waarom top elastiek en wat voor hengel moet ik gebruiken.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Poerder
    Newbie
    • 29-09-2012
    • 2
    • Urk

    waarom top elastiek en wat voor hengel moet ik gebruiken.

    Best vismaten,

    Na het karperen en forrel vissen ben ik nu begonnen met witvissen. Ik wil me hier meer in verdiepen en ben er in middels mee begonnen. Ik vis met een vaste hengel 4.5m merk jvs in een kanaal.

    Mijn vraag is wat voor nut heeft een top elestiek kan dat ook in mijn hengel? En hoe lang moet mijn draad zijn van mijn tuig ten opzichte van mijn hengel.
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    #2
    Elastiek zorgt er voor dat de klappen van een vluchtende vis worden op gevangen. Zonder elastiek moet de hengel het werk doen.
    Daarnaast kun je met elastiek ook met dunnere lijnen vissen.

    Naast bovengenoemde voordelen heeft elastiek ook nadelen. Ten eerste zul je al je tuigen aan moeten passen aan de diepte van het viswater, omdat
    je niet eenvoudig je tuigen kunt verlengen zoals bij het gebruik van kikkertjes wel kan. Mocht je een keer vast zitten aan vuil wat zich op de bodem bevindt
    dan is het soms lastig om je tuig weer los te trekken, door het elastiek.

    Als jij de JVS Reponse hebt in 4,5 meter dan is dat geen hengel voor elastiek. Dit is een hengel die ontwikkeld is voor de snelle visserij. deze hengels worden
    vaak gebruikt door wedstrijdvissers om snel aantallen te vangen. Meestal hebben ze hun tuig dan net zolang als de hengel, zodat ze geen delen hoeven af te teken.
    Wat weer tijdswinst is. Elastiek heeft dan geen zin, omdat men toch niet op de grote vissen zoals brasem vist, maar op voorn e.d.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Poerder
      Newbie
      • 29-09-2012
      • 2
      • Urk

      #3
      Rolla bedankt voor je reaktie maar ik heb er nog wel wat vragen bij.

      Ik vis eigelijk nooit met kikkertjes. Ik vis met een lijn iets korter als mijn hengel. Deze bevestig ik met een top rubber en berg hem na het vissen op op een tuigenrekje. Het lijk mij dat het dan tog niet uitmaakt hoe diep het water is of het nu met of zonder elastiek is? En waarom moet je dan de lijnen aanpassen aan de diepte van het water?

      Wat zijn volgens jouw wel geschikte hengels voor eleastiek? Heeft het ook nog te maken met de lengte en of het een telescopische of een oversteek hengel is?

      Reageer

      • misser
        cuore sportivo
        • 06-04-2007
        • 317
        • ijsselmuiden/kampen

        #4
        poerder

        denk dat je in deze lengte geen stiek moet doen
        als je een wat langere hengel neemt en dan oversteek heb je er meer profijt van denk ik en kun je ook je snoer aan passen aan de diepte waar je vist en zo een wat kortere opslag te nemen [opslag is de maat van dobber tot bovenkant hengelals je het tuigje langs je hengel houd]

        Reageer

        • Amadeus
          Knoeit wat aan het water.
          • 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

          #5
          Ik denk dat je met een dergelijke hengel helemaal niet uit de voeten kan met elastiek.
          Als je op een leuke diepte zit te vissen en je hebt een forse vis te pakken die het elastiek een meter uit laat lubberen,
          dan heb je al gauw dat de totale lengte van je lijn en elastiek te lang wordt om fatsoenlijk te scheppen.
          Persoonlijk zweer ik bij versneden toppen, ik vis met dergelijke toppen ook gerust met dunne lijnen.
          Ik heb een paar jaar met elastiek gevist, maar ergerde mij aan de vele tuigjes.
          Heb nu standaart 10 tuigjes bij mij en dat is meer dan zat voor recreatief vissen.
          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎