afknappen korf bij inworp

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tony123
    De eenzame visser
    • 20-12-2004
    • 38

    afknappen korf bij inworp

    hallo beste vissers

    Ik heb 16 honderste Maxima camelion gezet op mijn spoel de trekkracht van deze lijn bedraagt 2 kg. Ik vis er integraal mee. Nu vis ik met korven met een netto gewicht van 20 gr tot max 30 gram op een MF. Tot mijn grote ergernis brak de lijn bij het ingooien van een halve korf met een netto gewicht van 30 gram effe balen . Nu ik begrijp da niet goed de lijn zit er maar nog een halve maand op. Na controle bleek dat ik manueel 1 meter lijn kon breken met mijn handen, tot de lijn weer stevig aanvoelde.

    VOlgens mij kunnen er drie redenen zijn. *Aan de hevigheid waarmee ik inwerp ligt het niet mijn techniek is oke#.

    1. De verkochte draad lag te lang in de winkel dus een miskoop
    2. De draad beschikt over te weinig trekkracht 2 kg
    3.De gelei ogen zijn beschadigd van binnen waardoor de lijn erover schuurt en zwakker wordt

    Kunnen jullie me zeggen wat volgens jullie de reden is, en hoe kan ik controleren of mijn ogen geschonden zijn vanbinnen , ik heb zo n vermoeden dat de oogjes van mijn quivertoppen ingeschuurd zijn , maar is moeilijk te zeggen.

    met vriendelijke groeten

  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    Het moet bijna aan de ogen liggen,want de nylon is zéér goed van kwaliteit en behoort bij de besten om te vissen met match of feeder!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • Kosmozz
      Match en Feeder
      • 25-07-2005
      • 1959
      • Hannut

      #3
      Ik vind het niet raar dat je lijn breekt. 16/100 is wel erg dun. Chameleon is ook niet sterk. Ik zou een lijn nemen met 4-5 kg trekkracht. Vergeet niet dat je er nog 25 gram bij op moet tellen voor het voer.

      Onderwater kan hij ook makkelijk doorbreken bij kleine beschadiging. Bij sommige montages is dat ook niet diervriendelijk.
      Carpe Diem

      Reageer

      • Breambuster
        Met enige kennis...
        • 12-08-2005
        • 342

        #4
        Hallo,

        Om te controleren of je geleideogen nog goed zijn moet je even aan moeder de vrouw of aan je vriendin een oude panty vragen. Die trek je of een klein gedeelte van de panty door de geleide ogen, als er iets blijft haken, dan is het iets met je geleide ogen. De Maxima lijn is een goede kwaliteitslijn en is volgens mij verpakt in een doos. Het kan zijn dat je de feederhengel niet afbouwt en dat de lijn onder invloed van licht zwakker wordt. Maar dat kan ik hier vandaan niet beoordelen. 16/100 vind ik voor een feederlijn wel wat dun, ik gebruik ook meestal een voorslag van 23/100. De lengte van de voorslag is 2x de feederhengel, tevens kan je met powergum een shok absorber fabriceren. Met dit alles is het bijna onmogelijk om je korven er af te gooien.

        M.v.g.
        Breambuster.

        Reageer

        • Serrano
          GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
          • 05-07-2004
          • 294
          • GELDROP

          #5
          Ongetwijfels is het de lijn. Laatst sprak ik met een lijnleverancier uit Engeland en die bevestigde dat lijn als tranparant uit de machine komt.
          Ieder bewerking(dying) verzwakt de lijn. Iedere kleur kent zijn verzwakking.
          Reden ook dat met name Maxima altijd dikker is dan op de klos staat. Je bent zo gezegd de klos.
          Je koopt bijv. .20 en je krijgt .22 of zelfs meer.
          Maxima is een tijdje weggeweest van de markt in de Benelux of op zijn minst slecht leverbaar geweest. Vraag aan je leverancier hoe oud de lijn kan zijn. Verzwakkingen kunnen optreden door licht/temperatuurswisselingen aantasting door vloeistof en overig onoordeelkundig gebruik.
          Maxima zou al lang op zijn retour moeten zijn gezien zijn prestaties, we praten er teveel over om het nog steeds een goede lijn te vinden.
          Vaak wordt voor Maxima gekozen met de kennis van 10 jaar terug, men weet geen goede lijn te bedenken of de winkelier heeft zijn kennis en voorraad niet aangepast aan deze tijd.

          Reageer

          • Tony123
            De eenzame visser
            • 20-12-2004
            • 38

            #6
            beste

            De meningen lopen hier nogal uiteen .... Maxima wordt door Mc. Queen de hemel ingeprezen Serrano boort hem de grond in....

            Wat de lijndikte betreft euh hoe dikker ik de lijn neem hoe hoger de trekkracht mare doe da nie graag , een dikkere lijn betekent minder soepel smijten plus meer stroomdruk op de lijn en hogere rek. Daarom vis ik met 16 honderste en liefst niet meer. Dus als de breuk aan de geringe trekkracht ligt van de lijn dan zal ik overschakelen op een lijn van 16 honderste met een hogere trekkracht dan de Maxima lijn. Maar ik had ook aan het volgende gedacht en jullie zeggen maar wat jullie erover denken. Een gevlochten voorslag van minimum 5 meter fireline of zo 10 of 12 honderste gebonden aan de hoofdlijn van 16 honderste nylon , enig probleem denk ik is dat mijn ogen zullen ingeschuurd worden tijdens het werpen ..... of vergis ik mij

            Reageer

            • Rinko
              *************
              • 14-08-2005
              • 1117
              • ********

              #7
              Ik denk persoonlijk dat het probleem alleen maar groter wordt.
              Geflochten lijn heeft veel minder rek dan nylon en om dit te gebruiken als voorslag absorbeerd hij de klap helemaal niet meer en zul je juist sneller je korf eraf gooien.

              Reageer

              • rickie
                hoe kouder hoe beter
                • 18-11-2005
                • 2377
                • Oldebroek

                #8
                2 kilo trekkracht is te weinig voor feedervissen.

                Reageer

                • Theo de Kreij
                  VOERBOER
                  • 03-06-2003
                  • 2345
                  • Zoetermeer

                  #9
                  16/00 gebruik ik op de match en daar gaan slechts dobbers aan. Op een feeder is het m.i. te licht. De kracht die je ontwikkeld om de korf weg te zetten is enorm. Per slot ga je in een worp bij 0 km naar ??? km in een split second. Bij de aanzet van de worp kromt de hengel zich en rekt het nylon door het gewicht van de korf tot zijn uiterste grens waarna hij gelanceerd wordt. Op een lichte winkle picker zou het nog gaan.
                  Mvrgr,

                  Theo de Kreij.

                  ********************************
                  Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                  ********************************

                  www.peche-tackle-europe.com

                  Reageer

                  • Jim
                    Frequent aanwezig
                    • 25-09-2003
                    • 132
                    • kessel

                    #10
                    Tony probeer eens met voorslag.ik vis altijd met 0,17 mm maxima met voorslag van fireline nooit erfens last van hier

                    gr Jim

                    Reageer

                    • rickie
                      hoe kouder hoe beter
                      • 18-11-2005
                      • 2377
                      • Oldebroek

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jim

                      Tony probeer eens met voorslag.ik vis altijd met 0,17 mm maxima met voorslag van fireline nooit erfens last van hier

                      gr Jim
                      ik vind dat wel erg dun hoor (@)

                      als ik een voorslag gebruik is deze minstens 22/00

                      Reageer

                      • SvVoorden
                        Sportvisser
                        • 26-07-2002
                        • 747
                        • Woerden

                        #12
                        Ik vis zelf altijd met een voorslag van 25/00. Hetzelfde probleem heb ik gezien bij 22/00 en dan korven van 70 tot 100 gram. Dat gaat goed tot een meter of 30 maar zodra je verder wilde kon je iedere 5 worpen opnieuw alles eraan knopen.
                        De kracht die op de lijn kom met het inwerpen is enorm, zeker als je ver gooit. Een veelvoud van het korfgewicht.
                        Gebruik maar een dikkere voorslag en het probleem is over. Het is natuurlijk wel belangrijke dat je een goede kwaliteit lijn neemt ander is die na een paar maanden rot.

                        GRoeten Sjaak
                        Sjaak van Voorden

                        Reageer

                        • Tony123
                          De eenzame visser
                          • 20-12-2004
                          • 38

                          #13
                          beste vissers

                          Welkemerken vannylon raden jullie aan om volleedig met nylon te vissen tot max afstanden van 30 meter via medium feeder en korven nettogewicht max 30 gr.

                          Beste Jim heb je reactie gelezen vis jij met fireline als voorslag en dan met 17 honderste nylon op de spoel ?
                          Hoe bevalt je de lijn maxima en hoe lang maak je de voorslag?.

                          zou het eventueel mogelijk zijn om een voorslag te maken van laten we zeggen 6 meter nylon dikte 22 verbonden met een hoofdlijn van 17 honderste maxima? of wordt de verbindingsknoop dan te groot waardoor de knoop blijft haperen bij het inwerpen?

                          Reageer

                          • Jim
                            Frequent aanwezig
                            • 25-09-2003
                            • 132
                            • kessel

                            #14
                            Hallo Tony
                            ja met 0,17 op de spoel en een voorslag van 4 meter fireline(pas wel op met de vis landen je hebt weinig rek de laatste meters ) je kunt ook een nylon voorslag nemen van 0,28(2 maal de hengelengte) met een albrichtknoop.
                            deze heb ik ook via dit forum gevonden en is werkelijk perfect.
                            dus op spoel maxima 0,17 voorslag fireline 0,12

                            Jim

                            Reageer

                            • Rinko
                              *************
                              • 14-08-2005
                              • 1117
                              • ********

                              #15
                              Ik snap niet waarom er als voorslag gevlochten lijn gebruikt word en je toch 0,17 nylon als hoofdlijn wilt gebruiken.
                              Dyneema vangt de klap toch helemaal niet op? dan knapt hij toch op de knoop nylon/dyneema of misschien zelfs op de lijnclip?
                              Waarom dan geen stukje powergum gebruiken, in plaatst van gevlochten lijn?

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎