Mijn eerste ervaring met de method feeder

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • R Rebel
    Newbie
    • 28-05-2013
    • 11
    • Roosendaal

    Mijn eerste ervaring met de method feeder

    Afgelopen weekend voor het eerst geëxperimenteerd met de method feeder, in 7 uur tijd, 7 mooie brasems weten te vangen.
    Voor een eerste keer vind ik dit zeker niet tegen vallen.

    Toch zit ik nog met wat vragen...

    In de 7 uur tijd heb ik 4 vissen verspeeld en waren er 3 reeds onthaakt toen deze in mijn net lagen.
    Ik gebruik kant en klare onderlijntjes van Preston (10 cm lang met een C1 haak maat 14).
    Het liefst had ik met een haak maat 12 gehad echter waren deze uitverkocht.
    Als aas gebruikte ik een stukje worm welke ik 1 keer op de hair prikte gevolgd door een korrel mais. de afstand tussen de bocht van mijn haak en het aas was ca 5 mm.
    Voor mijn gevoel is dit erg kort wellicht dat iemand hier meer over kan vertellen

    Na een uur of 4 vier merkte ik dat mijn voer begon uit te drogen met een plantenspuit heb ik het met regelmaat vochtig gemaakt, echter aan het einde van de dag viel er tijdens het inwerpen voer van de feeder. Het voer was toen vochtiger als in het begin van de dag. Zou dit te maken kunnen hebben dat het voer te nat is? Het voer wat ik gebruikte is van Sonubaits (match method mix).
    Als iemand hier meer over weet te vertellen hou ik me aanbevolen.

    Alvast bedankt voor de genome moeite.
  • Remu
    Newbie
    • 19-07-2013
    • 21
    • Zwanenburg

    #2
    Ik maak mijn voer juist te nat. Dan blijft het lekker lang zitten.

    Reageer

    • fisscherman
      Met enige kennis...
      • 23-03-2013
      • 381
      • apeldoorn

      #3
      achja er kan altijd wel een beetje voer van de method afvallen,dat is geen probleem.
      opzich heb je het goed gedaan met het voer,bij snel stromend water mag het best wat vochtiger zijn,maar druk het wel door een zeefvoorde rest is dat ook weer feeling,fingerspitsegevoel.en met de hair vissen ben ik niet zo in thuis,maar als je die standaard onderlijnen met hair neemt,moet dat volgens mij goed gaan,wellicht weet iemand anders meer hiervan.gewoon blijven proberen,alles uit proberen.
      groet jean

      Reageer

      • knuppe
        Frequent aanwezig
        • 28-07-2013
        • 122
        • zuidlaren

        #4
        Ik vis sinds kort ook met de method feeder, kant en klare onderlijnen van Guru erop 10cm met een haak 12. gebruik zelf de bolies van ringers, en vang altijd wel wat. Ook mis ik wel eens een aanbeet, of zoals je zelf schrijft los in het net.
        Van sonubaits gebruik ik de 50/50 mix bruin, aan de droge kant.
        Ben nu bezig zelf onderlijnen te maken, en wil ook met de lengte experimenteren.
        Een met regelmaat plezier visser.

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Vissen verspelen met de method klinkt wat vreemd want in principe is het een zelfhaaksysteem. Kan natuurlijk altijd maar 4 op 11 is (te) veel Kant en klareonderlijnen zijn prima en dus is, mits goed beaast, de afstand van aas tot haak normaliter geen issue. Preston en Guru zijn zo'n gerenommeerde merken, die gaan echt geen rommel op de markt brengen en ik vis al jaren met Preston en die zijn gewoon goed. Je moet er verder niks achter zoeken. Het is je 1e keer en mijn 1e keer method was ook een aaneen schakeling van missers. Belangrijk is dat je lijnzwemmers van echte beet onderkent. Verder doet variëren wonderen ofwel het vissen met één aassoortmix (pier/mais) is niet aan te bevelen. Gooi er eens een bollie bij of een haakpellet. Varieer eens met onderlijnen als de beet wegvalt. Vis eens niet met hair rig maar met een baitband en ook zeer succesvo l"bayonet ready rigs"van Guru. En als je dan denkt het te weten zoals ik vaak ervaar, blijkt het dat allemaal niet te zijn, maar is het wisselen van inline feeder naar banjo de gouden greep (....)

          Over het voer lopen de meningen nogal uiteen, maar voor mij geldt dat het voer zo droog moet zijn als het de toepassing toelaat. Dat klinkt wat vaag, maar te nat voer is foute boel, omdat het voer als het ware onder water nog werking moet krijgen en met (te) nat voer lukt dat niet. Genoeg filmpjes over op youtube hoe method feeder voer onder water dient te "werken" Sonubaitsi s een prima voertje en alle aan vismeel gelieerde voeren van Sensas zijn ook prima. De beste graadmeter voor goed bevochtigd voer is de voermal. Te nat, blijft het erin zitten en te droog valt het inderdaad van je feeder. Het idee van de plantenspuit is goed, maar je kan ook, vooral bij warm weer, met wat handpalmen water de zaak op orde krijgen. Verder doe je er beter aan je voerstek op te bouwen met in beginsel alleen voerpellets (2mm S-feedersonubaits = prima pellet) en daarna pas het voer. De pellets zijn zwaarder dan het voer, dus je creëeert een mooi tapijt. Verder heel veel casters bijschieten. Besef altijd dat hetgeen je met de feeder brengt verhoudingsgewijs tot een school brasems niks voostelt ofwel 50 brasems die op je voerplek duiken zijn met die paar "aangeklede" inline feedertjes zo klaar dus moet je extra's brengen om de voedselnijd erin te houden. Doe je dat niet dan zijn ze zo weer vertrokken en dat is op een vijver minder erg dan op een kanaal, omdat de vis op een vijver rond trekt en uiteindelijk wel weer terug arriveert. Het succes van goed method feederen zit hem in de regelmaat waarmee je het voerbrengt. Maar dat is maar een halve waaheid, er komt heel veel bij kijken en net als bij de vaste stok dient je ook hier tactiek uit te stippelen. Ik vind het een geweldige visserij, zo mooi zelfs dat ik al jaren geen vaste stok meer aangeraakt heb. Gewoon volhouden, je theorie op orde brengen en vooral heel veel praktijkervaring opdoen. Succes !!
          Aangepast door minimus; 23-08-2013, 19:44.
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • Tony De Wilde
            Komt net kijken
            • 02-09-2012
            • 63
            • Gent

            #6
            Beste

            "de afstand tussen de bocht van mijn haak en het aas was ca 5 mm.
            Voor mijn gevoel is dit erg kort " schreef je . Ik vis al jaren op karper , het prik en run systeem
            bestaat daar al van in de jaren 80 . 5mm tussen de onderkant van de bocht van de haak en de bovenkant van het aas is een goede keuze. Vis ook met de method feeder en experimenteer graag eens op "aquariumvijvers" .

            De lengte van de onderlijn is een cruciaal element in het verhaal ... hoe korter de lijn hoe minder bewegingsruimte ze krijgen , het is eigenlijk een muizenval !

            Reageer

            • knuppe
              Frequent aanwezig
              • 28-07-2013
              • 122
              • zuidlaren

              #7
              Minimus bedankt voor je verhaal, kan er zeker wat mee.
              Ook ik vind het feederen een mooie manier van vissen, en ga er zeker mee verder.
              Ik heb ook de vaste stok nog niet weer aangeraakt, filmpjes in overvloed en herhaling bekeken.
              Groet Egbert.
              Een met regelmaat plezier visser.

              Reageer

              • R Rebel
                Newbie
                • 28-05-2013
                • 11
                • Roosendaal

                #8
                Minimus bedankt voor je uitvoerige beschrijving.
                Het water waar ik vis is een kanaal van zo'n 50 tot 60 meter breed.
                Dit jaar heb ik er 4 wedstrijden op gevist met de feeder, meestal ving ik 1 vis per wedstrijd en vaak al in het eerste uur.
                Om hier verandering in te brengen heb ik vorige week "getraint" met de method feeder en ben niet on te vrede met het resultaat.
                De 4 vissen die ik verspeelde waren reeds gehaakt want er was contact met de vis.
                Zoals ik al eerder aangaf gebruikte ik een haak maatje 14 ,type C1 (na mijn zin iets te klein maar misschien kan je daar iets meer over vertellen).

                Met het bij voeren zoals je beschreef ben ik het wel met je eens, ik heb van het karper vissen een spod en deze wil ik gaan gebruiken voor het bij voeren.
                Kan je een banjo feeder ook gebruiken als je 50 - 60 meter moet werpen? om vervolgens 4 meter te moeten afzinken hoe zijn jouw ervaringen hier in?
                Aangezien ik hier pas mee begin heb ik alleen inline feeders (Preston) gekocht deze zijn helaas niet snel te wisselen miischien dat ik eens moet kijken naar andere die wel snel te wisselen zijn.

                Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de genomen moeite.

                Reageer

                • knuppe
                  Frequent aanwezig
                  • 28-07-2013
                  • 122
                  • zuidlaren

                  #9
                  R. Rebel, heb je bewust voor de inline feeder gekozen?
                  Ik gebruik de feeders met elastiek, ook van preston.
                  Heb er een aantal met verschillend gewicht, klaar voor gebuik met onderlijn, dus heel snel te wisselen.

                  Groet Egbert
                  Een met regelmaat plezier visser.

                  Reageer

                  • R Rebel
                    Newbie
                    • 28-05-2013
                    • 11
                    • Roosendaal

                    #10
                    Omdat je ergens mee moet beginnen heb ik gekozen voor inline feeders.
                    Mijn gedachten bij feeders voor zien met elastiek is dat zodra de vis zich haakt dat dit door het elastiek de druk op de haak gelijdelijk wordt opgevoerd. Zonder het elastiek krijgt hij gelijk het volle gewicht van het lood waardoor de haak zich na mijn inzien beter zet.
                    Nu zag ik dat Drennan een connector heeft waar je aan beide kanten een lusje kan steken dit lijkt me wel wat. zo kan ik sneller wisselen van feeder.

                    Reageer

                    • ErwinPhiAssen
                      Sense and Simplicity
                      • 13-03-2011
                      • 667
                      • Assen

                      #11
                      Ik heb beide method feeders. Maar ik heb de Drennans al weken niet meer uit de koffer gehaald. Met elastiek kan je iets meer druk geven, ik vind het veel prettiger. En ze haken net zo goed hoor......
                      lets make things better

                      Reageer

                      • minimus
                        Specimen Hunter
                        • 19-03-2003
                        • 1203
                        • Tilburg

                        #12
                        Ieder zijn smaak, maar die elastieke dingen zijn aan mij niet besteed. Hangt ook van het te bevissen water af, maar gaat men voor brasem dan liever niet. Bovendien zijn vismeel en elastiek bepaald niet elkaars vrienden en dat merk je al vrij snel, want het vismeel vreet in op het elastiek...
                        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door R Rebel
                          Minimus bedankt voor je uitvoerige beschrijving.

                          Zoals ik al eerder aangaf gebruikte ik een haak maatje 14 ,type C1 (na mijn zin iets te klein maar misschien kan je daar iets meer over vertellen).
                          Met het bij voeren zoals je beschreef ben ik het wel met je eens, ik heb van het karper vissen een spod en deze wil ik gaan gebruiken voor het bij voeren.
                          Kan je een banjo feeder ook gebruiken als je 50 - 60 meter moet werpen? om vervolgens 4 meter te moeten afzinken hoe zijn jouw ervaringen hier in?
                          Aangezien ik hier pas mee begin heb ik alleen inline feeders (Preston) gekocht deze zijn helaas niet snel te wisselen miischien dat ik eens moet kijken naar andere die wel snel te wisselen zijn.
                          .
                          Na jouw zin iets te klein, maar daar hebben vissen doorgaans maling aan, het moet immers naar hun zin zijn. De misvatting van de vaste stok vissers dat groot haakaas en dito haak grotere vis oplevert doet ook opgeld onder de method vissers kennelijk. Niets is minder waar en ja er zijn dagen dat het allemaal geen reet uitmaakt, maar er zijn dagen dat het nauw luistert. Ik vis altijd met 2 hengels, want dan kun je er sneller achterkomen welke tactiek het best aanslaat en een van de verschillen die ik ALTIJD toepas is verschillende haakgroottes. Hengel 1 haak 12 en hengel 2 haak14. Ik kan je verzekeren dat de keren dat ik hengel 1 omgezet heb naar haakmaat 14 vele malen groter is geweest dan andersom. In het vroege voorjaar vis ik zelfs met een 16 of 18. Toegegeven, deze maand maakt het allemaal niet zoveel uit, de brasem is ongelooflijk los en haak 12/ haak 14, ik merk nu geen verschil. Maar, zoals je zelf al aangeeft, is het wel wenselijk verschillende haakmaten bij te hebben. Een banjo kun je net zover werpen als een inline want de gewichten zijn gelijk. Er zijn zelfs al banjo's van 80 gram, maar of je die nodig hebt ? Ik weet in ieder geval zeker dat de aaspresentatie van inline feeder wezenlijk verschilt van de banjo en dat valt te staven door het feit dat ik vele malen geen beet meer kreeg aan de inline feeder en na wisselen naar banjo weer enorm begon te vangen. Het zit niet alleen in haakgrootte/aas/voer het is veelal een combinatie van factoren. Het nadeel is idd dat je inline feeders niet snel kunt wisselen, maar ik spendeer die tijd er graag aan, in de wetenschap dat het vis oplevert. Mijn method hengels liggen nooit langer dan 5 minuten onaangeroerd in het water, want dan worden ze opnieuw voorzien van grondvoer. En als ik na een uur geen vis vang, gaan er meer drastische maatregelen genomen worden, die varieren van inline naar banjo hair rig naar baitband verandering van haakaas enzovoort. Vissen, of het nu vaste stok of method is, is je aanpassen aan de omstandigheden en aan de vis, de vis zal zich niet aanpassen aan jou meen ik stellig. Ik weet me nog een sessie te herinneren waarin het vrij hard waaide en ik met 30 gr inline alleen maar lichte tikken op de top waarnam. Na het aanbrengen van een 45 grams banjo, werd het een waar feest. Je moet dus redenen zoeken waarom de vis op dat moment het aas wel beroert maar niet doorpakt. Door de harde wind was m.i de aaspresentatie niet stil genoeg met 30 gr en met 45 gr wel. Het zijn dingen die je voorgoed op de harde schijf opslaat en dit en de talloze andere ervaringen maken het method feederen niet alleen leuk, het maakt dat je door de jaren heen de discipline beter beheerst.
                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • R Rebel
                            Newbie
                            • 28-05-2013
                            • 11
                            • Roosendaal

                            #14
                            Wederom weer een duidelijk verhaal.
                            Haak grote maakt niet echt het verschil wanneer ze los zijn.
                            Echter zit het me nog steeds niet lekker dat ik vier lossers had die er echt aan hingen
                            Toch maar eens experimenteren met een ander type haak als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen...

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Hallo

                              de haak punt tenopzichten van de steel 20 gr verbuigen

                              doe de proef leg een platte haak in een boek en je trekt hem er zo uit

                              doe het zelfde met een ver bogen punt en hij haakt onmiddelijk
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎