Dobber met stalen vs carbon onderantenne

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jutter 784
    Newbie
    • 16-09-2012
    • 2
    • IJsselmuiden

    Dobber met stalen vs carbon onderantenne

    Beste vissers en lezers,

    Ik ben een fantieke vaste stok visser en ben erg benieuwd wat jullie visie is met betrek op het dobber gebruik.

    De meeste vissers hebben ze wel, dobbers met stalen onderantenne en corbon onderantenne.
    Welke van deze 2 moet men waar en wanneer toepassen. Veel vissers weten hier geen antwoord op of hebben zo hun eigen ervaring ermee.

    De vorm van de dobber wou ik achterwege laten omdat de meesten wel weten wat hier het effect van is en waar ze welke dobber moeten gebruiken.

    Vriendelijke visgroet,

    Anne
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de (lange) stalen onderantenne,

    in de gevallen dat ik met een carbon onderantenne vis schuif ik negen van de 10 keer een loodhagel tegen de onderkant aan om hem stabieler te maken.
    (niet voor tijdens het vissen, maar bij het opsteken naar 11+ meters slaat de dobber dan niet om de lijn heen.....)

    dat haastige gedoe van me kost altijd meer tijd dan het opleverd.



    henk jan

    Reageer

    • jutter 784
      Newbie
      • 16-09-2012
      • 2
      • IJsselmuiden

      #3
      Henk Jan,

      Een loodhagel vlak onder de dobber is idd een mogelijkheid. Om te voorkomen dat je lijn om de dobber slaat kun je ook het onderste rubbertje op je dobber langer houden en deze voor de min de helft er onderuit laten komen. Dus bijv een rubbertje van 1,5 cm welke je een halfe cm op de onderanttene schuift. Het voordeel is verder dat je het andere loodje naar beneden kan zetten voor een andere aaspresentatie.
      Verder ben ik van mening dat er met een stalen onderantenne de aanbeet beter wordt weergegeven. ook bij de fijne visserij kan je deze dobbers prima toepassen. Dobbers met een carbon onderantenne gebruik ik regelmatig als er veel vis wordt gevangen. Meer het sleurwerk zeg maar.

      Ben benieuwd welke dobbers er toegepast worden door andere vissers.

      Anne

      Reageer

      • henkus
        Met enige kennis...
        • 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

        #4
        Een langer rubbertje is niet altijs afdoende bij mij, een korte opslag en een vreselijk licht dobbertje kunnen erg rare capriolen maken,

        Een betere weergave door de stalen antenne komt omdat de dobber iets stabieler staat in het water bij enige golfslag (kabbel),
        Bij het stevige sleurwerk ben ik ook niet bang een stalen antenne te gebruiken, zijhet dat de meeste inline-dobbers voorzien zijn van carbon onderantenne's
        bij het gebruik van de juiste rubbertjes/silecoontjes zulen deze genoeg kunnen schuiven, waardoor er minder spanning op de dobber komt,(diepte wel regelmatig controleren, maar daar heb je tipex voor) bij inline komt er veel minder spanning op de dobber, maar ook daar kan de dobber verschuiven bij een zware vis.

        (als ik er het greedschap voor zou hebben had ik allang een aantal drupelvormige, inline, holle bovenantenne, stalen onderantenne dobbers gemaakt)

        henk jan

        Reageer

        • Noel Gulpen
          Rutsekletser
          • 11-10-2007
          • 450
          • Nieuwkuijk

          #5
          Henkus.... als je een dobber zoekt die sterk genoeg is zodat je niet met inline hoeft te vissen. met een stalen onderantenne en een holle boven antenne. en ook nog eens goed blijft staan bij stroming... kijk dan eens naar het model TPG18 van Sensas. een blauwe dobber.

          Daarnaast heeft JVS ook stroomdobbers met inline en staal. met holle bovenantenne.
          Noel Gulpen

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Ik gebruik deze dobbers, inline model voorzien van een kunstof bovenantenne en een carbon onderantenne.
            Sinds ik deze inline modellen gebruik heb ik geen last meer dat de lijn in het drijflichaam snijd.

            Voor het vissen met grover aas gebruik ik deze dobbers met een bamboe bovenantenne en een
            carbon onderantenne.

            Ik gebruik dus dobbers met een carbon onderantenne, omdat dobbers met lange stalen onderantenne niet op mijn tuigenplankjes passen. Ik heb 2 blauwe bakjes met 8 fluor groene tuigenplankjes van ongeveer 26 cm
            lang. Daarnaast zie ik ook geen voordeel in een stalen onderantenne aangezien ik meest op wateren vis met een max. diepte van 2,5 meter.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • The Frisian Viking
              NHSF Erelid
              • 27-06-2006
              • 5439
              • Feânwalden

              #7
              Stalen onderantenne is gevoeliger dan carbon
              Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

              ik knibbelje foar gjin ien

              The Frisian Viking

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Meen je dat serieus Gooitzen? Volgens mij is een stalen onderantenne alleen maar gevoeliger omdat ie sneller verbuigt en daarmee dus waardeloos wordt... Een dobber met carbon antenne is net zo gevoelig uit te loden als een dobber met een stalen antenne. Volgens mij zelf nog beter, omdat het drijflichaam van een dobber met carbon antenne kleiner kan zijn dan die met een stalen onderantenne. Deze moet immers ook het gewicht van de stalen onderantenne kunnen dragen. Als het drijflichaam kleiner is, is de waterverplaatsing minder, is de weerstand minder... maar hier zijn al tig interessante discussies over gevoerd op het forum.

                Waarom we dan toch meestal naar die stalen onderantenne grijpen?

                Een dobber met carbon onderantenne volgt het lood. Daarom vis ik in de winter met de korte stok (whipfishing) altijd met een carbon onderantenne. Bijkomend voordeel is dat een carbononderantenne aardig "hufterproof" is en dat is bij het whipfishing met de korte stok op aantallen wel zo fijn. Niets is zo irritant als een verbogen antenne...
                In tegenstelling hiermee volgt het lood de dobber bij een stalen onderantenne. De dobber gaat ook gelijk staan (stabieler). Dit is ideaal voor het vissen met de lange lat (13m) omdat je dan meer controle hebt over de plek waar je vist. Op deze maniuer kun je de boel makkelijker heel secuur, precies op, naast, voor of achter je voerplek aanbieden.

                Een tip ter voorkoming van het om de top heenslaan van je lijn en dobber: bij het op- en afsteken zorgen dat de dobber in het water blijft, dus gewoon je top laag houden.
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • willie
                  Sportvisser
                  • 03-12-2005
                  • 626
                  • wijhe

                  #9
                  heb laatst een stukje van DieterFriederichs gelezen in het visblad en hij vist bijna overal met de menta van colmic en dat is ook een dobber met een carbon onderantenne. dus zeg het maar.
                  mischien dat Ronald hier nog wat over kan zeggen.

                  gr. wilfried

                  Reageer

                  • henkus
                    Met enige kennis...
                    • 23-12-2008
                    • 457
                    • hoogmade

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                    Een tip ter voorkoming van het om de top heenslaan van je lijn en dobber: bij het op- en afsteken zorgen dat de dobber in het water blijft, dus gewoon je top laag houden.
                    dat klopt.... alleen ben ik zoals eerder gezecht wel eens een beetje te gehaast bezig, ik zal dat hoop ik nog een keertje af leren,

                    maar ik denk niet dat een dobber niet noemenswaardig meer of minder drijfvermogen krijgt door een stalen of carbon onderantenne, ik heb ooit eens op zitten letten wat Roha hier allemaal verteld heeft op het forum, en ik kan hem met gewoon nuchter verstand geen ongelijk geven, een dbber heeft een negatief gewicht (drijfvermogen) hoe zwaarder de dobber wordt met gelijk volume (bijvoorbeeld een "zware" metalen onderantenne t.o.v. een lichte carbon onderantenne) hoe minder lood er op de lijn nodig is. (e.e.a. moet natuurlijk wel in verhouding worden gezien, het gaat om het gewichtsverschil t.o.v. het water waar de dobber in drijft, verschillen bij identieke dobbers zullen minimaal zijn)

                    verder heb je helemaal gelijk m.b.t. het "hufterproof" het kan gewoon beter tegen grover handelen. en i.d.d. volgt een dobber met carbonnen onderantenne het lood veel beter, wat (zoals jij al zegt) bij het whipvissen op aantallen (toch vaak hoger in het water) een voordeel is.

                    Gooitzen heeft gelijk (als hij bedoeld wat ik denk) m.b.t. het gevoelige, in geval van iets van golfjes of kabbel. doordat de dobbers door een lager liggend zwaartepunt stabieler zijn, kan er een lichtere dobber worden gebruikt, wat het geheel gelijk gevoeliger maakt.

                    Reageer

                    • Noel Gulpen
                      Rutsekletser
                      • 11-10-2007
                      • 450
                      • Nieuwkuijk

                      #11
                      Dieter gebruikt idd de Menta.. overal ter wereld als je het mij vraagt. hahah. Volgens mij het grootse voordeel hiervan is dat hij de dobber kent.. Hij weet wat de dobber doet onder alle omstandigheden. Hij ziet beten, bodemaalopers, onderdrift en dat soort dingen veel eerder dan de meesten van ons.

                      Voor wat betreft de discussie.... We weten allemaal wie Roha is. Ronald en een uitstekende dobberbouwer, die naast prachtige dobbers ook nog eens hele goede dobbers bouwt. Hij heeft voor Tubertini een serie Matchdobbers gebouwd, (die helaas niet meer te krijgen zijn) die heel veel verkocht zijn in Nederland, en waarvan wel elke matchvisser er een paar in zijn kist heeft. Kijk daarom eens op zijn site. Daar wordt deze discussie uitvoerig behandeld en omschreven.



                      Doe je er je voordeel mee zou ik zeggen.
                      Noel Gulpen

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #12
                        Thanks!!......
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎