Tweetal beginnersvragen over de winkle pickermontages

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Marcus84
    Newbie
    • 22-09-2012
    • 10
    • Eindhoven

    Tweetal beginnersvragen over de winkle pickermontages

    Sinds een tijdje mijn oude vishobby weeropgepakt en naast het roofvissen heeft het witvissen ook weer mijn interesse gewerkt.
    Hiervoor heb ik een winkle picker aangeschaft om licht te beginnen. Ik ben begonnen met een voudige montage met hoekafhouder. Nu las ik hier al (ik heb natuurlijk eerst gezocht) dat er velen zijn die dit afraden. Maar goed, het deed zijn werk.
    Mijn eerste probleem is het volgende: Al erg snel merkte ik dat mijn hoofdlijn ging kinken. Zodra ik de hengel weglegde en er geen spanning op de lijn zat wikkelde deze zich direct om de hengeltop heen. Ik lees hier wel verhalen over een gekinkte onderlijn, maar niets over een hoofdlijn. Zou deze dan mogelijk verkeerd zijn opgespoeld in de winkel? Kan me namelijk niet voorstellen waarom mijn hoofdlijn zou gaan kinken, aangezien de voerkorf altijd zonder draaibewegingen binnenkomt.

    Mijn tweede vraag: Ik heb ook een poging gewaagd op de zuid-willemsvaart met de winkle picker. Zodra ergens met sluizen werd gewerkt en ik duidelijk stroming op het water zag werd mijn aas ook helemaal meegenomen. Eerst dacht ik dat mijn voerkorfje (15gr) te licht zou zijn. Deze heb ik toen vervangen door een 50 grams (teveel voor de picker zelf natuurlijk, maar als test) wartellood. Precies hetzelfde verhaal. Toen besefte ik me natuurlijk dat het niet het lood is dat wegrolt, maar het aas dat met de stroming wordt meegenomen. Dit aas maakt door het schuifmechanisme direct verbinding met de hengeltop, dus wanneer het aas wordt meegetrokken gaat de hengeltop ook goed krom. Hoe gaan jullie hiermee om? Hoe kan zo'n schuifmechanisme ooit werken in een water waar stroming staat?

    Misschien twee eenvoudige vragen voor de meer ervaren feedervisser, maar voor mij waren de antwoorden hierop onvindbaar. Ik heb vandaag het hoekafhoudersysteem proberen te vervangen door de eenvoudige montage met een surgeonlus die je dan doorknipt, etc. Doordat de lijn zo gedraaid is was dit geen succes, omdat de lijnen al snel om elkaar heendraaiden. Wanneer ik weet waardoor het kinken wordt veroorzaakt en ik dit heb opgelost ga ik ook niet meer verder met de hoekafhoudermontage.
  • Noel Gulpen
    Rutsekletser
    • 11-10-2007
    • 450
    • Nieuwkuijk

    #2
    Marcus,

    Om met de laatste vraag te beginnen.... je ziet aan je hengeltop direct op je korf gaat rollen. dan zie je goed dat de korf over de bodem stuitert. in eerste instantie lijkt het alsof je beet hebt. echter wanneer je iets meer ervaring hebt zul je meteen merken dat je korf niet blijft liggen. Echter je haakaas verplaatst zich niet wanneer de korf blijft liggen. waar het probleem ligt, is de waterdruk op je lijn die toeneemt. vergelijk het met autorijden.. wanner je je hand uit het raam steekt bij 20kmh dan merk je daar vrij weinig van. wanneer je 120kmh rijd heb je moeite om je hand stil te houden. zo moet je zien lijkt me. Wanneer je gevlochten draad gebruikt zul je meer waterdruk ervaren bij stroming dan wanneer je nylon gebruikt. Daar licht het dus aan.

    Wat betreft het draaien van je hoofdlijn: ik heb het idee dat je met een schuivende korf vist. wanneer dit het geval is zal je haakaas bij het binnendraaien gaan draaien. omdat je onderlijn waarschijnlijk direct aan je hoofdlijn zit gaat deze automatisch ook meedraaien. Daarnaast heeft de dikte van de nylon ook invloed op het kinken. daarnaast zit er ook verschil in de kwaliteit van de nylon.



    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

    Groeten Noel
    Noel Gulpen

    Reageer

    • ErwinPhiAssen
      Sense and Simplicity
      • 13-03-2011
      • 667
      • Assen

      #3
      wellicht kan het gebruik van wartels het eerste probleem oplossen??
      lets make things better

      Reageer

      • Marcus84
        Newbie
        • 22-09-2012
        • 10
        • Eindhoven

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
        Marcus,

        Om met de laatste vraag te beginnen.... je ziet aan je hengeltop direct op je korf gaat rollen. dan zie je goed dat de korf over de bodem stuitert. in eerste instantie lijkt het alsof je beet hebt. echter wanneer je iets meer ervaring hebt zul je meteen merken dat je korf niet blijft liggen. Echter je haakaas verplaatst zich niet wanneer de korf blijft liggen. waar het probleem ligt, is de waterdruk op je lijn die toeneemt. vergelijk het met autorijden.. wanner je je hand uit het raam steekt bij 20kmh dan merk je daar vrij weinig van. wanneer je 120kmh rijd heb je moeite om je hand stil te houden. zo moet je zien lijkt me. Wanneer je gevlochten draad gebruikt zul je meer waterdruk ervaren bij stroming dan wanneer je nylon gebruikt. Daar licht het dus aan.

        Wat betreft het draaien van je hoofdlijn: ik heb het idee dat je met een schuivende korf vist. wanneer dit het geval is zal je haakaas bij het binnendraaien gaan draaien. omdat je onderlijn waarschijnlijk direct aan je hoofdlijn zit gaat deze automatisch ook meedraaien. Daarnaast heeft de dikte van de nylon ook invloed op het kinken. daarnaast zit er ook verschil in de kwaliteit van de nylon.



        Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

        Groeten Noel
        Bedankt voor je reactie. Je zegt dat het haakaas zich niet kan verplaatsen als de korf blijft liggen, waarom niet? Het aas heeft een directe verbinding naar de hengeltop, dus wanneer de stroming sterk genoeg is om bijv een maiskorrel mee te nemen, zal de lichte hengeltop mee gaan buigen, toch? Aangezien achter de hoekafhouder geen stopper zit moet dit gewoon kunnen. Het zou ook idd kunnen dat de stroming vat op de lijn heeft. Ik gebruik zelf 18/00 nylon als hoofdlijn. Hoe ga je dit effect uiteindelijk tegen?

        Over mijn 2e vraag: Na de hoekafhouder komt bij mij direct een stopper en wartel, dus de onderlijn zou vrij moeten kunnen draaien. De onderlijn staat dus niet in directe verbinding met de hoofdlijn. Zou het dan echt aan de kwaliteit van de nylon hoofdlijn kunnen liggen?

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          Marcus, de stroom oefent een druk uit op de uitstaande lijn tussen hengeltop en korf, en die druk is vele malen groter dan de stroom op de bodem waar de stroom door het bodemprofiel juist heel gering is. Bovendien drukt de stroom tussen hengel en korf je onderlijn tegen de stopper aan.
          Dus die maiskorrel kan nooit op sleeptouw worden genomen, volstrekt onmogelijk.
          Wat je tweede vraag betreft, de draaiweerstand van de wartel is te groot in relatie tot het tollen van de maiskorrel bij het binnendraaien, waardoor de lijn toch kinkt.
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Noel Gulpen
            Rutsekletser
            • 11-10-2007
            • 450
            • Nieuwkuijk

            #6
            Klopt helemaal Hans,

            @Marcus, dit kun je op 5 manieren tegen proberen te gaan.

            1 ga met de stroom mee zitten inplaats van tegen de stroom in. wanneer je beet krijgt zul je heel vaak een "terug valler" krijgen. top springt recht.
            2 je stelt je hengel omhoog af. zo houd je de meeste lijn uit het water. (lijn waar het water niet aankomt, krijgt ook geen druk)
            3 je gooit in, en gaat niet aan de lijn draaien. Je laat een "zak" in je lijn drijven. hierdoor zakt er meer lijn lager en gaat de korf nog meer fungeren als soort anker.
            4 je gebruikt een zwardere hengel, en dan met name een zwardere top.
            5 je gebruikt zwaardere korven, die wel blijven liggen. (als die lichtere korf verplaatst) maar mijn mening is.. vis zo licht mogelijk, en een paar keer stuiteren van de korf is geen probleem, sterker nog... kan ervoor zorgen dat de vis geactiveert wordt. Moet natuurlijk niet helemaal meespoelen.

            Doe er je voordeel mee.
            Noel Gulpen

            Reageer

            • The Frisian Viking
              NHSF Erelid
              • 27-06-2006
              • 5439
              • Feânwalden

              #7
              Nou Noel je hebt er echt wel een beetje verstand van !!!!!!!
              Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

              ik knibbelje foar gjin ien

              The Frisian Viking

              Reageer

              • Noel Gulpen
                Rutsekletser
                • 11-10-2007
                • 450
                • Nieuwkuijk

                #8
                Hahahah duifje...... Zou je denken.
                Noel Gulpen

                Reageer

                • Marcus84
                  Newbie
                  • 22-09-2012
                  • 10
                  • Eindhoven

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                  Marcus, de stroom oefent een druk uit op de uitstaande lijn tussen hengeltop en korf, en die druk is vele malen groter dan de stroom op de bodem waar de stroom door het bodemprofiel juist heel gering is. Bovendien drukt de stroom tussen hengel en korf je onderlijn tegen de stopper aan.
                  Dus die maiskorrel kan nooit op sleeptouw worden genomen, volstrekt onmogelijk.
                  Wat je tweede vraag betreft, de draaiweerstand van de wartel is te groot in relatie tot het tollen van de maiskorrel bij het binnendraaien, waardoor de lijn toch kinkt.
                  Dus het is verstandig om de standaard wartel te vervangen door bijv zo'n wartel met 3 'lagers' die ook bij het forelvissen wordt gebruikt?
                  Wat betreft je opmerking over dat het onmogelijk is dat het aas op sleeptouw wordt genomen begrijp ik het nog niet helemaal denk ik. Boven mijn hoekafhouder zit namelijk geen stopper, enkel tussen het einde van de hoekafhouder en de wartel (waaraan vervolgens de onderlijn hangt). Kortom, de vis kan de lijn zo ver mogelijk meetrekken tot de hengeltop niet verder gaat en wordt dus niet afgeremd door een stopper voor de hoekafhouder.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
                  Klopt helemaal Hans,

                  @Marcus, dit kun je op 5 manieren tegen proberen te gaan.

                  1 ga met de stroom mee zitten inplaats van tegen de stroom in. wanneer je beet krijgt zul je heel vaak een "terug valler" krijgen. top springt recht.
                  2 je stelt je hengel omhoog af. zo houd je de meeste lijn uit het water. (lijn waar het water niet aankomt, krijgt ook geen druk)
                  3 je gooit in, en gaat niet aan de lijn draaien. Je laat een "zak" in je lijn drijven. hierdoor zakt er meer lijn lager en gaat de korf nog meer fungeren als soort anker.
                  4 je gebruikt een zwardere hengel, en dan met name een zwardere top.
                  5 je gebruikt zwaardere korven, die wel blijven liggen. (als die lichtere korf verplaatst) maar mijn mening is.. vis zo licht mogelijk, en een paar keer stuiteren van de korf is geen probleem, sterker nog... kan ervoor zorgen dat de vis geactiveert wordt. Moet natuurlijk niet helemaal meespoelen.

                  Doe er je voordeel mee.
                  Bedankt. Zijn goede tips, echter probeer ik me voor te stellen hoe ik dit in mijn geval op de Zuid-Willemsvaart zou kunnen toepassen. De stroming kan namelijk zowel ineens naar links als rechts gaan, afhankelijk van welke sluis open gaat. Ik betwijfel of de hengel naar boven richten voldoende soelaas zou bieden, aangezien er nog steeds een behoorlijk aandeel in het water staat. Het wordt erg lastig om de beet te registreren als de hengeltop steeds een stuk meebuigt wanneer de stroming aantrekt. Soms staat er dus even geen stroming, dan ineens weer een keer links, dan weer rechts.

                  Reageer

                  • hans vis
                    Sportvisser
                    • 26-08-2009
                    • 998
                    • Eelde-Paterswolde

                    #10
                    Als je hoofdlijn kinkt is die lijn inferieur.
                    Een drielager wartel ken ik niet, je kunt het ook met twee wartels achter elkaar proberen.
                    Een tegengestelde stroom is lastig, wat mij in dit geval wijs lijkt is onder een hoek van 90 graden uit de kant te vissen met een korf die zwaar genoeg is om niet verplaatst te worden,
                    Onder geen enkele conditie wordt je onderlijn op sleeptouw genomen, daar kan je op vertrouwen.
                    groet,
                    Hans

                    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                    Reageer

                    • Ron67
                      Vaste stok & Feeder
                      • 18-09-2009
                      • 144
                      • Zoetermeer

                      #11
                      Hans,
                      Nog niet zo'n slechte oplossing. Gebruik deze zelf ook
                      3 barrel super swivel.jpg
                      Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                      Als je hoofdlijn kinkt is die lijn inferieur.
                      Een drielager wartel ken ik niet, je kunt het ook met twee wartels achter elkaar proberen.
                      Een tegengestelde stroom is lastig, wat mij in dit geval wijs lijkt is onder een hoek van 90 graden uit de kant te vissen met een korf die zwaar genoeg is om niet verplaatst te worden,
                      Onder geen enkele conditie wordt je onderlijn op sleeptouw genomen, daar kan je op vertrouwen.
                      Tight lines Ron

                      Reageer

                      • Marcus84
                        Newbie
                        • 22-09-2012
                        • 10
                        • Eindhoven

                        #12
                        Inderdaad Ron, die bedoel ik.

                        Afgelopen keer met vissen dus zelf een totaal nieuwe hoofdlijn erop gezet. De lijn heb ik er absoluut kinkvrij opgezet, en dit ook even uitgetest door een paar meter af te rollen en te zien of deze in elkaar draait. Absoluut niet het geval.
                        Daarna heb ik de halve lusmontage gemaakt:


                        Na zo'n 10 uitwerpen en binnenhalen was het alweer raak. Op het moment dat de lijn niet onder spanning staat (dus bijv bij het volstoppen van het voerkorfje), draaide de hoofdlijn zich alweer om de top.

                        Ik vraag me toch echt af wat ik verkeerd doe?

                        Reageer

                        • Ron67
                          Vaste stok & Feeder
                          • 18-09-2009
                          • 144
                          • Zoetermeer

                          #13
                          Marcus,
                          Vraagje: Wat voor hoofdlijn gebruik je en hoeveel honderdste dik.
                          - Mijn inziens kan een hoofdlijn, tenzij niet te dun, niet makkelijk kinken. Kinken ontstaat volg's mij alleen als de draad te erg is uitgerekt waar door deze opkrult.
                          - Misschien een andere mogelijkheid is als je over een steenachtige bodem heen vist dat het draad beschadigd waardoor kinken ontstaat?

                          Een oplossing zou kunnen zijn om met een leader te vissen met tussen de leader en hoofdlijn een speldwartel of swivel. Ik neem aan dat je nu de korf / onderlijn rechtstreeks aan je hoofdlijn hebt geknoopt zoals bovenstaand plaatje? Het torderen van de hoofdlijn kan je hierdoor misschien voorkomen.
                          Tight lines Ron

                          Reageer

                          • Marcus84
                            Newbie
                            • 22-09-2012
                            • 10
                            • Eindhoven

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ron67
                            Marcus,
                            Vraagje: Wat voor hoofdlijn gebruik je en hoeveel honderdste dik.
                            - Mijn inziens kan een hoofdlijn, tenzij niet te dun, niet makkelijk kinken. Kinken ontstaat volg's mij alleen als de draad te erg is uitgerekt waar door deze opkrult.
                            - Misschien een andere mogelijkheid is als je over een steenachtige bodem heen vist dat het draad beschadigd waardoor kinken ontstaat?

                            Een oplossing zou kunnen zijn om met een leader te vissen met tussen de leader en hoofdlijn een speldwartel of swivel. Ik neem aan dat je nu de korf / onderlijn rechtstreeks aan je hoofdlijn hebt geknoopt zoals bovenstaand plaatje? Het torderen van de hoofdlijn kan je hierdoor misschien voorkomen.
                            De oude hoofdlijn was 18/00 van G-Line. De nieuwe is een 16.5/00 van XPS. De preciese modellen van de lijnen weet ik niet.
                            Draad is ook zeker niet beschadigd en de bodem waar ik heb gevist is steenloos. Typische visvijverbodem.

                            De onderlijn zit niet direct op de hoofdlijn, maar met zo'n 3-tonwartel ertussen. Dit heb ik expres gedaan om zeker te weten dat de onderlijn de boel niet verwart. Dus waar je op het plaatje de knoop ziet tussen de hoofdlijn en onderlijn, daar zit de wartel.

                            Reageer

                            • Ron67
                              Vaste stok & Feeder
                              • 18-09-2009
                              • 144
                              • Zoetermeer

                              #15
                              Lastig verhaal Marcus.
                              Zou goed moeten gaan?
                              Tight lines Ron

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎