Welke methodfeeder en waarom deze keuze?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
    Ik dacht dat mijn openingspost wel duidelijk was.....als hengel gebruik ik nog steeds een
    Beastmaster BX 360 medium feeder.
    Ik ben er van overtuigd dat het niet aan jouw openingspost ligt.
    In mijn geval zegt het meer iets over hoe goed ik verder lees dan alleen eerst naar de poll te kijken...
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2326
      • Ter Apel

      #17
      De Guru methodfeeders zijn er in small (24 + 36 gram) en large (28 + 45 gram). De large feeders zijn natuurlijk bedoeld voor de grotere afstanden.
      De maximale afstand waar op ik vis bedraagt maximaal zo'n 20 meter. Dan heb ik aan de small feeders toch voldoende of heeft het zin om ook een paar
      large feeders aan te schaffen?
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • odul
        pennenbouwer
        • 11-05-2005
        • 196
        • Zedelgem

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
        Duidelijk verhaal.


        Ik heb naar de Kobra methodfeeders met elastiek gekeken, maar vindt ze aardig prijzig en daarnaast
        ook niet visvriendelijk.
        Bij ons is de prijs te vergelijken hoor, en visvriendelijk.... ik heb nog nooit meegemaakt dat de vis er van door is met korf en al, de elastiek vangt veel schokken op en ik vis altijd weerhaakloos, in het schepnet ligt de vis 7 op de 10 keer al los zonder haak! Er bestaan ook Kobra's inline.
        Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

        Reageer

        • Foxdonut
          I have a bream!
          • 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door odul
          Bij ons is de prijs te vergelijken hoor, en visvriendelijk.... ik heb nog nooit meegemaakt dat de vis er van door is met korf en al, de elastiek vangt veel schokken op en ik vis altijd weerhaakloos, in het schepnet ligt de vis 7 op de 10 keer al los zonder haak! Er bestaan ook Kobra's inline.
          Je kan ook nog gaan voor een volledig elastiekloze variant gaan een inliner. De vis prikt zich toch wanneer deze zijn kop heft in combinatie met de korte onderlijntjes. Met een inline kun je ook nog werken met een quick change bead en sneller wisselen van onderlijn
          Groet,

          Foxdonut


          www.wedstrijdvisser.com

          Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2326
            • Ter Apel

            #20
            De Kobra's hebben een adviesprijs van 4,50 euro per stuk en dat vindt ik aardig prijzig. De Guru's zijn
            voor 2,75 - 3,00 euro per stuk verkrijgbaar en ook nog bij de lokale hengelsportzaak.

            Ik heb overigens nog nooit lijnbreuk gehad, maar in een ander topic haalde iemand de term visveiligheid
            aan en aangezien ik op dit moment voor de aanschaf van nieuwe methodfeeders sta wil ik wel in een
            keer een goede keus maken.

            Op deze wordt het probleem wat ik
            ondervond met de x-safe feeders, nl. het verliezen ook aangehaald. Ik begin nu te twijfelen of de x-safefeeders dan nog wel zo goed zijn?

            Inline modellen is ook een optie, maar deze kan ik niet makkelijk wisselen voor een spod of voerkorf. Ook kan ik dan niet alvast een extra methodfeeder op voorhand klaar leggen. Ik zou dan een karperhengel mee moeten nemen voor het spodden. Of ik moet van Guru afzien en de Drennan's nemen daar deze een connector hebben waarbij je zowel de inline methodeeder als onderlijn kunt wisselen.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2326
              • Ter Apel

              #21
              Ik dacht dat de inline methodfeeders niet gemakkelijk te wisselen zijn, maar dat blijkt niet zo te zijn. Een maatje 11 wartel is namelijk d.m.v. een lus in lus verbinding aan de hoofdlijn te bevestigen.
              Weliswaar heb ik dan niet het voordeel om een extra methodfeeder alvast klaar te leggen, om zo na een vangst snel weer te kunnen inwerpen, maar ik kan wel gemakkelijk wisselen tussen spod en methodfeeder.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • Bart-Online
                Newbie
                • 06-05-2013
                • 4
                • Twente

                #22
                Na verschillende methods te hebben geprobeerd, zit ik op het moment toch op de inline variant. De combinatie met rek van de nylon hoofdlijn, een fijne tip op de feeder en geen elastiek (zoals de traditionele, voor zover je deze term hier mag gebruiken) zorgt voor de minste weerstand bij het aasen van de vis. Met name bij mindere dagen of voorzichtige vis is dit verschil goed te merken. Het levert je net die paar extra vissen op voor mijn gevoel.

                Het zelfhaak principe bij bv. het vissen op de hair blijft, daar de korte lengte van de onderlijn en het gewicht van de method hier een grote rol in spelen.

                Voor bovenstaande probleem, het "wisselen van methods", zijn inderdaad de Drennan method feeder connectors (quick change) de ideale oplossing. Een lusje aan de hoofdlijn is hiermee voldoende! In de praktijk werkt het wisselen erg goed en sneller dan lus in lus.

                (let wel: je kunt dit dus gebruiken met alle merken en soorten methodkorven)

                Reageer

                • minimus
                  Specimen Hunter
                  • 19-03-2003
                  • 1203
                  • Tilburg

                  #23
                  Zowel inline als banjo van Preston. Alles zonder elastiek, want elastiek en vismeel zijn geen vrienden (...)
                  As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2326
                    • Ter Apel

                    #24
                    Ik heb vanmiddag de Guru inline methodfeeders getest. D.m.v. een 8knoop een lusje in de hoofdlijn gemaakt, zodat ik eenvoudig kon wisselen tussen een loodje, spod en methodfeeder.
                    Tijdens het gebruik van de methodfeeder had ik een swivel and snaplink in de lus hangen, zodat ik de onderlijn gemakkelijk kon wisselen.
                    De moulds van Guru zijn prima, voer blijft niet plakken in de mould. Enig nadeel wat ik heb ondervonden is dat een gedeelte van het voer (Envy Green) achter bleef in de methodfeeder. Misschien
                    volgende keer het voer iets minder nat maken.......

                    Helaas geen aanbeet gehad. Wel af en toe activiteit van kleine vis aan de oppervlakte, maar de grote vissen liet zich niet zien.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser
                      • 03-05-2009
                      • 2326
                      • Ter Apel

                      #25
                      Vanmiddag, voor de verandering, weer eens met de methodfeeder gevist. Na het verkassen naar een andere stek
                      aan de vijver ligt de methodfeeder en onderlijn in het gras. Bij het in de hand nemen van de hengel blijft de haak
                      vastzitten in een stukje gras. Omdat het maar een stukje gras is denk ik er verder ook niet bij na en trek ik aan de lijn
                      om de haak los te krijgen en dan gebeurt het. De onderlijn blijft achter in het gras en de lijn met methodfeeder komt naar
                      mij toe. Wat blijkt, de speld is van de speldwartel gebroken , op de plek waar hij in het tonnetje zit. Vreemd...

                      Ik gebruik de swivel and snaplinks van Guru en ik neem dat deze niet alleen voor het bevestigen van een onderlijn bedoeld zijn. Ik hang mijn spod er namelijk ook in
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      • reijntjes
                        Swingt(o)(i)pper
                        • 12-12-2005
                        • 3497
                        • Asten

                        #26
                        Ik heb zondagmorgen voor het eerst met de Guru x-safe method feeders gevist.
                        Moet zeggen dat het goed bevallen is.
                        20 brasems, 2 zeelten en 1 karper in 4,5 uur ( 35-40 kilo).
                        Groeten

                        Frank

                        2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                        2016 walk-over Blauforlaet !
                        2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                        2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                        2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                        Reageer

                        • knuppe
                          Frequent aanwezig
                          • 28-07-2013
                          • 122
                          • zuidlaren

                          #27
                          Ik gebruik de methodfeeder van Preston, met elastiek, large (rood) hoofdzakelijk de 30 gram uitvoering.
                          Heb ook de 15 en 45 gram die ik wel eens inzet en kleine wateren of wateren met meer stroming.
                          Het is mij als zijnde een goed product verkocht, en heb mezelf er handig mee gemaakt, en is ook vrijwel overal verkrijgbaar.
                          1 elastiek is mij inmiddels gebroken, maar daar heb ik nieuwe in gezet.
                          Een met regelmaat plezier visser.

                          Reageer

                          • Rolla
                            Allroundvisser
                            • 03-05-2009
                            • 2326
                            • Ter Apel

                            #28
                            Dat zijn de nieuwere versies neem ik aan. Bij de oude versie werd het elastiek aangetast door het vismeel voer.

                            Ik heb vorig weekend voor het eerst gevist met een Guru loodclip en heb daar een voerkorf in gehangen. Aan
                            de hoofdlijn een Guru speldwartel geknoopt en als onderlijn een circa 40 cm lange nylon lijn met hair en MWG haakje 14.
                            Als aas 2 maiskorrels en in de korf wat vismeel voer. Moet zeggen dat de top een aantal keren flink krom ging en heb
                            een drietal mooie brasems gevangen. Jammer genoeg begon het te onweren en was ik genoodzaakt om in te pakken.
                            Vaste stok | Match | Feeder

                            Reageer

                            • knuppe
                              Frequent aanwezig
                              • 28-07-2013
                              • 122
                              • zuidlaren

                              #29
                              Ik weet het verschil niet tussen de oude en de nieuwe, ik heb er blauw (vloeistof gevuld) elastiek in zitten. Mocht er 1 stuk gaan, kan ik het terplaatse repareren. Elastiek is dan wit,
                              Maar dat is fabrikant afhankelijk denk ik.
                              Een met regelmaat plezier visser.

                              Reageer

                              • Rolla
                                Allroundvisser
                                • 03-05-2009
                                • 2326
                                • Ter Apel

                                #30
                                Het grootste verschil is dat bij de nieuwe methodfeeders van Preston het elastiek door een buisje loopt. Dat zorgt er voor dat het elastiek minder snel in aanraking komt het het vismeelvoer. Kleur van het elastiek is ook afhankelijk van de dikte.
                                Vaste stok | Match | Feeder

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎