Grote steur op de stok!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

    #16
    Er is een verschil tussen wilde steur die (bijna) uitgestorven is in Nederland en steur die gekweekt wordt voor vijvers en aquaria. De eerstgenoemde mag je natuurlijk niet op vissen maar op de steuren is vijvers mag dat best.

    Waarom vis je eigenlijk zonder elastiek op een vijver met karpers en steuren, dat is toch heel slecht voor de vis?
    Sjaak van Voorden

    Reageer

    • Knoopje
      Newbie
      • 24-06-2012
      • 18
      • Omgv. Eindhoven

      #17
      Was uitgenodigd door een vriend van me en wist niet dat er steuren zaten totdat we goed en wel aan de kant zaten. Bovendien probeer ik altijd kleine vissen te vangen omdat ik nog maar weinig ervaring heb.
      Daarnaast is het ook een vrij oude hengel en ik ben nog niet helemaal op de hoogte van dat soort technieken (en ik weet ook niet of de hengel er ook geschikt voor is).

      Of het slecht is voor de vis weet/wist ik niet, maar het is iig geen bewuste keuze omdat ik het leuker vind of omdat ik de vis meer schade wil toebrengen.

      Reageer

      • Bollekneiter
        Met enige kennis...
        • 11-02-2010
        • 479
        • Amsterdam

        #18
        Zijn wel lachen die steuren aan de vaste stok. Mooi als ze ook nog flink gaan springen.
        Op t mun zitten er zat trouwens.. Zijn helaas niet zo sterk als de karpers daar

        Reageer

        • Vissertjuh66
          Frequent aanwezig
          • 02-09-2010
          • 157
          • Deest (Gld)

          #19
          Ik vind het onderhand vrij vervelend worden die steuren daar, je komt daar (hoofdzakelijk) voor karper maar grotendeels is het steur dat de klok slaat en hier zijn al heel wat hengels aan gesneuveld zo liggen er genoeg toppen en topsets en zelfs complete hengels in de vijver van `t mun. En bedenk ook dat deze vissen op ten duur uitgroeien tot 2 meter of nog langer en dan kun je ze simpelweg niet meer vangen omdat dan vrijwel al het materiaal zal sneuvelen. Ook is het een belemmering voor de andere vissers, je moet gelluk hebben dat de steur een beetje op een plek blijft en niet de hele vijver rond zwemt want dan moet je gaan lopen en loop je andere mensen in de weg en dat is voor niemand fijn.

          Reageer

          • Knoopje
            Newbie
            • 24-06-2012
            • 18
            • Omgv. Eindhoven

            #20
            Hier nog een officieel antwoord van Sporvisserij NL:

            Hoi,

            In Nederland is enkele de Atlantische steur beschermd. Deze was tot voor kort uitgestorven in Nederland. Nu is Sportvisserij Nederland samen met natuurbeschermende organisaties bezig om de steur te herintroduceren in Nederland. Inmiddels zijn er al een aantal Atlantische steuren op de grote rivieren uitgezet.
            Vaak zetten eigenaren siberische steuren of russische steuren uit in forelvijvers om de dode forellen op te ruimen. Ook in karpervijvers zet men vaak steur uit. Soms worden steuren te groot voor tuinvijvers en worden ze in het wild uitgezet. Steur kan zeker een leuke sportvis zijn. ze kunnen ook heel groot en zwaar worden.

            Groeten,

            Pieter

            Pieter Beelen

            Sportvisserij Nederland
            Afdeling: Advisering en begeleiding

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎