Lengte van de hair??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • masset81
    Newbie
    • 26-06-2012
    • 2
    • Putte

    Lengte van de hair??

    Hey beste vissers,

    Ik ben een beginnende karpervisser die wel eens zo'n mooie big in mijn armen wil hebben, ik heb alleen nog wat twijfels over de lengte van de hair.
    heeft iemand suggesties, tips voor mij om dit onder de knie te krijgen?? of is het beter om het gewoon te proberen, en kijken wat het op welk water doet??

    groeten joël
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    ik vis niet heel veel op karper, maar ik hou zo'n beetje het volgende aan:

    de afstand tussen de haak en boilie of pellet hou ik minimaal de helft van de diameter van de boilie of pellet, dit om de haak een beetje bewegingsvrijheid te geven, maximaal hou ik de afstand tussen boilie of pellet het zelfde als de diameter (lengte is dus 1,5x boiliediameter tot 2x boiliediameter)

    als je de afstand tussen haak en boilie kleiner gaat houden zou de haak minder goed kunnen gaan draaien, als je de hair te lang houd zou de boilie om de haak heen kunnen slaan. als je de hair vanuit de haakbocht laat vertrekken wordt het om de haak slaan weer minder.

    vraag anders eens aan een vriend of kennis die al langer op karper vist hoe hij zijn rigs maakt.
    of kijk eens in een hengelsport zaak hoe de kant en klare rigs er uit zien, en probeer die eens na te knopen.


    succes,

    henk jan

    Reageer

    • masset81
      Newbie
      • 26-06-2012
      • 2
      • Putte

      #3
      Bedankt henk jan, ik zal eens kijken

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Lengte van de hair is bij mij helemaal afhankelijk van het type aas, de grootte van het aas en de grootte van de haak. Globaal hou ik het volgende aan: Hoe groter de haak is vergeleken met het aas, hoe korter ik de hair hou. Bij pop-up systemen is de hair bij mij ook erg kort. Bij groot of onregelmatig gevormd aas (pellets, hondenbrokken) gebruik ik liever een wat langere hair. Bij mij hangt in de praktijk het aas nooit meer dan 1.5 cm onder de haakbocht, ongeacht de omstandigheden.

        MVG, Pieter

        Reageer

        • ErwinPhiAssen
          Sense and Simplicity
          • 13-03-2011
          • 667
          • Assen

          #5
          Ik weet niet of het hier geplaatst kan worden, maar ik heb de volgende vraag.

          Ik maak voor mijn method onderlijnen van nylon. Weet iemand hoe ik het beste dan een shrinktube kan bevestigen en ook laten krimpen zonder dat mijn nylon wordt aangetast???
          lets make things better

          Reageer

          • Fishbone
            Vaste stok & Feeder
            • 14-07-2004
            • 217
            • Ridderkerk

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
            Ik weet niet of het hier geplaatst kan worden, maar ik heb de volgende vraag.

            Ik maak voor mijn method onderlijnen van nylon. Weet iemand hoe ik het beste dan een shrinktube kan bevestigen en ook laten krimpen zonder dat mijn nylon wordt aangetast???
            Je kan het proberen om de krimpkous te laten krimpen in de hete stoom van kokend water. Heb het wel eens een karpervisser zien doen aan de waterkant.
            Groeten,

            Fishbone

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Is die shrinktube uberhaupt nodig? Meestal is nylon zo stug dat de lijn vanzelf ondere een mooie hoek de haak verlaat. Anders zou ik stoom of kokend water gebruiken. Ik weet niet wat voor effect dat heeft op nylon maar het is allicht beter dan een aanstekervlam.

              MVG, Pieter




              Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
              Ik weet niet of het hier geplaatst kan worden, maar ik heb de volgende vraag.

              Ik maak voor mijn method onderlijnen van nylon. Weet iemand hoe ik het beste dan een shrinktube kan bevestigen en ook laten krimpen zonder dat mijn nylon wordt aangetast???

              Reageer

              • polestare
                Komt net kijken
                • 14-01-2005
                • 93
                • NRW

                #8
                Alternatief op krimpkous die je moet verwarmen zou een stukje dunne siliconentube kunnen zijn,werkt net zo goed.

                Reageer

                • Pieter Stam
                  Tinca Tinca
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

                  #9
                  Ben ik het niet mee eens polestare. Siliconen scheurt snel uit. Ik ga er dan vanuit dat je de lijn door de voorkant van het siliconen slangetje voert. Het kan ook nog eens verdraaien waardoor lijn juist met een verkeerde hoek de haak verlaat. Daarnaast vormt het zich minder mooi om de haak heen. Bij grote haken (maat 2-4) is dat nog niet zo'n ramp, maar bij kleine haken kan de montage lomp worden. Dat risico loop je trouwens ook met shrinktube. Zeker bij maatjes 8 en 10 bijvoorbeeld.

                  Het is ook wel eens goed om af te vragen wat het nut is van shrinktube. Het is een zogenaamde line-aligner. Het heeft in het kort het volgende doel. Als je met een zelfhaaksysteem vist, zoals vastlood of methodfeeder, is het de bedoeling dat de haakpunt, na een aasopname, keurig naar de onderlip van de karper draait. Het beste bereik je dit door gebruik te maken van een longshank of curveshank haak, dat is een haak met een lange steel of met een kromme steel (naar voren toe). Die haken hebben echter 1 nadeel, die lange haaksteel (kromme haakstelen in iets mindere mate) kan gebruikt worden als een soort hefboom tijdens het drillen. Daardoor kan de haak vrij makkelijk uitscheuren. Wanneer een wat steviger dril noodzakelijk is, is een longshank dus nooit een goede oplossing. Dan heb je meer aan een zogenaamde wide-gap haak. Dat is een haak met een korte haaksteel die uitstekend grip heeft in de bek van een vis. Deze haken draaien echter minder mooi naar de onderlip toe dan de eerder genoemde haken. Ze draaien wat willekeuriger. Dat wil je voorkomen. Door gebruik te maken van een shrinktube kun je van een wide-gap alsnog een soort van longshank of curveshank maken. Door de tube op een bepaalde manier te buigen bereik je dit effect, en heb je dus een goede inhaking. Doordat de tube enigszins soepel is, heb je echter niet het negatieve effect van de hefboomwerking van de lange steel tijdens het drillen. Feitelijk is dit het enige nut van de line-aligner.

                  (hopelijk is dit technische verhaal een beetje te begrijpen :P)

                  Ik ben de afgelopen 3 jaar vrijwel non-stop bezig geweest met optimaliseren van rigs. Ik heb inmiddels aardig wat ervaring opgedaan met curveshanks en wide-gaps met verschillende line aligners. Voor mij is 'balans' het toverwoord geworden. Om een goed vangende rig te hebben dient alles op elkaar afgestemd te worden. Denk hierbij aan: type haak, grootte van de haak, grootte van het aas, gewicht van het aas, lengte van de hair, lengte van de onderlijn, type line-aligner, etc. Het is geen hogere wiskunde maar logisch denkwerk. En vooral... steeds weer opnieuw blijven spelen op zoek naar nog betere oplossingen in de situaties die je tegenkomt. Steeds weer denk ik de perfecte rig te hebben, maar steeds komt er toch nog een betere. Dat is ook het leuke aan vissen. Het puzzelen tot de stukjes op de juiste plaats vallen.

                  MVG, Pieter

                  Reageer

                  • ErwinPhiAssen
                    Sense and Simplicity
                    • 13-03-2011
                    • 667
                    • Assen

                    #10
                    Pieter,

                    Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om mij iets bij te brengen.
                    Ik vis nu met standaard Preston onderlijnen. ik heb al eens een foto geplaatst.
                    Deze onderlijnen hebben een soort gebogen haak de preston PR-C1.

                    Ik zal komende jaar mij dan ook meer verdiepen in onderlijnen......
                    lets make things better

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Graag gedaan Erwin. Een goede onderlijn kan je zeker meer vissen opleveren.

                      De PR-C1 zit tussen een curveshank en een wide-gap in. Het wordt op het internet een circle hook genoemd, maar volgens mij is dat wat overdreven. In combinatie met het vrij stugge nylon denk ik dat je al een haak hebt die prima draait, en ook nog eens heel erg snel. Dat moet ook, want je vist met de method met een hele korte onderlijn. De haak moet dus direct inprikken, en liefst op de juiste plek (de onderlip). Wat wel een verschil is tussen method feederen en vastlood vissen is toch vaak de gewenste vissoort. Bij methodvisserlij wordt toch vaak gekozen voor klein aas en kleine haken zodat ook kleinere vis de kant op komt. Ik vind het zelf een typische brasemvisserij. De combinatie van kleine haak met relatief lichte feederhengel maakt dat ook een slecht gehaakte vis (zijkant van de bek, of dieper in de bek) zonder schade binnengedrild kan worden. Daarnaast hebben brasems ook het voordeel dat ze niet sterk zijn, en zich eenvoudig perfect laten haken. Ook op kleine haakjes. Dat komt door de vorm van de bek. Vis je selectief op grote brasem, zeelt (zoals ik) of karper dan kom je vaak uit bij wat zwaardere hengels, zwaarder lood en groter aas. Dit vraagt ook grotere haken. Daarmee wil je echt voorkomen dat je slecht inhaakt. Zeker de bekken van zeelt en karper kunnen behoorlijk beschadigen bij slechte inhaking. Dit komt omdat deze vissen flink weerstand geven en de bekvorm minder makkelijk perfect haakt. Kijk maar eens naar de zogenaamde 'peppen-wateren' vol verminkte karpers met papengaaienbekkies. Zeker bij die grotere haken en sterkere vissen (en soms obstakelrijk/plantenrijk water) wil je perfecte inhaking bewerkstelligen. En dan komt het aan op denk en puzzelwerk. 100% perfect haal je sowieso nooit maar met een goede onderlijn verspeel je amper vis en zit vrijwel alles keurig in de onderlip gehaakt.

                      MVG, Pieter

                      Reageer

                      • ErwinPhiAssen
                        Sense and Simplicity
                        • 13-03-2011
                        • 667
                        • Assen

                        #12
                        ik vis met mini boilies en de PR-C1 hook. Ik heb toch af en toe ee misser ertussen. Als ik dan kijk zie ik dat mijn hair gekreukt is. vandaar dat iok dacht dit te fixeren met en klein stukje shrinktube. zodat het aas mooi onder de haak blijft.

                        Ik ben dan ook nog erg groen in method vissen. Ik vang ook bar slecht hiermee. Ik geef niet graag op en blijf experimenteren... en elk advies is welkom.
                        Ik ga nu stoeien met mijn voeren.......

                        Ik heb namelijk 3 soorten standaard voeren bij elkaar in gegooid. (allround huismix, brasem voer van 2 merken). dit mix ik met een beetje vismeel 72%, maar er komt niks. ik ga het vismeel verhogen naar 50% kijken wat dat doet...
                        lets make things better

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #13
                          Ahaaaaa

                          De hair (semi) vastzetten kan prima met een stukje dun siliconen tube. Doe ik zelf ook altijd. Kwestie van ±2 mm tube in de haakbocht hangen en daar de hair doorheen voeren. Zorgt idd voor een betere inhaking. Maar het missen van enkele vissen daar ontkom je nooit aan. Als er veel kleine vis rond je methodfeeder zwemt heb je daar sowieso meer last van. Ook lijnzwemmers kunnen op zuivere aanbeten lijken en die mis je sowieso ;-)

                          MVG, Pieter

                          Reageer

                          • hans vis
                            Sportvisser
                            • 26-08-2009
                            • 998
                            • Eelde-Paterswolde

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                            ik vis met mini boilies
                            Ik ga nu stoeien met mijn voeren.......

                            Ik heb namelijk 3 soorten standaard voeren bij elkaar in gegooid. (allround huismix, brasem voer van 2 merken). dit mix ik met een beetje vismeel 72%, maar er komt niks. ik ga het vismeel verhogen naar 50% kijken wat dat doet...
                            Ik betwijfel of deze experimenten zin hebben, immers je weet niet wat je door elkaar gooit.
                            Je geeft aan dat je met miniboilies vist in combinatie met de method.
                            Ik denk dat je het voer hier op moet aanpassen.
                            Wellicht is het een idee wat boilies te crushen, ik hoop dat ze niet te hard zijn, en die te mengen door een grondvoer.
                            Dat je zo weinig resultaat hebt kan ook liggen aan het feit dat jouw plek nog niet zo boilie- minded is, en dat wellicht ander aas, mais of zo wel resultaat oplevert
                            groet,
                            Hans

                            https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                            Reageer

                            • ErwinPhiAssen
                              Sense and Simplicity
                              • 13-03-2011
                              • 667
                              • Assen

                              #15
                              ik ben bang dat ik te veel soorten voer heb gemengd.ik maak dit op en hou het dan bij een basis feedervoer welke ik vermeng met vismeel.IK crush al boilies door mijn voer, mar het werkt nog steeds niet, maar het komt vast ooit wel
                              lets make things better

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎