freerunning vs schuiflus montage

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • breamman
    Roegbainder
    • 22-11-2010
    • 131
    • oude Pekela

    freerunning vs schuiflus montage

    Hallo allemaal,

    Op alle (inter)nationale wedstrijden en ook federatieve wedstrijden is het gebruik van de freerunning systeem verplicht omwille van het dierenleed dat de andere methodes eventueel kunnen veroorzaken.
    zijn er nog meer voordelen qua beetregistratie werpgedrag van de korf die dit systeem beter maken dan de klassieke methodes? of is het verschil niet zo groot ??
    Nu dit systeem al enige tijd gebruikt wordt hebben velen van jullie wel een voorkeur voor de ene of de andere systeem.
    graag wil ik jullie oordeel graag vernemen
    Ikzelf vindt de klassieke methode de favoriet mede door het vermogen van zelfhaken van de vis.
    maar de eerlijkheid doet mij ook vermelden dat ik maar weinig heb gevist met de freerunning systeem dus mijn oordeel is wel een beetje gekleurd.
    eat fishing, sleep fishing & live fishing.
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #2
    Hallo

    als je met gevlochten lijn en scherpe angels vist haakt de vis zich wel op de top
    gr Gerard

    Reageer

    • henkus
      Met enige kennis...
      • 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

      #3
      nog nooit overtuigend gemerkt dat een vis zichzelf haakt bij een lusmontage, maar dat kan ook komen doordat ik de haak eigenlijk altijd zelf "zet" i.p.v. te wachten totdat de hengel van de steun wordt getrokken, gebeurt dat toch hangt hij sowieso, maar waardoor dat haken nu precies gebeurt durf ik niet te zeggen.

      haken op de top..... als de top stug genoeg is of vreselijk krom wordt getrokken, zal dit wel gebeuren, maar ik denk eerder dat dit komt door het plots wegstromen van de korf als de vis deze ligtjes optilt. (dit is filosoferen, ik heb er nog nooit naast gelegen om dit waar te kunnen nemen)


      henk jan

      henk jan

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo Henkus

        inderdaad slaan als de top beweegt

        met een scherpe angel heb je niet veel gr nodig

        de nagelproef gebruik ik altijd en dan blijkt dat je onderlijn /haak vaak moet vernieuwen
        gr Gerard

        Reageer

        • Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

          #5
          Voordeel van de vrijloop methode is dat je feitelijk een zijlijnmontage gebruikt; de lijn kan veel meer vrij van de korf bewegen zodat de vis minder weerstand ondervind => meer kans op doorbijten. Volgens mij word het zelfhaaksysteem overschat. Wat ik zie is dat de echte goede vissers 9 van de 10 aanbeten verzilveren en echt niet wachten totdat de vis zichzelf haakt
          Carpe Diem

          Reageer

          • Foxdonut
            I have a bream!
            • 09-04-2010
            • 1237
            • Gro

            #6
            Er is maar 1 probleem waar je tegen aan loopt bij het vrijloop systeem, dat is het punt waarbij je deze 'afhouder' voor de onderlijn zult moeten inbouwen. Bijvoorbeeld door het twisten van de lijn etc. resultaat is vaak dat je aaspresentatie ronduit beroerd word want alles bij dit systeem draait om een positieve aasopname. Ik ben al heel lang bezig te experimenteren met rubberbeads, stukjes siliconenslang en ga zo maar door maar het ideale tangle vrije systeem heb ik nog niet helemaal gevonden.
            Groet,

            Foxdonut


            www.wedstrijdvisser.com

            Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

            Reageer

            • ErwinPhiAssen
              Sense and Simplicity
              • 13-03-2011
              • 667
              • Assen

              #7
              Jongens,

              Hebben jullie een plaatje van beide montages, ik heb me er totaal geen voorstelling van :s
              lets make things better

              Reageer

              • breamman
                Roegbainder
                • 22-11-2010
                • 131
                • oude Pekela

                #8
                het lijkt me interesant hier eens een keer van gedachten met elkaar over te praten Michiel ook ik heb mijn twijfels over de gevoeligheid van het systreem. vandaar ook mijn vraag in dit forum. misschien dat we jou idee kunnen verweven met de ideeen die ik heb want het wiel 2 x uivinden is meins inziens verpilde energie.

                groet Jacob

                Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                Er is maar 1 probleem waar je tegen aan loopt bij het vrijloop systeem, dat is het punt waarbij je deze 'afhouder' voor de onderlijn zult moeten inbouwen. Bijvoorbeeld door het twisten van de lijn etc. resultaat is vaak dat je aaspresentatie ronduit beroerd word want alles bij dit systeem draait om een positieve aasopname. Ik ben al heel lang bezig te experimenteren met rubberbeads, stukjes siliconenslang en ga zo maar door maar het ideale tangle vrije systeem heb ik nog niet helemaal gevonden.
                eat fishing, sleep fishing & live fishing.

                Reageer

                • breamman
                  Roegbainder
                  • 22-11-2010
                  • 131
                  • oude Pekela

                  #9
                  Kijk hier eens in woord en beeld heel veel over het feedervissen.
                  een andere tip die ik je kan geven ; ga naar de Stippermesse in bremen op 3 maart as.
                  een beurs alleen voor het witvissen met vaste hengel en feeder.
                  er vertrekt een bus uit winschoten
                  info vind je hier http://www.freewebs.com/hccentrale/mededelingen.htm
                  Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                  Jongens,

                  Hebben jullie een plaatje van beide montages, ik heb me er totaal geen voorstelling van :s
                  eat fishing, sleep fishing & live fishing.

                  Reageer

                  • breamman
                    Roegbainder
                    • 22-11-2010
                    • 131
                    • oude Pekela

                    #10
                    Nog een vraagje,
                    Is het toegestaan om de lijn met korf dus het freerunning gedeelte iets meer weerstand mee te geven tijdens de groote wedstrijden ?
                    Dus ervoor zorgen dat dit niet zo soepel over de lijn vliegt ??
                    eat fishing, sleep fishing & live fishing.

                    Reageer

                    • Foxdonut
                      I have a bream!
                      • 09-04-2010
                      • 1237
                      • Gro

                      #11
                      Zou kunnen Jacob, maar ik kan me voorstellen dat de vis die weerstand ook voelt dan. Keep it simple zou ik zeggen
                      Groet,

                      Foxdonut


                      www.wedstrijdvisser.com

                      Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                      Reageer

                      • breamman
                        Roegbainder
                        • 22-11-2010
                        • 131
                        • oude Pekela

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                        Zou kunnen Jacob, maar ik kan me voorstellen dat de vis die weerstand ook voelt dan. Keep it simple zou ik zeggen
                        nu er nog veel ijs ligt heb ik wel ff tijd om een weerstandsloos simple systeempje uit te vinden.
                        Hoop dat het in de praktijk straks werkt.
                        maar heb nog ff de tijd dit te testen
                        eat fishing, sleep fishing & live fishing.

                        Reageer

                        • peterg
                          Komt net kijken
                          • 04-01-2010
                          • 98
                          • IJsselstein

                          #13
                          Vrijloopsysteem feedervissen.

                          Heren ik gebruik bij het vrijlopen over de lijn altijd een wartel met groot oog, zodat de verbinding hoofdlijn onderlijn erdoor kan.
                          aan de zijde van de korf een zwart/groen gekleurde kraal en een klein stukje syliconen als stoot buffer.
                          Hieraan komt de haak lijn.

                          Haakjes klein en zeer scherp.
                          Bij voorkeur vis ik met mais e.d. met een hair. Deze haakjes voorzie ik zelf van een hair, daar ik een sterke voorkeur heb voor een bepaald merk. Desnoods scherp ik de haakjes met een speciaal vijltje.

                          Indien ik weerstand wil zijn er voor mij twee opties.
                          A Inline de haaklijn wordt dmv een wartel aan de onderlijn bevestigd. over deze wartel een dikwandige stukje syliconen kous langer dan de wartel. Hierdoor komt deze klem in de inline te zitten. Past hierdoor niet alleen op een merk!!
                          De bevestiging hoofdlijn / inline kan door de inline.

                          B1 een lus van powercum gaat door het achterste oog om de stang en dan door het onderste ook en de korf.
                          Over de verbindings sleeve een stukje siliconen welke tegen het onderste oogje rust.
                          Dit voorkomt dat de haaklijn door het systeempje heen gaat de verkeerde kant op.

                          Nadeel regelmatig ff fatsoeneren, maar ik ben geen wedstrijdvisser.

                          B2 ipv powergum een antytangle tube gebruiken en de onderlijn evt direct hoofdlijn
                          hierdoorheen met een warteltje aan de haaklijn bevestigen.

                          Voordeel bij geen druk op de lijn (lijnbreuk) kan het gewicht naar achteren schuiven.

                          De praktijk (lees mijn ervaring)

                          Methode A
                          Bij zeer klein aas en dunne haaklijnen vanaf 8/1100.
                          Bij voorzichtige beetjes en "luie" vis.

                          Hengel bij voorkeur op de knie of in de hand.

                          Methode B (Onderlijn minimaal 12/00)
                          Bij groter aas en hair methode
                          Veel en actieve vis.

                          Ietwat meer vrijheid voor de visser, maar het systeem is een semi zelfhaakmethode.
                          vis lijkt zich wel te prikken, maar door straklopende lijn wordt de haak pas echt gezet.

                          Regelmatig kwam het bij mij voor dat zelfs 12/100 bij de aanbeet kapot geslagen werd.
                          Het korfje zal wel enigzins vast hebben gelegen en de wartel te strak. Tjoep zij de top en weg was de vis.
                          Met de hierboven beschreven methoden was dit aanzienlijk minder.

                          Het gaat niet om de vissen, maar om het vissen.

                          Peterg

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎