Wat doe ik verkeerd?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohnT
    Newbie
    • 25-09-2013
    • 8
    • Emmen

    Wat doe ik verkeerd?

    Geachte forumleden, sinds enige tijd ben ik met de methodfeeder aan het vissen maar heb daar een probleem mee denk ik.

    Het vissen gaat prima en bevalt mij goed maar de vangsten vallen mij tegen. Ik heb wel veel beet maar de vangsten zijn in verhouding nihil te noemen.

    Ik ga er van uit dat ik iets niet goed doe en plaats hierbij mijn montage ter beoordeling.

    CAM00184.jpg

    De aanbeten zijn fel en kort, het zelfhaken werkt op de een of andere manier niet. Of wordt ik geplaagd door vorentjes?

    JohnT
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #2
    JohnT,

    is die onderlijn zelf gemaakt ?
    Zo ja welke haak gebruik je. Die pellet zit volgens mij niet goed ten opzichte van de haak.
    Misschien dat de onderlijn ook nog wel iets korter kan.
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      John,
      De method is een zelfhaaksysteem. Het lijkt mij dat jouw hoofdlijn vrij door je korf kan bewegen. Voor het bevestigen van je hoofdlijn heb je rubber stoppers, die vast in de onderkant van je korf te schuiven zijn. (De engelse naam ben ik kwijt) Hieraan bevestig je ook de onderlijn. Als de vis nu bijt dan haakt hij zich zelf op het gewicht van de korf omdat de lijn niet schuifbaar is. Ik zou ook je onderlijn inkorten naar 8 cm. Ook zou ik vissen met een hair. Ik ben niet zo gecharmeerd van die plastic bandjes die je aan je haak steekt, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • fisscherman
        Met enige kennis...
        • 23-03-2013
        • 381
        • apeldoorn

        #4
        het lijkt dat het haakje iets verdraaid ligt,dit is toch wel een zelfhaaksysteem aan de method te zien,die anker je boven en onder.het onderlijntje zowiezo terugbrengen naar maximaal 10cm.al lijkt me het haakje ook erg klein.
        suc7

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #5
          John,
          Ik heb ze even voor je gezocht. Ze heten Preston Method feeder quick change bead. € 2,95 een zakje. De ene zijde past precies vast onderin je methodkorf, aan de andere zijde pik je je onderlijn. Ze passen overigen niet in de banjokorf, maar daar heb je weer een andere oplossing voor. Zoals je nu zit te vissen vis je op de normale feedermanier met als beetregistratie je top. Je hebt alleen je gaaskorf vervangen door een methodkorf.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • JohnT
            Newbie
            • 25-09-2013
            • 8
            • Emmen

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
            John,
            Ik heb ze even voor je gezocht. Ze heten Preston Method feeder quick change bead. € 2,95 een zakje. De ene zijde past precies vast onderin je methodkorf, aan de andere zijde pik je je onderlijn. Ze passen overigen niet in de banjokorf, maar daar heb je weer een andere oplossing voor. Zoals je nu zit te vissen vis je op de normale feedermanier met als beetregistratie je top. Je hebt alleen je gaaskorf vervangen door een methodkorf.
            Zo'n quick change bead zit er aan het bolletje onder de korf, maar zoals je schrijf is het wel de opstelling van een feederkorf. Dacht het zo ook gezien te hebben in mijn voorbeelden op Youtube en diverse afbeeldingen op het www. Dus voor de korf moet ook een stopper en dan zie je pas als je beet hebt als de vis met het hele spul op schouw gaat?

            Oké dingen worden duidelijker, omdat ik dit probleem van het niet vangen heb heb ik ook de method met elastiek geprobeerd vanmiddag. Gaf minder registratie logisch want de boel licht vast is mijn redenatie. Maar de aanbeten die er wel waren waren een stuk serieuzer, zowaar bijna een mooie vis gevangen maar helaas schoot deze los aan de kant.

            Denk dat ik dan toch de vorentjes de schuld geef. Die aanbeten zag ik steeds maar met de method en elastiek niet meer.

            Onderlijntje zal ik ook is wat korter maken zit ik nog wel met de plaats van het aas. De ''en zeg stijf onder de haak een ander weer er net onder. Wat is wijsheid? Vind trouwens het aas en elastiekje wel makkelijk. Vissen hebben er ook geen hinder van anders zouden ze niet bijten toch?

            Bedankt voor de vele reacties.

            JohnT

            Reageer

            • erwin-van-schilt
              Met enige kennis...
              • 19-02-2006
              • 296
              • Halsteren

              #7
              voor het vissen met de method kan je ofwel schuivend (free-running) of met elastiek in de method vissen. De onderlijn hiervoor is normaal tussen de 8 en 15 cm, 10 cm is de "standaard (4 inch). Zorg dat je baitband of stopper aan de "achterkant" van je haak ligt in het verlengde van je haaksteel. Normaal maak ik afstand tussen de baitband en haak max 5 mm, dit zorgt voor een beter inhaking. Op kleine beetjes op trillingen op de top moet je niet reageren, een goeie beet trekt de hengel gewoon van je steun af, ook bij free-running. http://www.youtube.com/watch?v=bvcqAFHMjpA hier wordt ook een heleboel uitgelegd. Succes , Erwin
              http://erwin.vist.nl

              Reageer

              • atkk
                Newbie
                • 21-07-2012
                • 42
                • Hellevoetsluis

                #8
                Zo als ik het zie (aannemend dat je de onderlijnen zelf maakt) komt je lijntje aan de verkeerde kant van het oogje uit

                Reageer

                • PeBo
                  Hengelaar
                  • 29-09-2007
                  • 2636
                  • Oosterhout

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door JohnT
                  Zo'n quick change bead zit er aan het bolletje onder de korf,


                  JohnT
                  John,
                  Dat zwarte bolletje heet inderdaad ook quick change bead. Het zijn echter niet die ik bedoel. Waar ik het over heb zijn groen en langwerpig. Aan de ene kant gaat de onderlijn op dezelfde manier als bij die zwarte bolletjes, maar de andere zijde steekt precies klem in de holte van je methodkorf. Aan dit einde zit ook je hoofdlijn bevestigd. Omdat deze bead vast in de korf zit schrikt de vis omdat hij zichzelf haakt en daardoor een schrikreactie geeft. De aanbeten zijn dan ook zo hard dat je beter niet bij je hengel weg kan gaan omdat hij anders nog wel eens in het water wil verdwijnen.

                  Prestoninnovations, Avid Carp, Sonubaits, Korum en C-Drome. Kopen doe je het goedkoopst bij Prestonfishing.nl


                  Ze vermelden dat ze ook voor de banjo geschikt zijn maar daar passen ze niet in. Ze vallen er zo uit omdat het pinnetje te smal is. Je kan dan beter een flexi ring swivel maat 10 van Korda gebruiken want die klemt precies in de banjo.
                  Aangepast door PeBo; 07-10-2013, 21:42.
                  ]Member of the Easterwood dreamteam.
                  Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                  Groeten,
                  PeBo.

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door atkk
                    Zo als ik het zie (aannemend dat je de onderlijnen zelf maakt) komt je lijntje aan de verkeerde kant van het oogje uit
                    Volgens mij heb jij daar helemaal gelijk in.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • JohnT
                      Newbie
                      • 25-09-2013
                      • 8
                      • Emmen

                      #11
                      Lijn moet dus aan de haakbocht eruit komen? De knoop die ik gebruik stond op het zakje

                      JohnT

                      Reageer

                      • JohnT
                        Newbie
                        • 25-09-2013
                        • 8
                        • Emmen

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door atkk
                        Zo als ik het zie (aannemend dat je de onderlijnen zelf maakt) komt je lijntje aan de verkeerde kant van het oogje uit
                        Oké, heb het setje zo gekocht ben er van uit gegaan dat het dan ook goed is.

                        JohnT

                        Reageer

                        • JohnT
                          Newbie
                          • 25-09-2013
                          • 8
                          • Emmen

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door JohnT
                          Oké, heb het setje zo gekocht ben er van uit gegaan dat het dan ook goed is.

                          JohnT
                          Dit bericht a.u.b. negeren ik heb het verkeerde antwoord bij het verkeerde bericht.

                          JohnT

                          Reageer

                          • Harpie
                            Specimen Hunter
                            • 13-02-2003
                            • 1009
                            • Emmen

                            #14
                            Hier kan je de juiste manier zien omde onderlijn met de haak te verbinden.
                            http://www.hsvhetmeuntje.nl/page18423451.aspx
                            Gr,
                            Harpie
                            https://www.prestonfishing.nl/

                            Reageer

                            • JohnT
                              Newbie
                              • 25-09-2013
                              • 8
                              • Emmen

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
                              Hier kan je de juiste manier zien omde onderlijn met de haak te verbinden.
                              http://www.hsvhetmeuntje.nl/page18423451.aspx
                              Gr,
                              Harpie
                              Die had ik al gezien, maar nooit meer aan gedacht ik heb het voorbeeld op het zakje van de haakjes gebruikt.

                              JohnT

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎