt.

      suc6
      Frank
      oude hond kan ook trucjes leren

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        Jaja fpulles, jij weet alles zo goed zeker.

        Ik zie je woorden als ''mogelijk'' en ''in principe'' gebruiken. Kortom onzekerheden alom. Ten eerste kun je niet met zekerheid zeggen dat het om mosselen gaat, het kan net zo goed gaan om andere bodemgesteldheid. Je kunt bijv. eerst op een harde bodem liggen en 'm dan in het slib trekken wat meer weerstand geeft. En meestal is het zo dat je juist op een harde bodem wilt liggen, terwijl jij dan in de prut gaat liggen.

        Peilen geeft maar een grove indruk van het diepteverloop en de meeste afstanden (tijdens wedstrijden) worden nog altijd uitgekozen op basis van resultaten uit het verleden. Het water kunnen 'lezen' vind ik net belangrijk, aan het oppervlak kun je al een voorselectie maken van potentiele goede stekken.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Hallo

          de diepte of net tegen een schuin kantje aan vind ik ook belangrijk dat kun je grofweg door de tijd te tellen die de lege korf nodig heeft om de om de bodem te berijken , top valt dan terug ,

          beter nog is pijldobber of schuif dobber en als het niet te diep is en je hengel lang genoeg kan dat met een vaste opzet snoekdobber
          gr Gerard

          Reageer

          • fpulles
            omgeturnd
            • 15-02-2008
            • 1260
            • Eindhoven

            #6
            Beste pf, de vraagsteller vraagt hoe hij de bodem af moet peilen, of zoeken naar mosselbanken, en geulen .

            bekijk je eerste antwoord nog eens kritisch, en vraag jezelf af of hij daar mee geholpen is.
            oude hond kan ook trucjes leren

            Reageer

            • martinwinschoten
              ONVOORSTELBAAR
              • 17-02-2008
              • 798
              • Winschoten

              #7
              Afgelopen weekend heb ik 2 wedstrijden van de topcompetitie gevist aan het ARK bij Tiel. Op voorhand hoorde je veel vissers: je moet op 35 meter! Waarom? Juist, omdat het apengedrag is. Gewoon elkaar na doen

              Wat er belangrijk is op dit kanaal is een schoon stukje bodem zoeken. Dit kan met een gewone korf als met een wartellood van +- 60 gram. Op dag 1 heb ik gevist op 27 meter en op dag 2 op 38 meter. Beide dagen een goed resultaat. Ik wil nu niet zeggen dat de afstand alles bepalend is geweest hoor, maar zeker net zo belangrijk als de rest van het systeem.
              Team Bobs hengelsport Prinz Royal

              Team Attrafish Nederland

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Kan wel zijn fpulles, maar de hoofdvraag betreft hotspots, dus niet blind staren op mossels als je niet eens zeker weet dat het wel mossels zijn en niet iets anders. Zo gauw je weerstand voelt van de korf tijdens het binnendraaien wil nog niet zeggen dat je per definitie op een goede plek zit. Zoals Martin ook zegt is een schone bodem vaak een goede plek, zo niet de beste keus. Op zo'n schone bodem is de weerstand juist het minst en die sla je dan over.

                En zo'n vaargeul maakt meestal echt geen hoek van 45 graden ofzo, maar is vaak geleidelijker (komvormig) zodat je niet precies weet waar de grens ligt. Richels en randen zijn het duidelijkste te voelen op keiharde schone bodems, zoals bij (relatief recente) zand/grindafgravingen. Aangezien de meeste Nederlandse wateren een laag slib hebben, duidt weerstand vaak eerder op een vuile bodem en dat wil je niet hebben.

                Daarom zeg ik dat ervaring met het water het belangrijkste is. Je weet vaak niet wat de weerstand veroorzaakt en ook het tellen tijdens het afzinken is maar een houvast, want dat is ook lastig exact op de halve meter te doen. Naast de ervaringen is het visuele aspect net zo belangrijk, zoals door de vraagsteller genoemde bruggen, maar ook stroomnaden, zichtbare vis aan de oppervlakte, golfslag/kabbelend water kan ook iets zeggen over de diepte, want hoe dieper het is, hoe rustiger de oppervlakte.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • fpulles
                  omgeturnd
                  • 15-02-2008
                  • 1260
                  • Eindhoven

                  #9
                  Weer een prachtig verhaal pf, maar die jongen vraagt hoe hij dat moet doen, en hij vraagt niet naar jou blaartrekkende verhalen!

                  Tester en Martinwinschoten geven de vraagsteller duidelijk aan op welke manier hij zulks kan vinden.

                  En verder laat ik het erbij wat jou betreft.

                  gr.

                  Frank
                  oude hond kan ook trucjes leren

                  Reageer

                  • reijntjes
                    Swingt(o)(i)pper
                    • 12-12-2005
                    • 3497
                    • Asten

                    #10
                    Eh jongens doe eens wat vriendelijker tegen elkaar
                    Groeten

                    Frank

                    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                    2016 walk-over Blauforlaet !
                    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                    Reageer

                    • pastoor
                      ...
                      • 02-02-2003
                      • 1112
                      • Drongelen

                      #11
                      Zou er in lopen met een duimstok misschien een oplossing zijn?

                      Jos.

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Hallo Pf

                        je hebt gelijk dat kennis van het water mogelijk maakt dat je thuis de juiste meters achter de lijnklip zet

                        maar heel vaak weet je dat niet en moet je het terplaatse uitzoeken

                        met de vaste stok is dat een het eerste wat je doet

                        water lezen kan helpen maar je leest er de bodem niet mee

                        ook de stroomnaad is bij gelijke bodem niet altijd op de zelfde plaats

                        er zijn verschillende mogelijkheden om de grondslag en de diepte te bepalen met een feeder

                        om me niet te hoeven verdedigen hou ik de rest van de truc,s maar voor mezelf
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • JohnathanDoe
                          Met enige kennis...
                          • 15-07-2007
                          • 275
                          • antwerp centre

                          #13
                          hahhah bedankt voor jullie welgoed bedoelde reacties.....het aflezen van de bodem lijkt me in het lange rijtje van vistips om je vangsten te verhogen een belangrijk aspect. ik denk maar gewoon loodje op de lijn doen en ingooien. en verschillende afstanden, richtingen. moeilijk moeilijk maar denk maar gewoon gaan proberen.

                          Reageer

                          • fpulles
                            omgeturnd
                            • 15-02-2008
                            • 1260
                            • Eindhoven

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door pastoor
                            Zou er in lopen met een duimstok misschien een oplossing zijn?

                            Jos.
                            weer wat geleerd Jos
                            oude hond kan ook trucjes leren

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door pastoor
                              Zou er in lopen met een duimstok misschien een oplossing zijn?

                              Jos.
                              Hallo Pastoor

                              ik denk dat op de meeste plaatsen mijn beentjes te kort zijn en je weet ik kan mond niet dicht houden dus lang kan ik nie onder blijven
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎