Werphengel niet ver uit kunnen werpen (gewicht?)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • p3p1jn
    Newbie
    • 24-05-2012
    • 3
    • Sint-Michielsgestel

    Werphengel niet ver uit kunnen werpen (gewicht?)

    Hallo,
    Ik ben een beginnend visser en heb onlangs een werphengeltje aangeschaft. Nu doet het volgende probleem zich voor: wanneer ik uitwerp komt mijn haakje + dobber nog geen 3 meter ver in het water. Ik weet zeker dat ik de goede werptechniek heb, geleerd van een vriend, verder heb ik een dobber van 1.5 gram en 3 loodjes van 0.35 gram eraan zitten.
    Weten jullie misschien hoe ik ervoor kan zorgen dat ik verder kan werpen? Heeft het misschien iets met de dobber te maken (heb ook iet gehoord over gelode dobbers...)?

    Bvd, Pepijn
  • ErwinPhiAssen
    Sense and Simplicity
    • 13-03-2011
    • 667
    • Assen

    #2
    hoe lang is de werphengel, hoe groot is het stuitje (indien je deze gebruikt)
    dit zijn allemaal factoren die ook komen kijken bij de werpafstand, wellicht blijf je haken achter je ogen:s
    lets make things better

    Reageer

    • p3p1jn
      Newbie
      • 24-05-2012
      • 3
      • Sint-Michielsgestel

      #3
      Ik gebruik geen stuitje, heb een hengel van 180 cm. Ik heb niet echt het idee dat het aan de hengel ligt, meer aan het gewicht dat ik wegwerp, het lijkt meer beïnvloed te worden door de wind dan door de worp...

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door p3p1jn
        Hallo,
        Ik ben een beginnend visser en heb onlangs een werphengeltje aangeschaft. Nu doet het volgende probleem zich voor: wanneer ik uitwerp komt mijn haakje + dobber nog geen 3 meter ver in het water. Ik weet zeker dat ik de goede werptechniek heb, geleerd van een vriend, verder heb ik een dobber van 1.5 gram en 3 loodjes van 0.35 gram eraan zitten.
        Weten jullie misschien hoe ik ervoor kan zorgen dat ik verder kan werpen? Heeft het misschien iets met de dobber te maken (heb ook iet gehoord over gelode dobbers...)?

        Bvd, Pepijn
        Pepijn,
        Begin maar eens met een dobber van 6 gram of meer dan zal al een stuk van je probleem opgelost zijn. Er zijn inderdaad voorgelode pennen. Ideaal als je met de vaste pen vist.
        Het hoofdlood zit dan in/aan je dobber en wat restlood aan je lijn. Alles wat in/aan je dobber zit kan je niet in de war gooien en heeft minder weerstand tijdens de worp, wat een voordeel is. Pak bv een dobber met 5 gram voorloding en een gram aan de lijn.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          spoel van de molen tot de rand gevuld??
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #6
            Het kan ook aan je lijn liggen, te dikke lijn of te stug gooit met dergelijke gewicht ook voor geen meter.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            • Master
              Voerboer
              • 26-02-2007
              • 1148
              • Zoetermeer

              #7
              Ik denk dat iemand je een werphengel heeft verkocht die niet zo goed geschikt is voor het werpen van dobbers.
              Een paar vuistregels voor een werphengel met een dobber:
              - Hoe soepeler de hengel, de verder je gooit
              - Hoe meer ogen, de verder je gooit
              - Hoe langer de hengel, de verder je gooit
              - Hoe zwaarder het werpgewicht, de verder je gooit
              - Hoe dunner het nylon, de verder je gooit
              - Hoe voller de molenspoel, de verder je gooit

              Een voorgelode dobber zou een optie zijn, maar dat zal niet meevallen als je net begint. Je dobber komt dan eerder aan dan je haak waardoor je sneller in de klit zit.
              3 loodjes van 0,35 = 1.05 gram terwijl je dobber 1,5 gram is. Moet daar niet nog een 0,35 loodje bij? Is meteen wat zwaarder.
              Theo de Kreij.
              www.natuurzorg.eu

              Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

              Reageer

              • p3p1jn
                Newbie
                • 24-05-2012
                • 3
                • Sint-Michielsgestel

                #8
                Bedankt heren, het probleem is opgelost!
                Heb er een ander dobbertje aangehangen (3 gram) en 3 loodjes van 0.5 gram, nu kan ik m wel ver genoeg gooien!

                Reageer

                • ErwinPhiAssen
                  Sense and Simplicity
                  • 13-03-2011
                  • 667
                  • Assen

                  #9
                  op een dobber van 3gram, maar 1,5 gram lood?
                  lets make things better

                  Reageer

                  • Master
                    Voerboer
                    • 26-02-2007
                    • 1148
                    • Zoetermeer

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door p3p1jn
                    Bedankt heren, het probleem is opgelost!
                    Heb er een ander dobbertje aangehangen (3 gram) en 3 loodjes van 0.5 gram, nu kan ik m wel ver genoeg gooien!
                    Te weinig lood = te weinig vangst. De vis, ook de kleine, moet een dobber relatief makkelijk onder kunnen trekken. Probeer te gaan naar 2,6 - 2,9 gram lood waarbij een klein loodje (is een must voor je aanbeet registratie) het dichtst bij je haak moet zitten, een centimeter of 15 erboven. Succes!
                    Theo de Kreij.
                    www.natuurzorg.eu

                    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser
                      • 03-05-2009
                      • 2325
                      • Ter Apel

                      #11
                      De hengels van 1.80 mtr die ik ken zijn of kunstaashengels of die hele goedkope setjes. In ieder geval heeft de hengel te weinig lengte om goed met een dobber te kunnen vissen.
                      Als jij een vis haakt die wat tegenstand biedt dan kun je met een relatief korte hengel de vis praktisch niet sturen. Vis je daarnaast op een water met veel waterplanten heb je best
                      kans dat je vis verspeelt doordat deze de waterplanten in schiet.

                      Als jij de hengel in de hengelsportzaak hebt aangeschaft onder het mom van ik zoek een hengel voor het vissen met een dobber en men heeft jou deze geadviseerd dan zou ik persoonlijk
                      terug gaan en de hengel proberen te ruilen voor een geschiktere hengel. En anders je geld terugvragen en naar een hengelsportzaak gaan waar men je wel van goed advies kan voorzien.
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎