Boilies Maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Maikel
    Frequent aanwezig
    • 27-10-2004
    • 140
    • Roosendaal

    Boilies Maken

    Aangezien ik een tijd afwezig geweest ben op het forum en dus geen aanvullingen heb kunnen geven, vind ik het weleens tijd voor een uitleg over een bepaald onderwerp. Vandaag heb ik gekozen voor het zelf maken van boilies

    Door zelf boilies te maken kun je eigenhandig bepalen welke bestanddelen er in je boilies terecht komen. hierdoor worden je boilies niet alleen uniek (wat erg belangrijk is op water met dressuur), maar is het ook nog precies zoals jij denkt dat het goed is!

    Boilies maken gebeurd in een aantal stappen welke ik hieronder zal beschrijven.

    Het deeg:

    Het deeg van een boilie-mix bestaat uit eieren, water en een combinatie van meerdere soorten melen. De combinatie en verhouding kun je zelf bepalen! Enkele voorbeelden van te mengen melen zijn: Koekjesmeel, Griesmeel, Polenta, Maismeel, Vleesmeel en Tarwemeel.

    Het belangrijkste bij het maken van de boilies is dat je deegklomp één goed geheel is en niet afbrokkeld. dit kun je voorkomen door het toevoegen van eieren en water aan je droge mix. Per 100 gram (droge) mix moet je ongeveer één ei rekenen. Als het voer te droog is kun je er altijd naar eigen gevoel een eitje bij doen of wat water. Wanneer je voer te nat/plakkerig is, kun je er zelfs weer wat meel bij doen! Nadat je stevige deegworsten hebt laat je ze even 15 minuten rusten voordat je begint met rollen.

    Het rollen:

    Voor het rollen van je boilies uit het deeg kun je gebruik maken van een boiliespuit en een boilieplank. Boilieplanken zijn er in verschillende diameters, en zorgen ervoor dat je boilies ongeveer even groot zijn. Als je geen boilieplank hebt valt het erg tegen om dat te doen. Tevens gaat her rollen met een plank een stuk sneller. Nadat je de boilies hebt gerold is het tijd om ze te gaan koken.

    Het koken:

    Het koken van je boilies is erg eenvoudig. Het princiepe is dat je je boilies zo'n 3 minuten in kokend water moet laten liggen waardoor ze een harde buitenkant krijgen. Het verschilt per samenstelling hoelang dat ze moeten koken, maar als ze gaan drijven zijn ze goed. Leg je boilies na het koken ongeveer 12 tot 24 uur te drogen op een theedoek. Let er wel op dat hoe langer je ze laat drogen, hoe harder ze worden. Na het drogen zijn je eigengemaakte boilies klaar en kun je ze gaan proberen. Je kan ze ook invriezen, let er dan wel op dat je ze minimaal 12 uur voor een sessie eruit haalt.

    Als iemand toevoegingen of aanmerkingen op deze uitleg heeft hoor ik het graag. Ik zal het dan verbeteren/toevoegen indien nodig zodat deze uitleg voor iedereen duidelijk word.
    Ik wil graag weer gaan vissen/wedstrijdvissen met de vaste stok.
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    #2
    Als ge geen roltafel hebt, gewoon kussentjes snijden die vangen ook.
    3 minuten koken is wa veel. Alle ja da hangt af van de dikte van den bol. Kheb 20 mm's en die kook ek 2 minute en half en dan drijven ze al.
    Hoe langer je ze laat drogen, hoe harder ze worden is juist maar toch effe meegeven dat daar een einde aan komt Hangt allemaal af van uw ingredienten.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎