markeren lijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • he11je24
    tot de laatste minuut
    • 16-10-2005
    • 302
    • Zwartemeer

    markeren lijn

    ben benieuwd hoe jullie de lijn markeren als je juiste afstand hebt gevonden waar je wilt vissen?

    je kan de lijnclip gebruiken.

    je kunt de lijn markeren met een watervaste stift, welke stift gebruiken we hiervoor en moet je ook nog rekening houden met een bepaalde kleur?

    zijn er nog meer mogelijkheden om de juiste afstand vast te houden?

    groet,

    hendrik
    veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    #2
    Hendrik,
    De lijnclip gebruik ik nooit, want als je te hard gooit komt je dobber te ver terug. Ik gebruik de witte markeerstift van Sensas. Werkt naar behoren.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #3
      stuitje, 8/00 mm nylon
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

        #4
        Ik vis eigenlijk altijd met de lijn op de lijnclip een draai vervolgens een 4-8 aantal slagen in zodat de lijn ook meteen onder water is.
        Je kunt ook een stuitje gebruiken maar die zou ik in dit geval van een rood gekleurd garen maken i.o.d. zodat je het goed kunt zien. markeerstift kan natuurlijk ook.

        Het te hard gooien als je een lijnclip gebruikt is natuurlijk gewoon een kwestie van oefenen en goed doseren. Grootste nadeel van een lijnclip zou ik vinden dat wanneer je een grote vis als karper of zeelt haakt, je niet direct je slip kunt gebruiken maar eerst je lijn onder clip uit moet halen. Dit is ook een reden waarom ik een aantal slagen binnendraai na het inwerpen.

        Succes,

        sjaak
        Sjaak van Voorden

        Reageer

        • SvVoorden
          Sportvisser
          • 26-07-2002
          • 747
          • Woerden

          #5
          Er zijn trouwens ook mensen die een elastiek of een stuk binnenband gebruiken ipv de lijnlip, deze schuiven ze over de spoel nadat ze op de juiste afstand liggen. Als je hier hard aan trekt gaat de lijn wel verder los en dit kan de oplossing zijn bij grote vis.
          Sjaak van Voorden

          Reageer

          • hans vis
            Sportvisser
            • 26-08-2009
            • 998
            • Eelde-Paterswolde

            #6
            Dat rode garen is te dik Sjaak, zeker met een match. Ik vrees zelfs als er op je hengel hele kleine geleide oogjes zitten dat ook 8/00 wellicht weerstand oplevert. 't Is een tip meer bedoeld voor een penhengel of een feeder, in de laatste fase van de worp laat je de lijn door je vingers glippen, en voel je het stuitje vanzelf langs komen. Bebruikte het vooral 's nachts.
            groet,
            Hans

            https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

            Reageer

            • SvVoorden
              Sportvisser
              • 26-07-2002
              • 747
              • Woerden

              #7
              De markering voor de visafstand hoeft toch niet helemaal door de ogen heen? Je hebt trouwens heel dun garen en doordat het zacht is valt de weerstand wel mee. Ik bedoelde niet die voorgeknoopte uit de viswinkel, die zijn te dik maar als je een handwerk of hobbywinkel binnen gaat hebben ze van alles.

              Wij vissen met de slider met stuitjes van 14/00 nylon, 2 stuks, en als je die goed knoopt levert dit niet veel weerstand op, je moet gewoon de uiteinden niet te kort afknippen. Soms vissen we met lichte sliders van bv 6-7 gram, op een lichte matchhengel en dat geeft geen problemen. Deze stuitjes zijn dan natuurlijk voor de diepte maar dat maakt voor de weerstand niet uit.
              Andere oplossingen dan bovenstaande zijn mij niet bekend.

              Succes
              Sjaak van Voorden

              Reageer

              • he11je24
                tot de laatste minuut
                • 16-10-2005
                • 302
                • Zwartemeer

                #8
                bedankt voor de info.

                groet,

                hendrik
                veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is

                Reageer

                • peterg
                  Komt net kijken
                  • 04-01-2010
                  • 98
                  • IJsselstein

                  #9
                  Beste Hendrik,

                  Ik gebruik hiervoor tandflosdraad ongewaxed.
                  Superkleine stuitjes ideaal. soms wel 2 achter elkaar.
                  Bij mijn Match gaan deze wel door de ogen, met enige lichte mooeite, in de top remmen deze de lijn af.

                  Ik volg altijd de dobber je weet dan ongeveer de afstand en dan het stuitje bepaald excact.
                  De lijn clip gebruik ik alleen als ik strak langs bomen vis.
                  Hierdoor voorkom ik dat bij een te krachtige worp het aas niet in het water terecht kom.

                  Meestal niet recht voor mij maar zover mogelijk diagonaal, zodat de dobber niet te ver van de kant kom bij het onderwater draaien van de lijn

                  Peter

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #10
                    Peter,
                    Het stukje tandflos in de lengte halveren scheelt een hoop. Je trekt het zo in de lengte uit elkaar. Ik gebruik het op die manier om mijn slider af te stoppen i.s.m. een kraaltje, zodat het oog van de slider niet over het stuitje kan. Een markeerstift vind ik echter beter omdat, je dan zeker geen weerstand ondervindt op je top oog.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

                      #11
                      Een stuitje gebruik ik alleen bij het slideren en dan ook nog om de dobber, cq diepte, (twee stuitjes van nylon 14/00) te fixeren. Om de afstand te bepalen gebruik ik nooit de lijnclip, ik kleur gewoon met Tip-ex (die stift van Sensas is natuurlijk ook heel goed) een stuk lijn wit. Het grote voordeel vind ik dat je zo ook voorbij je voerplek kunt vissen. Zeker op wat grotere afstanden ken ik niemand die een super geconcentreerde voerplek van een vierkante meter kan maken (incluis mijzelf) en zo ben ik vrijer om ook eens naast, over of voor mijn voerplek te vissen.
                      Een stuitje om de afstand te markeren heb ik wel eens geprobeerd, maar dat vind ik irritant, omdat bij het aflopen van de lijn van je spoel, je lijn er achter blijft haken...
                      groet,
                      Eduard

                      Reageer

                      • Ans Aarsema
                        MatchvisseR
                        • 22-04-2012
                        • 20
                        • Noorden v/h land

                        #12
                        Ik las in het stukje van Eduard dat íe Tip-ex gebruikt om de lijn te markeren.
                        Dat wil ik ook gaan doen, bedankt voor de tip, die markeerstiften zijn belachelijk duur.
                        Maar ik vraag me af of Tip-ex de lijn niet aantast, breukgevoelig maakt dus?
                        Ik vis op meerdere afstanden en het zou jammer zijn als de boel opeens knapt.

                        Reageer

                        • Ans Aarsema
                          MatchvisseR
                          • 22-04-2012
                          • 20
                          • Noorden v/h land

                          #13
                          Hmmmm, Hema typ-ex does'nt do the trick, hehe.
                          Dat spul is niet waterbestendig. na 2 keer inhalen was het al weer bijna van de lijn af.
                          Toch maar een markeerstift kopen denk ik.
                          Hoe heten die dingen precies en van wat voor merk?
                          Bedankt alvast...

                          Reageer

                          • PeBo
                            Hengelaar
                            • 29-09-2007
                            • 2636
                            • Oosterhout

                            #14
                            Met tipex had ik dezelfde ervaring. Merk stift: Sensas Marqueur fil. Pêche à l'anglaise. Als je er een beetje voorzichtig mee omgaat, verslijt je hem niet meer in dit leven ongeacht je leeftijd.
                            ]Member of the Easterwood dreamteam.
                            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                            Groeten,
                            PeBo.

                            Reageer

                            • Ans Aarsema
                              MatchvisseR
                              • 22-04-2012
                              • 20
                              • Noorden v/h land

                              #15
                              Kijk da's wat ik graag wilde weten Thanks...

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎