method feeder in combinatie met spodding

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tony De Wilde
    Komt net kijken
    • 02-09-2012
    • 63
    • Gent

    method feeder in combinatie met spodding

    Beste

    In de winter denk ik altijd eens na over alternatieve visstijlen.

    Ik stelde me de vraag , is het mogelijk om een method feeder laten we zeggen zo een 30 meter uit de kant te gooien .
    Daarna op dezelfde plek met een andere feeder of karperstok voorzien van een raket (spodding) gevuld met mais , de lokatie van de method feeder
    aan te vullen met mais. Ik denk dat om sukses te hebben men wel echt zeer goed moet kunnen werpen en zouden de korrels neerdwarrelen op dezelfde plek als de mehod feeder ? (als er geen stroming is ) ?


    Graag jullie mening ?.
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #2
    Waarom geen mini spod gewoon in plaats van de method feeder aan dezelfde hengel.
    Weet je zeker dat je op dezelfde plaats gooit als je tenminste de clip gebruikt.

    Aangepast door reijntjes; 03-12-2012, 18:22.
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • Marco schepers
      Newbie
      • 21-04-2011
      • 34
      • Emmen

      #3
      Hallo,

      Werkt wel ik doe het zelf ook, alleen als het een meter of 3 diep is, komt de method door de lijnclip nog wel een eindje naar je toe, hou daar rekening mee met het spodden.
      Gr
      Marco

      Reageer

      • fpulles
        omgeturnd
        • 15-02-2008
        • 1260
        • Eindhoven

        #4
        Exact Marco.

        Ik gebruik al langere tijd de "spomb" om bij te voeren als ik met de method vis.
        Natuurlijk enkel op stilstaand of langzaam stromend water. Werkt prima.

        Mais, pellets, casters, maden, geknipte pieren, expanders, hennip....nagenoeg alles kan je er mee brengen.

        Ik heb 3 spombjes, waarvan 2 verzwaard met loodstrips. Respectievelijk tot 30gram en 60gram.
        Deze zijn verzwaard, om voor afstanden verder dan 25m, en, -of een harde (zij)wind de zaak toch nog netjes op de plek te krijgen.

        Afhankelijk van afstand, stroming en wind, wordt de spomb enkel meters verder uitgelijnd dan m'n korf.
        ook omdat de spomb onder een andere hoek op het water moet komen dan de methodkorf, omdat ie anders niet opent.

        Ik kan hem van harte aanbevelen. Voordeel van de spomb tov de spod is dat je geen voer verliest onderweg en dus ook geen
        "vals" voerspoor krijgt.

        Frank
        oude hond kan ook trucjes leren

        Reageer

        • ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

          #5
          Ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt maar wat is daar nu het grote voordeel van? Met een beetje pech gooi je over je andere lijn heen en zit je in de war. Die tijd die dat kost verdien je niet meer terug. Daarnaast moet je toch telkens verrekte goed kunnen gooien anders maak je een voerplek van 10 vierkante meter....
          Het kan ook nog zijn dat je net beet krijgt terwijl je met je spodder aan t gooien bent. Met je method breng je toch ook automatisch voer? Ik vat m niet zo, maar t is nog vroeg
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Net als bij het klassieke feedervissen wordt er eerst een voerplek aangelegd. Als de vis massaal op je stek aan het azen is dan is het voer wat
            op de methodfeeder zit te weinig. Daarom maak ik gebruik van een mini spod om eerst een voerplek aan te leggen.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • reijntjes
              Swingt(o)(i)pper
              • 12-12-2005
              • 3497
              • Asten

              #7
              Daarom maak ik gebruik van een mini spod om eerst een voerplek aan te leggen
              Ik breng eerst een paar normale feederkorven met voer en daarna gebruik ik de method.
              Gaat ook prima !
              Groeten

              Frank

              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
              2016 walk-over Blauforlaet !
              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

              Reageer

              • Tony De Wilde
                Komt net kijken
                • 02-09-2012
                • 63
                • Gent

                #8
                Beste

                Een van de redenen waarom the method soms moet onderdoen voor het conventioneel feederen zit hem inderdaad in de handicap om naast het lokvoer ook eten op de stek aan te brengen . De school wordt gelokt door het voer maar die zal je toch niet lang aan de klap houden wanneer ze niets eetbaars vinden. Bij een conventionele korf kun je een sandwich maken bij een method feeder ligt dit anders. Ik vermoed dat levend voer altijd of in zeer vele gevallen de beste keuze is , maar hoe ga je dat in de method korf verwerken ?. Laat staan aan een hair presenteren ? Ik hoor je denken ... met een maden speld zo een ding waarop je maden kunt schuiven ? Niet echt mijn ding ! Als er een school kleine voorntjes deze maden kapot zuigen en de haak niet opnemen in de mondholte zit je natuurlijk voor piet snot te vissen.

                Nog iets over het gebruik van miniboilies voor brasem visserij ... ze vangen wel maar kunnen niet op tegen levendaas . Ik vis al van mijn 14 op karper dus ik weet wel waarover ik spreek . Boilies zijn geen instant aas voor brasem ! . Ze moeten het kennen dus ... beter gaan voor conventioneel aas een goed alternatief is mais dit is instant.

                Reageer

                • reijntjes
                  Swingt(o)(i)pper
                  • 12-12-2005
                  • 3497
                  • Asten

                  #9
                  Op een vijver waar ook veel op karper gevist wordt is het zeer goed mogelijk om alleen met pellets, boilies en mais een goed net vol vis te vangen.
                  Bij ons op de vijver levert dat meer vis op als met de traditionele feeder met levend aas. Ook voorn pakt regelamtig eem pellet, boilie of mais korrel.
                  Ik gebruik zelfs op de vaste stok een methodfeeder met succes !
                  Groeten

                  Frank

                  2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                  2016 walk-over Blauforlaet !
                  2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                  2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                  2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                  Reageer

                  • Tony De Wilde
                    Komt net kijken
                    • 02-09-2012
                    • 63
                    • Gent

                    #10
                    beste

                    in waters waar de brasems inderdaad groot gebracht zijn met boilies en dergelijke zal je vast gelijk hebben.
                    Probleem is echter dat het op een doorsnee kanaal de method feeder niet ingezet wordt door wedstrijd vissers
                    omdat ze meestal het onderspit moeten delven. Bovendien wat dat spodden betreft ik ken waters waar je dat best niet doet want het plonzen jaagt de vis weg.

                    Reageer

                    • reijntjes
                      Swingt(o)(i)pper
                      • 12-12-2005
                      • 3497
                      • Asten

                      #11
                      Ok maar vanwaar dan de vraag waar je deze discussie mee begon ?
                      Groeten

                      Frank

                      2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                      2016 walk-over Blauforlaet !
                      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                      Reageer

                      • T3RR0R
                        Dacht dat ik beet had
                        • 15-09-2007
                        • 980
                        • Heerlen

                        #12
                        Ik snap 'm wel. Een vraag over hoe voldoende aas op de stek te krijgen.
                        Mijn mening, en dat vraagt ie,

                        De method kan het hier in geen enkele wedstrijd winnen van de conventionele feeder.
                        Juist door het gebrek aan voer en aas(op momenten dat het goed gaat en nodig is en wanneer het niet goed gaat is de method te grof)

                        De hair is uitstekend aan de "gewone" feeder te vissen zou je het perse willen en zodra je merkt dat er meer aas en voer nodig is, gebruik dan een korf formaatje coca cola blikje en je hebt binnen no time je stek nauwkeurig volliggen.

                        Het kan volgens mij niet gemakkelijker.

                        Groet,

                        Marco
                        Lid Team Sensas Punt NL
                        marco@breamteam.nl
                        http://www.teamsensas.nl/

                        Reageer

                        • Tony De Wilde
                          Komt net kijken
                          • 02-09-2012
                          • 63
                          • Gent

                          #13
                          Beste Marco

                          Inderdaad, jij begrijpt wat ik bedoel. Uit wat je schrijft, blijkt dat in feite een inline flat feeder kan vervangen worden door een conventionele korf (cage feeder of plastic feeder). Dit zou dan ook impliceren dat het priksysteem zoals gebruikt bij method feederen perfect kan ingezet worden op zeer diep water in combinatie met bvb een plastic feeder. Graag had ik van u geweten of de conventionele montages voor cage en plastic feeders kunnen toegepast worden in combinatie met een onderlijn van 12 cm (rig). Of moeten deze korven dan op een andere manier verbonden worden met de vislijn?
                          Het is mijn bedoeling de voordelen van het conventionele feedervissen te combineren met de voordelen van method feederen. Daarom ben ik op zoek naar de ontbrekende puzzelstukjes. Volgens mij staat het method feederen zoals we het nu kennen niet op punt om op doorsnee wateren (vooral kanalen en diepe waters) de concurrentie aan te gaan met het klassieke feeder vissen.

                          groeten
                          Tony

                          Reageer

                          • T3RR0R
                            Dacht dat ik beet had
                            • 15-09-2007
                            • 980
                            • Heerlen

                            #14
                            Hoi Tony,

                            De beste manier in mijn ervaring is te vissen met een lus of powergum montage. Dan de lus waarin de korf zit niet te groot maken, het stoppertje op de powergum montage kort zetten. Ik heb al gevist met de onderlijn in de wartel waar de korf in hangt.(vastlood systeem)
                            Dit ook niet doen met te lichte korven, 50gr en zwaarder heeft bij mij de voorkeur om het priksysteem goed te laten werken.
                            Ook ik ben ervan overtuigd dat een combinatie van standaarfeeders met het aas aangeboden op de hairrig de beste manier is op de door jou omschreven wateren.(naast het volledig traditioneel feedervissen) De worm in combinatie met mais laten zich prima op de hair vissen, het wordt alleen even zoeken naar de hoeveelheid ruimte die er nodig is om de vis zichzelf te laten prikken, maar dat is ook afhankelijk van het seizoen en de aasdrang van de vis.

                            Succes,

                            Marco
                            Lid Team Sensas Punt NL
                            marco@breamteam.nl
                            http://www.teamsensas.nl/

                            Reageer

                            • Tony De Wilde
                              Komt net kijken
                              • 02-09-2012
                              • 63
                              • Gent

                              #15
                              Beste

                              bedankt voor je antwoord. Je spreekt daar van een worm aan de rig . Ikzelf vis met een mais korrel met sukses onder de rig. zou graag met levend aas proberen , ben je niet bang dat die worm zich zelf haakt aan de punt van de haak , waardoor de vis niet kan geprikt worden bij opname van het aas?. Overigens de reden voor levend aas eens te proberen ligt ook in het feit dat ik me afvraag of ik dan ook een baars zou kunnen vangen via the method of paling .. altijd maar brasem , heb graag wat variatie in de vangsten anders wordt het zooo voorspelbaar . Misschien met kunstmaden ?
                              De montages die je daar bespreekt ken ik niet zo , ik viste vroeger altijd via een paternostersysteem. Bovendien kan mijn mediumfeeder de gewichten die jij beschrijft niet aan. Max 30 gr zonder voer , met voer wordt dit zo rond de 50 gram.
                              In Engeland bestaan er zogenaamde nisa feeders . http://www.nisafeeders.co.uk/open_en...inline_plastic
                              Wat is je mening over dergelijke feeders , ik kan ze hier in den belgiek nergens kopen afin heb ze nog niet gezien .

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎