Tuigje maken voor grote(re) vis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #16
    Ik gebruik inderdaad de Aspire silk shock .
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2326
      • Ter Apel

      #17
      Dat verklaart dan ook waarom jij 10/00 en 12/00 gebruikt. Het was mij al eerder opgevallen dat de breeksterkte van Aspire Silk Shock aardig hoog is. IK gebruik de 20/00 voor het maken van de methodfeederonderlijnen. Misschien komende winter toch maar een paar rolletjes aanschaffen voor het maken van nieuwe tuigen.
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2326
        • Ter Apel

        #18
        Zoals bekend heb ik een nieuwe vaste stok, Exage CX 1150, aangeschaft en heb daar ook een 3 delige allround kit bij
        welke ik heb voorzien van Preston hollow elastiek maat 14, gebruik makend van het elastigate systeem.

        Nu zou ik het elastigate systeem graag eens in de praktijk proberen en vroeg mij af of er mensen zijn die op de vaste
        stok met een hair vissen en pellets, mais, bollies e.d. als aas gebruiken.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • bakx
          Marcskes best frend
          • 27-01-2008
          • 710
          • Oosterhout

          #19
          beste Rolla,

          Wat betreft je lijnen: zorg altijd dat je elasiek sterker is dan je lijn anders breekt je elastiek
          en das vaak niet zo prettig aan de waterkant, dus als je met zware lijn gaat vissen vergeet dan niet
          ook een zwaarder elastiek te plaatsen in je hengel.

          Lood: je kunt eens proberen als je eerste loodje op de lijn zit, deze op je vingertop leggen
          met met het sneedtje omhoog.
          zo plaats je het tweede er naarst met het sneedtje omhoog en je zult zien het werkt.
          weet wat je bedoeld heb er zelf ook last van gehad.

          Lijn: ja wat sterkte van lijnen doet verschillen is dat verschillende merken ook verschillende dikte's
          hanteren, Er kan op alle rolletjes 12/100 staan maar bij meting van dikte kan er zo maar een paar /100 verschil in zitten
          dus meten is weten,en dan oordelen.
          Maar het lijkt mij het best dat je de lijn gebruikt,waar je vertrouwen in hebt
          het is net als bij haken maat 16 van het ene merk kan veel groter uitvallen dan van het andere merk.
          maar het is maar net wat vindt jij een fijne haak.

          groeten henk
          Marcskes aller aller best frend.

          Reageer

          • bakx
            Marcskes best frend
            • 27-01-2008
            • 710
            • Oosterhout

            #20
            Alles is mogenlijk,zolang je elastiek maar sterker is dan dan je lijn.
            mits je zo zwaar gaat dat je hengel het niet meer aan kan.

            gr henk
            Marcskes aller aller best frend.

            Reageer

            • knuppe
              Frequent aanwezig
              • 28-07-2013
              • 122
              • zuidlaren

              #21
              Ik zou het niet weten hoe dat moet, de loodjes allemaal met de opening aan dezelfde zijde van de lijn te krijgen.
              Al zou dat lukken, is dat weer anders als de onderlijn een keer op spanning heeft gestaan bij een aanbeet.
              Een met regelmaat plezier visser.

              Reageer

              • knuppe
                Frequent aanwezig
                • 28-07-2013
                • 122
                • zuidlaren

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                Bij mij zitten ze niet altijd kaarsrecht onder elkaar. Ik probeer altijd de inkepingen aan dezelfde kant te krijgen, maar
                ook dat lukt niet altijd. Hoe zet jij die loodjes op de lijn? Ik heb zo'n stotta tangetje....


                Ik zou het echt niet weten, maar is dat nodig dan? om de inkepingen van de loodjes allemaal aan dezelfde kant te hebben.
                Volgens mij heb je dat weer anders na een flinke aanbeet, tenslotte zit er rek in de lijn....
                Een met regelmaat plezier visser.

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2326
                  • Ter Apel

                  #23
                  Als ik een tuigje uitlood dan wil ik de loodjes wel altijd recht op de lijn hebben zitten. Bij het stotz lood zit de inkeping vrijwel in het midden en zitten de loodjes meestal keurig onder elkaar. Goed uitloden van je tuig is essentieel en vooral bij sommige loodhagels heb je nog weleens dat ze niet recht onder elkaar zitten.

                  Er zit rek in de lijn, maar ook in de hengel en bij een flinke aanbeet zal het elastiek in de hengel zijn werk doen. Bij het vissen met een vaste connector of kikkertjes zal je lijn eerder uitrekken lijkt mij.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  • erwin-van-schilt
                    Met enige kennis...
                    • 19-02-2006
                    • 296
                    • Halsteren

                    #24
                    ga eens op een willekeurige commerciale karper vijver kijken. Genoeg mensen die aas op een hair vissen
                    Erwin
                    http://erwin.vist.nl

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser
                      • 03-05-2009
                      • 2326
                      • Ter Apel

                      #25
                      Ik ben bezig met het maken van nieuwe tuigjes en wil er nu ook een aantal maken voor het vissen met een hair en baitband.
                      De bedoeling is om op brasem, zeelt en kleine karper te gaan vissen. Nu heb ik in de topset dura hollo elastiek maat 14 van Preston zitten.

                      Zal ik dan een 18/00 hoofdlijn nemen ic.m. 16/00 onderlijn?

                      Ik had gedacht om de onderlijnen 6" lang te maken en te voorzien van Guru MWG haken in maat 14 en 16.
                      Qua lengte kan ik ze dan ook gebruiken voor het vissen met een leadclip.
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      • davediels
                        Newbie
                        • 08-04-2015
                        • 4
                        • heist-op-den-berg

                        #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                        Als ik met de vaste stok met 22/100 en onderlijn 19/100 bij ons op de vijver ga vissen weet ik zeker dat ik niets vang !

                        des jaar nog gezien bij ons op de club, 2 naast elkaar, 2 totaal verschillende vissers, de ene zijn voerder plek 2m² groot, 16% rechtdoor vaste spriet, de anders 6m² groot, 25% rechtdoor, en op 2.3elastiek, wint met de helft verschil in brasem... elke vijver is verschillend zekers...

                        Reageer

                        • reijntjes
                          Swingt(o)(i)pper
                          • 12-12-2005
                          • 3497
                          • Asten

                          #27
                          Zeker is elke vijver verschillend. BIj ons hebben we het over een vijver van 12 hectare met een natuurlijk bestand van vis. We zetten wel jaarlijks vis uit maar niet de aantallen die je vaak ziet op belgische putjes . Op een putje van een paar are bomvol met brasem zal het inderdaad wat makkelijker zijn om met wat dikkere lijn te vissen en vangen denk ik .
                          Groeten

                          Frank

                          2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                          2016 walk-over Blauforlaet !
                          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                          Reageer

                          • davediels
                            Newbie
                            • 08-04-2015
                            • 4
                            • heist-op-den-berg

                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                            Zeker is elke vijver verschillend. BIj ons hebben we het over een vijver van 12 hectare met een natuurlijk bestand van vis. We zetten wel jaarlijks vis uit maar niet de aantallen die je vaak ziet op belgische putjes . Op een putje van een paar are bomvol met brasem zal het inderdaad wat makkelijker zijn om met wat dikkere lijn te vissen en vangen denk ik .

                            nou, een paar are zou ik hem niet noemen... 100.000 m³ water is al wel wat he... en volgens u onderschrift zou je der geweest zijn?
                            en ja, als je dan wilt winnen bij ons, moet je zorge als der een karper aan komt dat hij der dan ook uitkomt he...
                            dat maakt het zo leuk...
                            mvg

                            Reageer

                            • Bollekneiter
                              Met enige kennis...
                              • 11-02-2010
                              • 479
                              • Amsterdam

                              #29
                              Voerplekken ter grote van 6m²? Kan die vent niet gooien of wat?

                              Reageer

                              • nevada
                                zoetwaterprutser
                                • 02-08-2011
                                • 86
                                • Surhuisterveen

                                #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Bollekneiter
                                Voerplekken ter grote van 6m²? Kan die vent niet gooien of wat?
                                Misschien is het ook wel deze man zijn tactiek. Een ieder denkt op zijn manier het beste de vis te kunnen vangen.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎