molen of reel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Quirinus
    Newbie
    • 03-10-2014
    • 6
    • Nederland

    molen of reel

    Ik zit met een brandende vraag.
    Ik wil mij gaan toeleggen op het snoeken, maar moet nog wel het een of ander daarvoor aanschaffen.
    Mijn vraag is nu welke hengel en wat kan ik beter kopen een molen of een reel.
  • nevada
    zoetwaterprutser
    • 02-08-2011
    • 86
    • Surhuisterveen

    #2
    Is zo een ruim begrip als je zegt ik ga snoekvissen.
    Vertel eens hoe je de snoek gaat belagen. Dit kan op verschillende manieren en daarvoor heb je ook verschillend materiaal nodig. Enkele voorbeelden.
    jerken, statisch met doodaas, trollen, met kunstaas spinnen en ga zo maar door. Elke discipline heeft z'n eigen charmes en om dit tot zijn recht te laten komen heb je ook verschillende materiale nodig. En dan doel ik niet alleen op de keuze tussen een molen of een reel.

    Reageer

    • Quirinus
      Newbie
      • 03-10-2014
      • 6
      • Nederland

      #3
      Ik zal hoofdzakelijk met pluggen spinners en lepels gebruiken

      Reageer

      • Quirinus
        Newbie
        • 03-10-2014
        • 6
        • Nederland

        #4
        Ik zal gaan vissen met pluggen spinner en lepels

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          spinhengel 10 tot 20 gram met molen en 10/00 dyneema.
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • nevada
            zoetwaterprutser
            • 02-08-2011
            • 86
            • Surhuisterveen

            #6
            Ik denk dat jij het meeste hebt aan een molentje. Zoals je schrijft ga je beginnen met snoekvissen en gemakshalve ga ik er ook even van uit dat je dus geen ervaring hebt met werpen en dergelijke wil je niet alles tegelijk nieuw leren kies dan voor een molentje in de 2500 klasse. Het vissen met een reel is zelfs voor een gevorderde molenvisser heel andere koek. Succes met je keuze.

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #7
              Ik zou voor een spinhengel gaan met een lengte van 2.40 mtr en een werpgewicht van 10 - 40 gram of iets die buurt. Een spinhengel met een werpgewicht van 10 - 20 gram is mijn inziens te licht, omdat je dan beperkt bent in je aaskeuze. Qua molen een maatje 2500 voorzien van een 15/00 gevlochten lijn. Het voordeel van een gevlochten lijn t.o.v. nylon is dat je veel directer contact hebt met je kunstaas, doordat er geen rek in zit.

              Als beginnend roofvisser kun je de reel vergeten, omdat je daar een speciale hengel voor nodig bent en je met een reel geen licht kunstaas kunt vissen.

              Als hengel zou je bijv. een Shimano Catana (SCATCX24MH), werpgewicht van 14 - 40 gram kunnen nemen. Als molen zou je een Catana FC model 2500 kunnen nemen. Als lijn 15/00 Power Pro, is een mijn inziens goede en betaalbare lijn, en je bent klaar om te gaan vissen.

              Ervaren vissers landen de snoeken met behulp van de kieuwgreep, maar ik mag graag een landingsnet gebruiken. Ook een goede lange onthaaktang en kniptang ontbreekt niet als ik ga vissen. Soms wil het weleens gebeuren dat er niets anders op zit dan een dreg kapot te knippen als de snoek lastig gehaakt zit. Onthaakmat zorgt er voor dat de snoek niet beschadigd en je hem in alle rust kunt onthaken.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                Aangezien je nog steeds aftastende bent zou ik er niet direct een megainves****** doen.
                Gewoon een simpel spinhengeltje met dito molentje, want ja voor dat soort visserij heb je meer aan een molen dan een reel.
                Daarnaast zou ik toch ook een beetje beginnen met het verzamelen van overige hardware,
                denk aan de eerder genoemde onthakingstangen e.d.
                Een onthakingsmat kan fijn zijn,
                maar een natte oude doek over de kop van het diertje kan ook heel wat leed besparen ( voor beide partijen ).

                Tja de kieuwgreep, valt wat voor te zeggen,
                ik (persoonlijk) hou er niet zo van om een snoek van rond of over de meter alleen maar te laten bungelen aan de kieuwen.
                Ze zijn niet ontwikkeld om een dergelijk gewicht te dragen en hou ik het liever bij een landingsnet.
                Het allerliefst onthaak ik ze gewoon in het water.

                Snoekvissen is een visserij die gelukkig vrij simpel kan worden gehouden.
                Maar zou als beginner ( zeker de eerste paar keren ) met een wat meer ervarender visser meegaan.
                Niet alleen om het vissen zelf, maar ook om de kneepjes van een fatsoenlijk en een niet al te uitputtende dril te leren en natuurlijk het onthaken.

                In de winterperiode hou ik de dril zo kort mogelijk, dit om uitputting te voorkomen wat zeker in de winter tot een gewisse dood leidt.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • carpwillmerpike
                  Newbie
                  • 19-11-2013
                  • 15
                  • kamperzeedijk

                  #9
                  ik zelf vis met molen en een reel. een reel is fijner vanuit de boot. een molen is fijn met werpen in de polder. als je met zware pluggen vist rond de 40 gram of jerkbaits zou ik een reel nemen. met pluggen tot 40 gram een stevige spinhengel en met pluggen en spinners zou ik een molentje nemen. ik vind dat de reel een groot voordeel is voor de meer ervaren visser en voor de beginner zou ik een molen aanraden.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎