Method

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Beijering86
    Komt net kijken
    • 26-01-2009
    • 53
    • Gasselte

    #16
    ja wie weet , het is dichtbij in ieder geval... had laats nog even gekeken op site van visvereneging eext daar staan de prijzen wel op.

    Reageer

    • Foxdonut
      I have a bream!
      • 09-04-2010
      • 1237
      • Gro

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door minimus
      Ok maar ik ben geen karpervisser en bij de brasem werkt het klaarblijkelijk anders. Compacte voerplek bij een school van 50 brasems of meer voelt in mijn beleving niet goed.

      Ik vis nooi met een slappe lijn want de vis die het aas neemt en naar je toe zwemt mis je. Bij een gespannen top niet !!
      Het eerste contact voor de inhaking van de vis is toch altijd met de methodfeeder. Met andere woorden hij haakt zich op het gewicht van de korf. Een vis die je mist kan eerder aan de lengte van de hair liggen dan het al dan niet met gespannen top vissen... Daarbij wanneer zwemt een vis haaks of je methodfeeder richting je top? Ga maar eens proberen hij kan zich op duizenden hoeken prikken..
      Groet,

      Foxdonut


      www.wedstrijdvisser.com

      Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #18
        Ik moet zeggen dat ik niet elke discussie binnen feedervissen volg maar nu viel mn oog er toch op. Er wordt hierboven gesuggereerd dat een grote voerplek méér lijnzwemmers zou veroorzaken. Probeer dat maar eens uit met een pennetje, dan kom je er wel achter dat het tegenovergestelde waar is. Hoe meer vis op een kluitje rond de haak, hoe meer lijnzwemmers. Hoe verspreider het aas, hoe meer een vis moet zoeken naar aas. De vis zal dan veel gerichter je aasje oppikken. Op een compacte voerplek gaat de vis als een stofzuiger te keer en zuigt ie al het aas op dat m voor de bek komt. Vis ik met vastlood op zeelt, dan maak ik bijna altijd een grote voerplek.

        Denk dat minumus bedoelt dat je de aanbeet mist. De vis missen hoeft niet per defintie als je met een slappe lijn vist. Met een slappe lijn komt een aanbeet wel minder goed door. Je voorkomt wel lijnzwemmers. Bij een obstakelrijke bodem is het niet aan te raden om met slappe lijnen te vissen.

        MVG, Pieter

        Reageer

        • Bollekneiter
          Met enige kennis...
          • 11-02-2010
          • 479
          • Amsterdam

          #19
          Je hebt helemaal gelijk minimus bij veel brasem is het beter om een wat grotere voerplek te maken zodat je langer veel vis rond heb zoeken naar aas. Bij water waar ik veelvoudig op vis zijn er wel dat soort scholen alleen is het nooit een zekerheid dat je deze op de voerplek krijgt azen. Vandaar dat ik altijd compact vis, een wat voorzichtige aanpak. Maar als er veel vis op de stek is dan wordt de voerplek automatisch wat groter doordat de vis zelf het voer verplaatst.

          Reageer

          • minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
            Ik moet zeggen dat ik niet elke discussie binnen feedervissen volg maar nu viel mn oog er toch op. Er wordt hierboven gesuggereerd dat een grote voerplek méér lijnzwemmers zou veroorzaken. Probeer dat maar eens uit met een pennetje, dan kom je er wel achter dat het tegenovergestelde waar is. Hoe meer vis op een kluitje rond de haak, hoe meer lijnzwemmers. Hoe verspreider het aas, hoe meer een vis moet zoeken naar aas. De vis zal dan veel gerichter je aasje oppikken. Op een compacte voerplek gaat de vis als een stofzuiger te keer en zuigt ie al het aas op dat m voor de bek komt. Vis ik met vastlood op zeelt, dan maak ik bijna altijd een grote voerplek.



            MVG, Pieter
            Ik kan het niet beter verwoorden !!
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #21
              Vandaag viste ik met mijn koppelmaat en hebben we dit ook besproken. Je moet openstaan voor alles, maar we waren allebei ervan overtuigd, dat de "ingeslagen" weg van het opbouwen van de voerstek niet veranderd moest worden. Tactische bespiegelingen zijn belangrijk voor het goed vangen van vis en vandaag viel op dat naarmate de tijd vorderde de aanbeten verminderde. Door toevoeging van puur 2 mm pellets en een extra dosis casters kwamen de aanbeten volledig terug. Daarbij deden "nieuwe" boillies M&M fluor hookbait mapple het erg goed. Ik had ze nog nooit geprobeerd maar ik pikte ze hier in een andere topic op (bedankt Sven) Nog een opmerkelijk feit dat bij tactiek en techniek hoort is het fors inkorten van de lijn. Na 3 uur op 22 mtr gevist te hebben bleef mijn koppelmaat daar vissen en ging ik naar 15 mtr. Was behoorlijk verbaasd wat ik daar weghaalde en daaruit blijkt naar mijn idee ook het feit dat in ieder geval bij brasem de vis zich in een flink kwadrant ophoudt of zich snel verplaatst van 22 naar 15 mtr, maar als dat laatste waar is waarom vallen de beten op 22 mtr dan weg om vervolgens op 15 mtr weer regelmatig plaats te vinden. Vissen is het opbouwen en uitwerken van ervaringen, vandaag heb ik weer een hoop geleerd !!
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • Beijering86
                Komt net kijken
                • 26-01-2009
                • 53
                • Gasselte

                #22
                Word steeds intresanter deze topic genoeg info waar ik zeker wat mee kan

                Reageer

                • Bollekneiter
                  Met enige kennis...
                  • 11-02-2010
                  • 479
                  • Amsterdam

                  #23
                  Pieter ik spreek uit eigen ervaring op karperputten, wanneer ik aas bij cup krijg ik minder lijnzwemmers dan wanneer ik op de korte lijn bij gooi en een groter gebied voer. Zo heb ik al menig karper vals gehaakt op de korte lijn terwijl dit bij het cuppen (op de lange lijn) niet het geval is. Zo lijkt mij dat dit ook opgaat voor de method feeder

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    Tinca Tinca
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #24
                    Het zou best kunnen dat jouw ervaring geldt op een karperput met daarop veel relatief kleine karpers. Sowieso is het aasgedrag op elk water verschillend. Ik heb op veel stilstaand water ervaring maar juist niet op karperputten. Dus daar kan ik niet over meepraten en oordelen. I vis zelf op sloten, parkijvers, ondiepe begroeide meren maar ook hele diepe en grote zandputten. Ik heb de afgelopen 3-4 jaar bijna alleen maar statisch op zeelt gevist op dit soort wateren. Al die jaren ben ik volop bezig geweest met experimenteren. Ik weet dat er heel veel theorien en gedachtes zijn over methodfeeder inzetten, of een vastloodsysteem met een PVA zakje. Dat laatste is in principe vergelijkbaar. Ik heb PVA ook getest maar ben afgehaakt. Ik ken echter ook genoeg vissers die er bij zweren.

                    Mijn theorie is de volgende. Let op, ook dit is maar een theorie en niet de absolute waarheid denk ik. Om een vis zichzelf te laten haken moeten er 2 dingen per definitie gebeuren:

                    1. De vis moet zich verplaatsen.
                    2. Voordat, of tijdens dat hij zich verplaatst moet hij het aas + hair + haak zover in de bek hebben genomen dat de haak op de juiste plek vlees kan pakken.


                    Met deze 3 gouden regels hou ik in alles rekening mee. Qua onderlijn, qua voer, qua lood, qua aas. Hoe meer kleine deeltjes rond de haak liggen (PVA / method) hoe minder de vis zich hoeft te verplaatsen en hoe minder gericht hij het aas zal opzuigen. Ik geloof heilig in het verspreid voeren met relatief groot aas zoals mais, kikkererwten, capucijners, grotere harde pellets, frolic en boilies. De vis kan dan niet met zn bek op de grond blijven hangen. Zodra hij een aasje opneemt zal hij dat heel 'bewust' door moeten slikken (en niet in het wilde weg filteren), en daarna ook heel 'bewust' op zoek moeten gaan naar een volgend aasje. In combinatie met een fatsoenlijke onderlijn heeft dit mij de beste resultaten opgeleverd. Wel eens nagedacht over waarom een method onderlijn zo vreselijk kort is...? Juist, omdat de vis zich nauwelijks verplaatst moet je hem zo snel mogelijk haken en dat bereik je dus met die hele korte onderlijn. En die vis die met wappende staart met zn bek boven de method hangt... dat wordt gegarandeerd een lijnzwemmer mijns inziens.

                    MVG, Pieter

                    Reageer

                    • Beijering86
                      Komt net kijken
                      • 26-01-2009
                      • 53
                      • Gasselte

                      #25
                      Vandaag onderlijntjes gekocht van korum 38cm .. ik heb er een paar ingekort wil kijken wat nou beste werkt , maar als ik laatste stukje lees van Pieter klinkt het logisch des te korter te des beter met in achterhoofd dat je een verspreid voerplek maakt zodat de vis zich verplaats.

                      Reageer

                      • Bollekneiter
                        Met enige kennis...
                        • 11-02-2010
                        • 479
                        • Amsterdam

                        #26
                        Ik vis zelf met onderlijnen van zo'n 10-15 cm op de method, volgens mij is dat wel het meest gehanteerde.

                        Reageer

                        • hans vis
                          Sportvisser
                          • 26-08-2009
                          • 998
                          • Eelde-Paterswolde

                          #27
                          Ik weet het niet precies, mijn ervaring met een feeder is van lang geleden. Echter lijnzwemmers die kende ik nauwelijks, wat ik wel destijds vaststelde is dat met een schuivend systeem veel beten gemist werden, en daardoor als lijnzwemmer werden aangemerkt. Dit in tegenstelling tot een paternostersysteem. Ik denk ook dat bij het federeren de lijn vrij snel de grond raakt en dat daardoor de kans op lijnzwemmers gering is, dit in tegenstelling tot een dobber waar sprake is van een rechte hoek aanbieding. Ik herinner mij een situatie in de Kuikhornstervaart (Zwemmer) waar we bij een stevige stroom met zwaar lood de hele handel maximaal op spanning brachten en waar alle beten resulteerden in een slapvaller maar ook allen vis op de kant brachten. Ik vraag mij dus af waarom er mij de method aldoor gekozen wordt voor een schuivend systeem..
                          groet,
                          Hans

                          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                          Reageer

                          • ErwinPhiAssen
                            Sense and Simplicity
                            • 13-03-2011
                            • 667
                            • Assen

                            #28
                            Alles jullie echt eens willen zien hoe het onderwater gaat (Dan wel met karper en zeelt), ga naar youtube. Hier kan je films online bekijken van underwater Fishing. Deze DVD serie is super leerzaam. Als steek woorden gebruik je: Korda underwater DVD.
                            Echt een aanrader....
                            lets make things better

                            Reageer

                            • EricT
                              Newbie
                              • 24-08-2012
                              • 1
                              • Ravenstein

                              #29
                              Method Feeder

                              Hallo,

                              Nieuw op t forum terwijl ik t al lang volg. Maar de ervaring van vandaag wil ik dier toch wel ff melden.
                              Ik vis mijn hele leven al. Vroeger met de vaste stok samen met mijn vader sessies van hele dagen. Later meer en meer op karper. Laatste 2 jaar met de pen op witvis. Sinds een tijdje veel gelezen of method feederen. T boeide me en enkele dagen geleden toch maar eens een hengel en andere benodigde spullen aangeschaft. Vanmorgen voor mijn werk enkele uren gevist op een we******. Het eerste uur staren naar de top begonnen mijn twijfels toe te slaan. Pppfff.... Maar ineens...zie ik dat nou goed. kleine tikjes, een terugvaller, en BAM! Wat een geweldige aanbeet. Mooie brasem geland. Vanaf dat moment ging het los. Erg jammer dat ik moest gaan werken. Morgen, mocht t weer een beetje redelijk zijn, ga ik in alle vroegte weer naar de waterkant. Ik ben verkocht!

                              Reageer

                              • hans vis
                                Sportvisser
                                • 26-08-2009
                                • 998
                                • Eelde-Paterswolde

                                #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                                Alles jullie echt eens willen zien hoe het onderwater gaat (Dan wel met karper en zeelt), ga naar youtube. Hier kan je films online bekijken van underwater Fishing. Deze DVD serie is super leerzaam. Als steek woorden gebruik je: Korda underwater DVD.
                                Echt een aanrader....
                                't is wel verschrikkellijk saai, wat een babbelaar is die gast..
                                groet,
                                Hans

                                https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎