Feederhengel montage/vervoeren

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Knoopje
    Newbie
    • 24-06-2012
    • 18
    • Omgv. Eindhoven

    Feederhengel montage/vervoeren

    Ik heb vandaag een feederhengel gekocht om mee te method-feederen. Mezelf goed laten voorlichten in de winkel, maar ben 1 ding vergeten te vragen, dus vandaar deze post.

    Als je je feederhengel vervoert dan is het handig als je alle delen van je hengel los kunt halen neem ik aan. Hoe kun je nu het beste je method feeder aan je lijn bevestigen zodat je bij het vervoeren toch je hengel uit elkaar kunt halen? Ik heb 2 inline method feeders van Preston (http://www.prestonfishing.nl/index.p...id=253&lang=NL). Zou ik deze min of meer vast op m'n hoofdlijn zetten dan kan ik de method feeder niet eraf halen, deze blijft dan hangen op de oogjes van de top en dan zou je de hengel niet goed uit elkaar kunnen halen.

    Of doen jullie met een wat langere lijn de hengel demonteren, waarbij je dan de molen, lijn en feeder wel gewoon op de hengel laat zitten?

    Het lijkt mij het best als je de lijn helemaal op je molen kunt rollen als het ware, maar ik kan er naast zitten. Kortom: Tips?
  • fpulles
    omgeturnd
    • 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

    #2
    Gewoon de boel demonteren na het vissen. De gevoelige, kwetsbare topjes in een stevige koker, dan kan er weinig mis gaan met het vervoer, cq transport.
    Een method systeem monteren kost je 5 minuten werk, en bespaart je veel geld als je het ook weer demonteert na het vissen.

    Is veel verstandiger.
    oude hond kan ook trucjes leren

    Reageer

    • ErwinPhiAssen
      Sense and Simplicity
      • 13-03-2011
      • 667
      • Assen

      #3
      ik maak alles met klitteband aan elkaar, en fixeer zo ook de method korf, jaja ik weet het wel foudraal hoor ik men al denken...
      Nee die heb ik niet meer, ik vind dit net zo makkelijk....
      lets make things better

      Reageer

      • Knoopje
        Newbie
        • 24-06-2012
        • 18
        • Omgv. Eindhoven

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
        Gewoon de boel demonteren na het vissen. De gevoelige, kwetsbare topjes in een stevige koker, dan kan er weinig mis gaan met het vervoer, cq transport.
        Een method systeem monteren kost je 5 minuten werk, en bespaart je veel geld als je het ook weer demonteert na het vissen.

        Is veel verstandiger.
        Dit was ik dus ook van plan om te doen, maar ik kan niet helemaal bedenken hoe ik de boel monteer dat ik de korf los kan halen zodat de lijn terug door de oogjes kan. Dat bedoelde ik te vragen, maar kwam denk ik niet helemaal duidelijk over. Ik kom alleen montages tegen waarbij je de boel niet meer volledig kunt demonteren (zonder de lijn iedere keer door te knippen dan).

        Bijvoorbeeld bij deze montage kun je de korf niet makkelijk los maken denk ik of wel? Ik neem aan dat die mini wartel redelijk vast op je hoofdlijn zit?

        Reageer

        • henkus
          Met enige kennis...
          • 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Knoopje
          Bijvoorbeeld bij deze montage kun je de korf niet makkelijk los maken denk ik of wel? Ik neem aan dat die mini wartel redelijk vast op je hoofdlijn zit?
          inderdaad de miniwartel zit aan de hoofdlijn vastgeknoopt, met 1 knoopje
          dit ene knoopje is natuurlijk zo gelegd of weer losgeknipt.

          het leggen van deze knoop is iets wat eigenlijk wel belangrijk is.... bij eventueele lijnbreuk zul je toch zelf weer een nieuwe korf vast willen knopen om niet in eenkeer uitgevist te zijn.

          (type eens: wartel knoop in google afbeeldingen en je hebt voorbeelden zat hoe dit zou moeten)

          zelf haal ik de hengel opgetuigd met montage's en al uit elkaar, klittebandje er omheen, en in mijn foudraal.
          als je geen foudraal hebt is het wel zaak om rustig met je spullen om te gaan, een ongelukje is zo gebeurt.

          het knopen van de wartel zou nooit een probleem mogen zijn.


          henk jan

          Reageer

          • Knoopje
            Newbie
            • 24-06-2012
            • 18
            • Omgv. Eindhoven

            #6
            Volgens mij is dit de montage die ik zoek, want op deze manier kun je de feeder loshalen van de hoofdlijn, waardoor je je hengel en molen helemaal kunt demonteren en opruimen.



            Morgen eens kijken of ik deze kan namaken.

            Reageer

            • Bollekneiter
              Met enige kennis...
              • 11-02-2010
              • 479
              • Amsterdam

              #7
              tja, ik zou gewoon alles eraf halen. Zoals frank al zei zon montage heb je in een mum van tijd erop..

              Reageer

              • ErwinPhiAssen
                Sense and Simplicity
                • 13-03-2011
                • 667
                • Assen

                #8
                ik heb method korven van Drennan, de hebben een eigen connector, die is nog makkelijker, hoef je alleen maar een lusje in je lijn te maken, en zo kan je heel snel wisselen van korf of demonteren....
                lets make things better

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2325
                  • Ter Apel

                  #9
                  Ik gebruik geen inline method feeders, maar de feeders van Preston die in je een speldwartel hangt. Na elke keer vissen knip ik de wartel er af en berg de hengel op in het bijgeleverde
                  foudraaltje. Dit foudraaltje gaat vervolgens in zo'n doorzichtige kunstof koker. Op die manier reduceer ik de kans op beschadigingen aan de hengel tot een minimum.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  • Knoopje
                    Newbie
                    • 24-06-2012
                    • 18
                    • Omgv. Eindhoven

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                    Ik gebruik geen inline method feeders, maar de feeders van Preston die in je een speldwartel hangt. Na elke keer vissen knip ik de wartel er af en berg de hengel op in het bijgeleverde
                    foudraaltje. Dit foudraaltje gaat vervolgens in zo'n doorzichtige kunstof koker. Op die manier reduceer ik de kans op beschadigingen aan de hengel tot een minimum.
                    Dit doe ik op het moment ook. Kan ook nog gebruik maken van zo'n quick connector of hoe die halve paperclips heten, maar ben dan toch bang dat de onderlijn op een dag los schiet.

                    Reageer

                    • hjadolffs
                      hier vissie vissie vissie
                      • 29-05-2011
                      • 65
                      • woudsend

                      #11
                      ik laat ook gewoon alles er op zitten. in het midden haal ik de feeder uit elkaar dan het topje eruit. de lijn een beetje strak draaien en hup in de foudraal. gaat al jaren goed en heb nog nooit een topje gebroken.
                      vismaat gezocht!!! intresse? stuur bericht

                      Reageer

                      • nevada
                        zoetwaterprutser
                        • 02-08-2011
                        • 86
                        • Surhuisterveen

                        #12
                        laat hier de lijn ook altijd door de oogjes. laat alleen de wartel er op zitten.
                        verwijder korf en onderlijn. zo begin ik altijd met een nieuwe scherpe haak als ik weer aan de waterkant zit. en voorkom ellende door een haakje wat weer ergens in blijft hangen. haal de feeder in 3 delen uit elkaar en draai de wartel tot een centimeter of 5 van het bovenste oogje. hou ze bij elkaar met 2 van die blauwe bandjes van ron thompson (hengelsportzaak) als ik ,m in de foudraal bewaar draai ik de slinger nog wel eens los zodat ik die kan inklappen.
                        vr. gr. Nevada

                        Reageer

                        • PeBo
                          Hengelaar
                          • 29-09-2007
                          • 2636
                          • Oosterhout

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                          Gewoon de boel demonteren na het vissen. De gevoelige, kwetsbare topjes in een stevige koker, dan kan er weinig mis gaan met het vervoer, cq transport.
                          Een method systeem monteren kost je 5 minuten werk, en bespaart je veel geld als je het ook weer demonteert na het vissen.

                          Is veel verstandiger.
                          Helemaal met Frank eens. Als je een fleurnaald gebruikt om je lijn door de ogen te halen is het een fluitje van een cent.
                          ]Member of the Easterwood dreamteam.
                          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                          Groeten,
                          PeBo.

                          Reageer

                          • minimus
                            Specimen Hunter
                            • 19-03-2003
                            • 1203
                            • Tilburg

                            #14
                            Alles blijft bij mij zitten. Ik zet de slip eraf en demonteer dan de 3 delen (Spro Avalon method feeder) die ik behoedzaam een goede plek in de auto geef. Nooit in de knoop geraakt al zet ik op de haak wel een kunststof hoesje. Voordeel is in ieder geval dat ik bij een volgende vissessie dezelfde afstand van de vorige heb en snel opgetuigd heb. Ik vis overigens met 2 hengels maar de kortere (picker) kan zo de auto in.
                            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎