beste low profile reel voor zwaarder werk

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohnathanDoe
    Met enige kennis...
    • 15-07-2007
    • 275
    • antwerp centre

    beste low profile reel voor zwaarder werk

    ik wil binnenkort een nieuwe hengel en reel incl lijn, en accesoires aankopen. een hengel waarmee ik zwaardere kunstaassoorten zoals jerkbait, shads, spinners, pluggen ed mee kan weggooien.

    onlangs heb ik gevist met een bekende expert op roofvis gebied en binnenkort ga ik weer met hem vissen (ben in de leer). eerste keer al heel veel geleerd. gooien met een reel ging me zeer goed af en vind het zelfs fijner dan werpen met de molen. meer contact met het kunstaas ed. alhoewel ik met een round profile reel (druppelreel genoemd in de volksmond) heb geworpen..is mijn keuze toch gevallen op een low profile reel. (Bertus R gooit zelf ook grotendeels met de low profile). zijn advies: koop een abu garcia reel want dat zijn gewoonweg de beste, en koop niet de goedkopere maar tussen 100-200 euro (daarboven ook goed).

    helaas ondervind ik veel problemen met mijn eigen onderzoek naar correcte informatie...heb tig winkeliers gecontacteerd en gek gemaakt met mijne vragen. maar van ieder krijg ik een heel ander antwoord. of ze weten het gewoonweg niet??

    'my teacher' heeft gezegt dat ie wel honderden al is het niet meer winkeliers in de boot mee heeft genomen en hij stond versteld naar de zeer matige en slechte kennis van zaken! (zegt al genoeg lijkt mijn)

    met de vragen en ook naar uwe forumlezers...wat zijn de verschillen tussen de abu garcia ambassadeur revo en revo toro reels? ik weet nu onderhand dat de revo toro stuk steviger zijn en meer body hebben. de slibschijven bij vissen op grote roofvissen (grote vissen algemeen natuurlijk) moeten superb zijn daar er veel kracht op gezet wordt tijdens de dril. de slibschijven van carbon zijn de besten...en de revo / revo toro hebben dat.

    maar ik kijk op de catalogus online bij abu garcia. en zie eigenlijk dat er maar 3 verschillende type revo toro reels zijn. de revo toro& revo toro winch serie en de revo toro series?? wat zijn nou daarvan de verschillen? iemand van jullie ervaring met deze reels?

    en wat vinden jullie van de revo mgx of revo silver max series?? allebei stuk duurder zelfs...??

    ook ondervind ik het grote probleem dat bijna geen een of heel weinig winkeliers de zwaardere casting/ jerkbait hengels in bezit hebben zodat ik ze kan voelen in mijn handen.
    omdat ik de hengel voornamelijk wil gaan gebruiken voor het vissen vanaf de kant (nog want met de tijd wil ik mijn eigen visboot kopen) en af en toe eens ga vissen met een huur visboot. volgens B is een jerkbait zo rond de 2mtr. heb zelf die dag ook met een 240cm gevist en vond wat prettiger gooien. en die lengte kon ik gerust kopen zodat ik ook 'makkelijker' vanaf de kant kon gaan gooien.

    dus naar jullie forumlezers de vraag, welke ervaringen hebben jullie met welke hengel (type/merk). persoonlijk vind ik de Berkley skeletor pro (nieuwste type) 40-80gr heel interessant. heb gegooid met een tot 100gr hengel maar vond ik persoonlijk iets te strak. natuurlijk gemaakt voor wat ie moet doen maar mijn persoonlijke gevoel was al dat ik onder de 100gr wilde gaan zitten. B zei 'koop een hengel tussen de 100-200 euro dan zit je altijd goed. goedkoper niet doen. duurder kan altijd maar de echte meerwaarde was niet heel veel zei hij. (hij heeft hengels van kleine 1mille euro). tuurlijk verschillen zullen er altijd in zitten maar voor een 'beginnende' lerende roofvisser was in die prijscategorie meer dan goed en kon ik jaren mee vooruit.

    en met welke gevlochten nylon lijn hebben jullie de beste ervaringen en waarom? één van de goede was power pro maar eigenlijk komen de lijnen uit dezelfde fabrieken en plakt men er gewoon zijn naam erop.

    hoop op hulp van dit forum svp. bedankt alvast.
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Ik zou op totalfishing.nl proberen, daar zitten veel meer roofvissers dan hier ;-)
    Carpe Diem

    Reageer

    • JohnathanDoe
      Met enige kennis...
      • 15-07-2007
      • 275
      • antwerp centre

      #3
      hallo, weet ik maar dacht misschien kan iemand op dit forum ook er iets zinnigs over zeggen.?? althans hoopte ik.

      Reageer

      • Amadeus
        Knoeit wat aan het water.
        • 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

        #4
        Er zijn stiekem wel roofvissers in ons midden ;-)


        Zoals je al weet kan je vissen met een reel of molen.
        Ondanks dat een beetje reel een knap stukje techniek herbergt vissen de meeste toch meer met een molen dan een reel.
        Dit meestal om praktische redenen.
        Goedkoper, vertrouwt en gemakkelijk in bediening en onderhoud.
        Qua lijn houd ik het bij nylon, heb wel eens met gevlochten lijn gevist maar ben toch weer teruggegaan naar nylon.
        Waarom, ik vis niet echt op afstand en volgens mij behaal je toch de grote winst met gevlochten lijn als je op afstand vist.
        Dus gevlochten lijn gaf voor mij geen meerwaarde en vis nu gewoon met 30/100 lijn van Spro.

        De hengel is altijd al een persoonlijke keuze geweest.
        Hierbij gelet op gewicht, werpgewicht en taak/doelstelling.

        Ik heb diverse werphengels.
        Oa een paar telescoopstokjes van tussen de twee en drie meter.
        Deze gaan meestal in de zomer mee.
        Waarom?, alles heeft immers een motivatie......
        Zomers vis ik meer op witvis dan op roof, dus dan gaan deze hengels gewoon de tas in.
        Er is immers altijd wel ruimte voor te vinden.
        En worden dan gebruikt als (statische)bijligger.
        Daarnaast heb ik een tweedelig soepele "snoekbaars" stokje.
        Deze gebruikte ik vroeger vooral op karper en op paling.
        Paling door op de top te vissen ( net als een feeder ) en op karper omdat ik met dit hengeltje met een pen, vrij nauwkeurig kon werpen.
        Die telescoopjes waren daar te stug voor.

        Dan nog een echte driemeter + stugge snoek stok.
        Deze is echt voor het sleepwerk, 30/100, stalen lijn, doodaas aan de haak en dan de stok in de arm langs de rieten sjouwen.

        Al met al iedere stok en lijn heeft zijn eigen toepassing.
        Je kan er een hele wetenschap van maken en met allerlei middelen proberen om net die éne vis te pakken.

        Maar een aloud heel simpel feit staat als een paal boven water.
        Of ze bijten of ze bijten niet, vooral dat laatste is meestal een struikelblok en maakt dat je gaat experimenteren om alsnog te proberen om wat te vangen.
        Als het uiteindelijk lukt dan word er heel vaak geroepen van dat ligt aan hier aan of daar aan,
        maar dan wordt gauw vergeten dat je ook wel eens gewoon stom geluk hebt gehad
        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

        Reageer

        • JohnathanDoe
          Met enige kennis...
          • 15-07-2007
          • 275
          • antwerp centre

          #5
          hahha mooi gesproken amadeus. ..zoals heer Bertus zelf heeft verteld is dat soms liggen (hangen met hun kop naar beneden) de snoeken gewoon in het water. kan er 'aasvis' langs zwemmen en vallen niet aan. een snoekbaars daartegen is agressiever van aard en pakt alles wat in de buurt komt zegt Bertus. snoeken kunnne maanden zonder eten soms heeft hij en een andere mensen een studie van gemaakt.

          tot op heden nog steeds geen aanbeet of snoek, snoekbaars gevangen. s'avonds tot laat (11-12) uur aan het water gezeten. bij de waal...(zijtak ervan is zer rustig).

          ga zaterdag maar eens in de polder proberen. ..ben alleen nog maar kunstaas en onderlijnen kwijtgeraakt. erg frustrerend. en ben in staat om hengel en al kapot te trappen ...ja ik weet heb agressie probleem!
          vissen moet ontspannend juist zijn...maar dat is het op dit moment totaal niet. maar gewoon doorgaan zegt Bertus en dat doe ik zeer zeker. ga domweg gewoon door en experimenteren. wil zelfs totaal nieuwe hengel met reel erbij kopen.

          dus ga een jerkbait hengel kopen waarmee ik de zwaardere pluggen, jerkbaits ed mee kan werpen zowel van de kant als vanaf een boot.

          ik weet nu al dat ik een reel wil kopen..alleen nog niet welke?? ook qua hengel merk / type..?? helaas zeer weinig hengelsport winkeliers hebben de zwaardere hengels niet op voorraad zodat ik ze kan voelen en bekijken. frustrerend.

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #6
            Tja dat is vissen, mentall training, het leren omgaan met teleurstellingen.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            • JohnathanDoe
              Met enige kennis...
              • 15-07-2007
              • 275
              • antwerp centre

              #7
              teleurstellingen genoeg in mijn leven gehad!! daarom ga ik juist vissen...met niemand te maken. lekker aan de waterkant in de natuur. rust.
              dat ik vaak niets vang boeit me niet. ...maar dat ik vaak duur spul kwijtraak door vastzitten ed wordt gek van hahha. mooie sport man ..vissen.

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                Voor mij waarschijnlijk niet eerder meer dan zaterdag.
                Het is wel dan een bijzondere dag voor sommigen, maar ja het is niet anders.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • JohnathanDoe
                  Met enige kennis...
                  • 15-07-2007
                  • 275
                  • antwerp centre

                  #9
                  hier mag slotje op heb nieuw visgerief gekocht bij topzaak in Dortmund.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎