Method feeder op dieper water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tony De Wilde
    Komt net kijken
    • 02-09-2012
    • 63
    • Gent

    Method feeder op dieper water

    Beste sportvissers

    Na het lezen van verschillende artikels aangaande method feeder dacht ik , waarom eens niet zelf proberen. Leuk systeem heeft zeker een aantal voordelen : visje haakt zichzelf en inderdaad meestal zijn deze van een behoorlijk formaat. MAAR heb toch een aantal bedenkingen , hoe zit het met method vissen op diepere kanalen bijvoorbeeld het kanaal Gent Terneuzen (7 m waar ik vis) ? De korf is volledig open (flat inline feeder) dat betekent dat tijdens het zinken de lading niet geblokkeerd wordt door gaas of plastic. De kans zit er goed in dat de korf leeg de bodem bereikt met alle gevolgen vandien !.
    Is mijn redenering fout? Bovendien ben ik er heilig van overtuigd dat lokaas dient om vissen aan te trekken , blijven zullen ze enkel doen wanneer in dit lokvoer genoeg deeltjes zitten die ze kunnen opvreten. In een klassieke korf kun je gemakkelijk maden meesturen of mais , wormen in een method feeder ligt dit anders. Ik kan wel een paar korrels mais verwerken in de mal , maar ik vrees dat hierdoor de boel nog vlugger uit elkaar zal spatten bij het landen!
    Tijdens mijn sessie op het kanaal heb ik een 6 tal vissen kunnen binnendraaien op een 7 tal uren nu niet echt iets om naar huis te schrijven .


    Graag jullie mening !
  • fpulles
    omgeturnd
    • 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

    #2
    Tony, je hebt zelf al voldoende antwoorden gegeven op je vragen of bedenkingen. Ik vind het geen meerwaarde hebben met een method systeem op dieper water.

    Althans niet met de "open" method korf. Als alternatief kun je verenkorf, of de korum inline methodfeeder (voer moet wel voldoende kleefkracht hebben) gebruiken.
    met een kort onderlijntje.

    Frank
    oude hond kan ook trucjes leren

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      Tony,
      Ik heb dezelfde bedenkingen. Deze week heb ik wat banjo feeders aangeschaft. Ik heb het idee, dat daar het voer beter in blijft. Deze week ga ik ze uitproberen, tenminste als ik tijd heb. Ik heb de inline versie. Hiervoor had ik van die plastic dingen gekocht die je onder in een orginele method korf stopt ( ik dacht dat de naam quick change bead of zoiets is van Preston) om je lijn aan vast te maken. Deze passen echter niet in de banjo, want ze zitten daarin los. Je kan er wel de Flexi ring swivels, maat 10 van Fox voor gebruiken. Deze passen perfect maar zijn wel stevig aan de prijs. (tien warteltjes voor € 5,99). En dat zijn toch dertien en een half ouderwets hollands guldentje oftewel fl. 1,35 per stuk.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • Tony De Wilde
        Komt net kijken
        • 02-09-2012
        • 63
        • Gent

        #4
        TJa . De korum inline feeder , heb het eens opgezocht , vrij open , ontwerp lijkt een beetje afgekeken van de method feeder van Fox. Ik dacht eigelijk aan een gewone korf type plastic feeder met een kort onderlijntje van 10 cm.

        Maar vrees dat de korf en de onderlijn in elkaar zullen draaien . Een inline plastic feeder dat zou leuk zijn om te experimenteren , heb da hier in België nog niet in de winkel zien liggen .

        Reageer

        • Foxdonut
          I have a bream!
          • 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

          #5
          Plastic inline feedervissen bestaan wel, met name op de Engelse markt (map fishing, nisa feeders). Probleem met deze feederkorfjes is dat ze maar een beperkt werpgewicht hebben worden alleen gebruikt op commercials. De nisa's zijn overigens wel inline en hebben nog een mooi gewicht.
          Groet,

          Foxdonut


          www.wedstrijdvisser.com

          Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

          Reageer

          • minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

            #6
            De "angst" dat met inlinefeeders de bodem met het aas niet bereikt wordt is onterecht, Het ligt toch hoofdzakelijk aan jezelf, niet aan de toegepaste vistechniek. De methodfeeder heeft, net als de gewone feeder, het doel om niet veel aas te brengen in een keer, maar met regelmaat. De regelmaat wordt uiteindelijk beloond tenminste als men het goed aanpakt. Dieper water maakt niets uit en stromend ook niet als men het voer aanpast aan de omstandigheden. Er zijn neutrale binders genoeg om het voer op diepte en met stroming te brengen waar het hoort. Om te beginnen moet je de eerste 5 of 6 inworpen zonder enkele toevoeging van mais, casters of wat dan ook doen maar met het pure onvermengde grondvoer. Pure 2 mm pellets werken het best vind ik. Daarna moet je langzaam je voer "opbouwen" met gewenste ingredienten. Op stromend water gebruik ik alleen casters en veel ook. En dan valt er nog veel te zeggen over welke vissoort je wenst te vangen, want je kunt brasemen met de method maar evengoed voor de voorn gaan. Verschil in voer megagroot en in haakaas ook. Een goed opgebouwde voerstek houdt de vis vast, hoewel ik begrijp dat men denkt dat een school brasems met de "miezerige" hoeveelheid die in een inline feeder past zo klaar is. Dat is evenwel niet zo omdat de reeds genoemde regelmaat ervoor zorgt dat de vis ter plekke blijft. Een inlinefeeder of banjo van 45 gram doet het op een kanaal goed. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen : als de vis nauwelijks of onvoldoende aast moet men aanpassen (haakgrootte,soort feeder,soort haakaas,afstand,aaspresentatie) De vis past zich namelijk niet aan ons aan. Wilhelminakanaal Tilburg ter hoogte van de sluis in de Haghorst ving ik vorige week 31 brasems en 4 grote voorns aan de method en de 1e anderhalf uur heb ik geen beet gezien. De method duurt soms wat langer maar mijn overtuiging is, dat de vis komt en dat men op de eerste signalen van aanbeet (voorzichtig/fel) moert anticiperen. Achterover leunen en wachten op vis werkt niet. Actief vissen met een doordachte tactische aanpak wel. En ja er zijn ook dagen dat er aan de method niets gevangen wordt, maar die zijn er in elke discipline. Ik ben inmiddels wel tot de overtuiging gekomen (statistisch bewezen zelfs) dat in vergelijk met de vaste stok het method feederen meer (en grotere) vis oplevert. Waarschijnlijk de reden dat ik dit jaar de vaste stok niet aangeraakt heb.
            Aangepast door minimus; 03-09-2012, 20:05.
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
              Tony,
              Ik heb dezelfde bedenkingen. Deze week heb ik wat banjo feeders aangeschaft. Ik heb het idee, dat daar het voer beter in blijft. Deze week ga ik ze uitproberen, tenminste als ik tijd heb. Ik heb de inline versie. Hiervoor had ik van die plastic dingen gekocht die je onder in een orginele method korf stopt ( ik dacht dat de naam quick change bead of zoiets is van Preston) om je lijn aan vast te maken. Deze passen echter niet in de banjo, want ze zitten daarin los. Je kan er wel de Flexi ring swivels, maat 10 van Fox voor gebruiken. Deze passen perfect maar zijn wel stevig aan de prijs. (tien warteltjes voor € 5,99). En dat zijn toch dertien en een half ouderwets hollands guldentje oftewel fl. 1,35 per stuk.

              Juist voor op een kanaal zou ik de quick change beads gebruiken. Hiermee kan je razendsnel een onderlijn wisselen en zoals hierboven al geschreven, dat kan het verschil maken. Ik wissel vaak van hair naar bait bands of andersom. Bait bands met een aaspellet werkt beter dan een hair met een aaspellet is mijn ervaring en om het beide uit te proberen is het snel kunnen verwisselen van onderlijnen erg prettig
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • Tony De Wilde
                Komt net kijken
                • 02-09-2012
                • 63
                • Gent

                #8
                Beste

                Bedankt voor de tip , zou je iets concreter kunnen zijn aangaande de aanmaak van je grondvoer die in de flatkorf moet , voor dieptes ongeveer 7 meter . Ikzelf had een voertje van JAn van Schendel gebruikt voor te feederen . Vind ik goed voor het klassieke feederen , verder had ik hierbij niets gedaan behalve mais korrels in de korf .


                alvast bedankt ...

                Reageer

                • PeBo
                  Hengelaar
                  • 29-09-2007
                  • 2636
                  • Oosterhout

                  #9
                  Cor,
                  Je brengt veel casters. Gebruik je om ze in je korf te houden het voer van 50/50 brood vismeel?
                  Nog steeds blij met de vaste hengel, hoewel de test maar eenmalig was. 1 miezerig brasempje. De winnaars 97 kilo. Het is dat ik al een tijdje meedraai, want anders zou je op zulke momenten de graspollen uit de dijk willen happen van ellende. Eind deze maand kan het alleen maar beter tijdens de volgend koppelwedstrijd daar.
                  ]Member of the Easterwood dreamteam.
                  Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                  Groeten,
                  PeBo.

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tony De Wilde
                    Beste

                    Bedankt voor de tip , zou je iets concreter kunnen zijn aangaande de aanmaak van je grondvoer die in de flatkorf moet , voor dieptes ongeveer 7 meter . Ikzelf had een voertje van JAn van Schendel gebruikt voor te feederen . Vind ik goed voor het klassieke feederen , verder had ik hierbij niets gedaan behalve mais korrels in de korf .


                    alvast bedankt ...
                    Ik denk dat dat het probleem van de meeste feedervissers is incluis mezelve. Ik heb ook jaren de gewone feeder gehanteerd en vorig jaar de ovestap naar de method gemaakt. In het begin doorgegrepen op traditionele feedervoertjes, maar dat is totaly wrong en de vangstresultaten staven dat. Method is nu eenmaal een significant andere manier van vissen dan de gewone feeder, waarmee ik het feedervissen niet degradeer tot minder !! Het contact met de vis is directer wat zich vertaalt in de soms snoeiharde aanbeten. Ik vind feedervoertjes in zijn algemeenheid niet geschikt voor de method. Het echte methodvoer moet "exploderen" onder water, dat doet het traditioneel feedervoer niet. Kijk alleen maar eens naar de bevochtigingsgraad van method voer en feedervoer die is wezenlijk anders. Ik zweer bij aan vismeel gelieerde voertjes en ik heb diverse mengels die het goed doen. Voor diepere wateren met stroming voeg ik gerust (geurende) leem (Sensas) toe of groffe TTX (voorgeweekt) Maar ik besef maar al te zeer dat voer maar een onderdeel van het totaal is en dat goed voer met een ondoordachte tactiek en onvolkomen techniek niks oplevert. De basis is steeds wel : 2 mm/4mm pellets als basis voor het grondvoer. Een stuk of 5/6 worpen puur zonder toevoegingen. Daarna meng ik een hoeveelheid pellets door mijn vismeelvoer en kieper daar een flinke dosis casters bij. Op stilstaand water leidt dit vaak binnen 10 minuten al tot aanbeten, op stromend water waar de vis veel meer verspreid is, duurt het vaak veel langer (...) Kortom : ik zou voor een klassiek method voer gaan en die zijn prijzig, maar je hebt er heel weinig van nodig omdat je het 50/50 kunt mengen met bruin broodmeel. Ik vis met een 2 kg zak van €8.95 5 lange vissessies. Dat is €1.80 per beurt + kosten van 2 kg broodmeel gedeel door 5. Er zijn duurdere zaken in het leven (...)
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                      Cor,
                      Je brengt veel casters. Gebruik je om ze in je korf te houden het voer van 50/50 brood vismeel?
                      Ja Peter en naarmate de vissessie vordert de dosis opvoeren. En wat voor velen heilig is, is het voor een ander minder. De mallen die bij de inlinefeeders geleverd worden gebruik ik in het begin wel, maar als de vis nou eens niet wil maak ik mijn voer wat natter zodat de mallen onbruikbaar zijn omdat het er dan in blijft plakken. Maar je kunt ook met de hand je voer om de korf kneden en deze methode levert soms direct vis op. Er zijn tientallen dingen die je uit moet proberen als je niet vangt. Ik kan er pas vrede mee hebben als ik niets vang als ik alles wat in mijn vermogen ligt uitgeprobeerd heb. In dat geval zal de vis wel een off day hebben.
                      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                      Reageer

                      • reijntjes
                        Swingt(o)(i)pper
                        • 12-12-2005
                        • 3497
                        • Asten

                        #12
                        Minimus,

                        Én zijn de method voertjes wel geschikt voor de traditionele feeder ??
                        Het lijkt me dt de eigenschappen die je noemt voor een method voer ook wel voldoen in een normale korf of .. ?

                        Ik gebruik dit seizoen met alle wedstrijden bij ons op de vijver een methodvoer ook voor de vaste stok !
                        En met redelijk succes mag ik wel zeggen.
                        Groeten

                        Frank

                        2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                        2016 walk-over Blauforlaet !
                        2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                        2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                        2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                        Reageer

                        • PeBo
                          Hengelaar
                          • 29-09-2007
                          • 2636
                          • Oosterhout

                          #13
                          Cor,

                          Nog een vraag. Wanneer jij 2mm pellets toe gaat voegen aan je grondvoer, zijn deze pellets dan geweekt of voeg je ze droog toe?
                          ]Member of the Easterwood dreamteam.
                          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                          Groeten,
                          PeBo.

                          Reageer

                          • minimus
                            Specimen Hunter
                            • 19-03-2003
                            • 1203
                            • Tilburg

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                            Minimus,

                            Én zijn de method voertjes wel geschikt voor de traditionele feeder ??
                            Het lijkt me dt de eigenschappen die je noemt voor een method voer ook wel voldoen in een normale korf of .. ?

                            Ik gebruik dit seizoen met alle wedstrijden bij ons op de vijver een methodvoer ook voor de vaste stok !
                            En met redelijk succes mag ik wel zeggen.
                            "Met redelijk succes", waarom zou je het dan laten zou ik zeggen. Methodvoer in een feederkorf waarom niet al lijkt me een open gaas feeder dan wel de beste keus, maar ik heb er geen ervaring mee.
                            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                            Reageer

                            • minimus
                              Specimen Hunter
                              • 19-03-2003
                              • 1203
                              • Tilburg

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                              Cor,

                              Nog een vraag. Wanneer jij 2mm pellets toe gaat voegen aan je grondvoer, zijn deze pellets dan geweekt of voeg je ze droog toe?
                              Geweekt altijd. 2 mm pellet 2 minuten 4 mm pellet 4 minuten enzovoort.
                              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎