overleeft een vis een haak?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

    overleeft een vis een haak?

    Beste,

    Ben nieuw op de site en wellicht zijn mijn vragen al ergens genoemd in een of andere topic maar ik kan ze niet vinden.
    ik heb gisteren een voorn gevangen maar ik heb waarschijnlijk zitten slapen want het haakje was helemaal naar achter geslikt en verdwenen. Ik heb er toen voor gekozen niet met een haaksteker de angel te zoeken maar om de draad door te knippen. maakt de vis kans dat ie t overleeft?

    Vraag 2
    Ik begin behoorlijk verslaaft te raken aan het feedervissen, maar ben ook nog een beginner. Kan iemand mij vertellen hoe ik nu het beste kan peilen ( ik heb gehoord dat brasem op ondiepere stukken zit nu) en waar ik dan het beste op moet letten?

    vraag 3
    weet iemand nog andere websites waar veel info staat over feederen?

    dat was het voor dit moment.
    ik hoop dat iemand wil reageren. alvast bedankt.

    Overigens een boeiende site.

    ironny

    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender
  • Sido
    Sportvisser
    • 06-09-2005
    • 801
    • dorpje aan franekervaart

    #2
    vraag 1: Hangt van de haak af, de meeste haken roesten binnen een dag weg waardoor de vis kans heeft te overleven, hangt wel van de wonden af natuurlijk.
    vraag 2: weet niet
    vraag 3: moet je even op google zoeken
    geen dank
    Sido
    ____
    HSV: De Deinende Dobber

    Reageer

    • karperkoning
      Karpervisser!
      • 13-12-2005
      • 878
      • AELSE

      #3
      welkom ironny

      de vraag met de haak heeft sid al beantwoord,en inderdaad roest de haak vrij snel weg..
      als ik ga feederen gooi ik altijd een paar keer uit met een lege korf en voel of ik onregelmatigheden vind..
      daar kun je brasem verwachten bij de richels enzo..tenminste dat is hoe ik erover denkt en ik van vis dus:P
      let wel op dat je altijd op dezelfde plaats vist..net op zoon greppel kan meer vis betekenen dan er net naast...
      en feedervissen...
      google

      Ralph
      http://www.carpteamelsloo.tk

      http://www.hsv-juliana.tk

      Helemaal Karpervisser !!!
      Karp Fishing 4 live!

      De groeten
      Ralph

      Reageer

      • Breambuster
        Met enige kennis...
        • 12-08-2005
        • 342

        #4
        Hallo,

        Voor wat betreft die voorn, ik weet niet of dat goed komt, hangt af van de verwonding.
        Met het feedervissen kan je ook tellen tot wanneer de korf de grond raakt.
        Het aantal tellen geeft ongeveer aan waar de diepere gedeelten zijn in een water.
        Als je het professioneler wilt gaan aanpakken is een visvinder misschien een optie.
        Feedersites kan je wel vinden, via sportvissen.boogolinks.nl. Het beste is nog altijd zelf de feeder uitgooien en goed kijken naar de jongens die het beter kunnen.
        Goed vissen leer je niet alleen uit een boekje of website, je zult het ook nog zelf moeten doen...

        M.v.g.
        Breambuster.

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Het maagzuur van een vis is dermate sterk dat een haakje binnen een dag oplost. Zit het niet zo diep (achter in de keel) wordt het afgestoten en uitgespuugd. Daarom is het gewoon het beste om de vis met haak en al terug te zetten. Als je gaat lopen trekken en peuteren maak je de boel alleen maar kapot en daar kan ie niet best tegen.

          Het meten van de diepte is niet zo moeilijk. Zodra je korf na het inwerpen het water raakt houd je je hengeltop schuin omhoog. Omdat je korf naar beneden zakt komt er druk op je top te staan. Deze zal iets krom gaan staan. Zodra de korf de bodem raakt is die spanning weg en zal je lijn slap gaan staan en je top weer recht trekken. Door nu te tellen kun je bij benadering de diepte meten. Het is afhankelijk van het gewicht van je korf maar zeg dat het gemiddeld 1 meter per seconde is. Ik tel dan altijd: een-en-twintig, twee-en-twintig, drie-en-twintig, enz... op zich is het niet zo belangrijk of het nu 4 meter diep is of 5 meter. Belangrijker is te weten te komen waar de ondiepten en de diepten zitten. Het moeilijkste is dan dus bij het uitpeilen ook om je korf op precies diè plek te werpen waar jij hem wilt hebben. Een metertje naar rechts, een metertje naar links, een metertje dichterbij, een metertje verderweg.... Pas als je de visplek zo verkend hebt (en daar moet je rustig de tijd voor nemen) kun je je excacte plek/afstand bepalen en de lijn op de lijnclip doen.

          Feedersites zijn er inderdaad een heleboel, maar het is zoals Breambuster zegt: Je zult het ook nog zelf moeten doen...


          [Gewijzigd door Eduard op 04-16-06 at 08:25 PM]
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • ironny
            Moderator
            • 04-04-2006
            • 1377
            • Hamont

            #6
            OK dank je wel voor de reacties.
            dat gaat wel goed komen. (hoop ik..)

            Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

            Reageer

            • Feederen
              Newbie
              • 10-02-2021
              • 2
              • Nijmegen

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ironny
              Beste,

              Ben nieuw op de site en wellicht zijn mijn vragen al ergens genoemd in een of andere topic maar ik kan ze niet vinden.
              ik heb gisteren een voorn gevangen maar ik heb waarschijnlijk zitten slapen want het haakje was helemaal naar achter geslikt en verdwenen. Ik heb er toen voor gekozen niet met een haaksteker de angel te zoeken maar om de draad door te knippen. maakt de vis kans dat ie t overleeft?

              Vraag 2
              Ik begin behoorlijk verslaaft te raken aan het feedervissen, maar ben ook nog een beginner. Kan iemand mij vertellen hoe ik nu het beste kan peilen ( ik heb gehoord dat brasem op ondiepere stukken zit nu) en waar ik dan het beste op moet letten?

              vraag 3
              weet iemand nog andere websites waar veel info staat over feederen?

              dat was het voor dit moment.
              ik hoop dat iemand wil reageren. alvast bedankt.

              Overigens een boeiende site.

              ironny
              Al een ouder topic.
              Maar ben nieuw hier, dus volop snuffelen.

              Vis meestal weer haak loos.
              Minder kans dat haak blijft zitten.

              Peilen doe ik meestal met een lege korf, tel dan totdat de lijn weer slap hangt.
              Kan dan een inschatting maken, of er diepere of ondiepere plekken zijn.

              Een pagina waar wel wat info over feederen te vinden is:


              Hoop veel plezier en info op dit forum te vinden.
              En in de zomer weer met de nieuwe info veel vis te mogen vangen.
              Mijn hobby website.

              Reageer

              • bahady30
                Komt net kijken
                • 22-11-2020
                • 60
                • Maastricht

                #8
                Het gebeurd ons allemaal wel eens....eens vis vangen die te diep geslikt heeft om welke reden dan ook. In de meeste gevallen biedt de hakensteker uitkomst. Ik gebruik die smalle ijzeren hakenstekers omdat die dunner zijn dan die van plastic en ik er meer controle over heb en ook nog wat kan zien als ik hem gebruik. Zit de haak echter te diep dan knip ik hem ook zo kort mogelijk af. Volgens mij zijn er inderdaad ooit testen gedaan of en hoe snel een haak zou oplossen. Volgens mij was dat 1 of 2 dagen kan ik mee herinneren.

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2325
                  • Ter Apel

                  #9
                  Ik gebruik altijd die plastic hakenstekers. Ik heb al jaren een mooie dunne rode van Stonfo.
                  Daar deze wel minder wordt, heb ik ook twee verschillende diktes hakenstekers aangeschaft van Drennan, maar als ik ga vissen
                  pak ik toch altijd weer de Stonfo.

                  Als een haak te diep zit en ik krijg hem er niet uit, dan knip ik ook de lijn zo kort mogelijk af en zet de vis weer terug.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎